Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

MK4 Mondeon vasemman etupyörän laakeri meni vasta 300 tkm jotoksen jälkeen vaihtokuntoon. Oireet olivat klassiset: Oikealle kääntyvässä kaarteessa -ja auton painon siis siirtyessä enemmän vasemman puolen pyörille- kuului voimakasta jurinaa vasemmasta etupyörästä.

Lueskelin netistä tarinoita, joissa useampi kotikorjaaja oli onnistunut uutta laakeria asentaessaan rikkomaan sen. Myös Motonetin tuotekuvaus kertoo: "Tämän pyöränlaakerin asentamiseen tarvitaan erikoistyökalu, jotta laakeri voidaan puristaa oikeaoppisesti laakerin ulkokehältä paikalleen. Väärin suoritettu asennus johtaa laakerin välittömään vaurioitumiseen." Niinpä päätin jättää homman ammattikorjaamoille ja kilpailutin työn Autojerryn kautta. Laakerin ostin itse Motonetista.

Laakeri vaihdettiin Autofit -ketjuun kuuluvalla pajalla. Vaihdon jälkeen huomasin jo toisena päivänä 150 km yhtämittaisen ajon jälkeen laakerin vaimeasti jurisevan auton kaartaessa oikealle, mistä raportoin korjaamolle ja kerroin 'seuraavani tilannetta'. Yllätyksettömästi jurina paheni kilometrien karttuessa ja niinpä pyysin korjaamoa tekemään takuuvaihdon.

Menin hakemaan autoa, ja silloin minulle näytettiin vanhaa ruosteista laakeria ja kerrottiin autoon vaihdetun laakerin oikeanpuoleiseen etupyörään! Leukani tippui alas polviin ja omistaja vakuutti jurinan poistuneen kyseisellä toimenpiteellä. Ilmoitin vahvan epäilykseni siitä, että vasemman puolen laakerijurina olisi poistunut oikean puolen laakeria vaihtamalla.

Lähdin maksamatta autolla 'koeajolle' ja suunnistin kotiin ja nostin keulan ylös. Oikealle puolelle oli vaihdettu laakeri ja vasemmalla oli lievästi ruostetta kerännyt laakeri. Vasemman puolen tukivarren ja raidetangon mutterit ja kierteet olivat ruosteen ja kuran peitossa, joten sillä puolella ei niihin ollut koskettu. Vasemmalla oli siis yhä sama laakeri, joka oli oireillut muutaman tuhannen km ajan.

Korjaamo kyseli hetikohta s-postilla maksua työstään (231€). Lähdin pidemmälle koeajolle, jotta laakeri lämpiäisi ja antaisi ääntään. Vasen puoli (jota ei siis ollut vaihdettu) pysyi kuitenkin hiljaa. Niinpä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se, että korjaamo olisi vetänyt vasemman puolen napapultin niin tiukkaan, että välys olisi siksi poissa ja laakeri pysyisi äänettömänä.

Soitin kuluttajaneuvojalle, joka neuvoi ettei minun tarvitse maksaa yhtään mitään. Korjaamo oli poikennut kirjallisesti sovitusta (vasemman puolen laakerin vaihto; tästä on onneksi olemassa s-postiviesti) eikä ollut pyytänyt lupaa oikean puolen laakerin vaihtoon. En siksi suostunut maksamaan laskua.

Minulla on siis nyt oikealla puolella uusi laakeri korvaamassa ehjää laakeria ja vasemmalla puolella useamman tuhatta km jurissut rikkinäinen laakeri. Ei siis ole ollenkaan voittajan olo.

Auto menee ensi viikolla merkkiliikkeeseen, jossa asennetaan vasemmalle uusi napapultti valmistajan ohjetiukkuuteen (30€). Tämän jälkeen varmistuu/kumoutuu oletukseni ylitiukkaan vedetyn napapultin vaikutuksesta jurinan ällistyttävään häviämiseen. Mikäli jurina palaa, vaadin korjaamoa joko vaihtamaan viallisen laakerin tai palauttamaan minulle aiemmin maksamani laakerin+työn hinnan. En usko korjaamon suostuvan kumpaakaan, joten joudun (pääsen) korjauttamaan sen toisaalla ja sitten Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kautta vänkäämään korvauksesta.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jahas, yleensä laakerit, niinkuin iskarit ja jouset kannattaa vaihtaa samalla kertaa molemmin puolin. Jos se oikea on nyt tehty, niin tehkööt myös toisen puolen ja sinä maksat, ei tosta riitaa saa aikaiseksi.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kyseessä siis pyörännavan vaihto kun nykyään on rässätty napaan suoraan se laakeri onko näin. Halvimmat navat maksaa netissä 50 pintaan ja motonetissa reilun satasen.
Reilu200 € molemmat laakerit . Mistä on saatu yhden laakerin vaihdosta tuo korjausumma 231€.
Mitä siinä huoltovihkossa luki kun työ otetaan vastaan . Vasen puoli(kuskin). Kun ne kaikki ei hiffaa että kun istuu kuskin penkillä nokka menosuuntaan siitä ne suunnat määrätään. Pitäisi korjaamon tietää että kun osia vaihdetaan molemmin puolin kuuluu vaihtaa samalla kertaa. Ettei kotia ajaessa toinen laakeri ala valittaa.
viewtopic.php?t=48477
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Renee kirjoitti: 28 Touko 2020 08:03 Kysessä siis pyörännavan vaihto kun nykyään on rässätty napaam suoraan se laakeri onko näin. Halvimmat navat maksaa nerissä 50 pintaan ja motonetissa reilun satasen.
Reilu200 € molemmat laakerit mistä on saatu yhden navan vaihdosta tuo korjausumma. Mitä siinä huoltovihkossa luki kun työ otetaan vastaan . Vasen puolipuoli(kuskin). Kun ne kaikki ei hiffaa että kun istuu kuskin penkillä nokka menosuuntaan siitä ne suunnat määrätään. Pitäsi korjaamon tietää että kun osia vaihdetaan molemmin puolin kuuluu vaihtaa samalla kertaa. Ettei kotia ajaessa toinen laakeri ala valittaa.
viewtopic.php?t=48477
Yksi pyöränlaakeri vaihdettu, toinen puoli taakse, sen jälkeen ajettu 90 tkm ilman laakerien vaihtoa.

Tosin tässä Riikomin tapauksessa kilsoja aika paljon.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Pitää laskea paljon sillä osalla on käyttöikää jäljellä. Että samoilla töillä melkein se toinenkin puoli menee. Ja eipä tarvitse murehtia .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kmtt
Viestit: 117
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja kmtt »

tursas kirjoitti: 27 Touko 2020 21:19 Jahas, yleensä laakerit, niinkuin iskarit ja jouset kannattaa vaihtaa samalla kertaa molemmin puolin.
Iskarit, jouset, jarrut, renkaat yms. ihan ymmärrettäviä, mutta aika turhaa ennakointia se ehjän laakerin vaihto on. Pyöränlaakereilla kestoikä vaihtelee sen verran paljon, että toinen puoli saattaa mennä vielä vaikka kuinka pitkään. Ja ihan sama työ se on vaihtaa sinne toiselle puolelle, vaihtoi sen sitten samalla kertaa, viikon päästä tai viiden vuoden päästä. Itse esimerkiksi vaihdoin perheen C-maxiin kuskin puolen laakerin n. 160 tkm kohdalla, oikean pyörän laakeri edelleen alkuperäinen ilman oireita ja mittarissa nyt reilut 220 tkm. Mikähän hyöty olisi ollut vaihtaa se ehjäkin laakeri tuolloin muutama vuosi takaperin. Toki niitä osia voi vaihtaa varmuuden vuoksi vaikka vuoden välein jos haluaa, mutta if it ain't broken, don't fix it.

Kyllähän ketjun avaajalla on kerrotun perusteella kaikki oikeus jättää lasku maksamatta, jos omin päin ovat menneet sovitusta poiketen osia vaihtamaan. Ja viedä johonkin muualle sen oireilevan laakerin vaihtoon. Se 30e siitä napamutterin vaihdosta on ihan turha kulu. Varsinkin jos on oletettavaa, että se laakeri menee lähiaikoina vaihtoon. Sen oikean momentin siitä voi tarkistaa ilman uutta mutteriakin.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Renee kirjoitti: 28 Touko 2020 08:22 Pitää laskea paljon sillä osalla on käyttöikää jäljellä. Että samoilla töillä melkein se toinenkin puoli menee. Ja eipä tarvitse murehtia .
Ei voi tietää laakerin ikää, kun ei olla ennustajaeukkoja.
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Joillakin kommentoijilla on jäänyt ymmärtämättä asian ydin: Kyseessä on huijaus, jolla yritettiin laskuttaa tarpeeton laakerin vaihto ja jättää takuutyönä sovittu vaurioituneen laakerin vaihto tekemättä.

Kuuntelin alkuperäisen laakerin hajoamista n. 15 tkm ajan ja sen tilalle asennetun laakerin jurinan kasvua muutaman tuhannen km ajan. Väitän tietäväni että asennettu laakeri on viallinen.

Tuon napapultin kireyden osalta näyttövastuu on minulla. Siksi vien auton merkkiliikkeeseen, jossa yritän saada asentajalle viestin että tämä arvioisi onko pultti nyt ylikireällä. Siis kokeilee käsin eikä suoraan pulttipyssyllä. Näyttövastuun vuoksi en itse löysää pulttia ja kiristä sitä ohjekireyteen.

231 € = 98 laakerista ja 133 € työstä (kahden tunnin veloitus?). Ja on siis kilpailutettu hinta.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tuntuu vähän kummalliselta, että korjaamo huijaisi vaihtamalla väärän puolen laakerin..ei siinä nyt olisi mitään järkeä.. :roll:
Menee pikemminkin vahingon piikkiin joko tilaajalla tai tekijällä, juupas eipäs tilanne..kannattaa sopia sen toisenkin vaihto johonkin sopivaan hintaan...eikä hämmentää asiaa sen enempää.., laiha sopu on parempi kuin lihava riita.. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Samaa mieltä ei kannata mainetta pilata 130€ takia.
Napamutterin kiristetään 300Nm monenttiavaimella ei rautakangella. Oli niin monimutkaisesti selitetty alkutilanne siinä ei pysy kärryillä. Mitä sovittu kirjallinen todistus ja mitä on tehty kirjallinen. Jätetään ne juupa eipäs sinne hiekkalaatikolle.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja focst »

Renee kirjoitti: 28 Touko 2020 13:48 Samaa mieltä ei kannata mainetta pilata 130€ takia.
Napamutterin kiristetään 300Nm monenttiavaimella ei rautakangella. Oli niin monimutkaisesti selitetty alkutilanne siinä ei pysy kärryillä. Mitä sovittu kirjallinen todistus ja mitä on tehty kirjallinen. Jätetään ne juupa eipäs sinne hiekkalaatikolle.
Mk4 mondeo vetoakselin kiinnitys napaan pultilla tiukkuus vaihe 1: 45Nm
Vaihe 2: 80°
Ja väitän että napapulttia kiristämällä ei laakeri vika häviä niin heppoinen pultti että hyvin todennäköistä että se toinenkin laakeri oli viallinen.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuinka täällä on tilanne . Onko sopu löytynyt vai vielläkö riidellään laakerista ja sen vaihdosta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kyllä tuossa joku sekaannus on käyny,harmi kun ei enää nykyään ole ammattitaitoisia yksityisiä korjaajia kun autot muuttuneet monimutkaisemmiksi.
ei olis leipää pöydässä jos olis entisaikaan tehny korjaaja tuommosta, nyt suurempi firma takana melkeen aina niin kaikki on mahdollista
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Tuossa sekin outoa, kun viallinen laakeri yleensä selviää pyörää pyöräyttämällä.
-00 Focukseen kun vaihdettiin takapyörän laakeri, niin autoa hakiessa sanoi suoraan, että oli mennyt ihan ohi kumpi puoli kyseessä.
Mutta auto kun oli otettu ylös, niin viallinen laakeri oli heti selvinnyt pyöräyttämällä pyöriä.
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tilanne on se, että vasemman puolen laakeri ei edelleenkään jurise.

Merkkiliike tsekkasi aluksi korjaamon jäljiltä olleen napapultin kireyden, ja 125 Nm kohdalla oli mom.avain naksahtanut. Uusi pultti oli sitten asennettu ohjeen mukaan, ja mom.avain naksahti 70 Nm:n kohdalla. Nyt siis kuitenkaan ohjearvoon kiristetty laakeri ei jurise.

Olisiko sitten alun perin korjaamo unohtanut kiristää napapultin, ja sen ennen laakerinvaihtoa huomattuaan päättänytkin muuttaa velat saataviksi ja vaihtoi ehjän laakerin toisesta etupyörästä.

Korjaamo ei ole millään tavoin yrittänyt saada maksua...
Vastaa Viestiin