Katsastuksen viat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
MTBEDS
Viestit: 98
Liittynyt: 30 Syys 2016 23:53
Paikkakunta: Joensuu

Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja MTBEDS »

Terve!

Katsastuksessa tänään todettiin, että:

1. Etuakselin jarruvoimien ero liian suuri 42% sallittu 30%. (hylätty)
2. Ruostevaurio/reikä helmakotelossa oikealla takana (hylätty)
3. Vetonivelen suojakumi oikealla ulompi vaurioitunut (korjauskehotus)

Kysymys: Poistuuko tuo jarruvika vaihtamalla vaan jarrupalat? ja kannattaa varmaan vaihtaa molemmat suojakumit kerralla sekä vasemmalle, että oikealle?

Reiän koosta ei oo tietoa, pittää käydä kattelemassa. :ford: :thumbup:
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja tursas »

1. yleensä poistuu
2. ruostevaurio vaikeempi
3. suojakumien vaihto

Korjaamossa teetettynä arvio: jarrupalojen vaihto kummatkin 200 €, ruostevaurio väh. 200 €, suojakumien vaihto molemmin puolin väh. 300 €, = väh. 700 €, kättä taskuun ja iloista ilmettä..että semmosta, mikä kärry ?
Viimeksi muokannut tursas, 22 Huhti 2020 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Siinähän se sitten selviää kun vaihtaa jarrupaloja, onko männät jumissa.
Se on melkeinpä sitten satuloiden vaihto jos ovat jumissa.
Voihan niitä yrittää herkistellä, jos ei kovin ruosteessa.
MTBEDS
Viestit: 98
Liittynyt: 30 Syys 2016 23:53
Paikkakunta: Joensuu

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja MTBEDS »

Kyseessä mk3 sedan 2004 ford mondeo b4y
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paljon autolla on ajettu kun tuollaista ongelmaa.
Varmaan kannataa ne jarrut laittaa kerralla kuntoon.
Katotaan missä hapessa ne sylinterit on onko kunnossa ja herkästi männät liikkuu.Jarrulevyt palat ja asennusarja laitetaan. Jarrunesteet vaihtuu niin eipä tarvitse murehtia toimiiko jarrut. Kun vaihtelet noita renkaita herkisteletkö samalla kertaa jarruja ja tarkista että kaikki ok. Jarrut kun on kuskin henkivakuutus.
Monesti myös kun jarruja käyttää kunnolla ne myös pelaa kunnolla. Ei ole heittoa mittaristossa. Tässä kuten päästöissä ajaa se jarrudynamon kautta ennen katsastusta 10€ ottavat tavallisesti. Jos jarrut itse tekee ei ole kallis juttu. Ruostereiät ja niiden hitsaus mistä löytyy ja hinta.
Jos firmalla teetät jarrut se vetonivelen suojakumin vaihto menee siinä sivussa. Onko tässä sama homma kuin focuksessa kannattaa laittaa kunnon lemmarit sinne kerralla. Muuten missä kunnossa se kori yleensä on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
MTBEDS
Viestit: 98
Liittynyt: 30 Syys 2016 23:53
Paikkakunta: Joensuu

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja MTBEDS »

https://aijaa.com/CgTPwx

Tuossa kuva tuosta helmasta. Sijaintina siis oikealla takana, juuri siinä takalokasuojan yhdistymiskohdassa.

Kannattasko tuossa koko helmapelti vaihtaa, niitä kuitenkin on saatavilla 50-70e uutena.
Onko tuollaisen uuden laittaminen miten helppo/ aikaa vievä homma?

:ford:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ainahan se parempi on mitä isomman palan vaihtaa ettei heti vieressä ala ruostuu. Kysy hitsarilta hinta saako 200.€ . Ja kotelot pitää suoja hyvin ettei tapahdu samalaista kun alkuperäsessä systeemissä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Teepäs pieni lenkki ja pysäytä auto moottorijarrulla mahdollisimman paljon jarruttaen. Vältä siis jarrupolkimeen koskemista. Tsekkaa sitten onko etujarrulevy kuumentunut toisella puolella. Se viittaa siihen, että kyseisen puolen jarrusatula on jumissa eli jarru jarruttaa hieman, vaikka poljinta ei painetakaan. Silloin on turha laittaa pelkkää uutta jarrulevyä ja -palaa tuhottavaksi vaan kannattaa vaihtaa myös satula.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Katsastuksen viat

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

MTBEDS kirjoitti: 22 Huhti 2020 17:32 https://aijaa.com/CgTPwx

Tuossa kuva tuosta helmasta. Sijaintina siis oikealla takana, juuri siinä takalokasuojan yhdistymiskohdassa.

Kannattasko tuossa koko helmapelti vaihtaa, niitä kuitenkin on saatavilla 50-70e uutena.
Onko tuollaisen uuden laittaminen miten helppo/ aikaa vievä homma?

:ford:
Vaihdatin joskus 20-vuotiaaseen Mondeoon koko helmapellin Melasalmella huollon ohessa ja sijaisautokin mulla oli. Jos oikein muistan, laskun loppusumma oli noin 430 euroa mikä on mielestäni erittäin kohtuullinen hinta. En muista paljonko oli tunteja laitettu helmapellin vaihtoon. Samassa paikassa vaihtoivat vuotta aikaisemmin toiselle puolelle noin puolen metrin matkalta.

Onneksi ruostesuojasin -04 Focukseni kauan sitten niin ei ainakaan vielä tarvitse murehtia ruosteen kanssa (koputtaa puuta), mutta eiköhän tähänkin laho iske jossain vaiheessa.
Vastaa Viestiin