Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Loctite
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Heinä 2019 16:12

Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Viesti Kirjoittaja Loctite »

Edellisestä jarruremontista on jo aikaa, joten hieman varmennetta homman menemisestä kaipailisin.
130tkm ajetun farkun 2009 takajarrut pitää tulevana vklp:n laittaa kuntoon, kun paloista on pinta irti (katsastuksessa havaittu). Kerran tuli talliinkin hommattua 2pilarinostin, niin pitäähän sitä alkaa hyötykäyttämään.

- Eikös takajarruissa se mäntä ole pyöritettävää mallia, että tarvii sen työkalun siihen? Ettei mene pelkällä putkipihdeillä.
- Kuparitahnaa varmaan liukutappeihin ja muihin pulttien väliin mitä siinä onkaan?

Samalla vaivalla ajattelin uusia perän iskaritkin, kun tuntuu löysältä mutkissa/montuissa vaikka testerin mukaan olivat 60%.
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jos satulassa se käsijarrunlinkku, niin on tosiaan kierrettävällä männällä eli tarvitset sen työkalun jolla kierrät ja painat samalla männän takaisin sisään. Itse käyttänyt sitä Motonetin jarrumäntätyökalua, ajanut asiansa ihan hyvin. Liukutappeja voidellaan vähän kuppikunnan mukaan, mutta mä olen laittanut jarruvaseliinia itse tappeihin, ja vastaavasti pulttien kierteille kuparitahnaa, että saa sitten joskus aukikin ne :)

EDIT: Siellähän on tuollainen tappi satulan sisässä jota pitkin mäntä kiertyy:

Kuva

Kuva mun omasta projektista, kyseessä cossun satula, mutta ajatus sama. Toki pelkässä palojen vaihdon yhteydessä tuskin joudut koko satulaa purkamaan :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Vuosikaudet laitoin kuparitahnaa liukutappeihin, ja aina ne oli avatessa kuivat.

Jarrusilikonirasva pysyy hyvänä - sitä käytän nykyisin.

https://www.biltema.fi/autonhoito/voite ... 2000034132

Liukutappien rasvaukseen sellainen vinkki, että levitä se rasva sinne kumin sisään. Jos sivelet rasvan tapin pinnalle, niin suuri osa siitä skrabautuu pois tappia kumin sisään työnnettäessä.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Jos sulta löytyy isohko liimapuristin etkä tee näitä hommia usein, riittänee tällainen yleismallinen jarrumäntätyökalu (en ole varma sopivuudesta mk 2,5:een):

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765126/ ... ntatyokalu

Jarrumäntätyökalu jarrumännän ja liimapuristimen väliin, vähän puristusta ja sitten ruuvimeisselillä hieman pyörität tuota työkalua ja taas puristusta. Jos jarrusatulan mäntä pyörii oikein herkästi, voi pihdeillä ottaa liimapuristimen männästä otteen ja pyörittää sitä: mäntä pyörii mukana. Helpompihan se on toki tehdä kunnon työkalulla.
duckworth
Viestit: 3677
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse olen käyttänyt tällaista (kuten tuolla aiemmin kirjoittelin jo):

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=181

HInta ei päätä huimaa, joten miksi kokeilla jotain patentteja ja murjoa männänpää? Ja männän kyllä kuuluu kiertyä sisään ihan yhden käden voimin kiertämällä ja painamalla yhtä aikaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Viesti Kirjoittaja Patera »

Suurin riskihän on esim. tongeilla / muilla kikkailuilla mäntää pyöritellessä, että rikotaan suojakumi, ja saadaan sillä ongelmia aikaan ajan myötä.
Loctite
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Heinä 2019 16:12

Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä

Viesti Kirjoittaja Loctite »

Tuolla 15e motonetin puristimella hommahan meni kuin rasvattu.

Iskarien vaihto jää myöhemmäksi, kun ei itsellä ollutkaan tarpeeksi pitkiä varsia että yläpään muttereihin olisi edes ylettänyt.
Vastaa Viestiin