Jarrujen ilmaus ilmanpaineella

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Jarrujen ilmaus ilmanpaineella

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Osaako joku kertoa kokemuksistaan jarrujen ilmauksesta ilmanpaineella, semmosella härvelillä joka ottaa ilmanpaineen eturenkaasta ja tuo sen jarrunestesäiliöön oman tiiviin korkin avulla.

Sellanen vois olla aika kätevä. Lähteekö se neste oikein vauhdilla putkiin, vai ehtiikö siinä välillä nestettä lisäämäänki.. Semmosen härvelin vois ehkä tehä itekki kun vähän keskittyy askartelemaan. Liikkeessä se maksoi 28 euroa.

Jarruja ei siinä vissiin tarvitse painella ollenkaan, vaan ilma hoitaa homman. Sillä saa koko järjestelmän kai tyhjäksikin helposti..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

vähän epäilyttää, mutta ei kokemusta moisesta.
ammattikoulussa meillä oli aparaatti joka imi ilmaruuvin kautta ja nestettä lisättiin koko ajan säiliöön. se oli ihan pätevä vekotin
Focus 1.0 edition a6 2017
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ja luultavasti oli yhdistetty paineilmaverkkoon se laite :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Sultzi kirjoitti:Ja luultavasti oli yhdistetty paineilmaverkkoon se laite :)
sähköinen, kehitti alipainetta.
nestettä meni sitä tahtia että toisen piti kaataa kokoajan pullosta uutta
Focus 1.0 edition a6 2017
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

meillä töissä paineilma käyttönen jarruneste imuri merkiltään Wu*** :wink:
hemmetin kätevä laite semmonen tarttis tallille hommata :)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

bilteman öljynvaihtoimupumppu hoitaa saman asian.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Masaman
Viestit: 118
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Itse olen ilmaillut siten että nestesäiliön korkista luukku auki (löytyy ainakin joissaki volkkareissa) siihen letku kiinni ja paineilma pistoolilla ilmaa. Sitten kaveri aukoo ilmausruuveja jonka päästä menee kirkas letku (näkee koska tulee kuplia) astiaan. Helppo juttu ja ei menu kauoa. Focusta varten leikattiin kumi matosta pala ja keskelle reikä johon saa pistoolin pään. Sitä sitten vain painaa korkin reikää vasten.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
sLan
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Heinä 2005 01:52

Viesti Kirjoittaja sLan »

itte rakentelin sellasen alipaineilmauslaitepullopelivehkeen 1,5l kokis pullosta. läpinäkyvä letku tiiviisti korkin läpi ja hyvin kiinni. ei tarvi ku puristaa lekasta ilmat pihalle ja letku ilmausnippaan kiinni. siitä sitten varovasti nippaa avaamaan.

etujarruissa toimi loistavasti, takajarruista en muista jaksoko imeä rajapaine venttiilin läpi.

ei ime vauhdilla, joten ei pelkoa et imee pääsylinterin
tyhjäksi
...on alumiini vanteet ja rasvassa ranteet... eikä oo ku on myynnissä.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

turhaa varmaan tuhlata rahojaan noihin ilmaus laitteisiin jos tulee ainoastaan harrastekäyttöön.

meilläkin työmaalla on sellainen paineilmalla toimiva värkki mutta ei sitä kukaan käytä kuin silloin kun tehdään määräaikais huoltoja ja nesteet vaihdetaan uusiin.

normaalisti jarrurempan yhteydessä(jos putkia sun muita uusittu) avaan vaan ilmaruuvin niin kyllä se neste sieltä omalla voimalla ulos tulee :wink:
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Joo taitaa tosiaan olla vähän turhaa ostaa semmosta ilmauslaitetta. Kuitenkin kun seuraavan kerran jarruja ilmailen, toivottavasti vasta pitkän ajan päästä, meinaan tota periaattetta jotenkin yrittää käyttää hyväkseni.

Muutamalla kymmenellä sentillä saa semmosen nippelin millä renkaasta saa otettua ilmaa, siihen letku ja jonkinlainen tötterö että paine pysyy siellä nestepurkissa. Sen ilman ottamiseen voi käyttää vararengasta niin ei tarvitse pelätä allaolevan renkaan lössähtämistä. Vielä kun siihen letkuun laittaa suljettavan venttiilin niin on paremmat mahikset saada jarrut ilmattua yhen vararenkaan ilmoilla.

Pallona ilmaan vaan semmonen että onkohan se pääsylinterin korkin kierre ja koko ihan joku standardi, niin että siihen sain korkin ihan jostain kanisterista??
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Hmm, miten jarrujen ilmauksen voi tehdä noin vaikeasti

Mielestäni ehdottomasti helpoin ja paras keino on yksin jarruja ilmatessa seuraava:

Otetaan esim vanha jarrunestepurkki (tai ihan mikä vaan purkki), sinne laitetaan pohjalle sentti pari esim vanhaa jarrunestettä (tai mitä vaan, vaikka vettä). Seuraavaksi sellainen läpinäkyvä kumi/muoviletku (~2m) joka sopii tiiviisti ilmausruuvin päähän ja kestää jarrunestettä??. Eli letku laitetaan tiiviisti ilmausruuviin ja toinen pää purkkiin jossa on pohjalla nestettä. (sen takia pitkä letku jotta se riittää joka nurkasta kuskin oven paikkeille jotta sen näkee). Avataan ilmausruuvia sen verran että sieltä tulee neste läpi. Tarkistetaan nesteen määrä säiliössä (ettei pääse vetäsemään ilmaa). Istutaan kuskin penkille ja pumpataan jarrua niin kauan että letkusta ei tule ilmakuplia (purkki siis vieressä lattialla). Muistetaan tarkkailla nestepintaa säiliössä. Kun ilmaa ei enää tule käydään kääntämässä ilmausruuvi kiinni (letku edelleen ruuvissa kiinni). Kun ilmausruuvi on kiinni, letku irti ja toistetaan seuraavalle renkaalle

Sekavasti selitetty mutta mielestäni tuosta ei enää jarrujen ilmaus helpotu, jos yksinään tekee

Itsellä käytössä sellainen letku jonka työntävät sairaalassa nenään (happiviikset tms), siinä on toisessa päässä sellainen sopiva "supistus" joka istuu ilmausruuvin päähän kuin tehty ja ennenkaikkea pysyy paikoillaan

Ja sitten niitä yleisneuvoja eli kannattaa aloittaa ilmaus piirin kauimmasta pyörästä eli yleensä jompikumpi takarengas, ja muistaa jälleen kerran tarkkailla nesteen pintaa sillä jos pääsee hörppäämään ilmaa niin homma alkaa alusta
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

sen purkin voi kipata siihen jarrunestesäiliöön
ja jättää siihen..ei valu yli. paljoa,..mitä nyt laittaessa ja pois ottaessa vähän..näin teen ite ainakin,ei tarvi pomppia laittamassa koko ajan lisää.
ei sieltä mitään junia t...
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Toi on todella kätevä laite, suosittelen. Sitä vaan ei yleensä saa niin tiukasti joka paikkaan etteikö se kokoajan pihisisi jostain ja se johtaa sitten tietenkin siihen että rengas on tyhjä alta aikayksikön ja ilmaushommat jää kesken.

Itse olen ratkaissut tuon ongelman käyttämällä renkaan sijaan sellaista tupakansytkäristä toimivaa pientä kompuraa. Se kyllä kehittää ihan turhan paljon painetta mutta tämän voi helposti hoitaa jättämällä vaan jotain liitosta vähän löysälle jolloin turhat paineet poistuvat harakoille.

Tätä olen käyttänyt menestyksekkäästi jo monta kertaa ja aijon jatkaa samalla systeemillä vastaisuudessakin.

Halvempi ratkaisu tosin on ottaa vanha jarrunestesäiliön korkki, porata siihen reikä ja hakea rengasliikkeestä normaali renkaan venttiili siihen. Siihen sitten vaan tuo kompura kiinni ja eikun menoksi. Tai no, ei se sen halvempi ole jos ei ole tuollaista lelukompuraa jo valmiiksi, mutta jos itse alkaisin tyhjästä tekemään, tekisin korkin itse ja ostaisin tuollaisen kompuran kun sitä voi käyttää muuhunkin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Hinnasta tuli tuohon ylempään juttuuni mieleen että purkki/pullo löytyy varmasti jokaisen tallista ja 2m letkunpätkä about 2e :wink:
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

evolution kirjoitti: normaalisti jarrurempan yhteydessä(jos putkia sun muita uusittu) avaan vaan ilmaruuvin niin kyllä se neste sieltä omalla voimalla ulos tulee :wink:
Näin on (kunhan säiliö on vaan ylimpänä). Aikaa menee mutta samalla voi puuhailla muuta mutta pitää muistaa että säiliössä on aina riittävästi nestettä ettei koko homma mene täysin uusiksi. Valuu tosin sen verran hitaasti että voi rauhassa kasata autoa / työkaluja rempan jäljiltä... eli jos on pelkkä ilmaus tehtävä nopeasti suosittelen muita konsteja.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

jos täytyy nopeasti saada niin sitten voi hommata vaikka jarruprofessorin.

eli sellainen toosa mihin menee n.5l jarrunestettä ja siinä on jarrunesta säiliöön sopiva korkki ja johdot akkuun, kone kehittää n2bar painetta pyttyyn ja sitten ei muuta kun päästämään ilmoja ruuveista
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

http://www.shop.edirectory.co.uk/autosa ... ed&cid=225

Painetaankohan tällä laitteella nesteet jarruista pääsäiliöönpäin...
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

ja vähän ot mutta kuitenkin. Jarrunesteet on hyvä vaihtaa uusiin kyllä vaikka vuoden välein. Pysyy jarruosat miljoona kertaa paremmassa kunnossa. Eli harrastekäyttöön ko. laitteet ovat ihan omiaan.
urpo
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Huhti 2005 18:26
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja urpo »

Tuohon nesteenvaihtoon myös sivuten, kertokaapas miten abs-jarruihin vaihdetaan nesteet, onko jotain erityistä huomioitavaa? Autona siis -98 Escort
varustettuna abseilla ja luistonrajoittimella. Eikä olla myöskään turhan usein vaihdeltu niitä jarrunesteitä. :?
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Itse ainakin ilmaillut ilman sen kummempia vaikka nuo absit onkin. Eikait siinä sen kummempia.
urpo
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Huhti 2005 18:26
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja urpo »

Entä neste? Täytyykö se olla juuri sitä Ford-laatua mitä ohjekirjassa kehoitetaan käyttämään vai käykö jokin muu. Vaihtuuko nesteet myös sieltä pumpun sisältä ilman että sieltä täytyisi availla jotain ilmausruuveja tms.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

No en ole ford asentaja mutta auton jarrujärjestelmän toiminta pitäsi olla selvää. Eli säiliöön uutta nestettä ja sitä pumppaat sitten(miten ikinä teetkin) siten että yksi kulma kerrallaan auki ja siten että jokaisesta tulee puhdasta nestettä. huomaat kyllä eron. Nesteeksi taitaa ihan normi dot4 kelvata. Itse ainakin pari vuotta vanhempaan samaiseen eskoon tosin ilman luistonestoa olen laittanut ihan tuota dot4. Lukikohan kirjassakin että dot4 vähintään.

Tarkoitatko pumpulla pääsylinteriä? Tottakai sinne vaihtuu koska se juuri siirtää sen nesteen lävitseen.
urpo
Viestit: 22
Liittynyt: 04 Huhti 2005 18:26
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja urpo »

Tarkoitin sitä abc-jarruihin kuuluvaa pumppu/venttiilistöpakettia. Olen vain lukenut täältä kirjoituksia liittyen abs-pumpun hajoamiseen kun on vettä kertynyt sinne tai jotain siihen suuntaan. Vaikkakin tuskin siinä mitään erikoista on jos olet kerran vaihtanut ongelmitta niin saatan itsekin uskaltaa.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Muistaakseni absien pumpun pitää "pyöriä" kun etujarruja ilmataan eli virrat päälle ja tiiliskivi tai kaveri painamaan ainakin osittain jarrua, jotta pumppu hyrrää, sitten ruuvit auki. Näin se menee sierrassa ainakin. Korjatkaa josjakun oon väärässä.

Sen verran vielä että abseille on ihan omat liemensä, ei kannata suositella mitään jos ei varmasti tiedä miten asia on. Dot 5 taisi olla abs jarruille tarkoitettua ja 5.1 tavallisille tarkoitettua. Mutta älä muakaan usko sillä en ihan varma ole. 4.1 Pystyy ilmeisesti korvaamaan 5.1, mutta 5 ja nuita .1 ei kyllä saa sekoittaa keskenään.

Niin ja kannattaa ottaa huomioon onko neste mineraali vai silikonipohjaista ettei mene jarrukumit sököiksi.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itsesuunittelin vaihtaa nesteet ja abs pumpun venttiili koneistoineen ensi sunnuntaina.
Uhrina siis rakas scorpioni.
Dot 4 ei sovi pumpulla varustettuihin abs systeemeihin vaan 5.1 taitaa olla vaatimus tosin eroa en osaa sanoa.
Tarkistakaa ohjekirjoistanne.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin