Ford Focus mkII & etulaakerit

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Vastaa Viestiin
Ile L
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2017 10:59

Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja Ile L »

Kysymys koskien Ford Focus mkII ja etulaakereita.

Autoon vaihdettiin 175tkm:n kohdalla etulaakerit ensimmäistä kertaa auton historiassa ja nyt autolla on ajettu 235tkm niin toinen etulaakeri meni nyt vaihtoon ja toinenkin etulaakeri oireilee jo. Eli 60tk tuli ajettua näillä laakereilla. Mikä selittäisi näin nopean laakereiden rikkoutumisen. Auton ajoprofiili on 90% pitkää tasaista maantieajoa.
Patera
Viestit: 100
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja Patera »

Laakerien laatu, yksinkertaisesti.
30-60 tkm kestävät heikoimmillaan.
Hyllyn halvinta ei kannata mukaansa ottaa.
Hoppa1
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

Laakereiden käyttöikää saa pidennettyä lisäämällä vaseliinia .Laakerin valmistajat näyttävät säästävän vaseliinissa mikä selittänee osaltaan niiden huonon keston.
Renee
Viestit: 2616
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja Renee »

SKF ja FAG ennen oli hyviä laakerimerkkejä. Jos alkuperäiset kesti 175 turhaa merkkiä vaihtaa silloin. Volvolla rullattu yli 400tkn aluperäiset laakerit on kyllä ne kestää kun kunnon aineesta tehty alkujaan. Asennettiin ihan ammattitaidolla kun noi huono kesto oli. Misrä ostit ja minkä merkkiset ne oli.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tursas
Viestit: 3490
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ile L kirjoitti: 13 Helmi 2020 10:30 Kysymys koskien Ford Focus mkII ja etulaakereita.

Mikä selittäisi näin nopean laakereiden rikkoutumisen. Auton ajoprofiili on 90% pitkää tasaista maantieajoa.
Liian isot renkaat/vanteet, väärät rengaspaineet, ylinopeus ja Suomen huonot tiet..
Viimeksi muokannut tursas, 14 Helmi 2020 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Laatu merkit kestää, itsekkin halpahintaiseen erehtynyt 05 1.6 TDCI Focuksessa kesti 5TKM halpamerkki(50€), oppirahat maksaneena laitettiin SKF nykyiseen focukseen 1.6 STV 2010 molemmat etulaakerit vaihdettiin 170TKM kohdalla.
yritäedes
Viestit: 1261
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tässä tulikin jo hyviä kommentteja. Yksi mahdollisuus on myös väärä asennustapa. Napa/laakeri pitää puristaa olkatukeen laakerin ulkokoolista. Jos prässätään (tai vielä pahempi, hakataan) navasta, laakeri voi vahingoittua.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 2495
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juu tosiaan, laakerin paikalleen prässäämiseenhän on hyvä ajatus se että tuki aina sille kehälle joka hankaa kappaletta; eli kuten edellä(kin) sanottiin, itse laakeri olkatukeen hylsyllä joka painaa ulkokoolia ja napa laakeriin siten että sisäkooliin tuki :) Nimim. pilalle prässätty Honda CRV:n pyöränlaakeri 3/2019... :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER
Patera
Viestit: 100
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja Patera »

.... ja asennusta keventää huomattavasti se, että käyttää hyväkseen lämpötila-eroja ... ;)
Tessu200
Viestit: 311
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei laakerin merkki enää ole taannu mitään yli 30 vuoteen,koska Escoista meni silloinkin JO vetopyörästön laakerit ja ne oli SKF tehty Ranskassa,vastaavasti Sierraan ostin vuosi sitten takapyörän laakerin SKF ja Brasiliassa tehty,että mikä sitten se paras maa? siitä ei ole mulla ollu tietoa enää vuoskymmeniin,jospa joku sen tietäisi?
Kummasti on kestäny sitten yli 40-50v laakerit niissä laitteissa joihin siihen aikaan laitettu ja merkitkin erilaisia.
Moni vaihellu vanhaan kalustoon "varmuudeksi" ne vanhat hyvät pois ja sitte kironnu uusia kun ovat palasina jo muutaman vuoden käytön jälkeen.
Tämä juttu koskee kaikkea pyörivää jossa laakerit ON,jos vanhat ehjät ei kannata varmuudeksi vaihella eikä purkaa!
Vastaa Viestiin