Jatkoa aiempaan tarinaan:tUMi kirjoitti:Minulla on ollut nyt yhden vuoden ja yhden kuukauden ajan omistuksessani vm. 2012 mk4.5 Mondeo, moottorina 1.6 Ecoboost. KIlometrejä autoa ostaessa heinäkuussa 2017 oli noin 67tkm ja nyt tätä viestiä kirjoittaessa kilsoja on kertynyt 96tkm verran eli noin 30tkm verran olen tällä ehtinyt ajaa itse tähän asti.
Toukokuusta 2018 lähtien alkoi omassakin autossa ilmetä maantienopeuksissa juurikin tuollainen samankaltainen tärinä ratissa, jota muutkin ovat täällä kuvailleet. Tärinä oli matalataajuuksista ja ei kovin voimakasta kun käsiä piti ratilla. Kun päästi kädet irti ratista, alkoi ratti vipattaa silminnähden. Myöhemmin ajan kuluessa samanlainen tärinä ratissa alkoi ilmetä maantienopeuksien lisäksi myös jo taajamanopeuksissa viittä-kuuttakymppiä ajaessa. Lämpötilalla tuntui myös olevan asiaan merkitystä, kylmällä ja viileällä säällä tärinä oli voimakkaampaa kun taas lämpimillä keleillä ja hellesäillä tärinää ei saattanut olla ollenkaan tai se oli todella olematonta. Tärinällä oli myös taipumus muuttua jopa kesken matkan, esim. risteyksistä kääntyessä seuraavalle suoralle tärinä saattoi alkaa uudelleen, mikäli tärinää ei vielä ollut ennen sitä. Välillä tärinä myös lieveni kääntymisen jälkeen tai joskus saattoi kadota jopa kokonaan.
Omassa tapauksessa tuo tärinä ratissa ei siis ollut koko aikaa läsnä autolla ajaessa, vaan se vaihteli suurestikin olemattomasta todella häiritsevään. Joskus tärinä saattoi tuntua myös koko autossa, ei vain ratissa. Välillä oli myös niinkin päin, ettei ratti tärissyt vaan koko auto tuntui ravistavan vähän. Viime aikoina myös jarrutuksissa ratti alkoi samalla tavalla täristää hieman kovempaa jarruttaessa, mutta ei kuitenkaan joka kerta jarruttaessa, vain silloin tällöin.
Luonnollisesti renkaat oli ensimmäinen asia, josta vian tutkiminen aloitettiin. Nimittäin vain noin kaksi viikkoa ennen tärinöiden alkamista toukokuussa 2018 autoon oli ostettu paikallisesta liikkeestä uudet kesärenkaat, jotka olivat merkkiä/mallia Matador MP47 Hectorra 3, rengaskokona 215/50R17 95W. Ennen näiden Matadorin renkaiden hankintaa ostin helmikuussa 2018 tulevaksi kesäksi autoon upouuden 17 tuuman aluvanne-rengaspaketin. Nuo vanteet eivät siis olleet Fordin alkuperäiset vaan tarvikevanteet. Vanteet olivat merkkiä IT Wheels ja mallina "Elena", tarkat speksit 7x17 5x108 ET45 63.4 (suorasovitteiset vanteet siis). Kyseiset vanteet ovat siis valmistettu Italiassa ja juuri tätä kyseistä vannemallia valmistaa itse asiassa Eta Beta, vaikkakin IT Wheels on saksalainen brändi. Rengassetti, joka noihin vanteisiin asennettiin tuolloin (eli ensimmäiset renkaat noihin uusiin aluvanteisiin) oli Tyfoon Successor 5 koossa 215/50R17 95Y (valmistettu Saksassa), jotka osoittautuivat pettymykseksi, koska rengasmelu oli niin häiritsevää. Tästä syystä ne vaihtuivat noihin aiemmin mainittuihin Matadorin renkaisiin.
Sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Epäilin noiden uusien Matadorin renkaiden tasapainotuksessa olevan jotain vikaa, joten vein auton takaisin rengasliikkeeseen. Liikkeessä tarkistettiin kaikkien renkaiden tasapainotus ja yhdestä renkaasta löytyi 15g heitto. Se rengas, josta tuo heitto löytyi, tasapainotettiin uudestaan, muille kolmelle ei tarvinnut tehdä mitään. Myös kaikkien renkaiden mahdollinen pystyheitto tarkistettiin samalla, ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa, kaikki kunnossa senkin suhteen. Valitettavasti autossa ei tapahtunut mitään suurta muutosta tärinän suhteen, tilanne hieman parantui mutta vika silti jäi.
Kesäkuussa 2018 heti juhannusviikonlopun jälkeen vein auton eräälle korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen, jossa alusta myös tutkittiin läpikotaisin. Ei löytynyt alustasta mitään syytä tärinälle ja nelipyöräsuuntauskin saatiin tehtyä onnistuneesti eli kulmat olivat ok. Vika ei siis myöskään johtunut pyöränkulmista. Kyseisellä korjaamolla epäiltiin tärinän syyksi renkaita. Päätinpä siis ostaa heinäkuussa 2018 (jälleen) uudet kesärenkaat, tällä kertaa valinta osui Landsail LS588 -renkaisiin ja kokona edelleen sama 215/50R17 95W. Kun renkaat saatiin alle, ne tuntuivat selvästi mukavimmilta ja hiljaisemmilta kuin aikaisemmat Matadorit ja tuntuivat myös hyviltä ajaa. Olin siis tyytyväinen valintaani. Mutta vaikuttivatko nuo renkaat millään tavalla ratin tärinään? No eivätpä tietenkään vaikuttaneet.
Olisiko ehkä noin viikko kulunut noiden Landsailin renkaiden hankkimisesta ja yhtenä päivänä autoa tutkiessa kotipihalla huomasin autossani takapyöränlaakerien pitävän outoa ääntä, kun tunkkasin takapyörät ilmaan ja pyöritin niitä käsin. Sellainen ihmeellinen kolina niistä lähti, kun takarenkaita pyöritti käsin ilmassa. Ajossakin kuului takaa sellaista ihme kahinaa. Lopulta vika varmistui, kun jarrut purettiin pois tieltä, laakeristahan se ääni tuli. No eipä siinä sitten, Saksasta (Autodoc) tilasin samantien uudet SKF:n takapyöränlaakerit, jotka maksoivat 89 euroa kappaleelta. Samaan aikaan Suomessa samoista laakereista pyydettiin Motonetissä huikeat 220 euroa kappaleelta. Viikon kuluttua uudet laakerit eli kokonaiset pyörännavat saapuivat kotiovelle ja samana päivänä ne vaihdettiin omassa kotipihassa. Suhteellisen helpot vaihtaa, kun koko pyörännapa kiinnitetty autoon vain neljällä pultilla, tietysti ABS-anturin johto oli myös irroitettava pyörännavasta. Ylimääräiset äänet poistuivat tämän operaation myötä eli laakerien vaihto oli onnistunut. Auto tuntui ajossa selvästi aiempaa hiljaisemmalta ja ehkä koko autossa välillä ilmennyt tärinäkin hiukan väheni, mutta varsinainen vika eli ratin tärinä ei tietysti tälläkään poistunut.
Noin viikkoa myöhemmin varasin autolle ajan yhteen omaan luottokorjaamoon, joka on aiempiakin autojani tutkinut ja korjaillut onnistuneesti ennenkin. Vein auton sinne ja siellä käytiin läpi koko alustan lisäksi myös vetarit. Mitään tavanomaisesta poikkeavaa ei löytynyt eli nollatulos oli tämän korjaamokäynnin seurauksena ja ongelma senkun jatkui. Sitten työkaverini vinkkasi, että kyseessä voisivat olla omassa tapauksessani vialliset etupyöränlaakerit. En tietysti millään jaksanut uskoa sitä, koska olin itsekin etupyöränlaakereita jo aiemmin tutkinut, yhtään välystä niistä ei löytynyt eikä myöskään mitään ylimääräisiä ääniä niistä kuulunut kun etupyöriä yritti käsin liikuttaa. Tämähän ei tietysti tarkoittanut välttämättä sitä, ettei vika silti voisi olla niissä.
Otin sitten kuitenkin epätoivon vallassa riskin ja varasin luottokorjaamolleni ajan pyöränlaakerien vaihtoon. Tässä autossa etupyöränlaakerien vaihto ei onnistu omatoimisesti, koska työ vaatii erikoistyökalun (koko etupyörännapa laakereineen on prässätty kiinni olkatukeen). Tilasin Saksasta (Autodoc) uudet SKF:n etupyöränlaakerit hintaan 109 euroa kappale. Kyseisen korjaamon kautta etupyöränlaakerit olisivat olleet turhan kalliita hankkia, joten siksi hankin ne taas itse Saksasta aivan kuten takapyöränlaakeritkin sieltä ostin jo aiemmin. Korjaamo olisi pyytänyt halvimmillaan FAG:n etupyöränlaakerista 192 euroa kappaleelta ja SKF:n etupyöränlaakerista huikeat 290 euroa kappaleelta. Motonetistä samat SKF:n etupyöränlaakerit olisi saanut 139 eurolla kappale. Motonetin hintaan nähden säästin 60 euroa tilaamalla samat SKF:n etupyöränlaakerit Saksasta.
Eilen perjantaina 24.8 käytin autoa korjaamolla, jossa asensivat nuo hankkimani uudet SKF:n etupyöränlaakerit ja samalla asennettiin myös itse hankkimani uudet Fedoron OE-laatuiset etujarrupalat. Etujarrupalat vaihdoin vinkumisen takia. Maaliskuussa 2018 autolle tehtiin täysi jarruremontti eli kaikki levyt ja palat uusiksi sekä myös jarrunesteet vaihdettiin. Osina käytettiin Brembon sinkattuja jarrulevyjä ja Brembon OE-laatuisina jarrupaloja. Nuo Brembon palat ovat vinkuneet autossani jo melkein heti uudesta saakka, vain kevyissä jarrutuksissa (normaaleissa tai raskaissa jarrutuksissa ääntä ei ollut).
Pyysin korjaamoa laakereiden vaihdon yhteydessä myös mittaamaan etujarrulevyt siltä varalta, että ne olisivat kierot. Ja niin myös tehtiin.
Ja kappas kummaa, etupyöränlaakereiden vaihto todellakin auttoi ja vihdoinkin autossani ei enää ratti tärise, ei tasavauhtia ajaessa eikä myöskään jarruttaessa tunnu enää ratissa mitään tärinöitä. Etujarrulevyissä ei onneksi havaittu mitään vikaa, ne olivat jo alunperinkin kunnossa. Pitkään meni ennen kuin syy tärinään löytyi, mutta lopultakin auto on nyt saatu kuntoon. Olen todella tyytyväinen, vaikka aikaa ja rahaa on tähän selvittelyyn palanut, turhaankin.
Vielä on enää pikkujuttuja jäljellä, mitä laittaa kuntoon. Autossa maaliskuusta 2018 saakka olleet Brembon takajarrupalat pitää myös vaihtaa uusiin, koska nekin etujarrupalojen tavoin vinkuvat kevyissä jarrutuksissa. Olen jo tilannut tätä varten Fedoron OE-laatuiset takajarrupalat, ne vaihdetaan sitten jossain vaiheessa itse omassa kotipihassa (jarrumäntätyökalu onneksi löytyy jo). Ensi maanantaina käytän autoa vielä kertaalleen nelipyöräsuuntauksessa (eri korjaamolla kuin jossa edellinen suuntaus tehtiin), koska kesäkuussa tehdyssä nelipyöräsuuntauksessa ryssittiin jotakin ratin keskittämisen kanssa. Tilanne on ollut edellisen nelipyöräsuuntaukseen jälkeen sellainen, että ratti on vinossa aina suoraan ajettaessa, kun autossa istuu kolme henkilöä mukaan lukien kuski. Tuo ongelma on tullut tuon viimeisimmän nelipyöräsuuntauksen jälkeen, ennen sitä ratti oli kyllä suorassa myös matkustajia kuskatessa. Suuntavakauskaan ei ole nyt autossa ollut paras mahdollinen viime aikojen remonttien jälkeen. Ehkä myös tarkistutan nykyisten Landsailin kesärenkaiden tasapainotuksen samalla, varmuuden vuoksi (noilla renkailla ajettu nyt noin 3-4tkm).
Jospa sitä sitten saisi vihdoinkin taas pitkästä aikaa istua tärinättömässä ja suuntavakaassa autossa.
Teille muille tiedoksi, ketkä vielä painivat saman ongelman kanssa: jos olette jo kaikkea muuta kokeilleet, niin harkitkaa ihmeessä seuraavaksi etupyöränlaakerien uusimista, vaikka niissä ei välttämättä tuntuisi välystä tai kuulu ylimääräisiä ääniä, se kun ei vielä sulje pois sitä, ettei niissä voisi olla vikaa. Sanoisin, että nuo etupyöränlaakerit ovat todennäköisempi tällaisen tärinäongelman aiheuttaja kuin esimerkiksi vaikkapa vetonivel, vetoakselin tukilaakeri tai etuiskunvaimentimet, vanteista ja renkaista puhumattakaan (vaikkei niidenkään vaikutusta asiaan voi kiistää). Mutta jokainen tapaus on omanlaisensa, sama korjaus ei välttämättä päde kaikkiin samankaltaisiin tapauksiin, kuten tätäkin viestiketjua lukiessa on käynyt ilmi. Syy voi olla näköjään melkein missä tahansa.
Kävi ilmi, että etupyöränlaakereiden vaihto ei vielä omalla kohdallani täysin korjannut ratin tärinäongelmaa vaan ongelmat yhä jatkuivat senkin jälkeen, joskin huomattavasti lievempinä kuin ennen etupyöränlaakereiden vaihtoa. Tärinä ja vapina alkoi useimmiten tuntua enemmän koko autossa varsinkin kuskin paikalla lattiassa/penkissä eikä vain pelkästään ratissa. Vapinan syy löytyi lopulta sittenkin renkaista ja osittain myös vanteistakin. Kaikki vapina- ja tärinäongelmat poistuivat autostani täysin, kun ostin 16-tuumaisen aluvanne-kesärengaspaketin autossa olleiden 17-tuumaisten tilalle.
Uusia vanteita tilatessa varmistin, että uudet vanteet ovat tismalleen samoissa spekseissä Fordin alkuperäisten aluvanteiden kanssa keskireikää, vanteen leveyttä sekä ET-lukua myöten. Autossa olleet 17-tuumaiset vanteet olivat varustettu ET-luvulla 45, kun nämä uudet vanteet ovat ET-luvultaan 50 eli samat kuin Fordin alkuperäisissä aluvanteissa. Aikaisemmin käytössä olleissa 17 tuuman vanteissani oli Landsail LS588 UHP -renkaat koossa 215/50R17 95W, jotka eivät rehellisesti sanoen toimineet Mondeossani kovinkaan hyvin (mm. täristivät kylminä, pitivät tietyissä nopeuksissa outoa rengasääntä jne).
Autossa suuntavakaus ja varsinkin keskialueen ohjaustarkkuus parantui huimasti siirtyessä tuosta aiemmin käytössä olleesta 17 tuuman setistä tuohon uuteen 16 tuuman settiin, joka varmastikin johtui osaltaan sekä parempilaatuisista renkaista (uusissa vanteissa on Michelin Primacy 4 -renkaat koossa 205/60R16 92H) että vanteiden oikeasta ET-luvusta. Uudet 16 tuuman vanteet ovat myös kaksi kiloa kevyempiä per vanne kuin vanhat 17-tuumaiset, samalla taisi myös renkaidenkin paino kevetä ainakin kilon tai kahden verran, niin paljon kevyemmät oli nuo 16-tuumaiset nostella kuin ne 17-tuumaiset. Vanteen malli pysyi uusissa 16-tuumaisissa samana (IT Wheels Elena) kuin vanhoissa 17-tuumaisissa, vain sen tuumakoko ja ET-luku muuttuivat.
Pyöränlaakereiden, renkaiden ja vanteiden uusimisen jälkeen olen nyt vihdoin saanut korjattua autoa jo pitkään vaivanneen vapina- ja tärinäongelman ja nyt tällä hetkellä Mondeota on suorastaan ilo ajaa, kun ei ole mitään ylimääräisiä outoja tärinöitä vaivana. Loka-marraskuussa on sitten luultavasti aika vaihtaa talvirenkaat alle, onneksi on uudet nastarenkaat (Michelin X-Ice North 4 205/60R16 96T XL) jo odottamassa asennettuna Fordin alkuperäisille 16 tuuman aluvanteille.