Liikkeelle lähdön jälkeen kuuluva mekaaninen kolahdus
Liikkeelle lähdön jälkeen kuuluva mekaaninen kolahdus
Kyseessä Mondeo 1.8 110HV -02 Sedan ja tällä kertaa vaivana olisi mekaaninen kolahdus/klonksahdus, joka kuuluu aina, kun lähtee liikkeelle.
Kolahdus/klonksahdus kuuluu ja tuntuu vain, silloin kun auto on ollut parkissa ainakin muutamia minuutteja ja lähtee liikkeelle joko eteen- tai taaksepäin.
Luulin aluksi, että klonksahdus kuuluu nivelistä, mutta niissä ei ole väljää ja rattiakselin nivelkin on rasvattu (mainitsin asiasta viimeksi merkkihuollossa, joten rasvasivat rattiakselin).
Tein tänään myös ns. hajutestin ja pientä kytkimen "haisemista" olin havaitsevani heti liikkeelle lähdön jälkeen. Ääni on hyvin mekaaninen klonksahdus, kun jokin kolahtaisi tosiaan levyä vasten.
Myös ajossa, kun vaihtaa vaihdetta, kuuluu pieni kolaus, kun kytkinlevyt ottavat yhteen ja veto menee päälle.
Myös kylmänä kytkinpolkimen kautta tuntuu selvää värinää ja hankausta, kun poljin on painettuna.
Voisiko kytkin antaa merkkejä vaihtotarpeesta, koska ääni kuuluu melkein heti, kun kytkin on vapautettu ja auto on liikahtanut ja auton etenemissuunnalla ei ole väliä? Mikä kytkimessä voi aiheuttaa klonksahtavan äänen?
Vai vaivaako autoa jokin muu asia?
Kolahdus/klonksahdus kuuluu ja tuntuu vain, silloin kun auto on ollut parkissa ainakin muutamia minuutteja ja lähtee liikkeelle joko eteen- tai taaksepäin.
Luulin aluksi, että klonksahdus kuuluu nivelistä, mutta niissä ei ole väljää ja rattiakselin nivelkin on rasvattu (mainitsin asiasta viimeksi merkkihuollossa, joten rasvasivat rattiakselin).
Tein tänään myös ns. hajutestin ja pientä kytkimen "haisemista" olin havaitsevani heti liikkeelle lähdön jälkeen. Ääni on hyvin mekaaninen klonksahdus, kun jokin kolahtaisi tosiaan levyä vasten.
Myös ajossa, kun vaihtaa vaihdetta, kuuluu pieni kolaus, kun kytkinlevyt ottavat yhteen ja veto menee päälle.
Myös kylmänä kytkinpolkimen kautta tuntuu selvää värinää ja hankausta, kun poljin on painettuna.
Voisiko kytkin antaa merkkejä vaihtotarpeesta, koska ääni kuuluu melkein heti, kun kytkin on vapautettu ja auto on liikahtanut ja auton etenemissuunnalla ei ole väliä? Mikä kytkimessä voi aiheuttaa klonksahtavan äänen?
Vai vaivaako autoa jokin muu asia?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Olen lueskellut täältä, että jos pakosarjan ja putken välisessä liitoksessa on jotain häikkää, kuten vuotoja, voisi siitä aiheutua monet nyt vaivana olevat ongelmat:
1. Koneesta kuuluva sirinä ja pieni vihellys kiihdytettäessä
2. peltinen klonksahtelu liikkeelle lähdettäessä (ei kuulu kuin kylmänä liikkeelle lähdettäessä) -> jos pakosarjan ja putken välinen liitos löysällä, voi putki kalahdella myös suojapeltiin???
3. Jostain etuputken alueelta kuuluva resonointi, kun päästää kaasun 3000 rpm:n jälkeen. Resonointi/helinä kuuluu myös alkukiihdytyksen aikana, voi siis olla myös jokin pönttö tai jopa katti, mutta auto ei ole tuntunut mitenkään tukkoiselta...
Miten katin tukkeutuminen ilmenee?
Myös suojapelti voi olla löysällä, jolloin se voi helistä???
Resonointi kuuluu erityisesti 2000 rpm:n kohdalla, jolloin konekin täristää/hyppyyttää, mistähän koneen täristys voisi johtua?
Merkkihuollon mukaan EGR tulee mukaan peliin silloin ja siinä voisi olla alkavaa oireilua.
Kun konetta kierrättää paikoillaan, täristää kone selvästi 2000 rpm:n paikkeilla, mutta loppuu heti jos tipauttaa tai nostaa kierrokia muutamia satoja (jos ovi auki, niin ovi tärisee selvästi)
Myös moottorijarrutuksessa on havaittavissa nykimistä täristys kohdan kohdalla. Varsinkin kylmänä enemmän.
Ihan kuin jokin akseli olisi hieman epäkesko, joka heiluttaisi koko autoa.
Tosin n. 2000 rpm on normaali koneen käyntinopeus kun ajaa mittarin mukaan 70km/h tai 50 km/h, joten jokin tukoskin voisi olla kyseessä, koska ko. nopeuksia autolla on ajettu paljon ja kierrokset ovat pysyneet lähes samana...
1. Koneesta kuuluva sirinä ja pieni vihellys kiihdytettäessä
2. peltinen klonksahtelu liikkeelle lähdettäessä (ei kuulu kuin kylmänä liikkeelle lähdettäessä) -> jos pakosarjan ja putken välinen liitos löysällä, voi putki kalahdella myös suojapeltiin???
3. Jostain etuputken alueelta kuuluva resonointi, kun päästää kaasun 3000 rpm:n jälkeen. Resonointi/helinä kuuluu myös alkukiihdytyksen aikana, voi siis olla myös jokin pönttö tai jopa katti, mutta auto ei ole tuntunut mitenkään tukkoiselta...
Miten katin tukkeutuminen ilmenee?
Myös suojapelti voi olla löysällä, jolloin se voi helistä???
Resonointi kuuluu erityisesti 2000 rpm:n kohdalla, jolloin konekin täristää/hyppyyttää, mistähän koneen täristys voisi johtua?
Merkkihuollon mukaan EGR tulee mukaan peliin silloin ja siinä voisi olla alkavaa oireilua.
Kun konetta kierrättää paikoillaan, täristää kone selvästi 2000 rpm:n paikkeilla, mutta loppuu heti jos tipauttaa tai nostaa kierrokia muutamia satoja (jos ovi auki, niin ovi tärisee selvästi)
Myös moottorijarrutuksessa on havaittavissa nykimistä täristys kohdan kohdalla. Varsinkin kylmänä enemmän.
Ihan kuin jokin akseli olisi hieman epäkesko, joka heiluttaisi koko autoa.
Tosin n. 2000 rpm on normaali koneen käyntinopeus kun ajaa mittarin mukaan 70km/h tai 50 km/h, joten jokin tukoskin voisi olla kyseessä, koska ko. nopeuksia autolla on ajettu paljon ja kierrokset ovat pysyneet lähes samana...
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kävin keskiviikkona näyttämässä autoa pajalla ja ainakin oikeanpuoleisessa raidetangossa on väljää, muut nivelet olivat ok.
Voiko raidetangon väljyys pitää ääntä, varsinkin peruutettaessa ja samalla kääntää rattia???
Renkaat tuntuisivat niin kuin mulljahtavan ja samalla kuuluu klonksahdus.
Tarkistin samalla myös pakosarjan ja -putken liitokset, kaikki näytti olevan ok. Liitoksessa ei ole "jousipultteja", ihan kiinteät on.
Voiko raidetangon väljyys pitää ääntä, varsinkin peruutettaessa ja samalla kääntää rattia???
Renkaat tuntuisivat niin kuin mulljahtavan ja samalla kuuluu klonksahdus.
Tarkistin samalla myös pakosarjan ja -putken liitokset, kaikki näytti olevan ok. Liitoksessa ei ole "jousipultteja", ihan kiinteät on.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tutkailin ja testailin klonksahdusta viikonlopun aikana ja tarkemman syynin jälkeen ääni on enemmän jousen räpsähtäminen, ihan kuin jokin jousi olisi jumissa, joka antaa periksi, kun auto lähtee liikkeelle.
Ei kuulu, kun lähtee valoista, mutta nykyään aina kun on sammuttanut koneen, antanut seistä muutaman minuutin, käynnistää auton ja lähtee liikkeelle.
Mikä koneessa tai sen oheislaitteissa voisi antaa jousimaisen räpsähdysäänen heti liikkeelle lähdön jälkeen, joka kuulostaa kuin jokin kolahtaisi metallilevyä vasten?
Kytkinvaijeri?
Onko vaijerissa jousi, joka säätää kytkimen liikettä ja kiinniottamisen herkkyyttä?
Tosin liikkeelle lähtö ei ole ollut nykimistä (paitsi mäkilähdöissä, jos ei ole antanut etukaasua..) ja kytkinkään ei ole luistanut.
Myös vaihteen vaihdon jälkeen kuuluu jokin naksahtava/vaimeasti kolahtava ääni.
Etujarrusatula/-mäntä voisi olla yksi syy, mutta kolahdus kuuluu enemmän jostain moottorin alueelta?
Ei kuulu, kun lähtee valoista, mutta nykyään aina kun on sammuttanut koneen, antanut seistä muutaman minuutin, käynnistää auton ja lähtee liikkeelle.
Mikä koneessa tai sen oheislaitteissa voisi antaa jousimaisen räpsähdysäänen heti liikkeelle lähdön jälkeen, joka kuulostaa kuin jokin kolahtaisi metallilevyä vasten?
Kytkinvaijeri?
Onko vaijerissa jousi, joka säätää kytkimen liikettä ja kiinniottamisen herkkyyttä?
Tosin liikkeelle lähtö ei ole ollut nykimistä (paitsi mäkilähdöissä, jos ei ole antanut etukaasua..) ja kytkinkään ei ole luistanut.
Myös vaihteen vaihdon jälkeen kuuluu jokin naksahtava/vaimeasti kolahtava ääni.
Etujarrusatula/-mäntä voisi olla yksi syy, mutta kolahdus kuuluu enemmän jostain moottorin alueelta?
Kolahdus vaimenee sateella, eli voisiko esim. vetonivelen suojakumissa olla reikä, joka päästää vettä sisälleen sateella, joka voitelee kuivana oleva vetarin) ja taas kuivalla kolahdus kuuluu selvemmin.
Ääni on kuin jumissa oleva laakeri tai jokin jousella akselissa oleva lukko pääsisi irti, joka kuivalla kolahtaa metallisesti.
Kolahdusta ei kuulu (tai sitä ei huomaa), jos antaa auton lähteä liikkeelle 1:llä ja tyhjäkäynnillä vedättäen, mutta heti kun laittaa kaasua, kolahtaa jossakin.
Ääni on kuin jumissa oleva laakeri tai jokin jousella akselissa oleva lukko pääsisi irti, joka kuivalla kolahtaa metallisesti.
Kolahdusta ei kuulu (tai sitä ei huomaa), jos antaa auton lähteä liikkeelle 1:llä ja tyhjäkäynnillä vedättäen, mutta heti kun laittaa kaasua, kolahtaa jossakin.
Apukuskin puolelta oli moottorin kannakko päästänyt vuotelun pihalle ja kuivunut, merkkiliikkeen mukaan voi aiheuttaa metallisen kolahduksen kiihdytettäessä -> vaihdettiin uusi (onneksi meni autoliikkeen laskuun)
Klonkdahdus ei kuitenkaan hävinnyt...
Onneksi täällä on asiantuntevaa raatia ja en ole näköjään yksin alustaongelmien kanssa. Taitaa vika olla siis raidetangossa (missä on todettu olevan löysää) ja sen sisänivelessä.
Onko kellään tietoa paljonko orkkis tanko maksaa ja kuuluuko sisänivel pakettiin?
Pitää siis taas varata aika pajalle...
Muita vaihtoehtoja voisivat olla:
- Etupään alatukivarren puslat (etummainen ja/tai takimmainen)?
- Vakaajatangon ja rungon välinen pusla?
- Etujouset (jousi poikki)?
Onko -02 Mondeoissa muuten vielä jousiongelmaa, kuten aikaisempi koppasissa on?
Klonkdahdus ei kuitenkaan hävinnyt...

Onneksi täällä on asiantuntevaa raatia ja en ole näköjään yksin alustaongelmien kanssa. Taitaa vika olla siis raidetangossa (missä on todettu olevan löysää) ja sen sisänivelessä.
Onko kellään tietoa paljonko orkkis tanko maksaa ja kuuluuko sisänivel pakettiin?
Pitää siis taas varata aika pajalle...

Muita vaihtoehtoja voisivat olla:
- Etupään alatukivarren puslat (etummainen ja/tai takimmainen)?
- Vakaajatangon ja rungon välinen pusla?
- Etujouset (jousi poikki)?
Onko -02 Mondeoissa muuten vielä jousiongelmaa, kuten aikaisempi koppasissa on?
Ei vika voi olla raidetangossa, koska tanko ei ole niin väljä, että voisi vielä mitään kolinaa/klonksahdusta pitää.
Mootorin kannakkeen vaihdon jälkeen raapaiseva klonksahdus on vaimentunut ja ääni ei ole enää metallinen, eli kannake teki sen.
Olen päätellyt, että klonksahdus kuuluu vain silloin, kun käyttää sähköjä pois (sammuttaa koneen) ja antaa vähän aikaa seisoa ja koneen seistä ja laittaa uudelleen käyntiin ja lähtee normaalisti liikkeelle. Ei kuulu, jos liikkuu hitaasti.
Onko normaalia, että ennen starttausta kuuluu suriseva ääni kuin jokin pumppu nostaisi paineita jossakin tai jokin järjestelmä latautuu ennen koneen käynnistystä?
Pissapojan pumppu? Ohjaustehostimen pumppu?
Huollossa asentaja oli veikannut ilmastoinnin kytkeytymistä päälle, mutta raapaiseva klonksahdus kuuluu oli ilmastointi päällä tai ei.
Klonksahdus tuntuu ratissa asti, joten voisiko ohjaustehostimessa olla jotain tai sitten jossain muissa sähköä vaativissa laitteissa, jotka ovat osallisena ohjaukseen tai etupyörien voimansiirtoon?
Vuotoja ja läiskiä maassa en ole auton alla huomannut ja ohjaustehostinkin on toiminut kyllä normaalisti.
Sen olen myös huomannut, että jos ennen liikkeelle lähtöä veivaa peruutettaessa rattia äärilaidasta toiseen ja lähtee liikkeelle hieman hitaammin ja pysähtyy ja antaa koneen käydä paikallaan tyhjäkäyntiä, on klonksahdus vaimentunut lähes olemattomiin, kun lähtee liikkeelle normaalisti.
Mootorin kannakkeen vaihdon jälkeen raapaiseva klonksahdus on vaimentunut ja ääni ei ole enää metallinen, eli kannake teki sen.
Olen päätellyt, että klonksahdus kuuluu vain silloin, kun käyttää sähköjä pois (sammuttaa koneen) ja antaa vähän aikaa seisoa ja koneen seistä ja laittaa uudelleen käyntiin ja lähtee normaalisti liikkeelle. Ei kuulu, jos liikkuu hitaasti.
Onko normaalia, että ennen starttausta kuuluu suriseva ääni kuin jokin pumppu nostaisi paineita jossakin tai jokin järjestelmä latautuu ennen koneen käynnistystä?
Pissapojan pumppu? Ohjaustehostimen pumppu?
Huollossa asentaja oli veikannut ilmastoinnin kytkeytymistä päälle, mutta raapaiseva klonksahdus kuuluu oli ilmastointi päällä tai ei.
Klonksahdus tuntuu ratissa asti, joten voisiko ohjaustehostimessa olla jotain tai sitten jossain muissa sähköä vaativissa laitteissa, jotka ovat osallisena ohjaukseen tai etupyörien voimansiirtoon?
Vuotoja ja läiskiä maassa en ole auton alla huomannut ja ohjaustehostinkin on toiminut kyllä normaalisti.
Sen olen myös huomannut, että jos ennen liikkeelle lähtöä veivaa peruutettaessa rattia äärilaidasta toiseen ja lähtee liikkeelle hieman hitaammin ja pysähtyy ja antaa koneen käydä paikallaan tyhjäkäyntiä, on klonksahdus vaimentunut lähes olemattomiin, kun lähtee liikkeelle normaalisti.
Bensapumppu varmaan surisee kun laittaa virrat päälle. Mondeon ohjekirjassahan neuvotaan odottamaan kunnes ajoneston valo sammuu ja sitten vasta startataan. Liittyy varmaan siihen, että bensapummppu ehtii pumppaamaan tarpeeksi menovettä ruiskulle ennen käynnistystä.Onko normaalia, että ennen starttausta kuuluu suriseva ääni kuin jokin pumppu nostaisi paineita jossakin tai jokin järjestelmä latautuu ennen koneen käynnistystä?
Jos noita alustan osia alkaa arvailemalla vaihtamaan niin kannattaa ainakin aloitella halvimmasta päästä


Fiesta 1.3 -93
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Ihan vaan selvennykseksi, että metallinen klonksahdus hävisi, kun moottorin oik. korvakko vaihdettiin, eli se on kai korjaantunut ja tämä nykyinen raapaiseva klonksahdus peittyi sen alle.
Mielenkiintoista, koska klonksahdus tuntuu selvästi kaasupolkimessa asti (poljin hypähtää hieman, kun klonksahdus tapahtuu) ja ajossa ratissa tuntuu pintavärinää, joka häviää, kun painaa kytkimen pohjaan.
Vetoakselin kannatinlaakeri on autoon vaihdettu 4-5 vkoa sitten, joten voisi olettaa, että se ei tule kysymykseen.
Onko vetoakselin moottorin päässä minkälaiset laakeroinnit, voisiko siellä olla jokin kestovoideltu olla jumissa tai kuivunut?
Kaasuvaijeri?
Mielenkiintoista, koska klonksahdus tuntuu selvästi kaasupolkimessa asti (poljin hypähtää hieman, kun klonksahdus tapahtuu) ja ajossa ratissa tuntuu pintavärinää, joka häviää, kun painaa kytkimen pohjaan.
Vetoakselin kannatinlaakeri on autoon vaihdettu 4-5 vkoa sitten, joten voisi olettaa, että se ei tule kysymykseen.
Onko vetoakselin moottorin päässä minkälaiset laakeroinnit, voisiko siellä olla jokin kestovoideltu olla jumissa tai kuivunut?
Kaasuvaijeri?
Kolaus peruutettaessa / liikkeelle lähdettäessä
Etsin netistä ratkaisua omaan ongelmaani, ja törmäsin sivustoon jossa kuvaillaan mondeon yleisiä ongelmia ja ratkaisuja niihin.
Alla olevasta linkistä löytyy ratkaisu "Noise on pull away" -ongelmaan,
eli kolahdukseen peruutettaessa.
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... blems.html
Alla olevasta linkistä löytyy ratkaisu "Noise on pull away" -ongelmaan,
eli kolahdukseen peruutettaessa.
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... blems.html
No niin ja taas täällä... no onneksi taivaspaikka on varattuna...=)
Käytin autoa useissa eri huolloissa näytillä ja koeajotettavana ja kukaan ei osannut sanoa mikä krunksahduksen aiheuttaa.
Krunksahdus tuntuu ja kuuluu kabiiniin vaimeasti edelleen, mutta välillä vaimentunut.
Nyt on alkanut kuulua kiihdytettäessä rutinaa, varsinkin kun lähtee paikaltaan, mutta myös 1->2 vaihteen vaihdon jälkeen.
Ääni kuuluu enemmän kuskinpuolelta.
Tiedän, että loota pitää hieman ääntä, kun vaihtaa vaihdetta, mutta voisiko tämäkin rutiseva ääni voisi kuulua sieltä?
Krunksahdus on myös voinut olla vetonivelestä kuuluva ääni, mutta kun ei ole tuntunut mitään tärinää ajonaikana.
Voisiko vetonivelen sisempi nivel antaa "rutisevaa" ääntä kiihdytettäessä?
Käytin autoa useissa eri huolloissa näytillä ja koeajotettavana ja kukaan ei osannut sanoa mikä krunksahduksen aiheuttaa.
Krunksahdus tuntuu ja kuuluu kabiiniin vaimeasti edelleen, mutta välillä vaimentunut.
Nyt on alkanut kuulua kiihdytettäessä rutinaa, varsinkin kun lähtee paikaltaan, mutta myös 1->2 vaihteen vaihdon jälkeen.
Ääni kuuluu enemmän kuskinpuolelta.
Tiedän, että loota pitää hieman ääntä, kun vaihtaa vaihdetta, mutta voisiko tämäkin rutiseva ääni voisi kuulua sieltä?
Krunksahdus on myös voinut olla vetonivelestä kuuluva ääni, mutta kun ei ole tuntunut mitään tärinää ajonaikana.
Voisiko vetonivelen sisempi nivel antaa "rutisevaa" ääntä kiihdytettäessä?
Itse painiskelen samantyylisen ongelman kimpussa vieläkin.
viewtopic.php?p=49116&highlight=#49116
Ilmoittelen jos vika paikantuu...
Kai se on kohta pakko alkaa purkaan voimansiirtoa pala palalta ja vaihtaan kaikki, saapi nähdä.
8)
viewtopic.php?p=49116&highlight=#49116
Ilmoittelen jos vika paikantuu...
Kai se on kohta pakko alkaa purkaan voimansiirtoa pala palalta ja vaihtaan kaikki, saapi nähdä.
8)
Ei taida Obelixia auttaa, mutta mulla on kaksi nykyfoordlempparia, jotka kannattaa tehdä/tarkastaa:
1) Onhan vaihteistossa riittävästi öljyä
2) Jarrut: pura-puhdista-ja-kokoa
Mulla oli 2005 taunusturnierissa samankaltaista liikkeellelähtökolahdusta takapäässä ja värinää ratissa. Poistuivat ooppelinkorjauskeinoilla eli jarrujen hellällä rassauksella.
Ja jos vielä kolisee, panen sen koiranluiden piikkiin, onhan kyseessä koirankuljetusauto
1) Onhan vaihteistossa riittävästi öljyä
2) Jarrut: pura-puhdista-ja-kokoa
Mulla oli 2005 taunusturnierissa samankaltaista liikkeellelähtökolahdusta takapäässä ja värinää ratissa. Poistuivat ooppelinkorjauskeinoilla eli jarrujen hellällä rassauksella.
Ja jos vielä kolisee, panen sen koiranluiden piikkiin, onhan kyseessä koirankuljetusauto

"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter