Optimoinnin "näkeminen"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Arduurio
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Joulu 2019 17:02

Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja Arduurio »

Heii ! Pystyykö jostain näkemään onko autoon tehty "lastutus" vai ei ?
Kyseessä Focus ST Diesel -17

t: Ardu
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Päällepäin sitä ei pysty näkemään. Siitä nyt jotain pystyy näkemään koska ecu on viimeiseksi flashattu mutta sekään ei aukottomasti selitä onko se optimoitu vai pelkästään päivitetty huollossa.
Toki jos siellä on vain jokin chiptuning boxi niin sen nyt pitäisi huomata ylimääräisistä johdoista ja liittimistä konehuoneessa.

Toki merkkihuollossa ne näkee sen heti onko optimoitu vai ei.
"harder" is not a very good safeword
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tee muutama 0->100 kmh kiihdytys ja vertaa ilmoitettuun aikaan.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eikö tuon viimeistään katsurin koneet kerro? näin mulle sanottu,no sillon on toki myöhäistä enää mitään ihmetellä.
Eikö näitä sitten mikään muu huolto missään mittakalustollaan näe?
Kiva olis tietää jos sattuu sellanen auto käsiin
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Tessu200 kirjoitti: 12 Syys 2021 21:55 Eikö tuon viimeistään katsurin koneet kerro? näin mulle sanottu,no sillon on toki myöhäistä enää mitään ihmetellä.
Eikö näitä sitten mikään muu huolto missään mittakalustollaan näe?
Kiva olis tietää jos sattuu sellanen auto käsiin
En ole kyllä koskaan kuulla et katsuri sen näkis ja ystävä piirissä on muutamia optimoituja jotka on menny katsastuksesta ilman ongelmia läpi.
"harder" is not a very good safeword
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tessu200 kirjoitti: 12 Syys 2021 21:55 Eikö tuon viimeistään katsurin koneet kerro? näin mulle sanottu,no sillon on toki myöhäistä enää mitään ihmetellä.
Eikö näitä sitten mikään muu huolto missään mittakalustollaan näe?
Kiva olis tietää jos sattuu sellanen auto käsiin
Eipä näy...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ok kiitos tiedosta
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Eikös tuo ohjelmallinen optimointi ole vähän kuin asetusarvojen muuttamista.
Eli sallitaan moottorin rasittaa itseään vähän enempi = tehoja lisää.
Esim ahtopaine max 1bar -> max 1.1bar

Näkee jos vertaa alkuperäisiin lukuihin...eli merkkihuolto tietää parhaiten ne.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Optimoinnin "näkeminen"

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ohjelmointia voi tehdä niin monella tavalla. Se yleisin ns bulkki ohjelmointi mitä suuri osa noista dikituninki firmoista harrastaa on ns. Quick and dirty, äkkiä asiakkaalta rahat pois. Vähän muutetaan ahtopainetta ja sen rajoja sallien enemmän ahtoa.
Ja huijataan suuttimien kalibrointikartaan 10-25% lisää aukioloaikaa suuttimille. Tämä sitten ei näy missään testereillä eikä auton kulutuslaskenta enään mene oikein. Eli näyttää menevän vähemmän lientä ja tehoa tuli lisää. Tosin dpf tukkeutuu helpommin ja savutus lisääntyy.
Win win, asiakas on tyytyväinen eikä itse tarvinnut tehdä just mitään.

Sitten on se oikea tapa, missä lasketaan kaikki tarvittava tieto, ahtopaineen tuottama ilmamäärä ja siihen suhteutettu polttoainemäärä. Ecun laskenta menee oikein, kaikki väännön rajoittimet toimii oikein ja niitä joudutaan nostamaan. Seos pysyy oikeana ja dpf ym ei tukkeudu.
Joutuu tosin tekemään töitä että kaikki toimii oikein, yleensä ruiskutukselle on useita rajoittimia ja ne pitää löytää. Samoin karttojen header tietoja joudutaan muokkaaman.
Testerillä sitten kyllä näkee että ruiskutus on lisääntynyt jos tietää paljonko sieltä alunperin pitäisi tulla, ja tämä todennetaan joko tiellä täydellä kaasulla tai penkissä. Moniko maahantuojan / merkkiliikeen rasvanäppi saa ja pääsee moista tekemään?

Eli ei sitä nyt ihan vain näe päälle että on ohjelmoitu, jos sitä ei aleta hakemalla hakemaan. Ja jos huollossa päivitetään softa uusimpaan vakioon niin se on taas vakio. Tosin sitäkin voidaan estää mutta en puutu siihen tässä.

Edit: homma näyttää karkeasti ottaen tältä kun oikeasti aletaan tekemään.
Kuva

Siitä sitten etsimään muokattavia parametrejä, niitä on muuten paljon.
Vastaa Viestiin