1.8TDCI EGR

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

1.8TDCI EGR

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Näissä kun EGR alkaa häiriköimään oranssilla moottorivalolla niin venttiili karstoittunut ja pitää putsata jotta saa liikkuvaksi.
Jonka jälkeen voi laittaa tulpan putkeen (levy) jollei halua uutta likaantumista. (tosin lämpeneminen hiukan heikkenee)
Tämän jälkeen toimii ilman häiröitä jos muutoin ookoo.
Tämä ei aina auta sillä välittäjä tappi (venttiilin ja aktuaattorin välissä) voi olla jumissa/poikki. Uuden tapin saa esim ebaysta noin 25eur.
Siinä toimii kyllä sopivan kokoinen pulttikin auttavasti.
Marmorilta ei saa kuin koko komplete imusarjaa kaikkine systeemeineen....ja hinta on hirvee!
Mutta jos tulppa paikoillaa niin tapin voi ottaa kokonaan poiskin. Ja sitten taas kaikki toimii ilman valoja.
Mutta jos edelleen ilmestyy valo (koodi P0490) niin sitten aktuaattori voi olla finaalissa, silloinkaan ei tarvi ostaa koko EGR imusarjoineen...
esim autodoc myy irrallista aktuaattoria about 50 eurolla.
EGR valvonta on aktuaattorissa, se seuraa omaa liikerataansa ja jos liike tai sen havainto ei vastaa pyydettyä niin tulee oranssi moottorivalo.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 1.8TDCI EGR

Viesti Kirjoittaja foop »

Taunusautomaatti kirjoitti: 02 Syys 2021 09:04 Marmorilta ei saa kuin koko komplete imusarjaa kaikkine systeemeineen....ja hinta on hirvee!
Mutta jos tulppa paikoillaa niin tapin voi ottaa kokonaan poiskin. Ja sitten taas kaikki toimii ilman valoja.
Mutta jos edelleen ilmestyy valo (koodi P0490) niin sitten aktuaattori voi olla finaalissa, silloinkaan ei tarvi ostaa koko EGR imusarjoineen...
Minulla oli tuo EGR-säätömoottori/aktuaattori finaalissa, koska P0490 koodi tuli vähän väliä takaisin vaikka mekaniikka liikkuikin... Kyllä marmorilta saa erillisenä sen säätömoottorin (ei tarvi koko imusarjaa ostaa), ostin sellaisen joku viikko sitten :D Ford osanumero 2409355. Pantillinen, eli haluavat vanhan vaihdossa.

Alunperin ostin Pierburg 7.24809.89.0 tarvikkeen, mutta se aiheutti vain lisää vikakoodeja joita ei saanut nollattua, joten takuupalautukseen meni. Aito Ford-säätömoottori tilalle ja vikakoodit olivat tiessään. Epäselväksi jäi miksi Pierburgin tarvike ei toiminut, oliko vain maanantaikappale vai onko tämä 1.8 diisseli vain niin p*rhanan tarkka että on aito :ford: -osa :lol:
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.8TDCI EGR

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jaa nytkö jo saa sieltäkin.... tuota välitin pulttia ei kait saa vieläkään...

Tuo https://ford.7zap.com/en/car/39/6.44235 ... 539/67764/
ei anna kyseistä aktuaattoria irto-osana ollenkaan. Joten ei saa OE numeroa.

Laitoin itelle viidenkympin RIDEX tarvike aktuaattorin ja pelaa ihan jeesh. Eikä tarvinnut orkkista palauttaa.
Pitääkin avata se orkkis ja tutkia mikä sieltä kuluu.... välillä se toimi ja oranssi valo poistui ja palasi taas viikon päästä.

Paljonko marmorilla maksoi tuo aktuaattori eli venttiiliin liikutinwekotin? Saiko alle 150?

Joskus marmori kyllä yllättää...esim turbon letku oli siellä halvempi kuin tarvikeliikkeessä.
Ransiitin jarrukenkäsetti sitten taas oli ilmeisesti kullasta tai platinasta tehty kun hinta about 5x

Se aktuaattorin liitin voi olla myös väljä tai sitten ne tiukalla kurvilla olevat johdot rikki...
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: 1.8TDCI EGR

Viesti Kirjoittaja foop »

Juu sitä välitin pulttia en kysynyt, niin en tiedä siitä. Noin 160e maksoi (+pantti). No hyvä jos Ridex on toiminut. En minäkään itse osanumeroa löytänyt, mutta löysivät sen myymälässä kyllä, voi olla uusi juttu että myyvät tuota aktuaattoria nyt erikseen myös alkuperäisenä(?).
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.8TDCI EGR

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo kyllä tuo on pers....stä että tollasta pikku akselia ei saa vara-osana, kyseessä kuitenkin tyyppivika.
Mutta tietty komeempaa myydä 700eur venttiilisydeemi + 300 euroa vaihtotyötä kuin 20euron akseli ja 15min vaihtotyötä.

https://www.youtube.com/watch?v=3gBilxPefN4

Luulenpa että näissä on vikaantumismekanismi se että ensin paskottuu venttiili jumittavaksi...välittäjä tanko ylirasittuu ja katkeaa...
samassa rytäkässä aktuaattori ylirasittuu ja alkaa pätkimään satunnaisesti.
Vastaa Viestiin