Focus MK3 FL 2015 1.0 Ecoboost 5-v-manuaali - vaihde jää jumiin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mpuupera
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Loka 2018 21:11

Focus MK3 FL 2015 1.0 Ecoboost 5-v-manuaali - vaihde jää jumiin

Viesti Kirjoittaja mpuupera »

Hei,

Pari kertaa on sattunut (ei itselle mutta perheenjäsenille), että auton ollessa pysähdyksissä moottori ollessa käynnissä vaihdetta ei saa vaihdettua - on keppi jumissa. Moottori käy ja kytkin irrottaa, mutta vaihdetta ei saa pois päältä tai vaihdettua. Toisella kertaa jäi pakki päälle ja toisella ykkönen. Tilanteista on (toistaiseksi) selvitty sammuttamalla moottori, jolloin vaihteita on pystynyt moottori sammuksissa vaihtamaan ja kaikki on toiminut taas normaalisti.

Ei mitään ylimääräisiä kolinoita tai runksahduksia vaihteistossa.

Autolla ajettu vasta 75k.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK3 FL 2015 1.0 Ecoboost 5-v-manuaali - vaihde jää jumiin

Viesti Kirjoittaja Renee »

Näissä on vaihteistovikoja kuten tuossa linkistä lukee.Öljyä siellä on ja sykronointi toimiin eteenpäin hyvin pakissa sitä ei ole.Koska vika alkoi ja autoa on huolettu säänöllisesti ja 75000km ei viellä noi laatikon sisuskalut saisi mennä jos siellä on öljyä.Kuinka on ajettu ei ecologisesti että iso vaihde ja kierroksia ei ole.Silloin laatikko menee kun ei saa voitelua.Sopiva vaihde että moottori kiertää että laatikossa öljyt roiskuu ja voitelee jokaisen laakerin hyvin samoin hammasrattaat
Vaihteisto jumissa Ford Focuksen vaihteisto-ongelmissa
Ford Focuksen omistajat ovat ilmoittaneet 16 ongelmasta, jotka liittyvät vaihteistoon jumissa olevaan voimansiirtoon (voimansiirtoluokkaan). Viimeksi ilmoitetut ongelmat on lueteltu alla. Tutustu myös Ford Focuksen tilastoihin ja luotettavuusanalyysiin, joka perustuu kaikkiin Focusiin ilmoitettuihin ongelmiin.
https://www.carproblemzoo.com/ford/focu ... oblems.php
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mpuupera
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Loka 2018 21:11

Re: Focus MK3 FL 2015 1.0 Ecoboost 5-v-manuaali - vaihde jää jumiin

Viesti Kirjoittaja mpuupera »

Kiitos tästä, sinänsä mielenkiintoista luettavaa ja hyvä foorumi.

Vaikeuttaa, kun noissa ei ole tarkempia tietoja voimansiirrosta, äkkiseltään kaikki vähänkin relevantimpi liittyi powershiftiin tai automaatteihin - ehkä tuon forumin markkina-alueella ei paljoa manuaaleilla ajeta...

Lisämainintana vielä, että meillä se tehottomampi Ecoboost, ja että vikakoodeja ongelma ei jätä.

Huollot tehty vuosittain pienistä km-lukemista välittämättä. Tsekataan vielä noita öljyjä,, itse ajan "pienemmillä vaihteilla", mutta en ole auton varsinainen käyttäjä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK3 FL 2015 1.0 Ecoboost 5-v-manuaali - vaihde jää jumiin

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ok ja se vaihdesiirtomekanismi on sellainen että siellä on kaikki kunnossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mpuupera
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Loka 2018 21:11

Re: Focus MK3 FL 2015 1.0 Ecoboost 5-v-manuaali - vaihde jää jumiin

Viesti Kirjoittaja mpuupera »

En ole tuota enempää tutkinut, mutta silloin kun kaikki toimii niin kaikki toimii.

Pari viimeistä vuosihuoltoa (takuun päätyttyä) olen toki tehnyt itse ja vaihteistoöljyn määrää en ole tarkistanut. Muuten olen pyrkinyt noudattamaan Fordin sivuilta ladattavia huolto-ohjelmia ja käyttämään alkuperäisiä tai niitä vastaavia oem-tuotteita. Huolto-ohjelmissakin on vain "Tarkista vauriot ja vuodot (näkyvät)".

Öljyvuotoja en ole havainnut ja eihän tuo mihinkään saisi karata...mutta otetaan silti tarkempaan tutkintaan.
mpuupera
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Loka 2018 21:11

Re: Focus MK3 FL 2015 1.0 Ecoboost 5-v-manuaali - vaihde jää jumiin

Viesti Kirjoittaja mpuupera »

Olisikohan minulle käynyt vanhanaikaisesti ja olisin vasta tekemässäni huollossa laskenut moottoriöljyn määrän väärin. Öljy oli nyt tikussa alarajassa tai vähän sen alla ja vuotoja ei ole havaittavissa.
En yleensä katso tikusta kun teen huoltoa vaan katson kanisterin asteikolta valuttamani määrän. Nyt jälkikäteen laskien kanisteriin oli jäänyt liikaa oljyä (2x5l kanisteri, kaksi tehtyä huoltoa á 4,1l, saisi jäädä 1,8l mutta oli litra enemmän).
Kuvittelin olevani hyvä matematiikassa... Jos tuo selittää niin nöyränä ja häpeillen kiitän avusta.
Vastaa Viestiin