Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jappe66
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Marras 2020 15:26

Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja jappe66 »

Autona olisi Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hv (farmari) vuosimallia 2013.
Auto tuntuu olevan välillä vähän hidas kiihtymään ja heti jos tulee pienikin ylämäki niin joudun vaihtamaan vaihteen 6 > 5, jotta auto jaksaa pitää nopeuden yllä.

Kerran kävi myös niin, että moottoritiellä piti vaihtaa vaihde alaspäin kutoselta kun vauhti ei pysynyt 120 km/h...

Olen aika aloittelija autojen tekniikoiden kanssa joten olen pitänyt tuota vaan 1.0:n ominaisuutena, mutta nyt olen alkanut miettimään voisiko kyseessä olla joku oikea vika?

Autossa pitäisi olla turbo, mutta pitäisikö tämä huomata jostain? Yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa ei ole ollut turboa joten en yksinkertaisesti tiedä huomaako sitä.

Mikään vikavalo ei pala ja luin että jos turbo olisi hajalla niin pitäisi vikavalo palaa.

Auto kävi noin kuukausi sitten huollossa, jossa vaihdettiin uusi katalysaattori. Merkkihuolto, alkuperäisosa.

Olen myös miettinyt auton lastuttamista, mutta onko siinä mitään järkeä? Tuntuu melko kalliilta hommalta (+17hp +70 Nm = 400 €)
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja focst »

jappe66 kirjoitti: 02 Heinä 2021 08:13 Autona olisi Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hv (farmari) vuosimallia 2013.
Auto tuntuu olevan välillä vähän hidas kiihtymään ja heti jos tulee pienikin ylämäki niin joudun vaihtamaan vaihteen 6 > 5, jotta auto jaksaa pitää nopeuden yllä.

Kerran kävi myös niin, että moottoritiellä piti vaihtaa vaihde alaspäin kutoselta kun vauhti ei pysynyt 120 km/h...

Olen aika aloittelija autojen tekniikoiden kanssa joten olen pitänyt tuota vaan 1.0:n ominaisuutena, mutta nyt olen alkanut miettimään voisiko kyseessä olla joku oikea vika?

Autossa pitäisi olla turbo, mutta pitäisikö tämä huomata jostain? Yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa ei ole ollut turboa joten en yksinkertaisesti tiedä huomaako sitä.

Mikään vikavalo ei pala ja luin että jos turbo olisi hajalla niin pitäisi vikavalo palaa.

Auto kävi noin kuukausi sitten huollossa, jossa vaihdettiin uusi katalysaattori. Merkkihuolto, alkuperäisosa.

Olen myös miettinyt auton lastuttamista, mutta onko siinä mitään järkeä? Tuntuu melko kalliilta hommalta (+17hp +70 Nm = 400 €)
Kyllä siinä jotain vikaa on. Ei ole normaalia että ei pysty 120 ajamaan eikä normaali ylä mäessä tarvitse vaihdetta pienemmälle vaihtaa kunnossa oleva jaksaa mennä. Vie takasin ja sano että ei tällä kerkeä. Eiköhän sieltä joku vika löydy. Harkitse ohjelmointia sitten kun auto on kunnossa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Renee »

No paljon autolla on ajettu. Miksi noin uudessa autossa katalysaattori meni. Onko se vaihdettu katalysasttori kunnolla laitettu että ei mitään tukosta ole eli hengittää vapaasti moottori. Onko auto käynnyt kerran vuodessa huollossa joten ei tarvitse kysellä onko sitä ja sitä vaihdettu. Mutta ilmaputsari koska vaihdettu kerran vuodessa kun sen vsihtaa niin kelpaa ajella kun itse huoltaa auton. Pitäisi katsoa turbosta ahtoputki ja lemmarit että tiivis paketti on että ahtopaineet ei.mene harakoille. Kun ennen oli litrasen teho jotain 60 hepan pintaan nyt tuo 125 heppaa ja turbolla toi saadaan. Mutta alavääntöä se ei tuo kummiskaan siitä se hengettömyys johtuu. Vie sellaiseen paikkaa jossa katotaan onko auto viallinen vai normi tapaus jos tuntuu siltä. Netissä kun ei voi koeajaa.
Milä bensalla ajelet.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
jappe66
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Marras 2020 15:26

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja jappe66 »

focst kirjoitti: 02 Heinä 2021 08:54 Kyllä siinä jotain vikaa on. Ei ole normaalia että ei pysty 120 ajamaan eikä normaali ylä mäessä tarvitse vaihdetta pienemmälle vaihtaa kunnossa oleva jaksaa mennä. Vie takasin ja sano että ei tällä kerkeä. Eiköhän sieltä joku vika löydy. Harkitse ohjelmointia sitten kun auto on kunnossa.
Tuo ongelma oli itse asiassa jo ennen katin vaihtoa.
Renee kirjoitti: 02 Heinä 2021 08:55 No paljon autolla on ajettu. Miksi noin uudessa autossa katalysaattori meni. Onko se vaihdettu katalysasttori kunnolla laitettu että ei mitään tukosta ole eli hengittää vapaasti moottori. Onko auto käynnyt kerran vuodessa huollossa joten ei tarvitse kysellä onko sitä ja sitä vaihdettu. Mutta ilmaputsari koska vaihdettu kerran vuodessa kun sen vsihtaa niin kelpaa ajella kun itse huoltaa auton. Pitäisi katsoa turbosta ahtoputki ja lemmarit että tiivis paketti on että ahtopaineet ei.mene harakoille. Kun ennen oli litrasen teho jotain 60 hepan pintaan nyt tuo 125 heppaa ja turbolla toi saadaan. Mutta alavääntöä se ei tuo kummiskaan siitä se hengettömyys johtuu. Vie sellaiseen paikkaa jossa katotaan onko auto viallinen vai normi tapaus jos tuntuu siltä. Netissä kun ei voi koeajaa.
Milä bensalla ajelet.
170tkm ajettu. Auton huoltohistoria on valitettavasti hyvin hutera ja viimeisin varma tieto on vuoden 2016 huolloista jolloin on sähköisessä huoltokirjassa merkattu tehty määräaikaishuolto. Ei mitään tietoa mitä sen jälkeen on tehty. Auto tuli itselle 2020 marraskuussa. Käytän 95 bensaa.

Täytyypä tsekata tuo ilmansuodatin, jos ei sillä tokene niin vien toiseen liikkeeseen.

Kiitos neuvoista!
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ja tee kunnon huolto sitten tulppaa ja nuuta mukavaa vaihdetaan. Kyllä ne huollossa tietää mitä pitää tehdä noissa kilsoissa huolloksi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Tässä kohtaa kannattanee miettiä jakopään teettämistä, varsinkin jos ei ole varmuutta että on huollettu merkkiliikkeessä (tai juuri oikealla öljyllä) - öljykylpyinen hihna on tarkka että prikulleen oikea öljy käytössä.

Öljykylvyn takia työ on iso ja taitaa olla hankalasti tarkastettavakin hihnan kunto?
Virallisesti näillä kai pitäisi päästellä 240tkm/10v mutta ainakin satunnaisilla öljyillä on hampaita hihnasta irronnut paljon aiemminkin.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
kmtt
Viestit: 117
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja kmtt »

jappe66 kirjoitti: 02 Heinä 2021 08:13 Mikään vikavalo ei pala ja luin että jos turbo olisi hajalla niin pitäisi vikavalo palaa.
Jotain vikaa siinä koneessa tosiaan vaikuttaisi olevan, jos noin tehottomaksi on mennyt. Kyllä siellä ahtopuolellakin voi ilman vikavaloakin jotain häikkää olla, turboahtimelta hukkaportti vaikkapa toimii huonosti tai jotenkin jumissa, päästää osan ahtopaineista karkuun silloin kun ei pitäisi, ja koneesta uupuu esimerkiksi sen takia sitä tehoa. Vikamuistissa voi hyvinkin jotain viitteitä viasta silti olla, vaikka vikavalo ei mittaristoon varsinaisesti olekaan syttynyt. Yhtä lailla voi olla imupuolella esimerkiksi imuventtiilit karstoittuneet ja sen takia ei kaikki hevoset ole tallella, eikä tällaisestakaan ihan helposti mitään vikavaloa mittaristoon tule.

Onhan noita vaihtoehtoja ongelman aiheuttajaksi, mutta johonkin osaavaan ford-huoltoon se kannattaisi viedä vaikka koeajoon. Eiköhän siellä joku osaa sanoa, että tuntuuko se ajossa normaalilta vai ei. Jos siellä on vaikka joku vakavampi alkava mekaaninen vika, männänrengas poikki tai muuta vastaavaa, niin jokainen ajettu kilometri vie sitä moottoria kohti täystuhoa.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

jappe66 kirjoitti: 02 Heinä 2021 08:13 Autona olisi Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hv (farmari) vuosimallia 2013.
Auto tuntuu olevan välillä vähän hidas kiihtymään ja heti jos tulee pienikin ylämäki niin joudun vaihtamaan vaihteen 6 > 5, jotta auto jaksaa pitää nopeuden yllä.

Kerran kävi myös niin, että moottoritiellä piti vaihtaa vaihde alaspäin kutoselta kun vauhti ei pysynyt 120 km/h...

Olen aika aloittelija autojen tekniikoiden kanssa joten olen pitänyt tuota vaan 1.0:n ominaisuutena, mutta nyt olen alkanut miettimään voisiko kyseessä olla joku oikea vika?

Autossa pitäisi olla turbo, mutta pitäisikö tämä huomata jostain? Yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa ei ole ollut turboa joten en yksinkertaisesti tiedä huomaako sitä.

Mikään vikavalo ei pala ja luin että jos turbo olisi hajalla niin pitäisi vikavalo palaa.

Auto kävi noin kuukausi sitten huollossa, jossa vaihdettiin uusi katalysaattori. Merkkihuolto, alkuperäisosa.

Olen myös miettinyt auton lastuttamista, mutta onko siinä mitään järkeä? Tuntuu melko kalliilta hommalta (+17hp +70 Nm = 400 €)
Ecoboostiksi se on jo kestänyt poikkeuksellisen hyvin.

Veikkaan tuhounutta mäntää/mäntiä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eikös tehdas lupaa jopa 240tkm tämä moottorin käyttöiäksi.
Mutta siitä huolimatta olisi kiva kuulla missä mennään tämän keissin kohdalla?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Se taisi olla vähintään 240tkm.. Mutta olisi kiva tietää paljonko nämä ovat todellisuudessa kestäneet.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

luvataan 240t? Sehän on vasta sisään ajettu auto noissa lukemissa. :shock:
yuupelo
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Kesä 2021 16:14

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja yuupelo »

Onhan noita joitakin vikoja ekopuusteissa. Jopa ford uk niistä kertoilee https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/faqs
Jamppari
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Kesä 2021 04:55

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Jamppari »

Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Heinä 2021 07:24 luvataan 240t? Sehän on vasta sisään ajettu auto noissa lukemissa. :shock:
Kyllä minun mielipiteeni litrasesta koneesta jolla on ajeltu 240tkm on se että
se on "sisäänajettu jo kahteen kertaan" vaikka nykykoneissa onkin erittäin pienet toleranssit mitä tulee
esim.männänrenkaiden yms. kulumiseen...
Jamppari
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Kesä 2021 04:55

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Jamppari »

Mk3Mondeo kirjoitti: 05 Heinä 2021 22:49
jappe66 kirjoitti: 02 Heinä 2021 08:13 Autona olisi Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hv (farmari) vuosimallia 2013.
Auto tuntuu olevan välillä vähän hidas kiihtymään ja heti jos tulee pienikin ylämäki niin joudun vaihtamaan vaihteen 6 > 5, jotta auto jaksaa pitää nopeuden yllä.

Kerran kävi myös niin, että moottoritiellä piti vaihtaa vaihde alaspäin kutoselta kun vauhti ei pysynyt 120 km/h...

Olen aika aloittelija autojen tekniikoiden kanssa joten olen pitänyt tuota vaan 1.0:n ominaisuutena, mutta nyt olen alkanut miettimään voisiko kyseessä olla joku oikea vika?

Autossa pitäisi olla turbo, mutta pitäisikö tämä huomata jostain? Yhdessäkään aiemmin omistamassani autossa ei ole ollut turboa joten en yksinkertaisesti tiedä huomaako sitä.

Mikään vikavalo ei pala ja luin että jos turbo olisi hajalla niin pitäisi vikavalo palaa.

Auto kävi noin kuukausi sitten huollossa, jossa vaihdettiin uusi katalysaattori. Merkkihuolto, alkuperäisosa.

Olen myös miettinyt auton lastuttamista, mutta onko siinä mitään järkeä? Tuntuu melko kalliilta hommalta (+17hp +70 Nm = 400 €)
Ecoboostiksi se on jo kestänyt poikkeuksellisen hyvin.

Veikkaan tuhounutta mäntää/mäntiä.
No silloin kyyti olisi 30-40km/h jos yleensä liikahtaisi ollenkaan. :D
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Jamppari kirjoitti: 22 Heinä 2021 16:32
Mk3Mondeo kirjoitti: 05 Heinä 2021 22:49 Ecoboostiksi se on jo kestänyt poikkeuksellisen hyvin.

Veikkaan tuhounutta mäntää/mäntiä.
No silloin kyyti olisi 30-40km/h jos yleensä liikahtaisi ollenkaan. :D
Jos männänrengas on poikki niin tyhjäkäynti on vielä melko tasaisen ja rauhallinen ajokin onnistuu mutta tehoa pyydettäessä paineet karkaavat.
Jamppari
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Kesä 2021 04:55

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Jamppari »

Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Heinä 2021 01:20
Jamppari kirjoitti: 22 Heinä 2021 16:32

No silloin kyyti olisi 30-40km/h jos yleensä liikahtaisi ollenkaan. :D
Jos männänrengas on poikki niin tyhjäkäynti on vielä melko tasaisen ja rauhallinen ajokin onnistuu mutta tehoa pyydettäessä paineet karkaavat.
Männänrenkaan-renkaiden suhteen asia on kyllä noin mutta tarkoitin mäntää-mäntiä.Jos esim.laiha seos on tehnyt männän keskelle reiän niin ei sellaista autoa (mitään autoa ei voi kuin kork.siirtää lyhyen matkaa mukana kyydissä 5ltr:n öljy"säiliö").
Jamppari
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Kesä 2021 04:55

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Jamppari »

Jamppari kirjoitti: 23 Heinä 2021 08:51
Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Heinä 2021 01:20

Jos männänrengas on poikki niin tyhjäkäynti on vielä melko tasaisen ja rauhallinen ajokin onnistuu mutta tehoa pyydettäessä paineet karkaavat.
Männänrenkaan-renkaiden suhteen asia on kyllä noin mutta tarkoitin mäntää-mäntiä.Jos esim.laiha seos on tehnyt männän keskelle reiän niin ei sellaista autoa (mitään autoa ei voi kuin kork.siirtää lyhyen matkaa mukana kyydissä 5ltr:n öljy"säiliö").
Oma mielipiteeni mistä ongelmanratkaisua kannattaa lähteä purkamaan/jatkaa on itse ahdin.Mahdollisuuksien määrä on kyllä iso...
Itse ottaisin ahtimen irti ja veisin sen ammattikorjaajalle tutkittavaksi sillä hyvin usein turbot saadaan korjattu paljon halvemmalla kuin ostamalla uuden.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Turbo on varmaankin muuttuvasiipinen...se saattaa jotenkin jumittaa...tai sitten vuotoa paineletkussa tai pakokaasupuolella. Tällöin turbo ei tuota tehoa kuten pitäisi, eikä vikakoodejakaan tule.

Erikoinen tuo katin vaihto...ikäänkuin olisi epäilty että katti on tukossa...tai sitten mittareista näkyi että se on tukossa...mikä sekin outoa...
tällöin joku tukkii sitä...ohi/öljyvuoto sylintereissä?
Kuluttaako öljyä?

Turbon olemassa olon tiedät siitä että auto kiihtyy ja kulkee kuten auton kuuluu. Jos turbo ei toimi ei 1.0 litranen kulje kuten auto.
Ero on valtava jos turbo ei päällä. Noin puolet tehosta ja väännöstä puuttuu tällöin.
hatapalo
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Tuolta Ecoboost hajosi -ketjusta voi käydä lukemassa kokemuksia männän hajoamisesta. Omalla kohdallani sitä ei huomannut muusta kuin nakuttavasta käyntiäänestä. Kone kuulosti kuin kylmänä käyvältä vanhalta dieselillä.

viewtopic.php?f=3&t=58820
Mk3Mondeo kirjoitti: 05 Heinä 2021 22:49
Ecoboostiksi se on jo kestänyt poikkeuksellisen hyvin.

Veikkaan tuhounutta mäntää/mäntiä.
Ja sitä lastua/ohjelmointia kannattaa harkita. Teho- ja vääntöeron kyllä huomaa, ja olihan se mukavampi ajella, mutta ohjelmoinnin vaikutusta oman autoni mottorivaurion syntyyn ei voi vahvistaa tai kieltää. En ole uskaltanut laittaa ohjelmaa nyt uudestaan sisään, ennen kuin käyn ensimmäisessä öljynvaihdossa moottoriremontin tehneellä korjaamolla. Kohta olisi 10 tkm takana, jota muuten suosittelivat vaihtoväliksi tehtaan antaman 20 tkm sijaan.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
kph_
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Kesä 2023 17:35

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja kph_ »

Noniin, oli ihan pakko tehdä käyttäjätunnus pelkästään siksi että voin vastata tähän. Itselläni olin nimittäin sama ongelma 2012-vuoden 1.0L ecoboostissani ja löysin ongelmaan melko "halvan" fixin. Laitan alas linkin ulkomaalaiselta keskustelupalstalta ja siellä on tarkemmat ohjeet. Itselläni turbon ongelmat katosi tällä.


https://www.focusfanatics.com/threads/f ... ed.825045/

Ja tässä linkki itse osaan minkä tilasin ja vaihdoin. Ja tosiaan oma "kumiläppä/rinkula" oli myös aivan sulanut tuolta venttiilin sisältä...

https://www.ebay.co.uk/itm/114703872034
SLL25
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Heinä 2023 10:13

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja SLL25 »

Kuulostaa aivan samalta vialta, joka ilmaantui Focus Ecoboostiini vm. 2012 eilen.

Onnistuuko tuon kumiläpyskän vaihto ihan "vihreältä"?
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus vm 2013 1.0 Ecoboost tehot poissa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Hyvä tietää, jos joskus sattuu iskemään meidänkin kärryyn. :thumbup: Eiköhän tuo onnistu itsekin, vaihto näyttäisi just sellaiselta minuutin hommalta.
https://www.youtube.com/watch?v=KtN5AtL5kFA

Noita korjaussarjoja löytyy netistä hakusanalla "tyhjiöpumpun venttiilin korjaussarja ecoboost 1.0".

Jotain koodeja Cm5g2a451ga ja 1867424 niissä höpistään ja halvin hinta mihin törmäsin oli 2,95 €.

https://www.fruugo.fi/search/?q=Cm5g2a451ga+1867424
Vastaa Viestiin