Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Megaeater
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Kesä 2021 14:55

Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Megaeater »

Terve.

Ostin kaksi viikkoa sitten manuaali-Galaxyn vuosimallia 2009. Ajettu jo 320 tkm, eli oletettavissa että voimansiirto-osastolla työtä eteen lähitulevaisuudessa tulee. Kytkin vaikutti kuitenkin koejolenkillä oikein hyvältä, eikä mitään muitakaan suurempia ongelma ollut, joten kaupat tehtiin yksityisen myyjän kanssa.

Kun kuitenkin lähdin autolla perheen kanssa ensimmäistä kertaa pidempään reissuun, ohituksessa kävi niin että täydellä kaasulla kierrokset nousivat äkisti 300-400 rpm vedon kuitenkaan juurikaan lisääntymättä, eli kytkin tuntui selkeästi luistavan. Tätä tapahtui reissussa muutamaan kertaan, ja eniten mielestäni kierrosalueella 2000-2500 rpm. Ihan aina tätä ei kuitenkaan tapahdu, mutta ei kai tämä voi mistäkään muusta kieliä kuin siitä, että se kytkin alkaa olla elinkaarensa loppupäässä.

Kyselin kytkin/vauhtipyöräremontin hintoja muutamasta paikassa. Halvin arvio oli 1700 e Fordin tehdaskunnostetuilla osilla, eli konkurssia kohti mentäisiin. Kysymys kuuluukin, että pärjäisikö Galaxyn kanssa jollakin vähän edullisemmalla paketilla esim. Aeromotorsilta tai Autodocista tilatessa, ja että mitä merkkejä tuohon kannattaa harkita? Minkäköhän valmistajan tuo alkuperäinen mahtaa olla? Entä onko hyviä vinkkejä osaavista pajoista esim. Pirkanmaan alueella, jotka suostuisivat laittamaan alle itse tilatut osat?

Toinen havaittu ongelma on musta paksu savu. Ilmenee erityisesti kovissa kiihdytyksissä, mutta myös ihan parkkipaikalla sahattaessa edestakaisin voi löytää itsensä savupilvestä. Ei kuitenkaan toistu aina, eikä mielestäni ihan heti kun auton käynnistää jos se on seisonut jonkin aikaa. Huoltokirjan mukaan ilmansuodatin olisi vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten, mutta tämä varmaan kannattaa nyt ensimmäiseksi tsekata kuitenkin varmuuden vuoksi?

EGR on huoltotositteiden mukaan vaihdettu parin vuoden sisään. Kaverin diagnostiikkakoneen mukaan kuitenkaan EGR ei menisi päälle ollenkaan, eli onkohan myyjä tässä kohtaa vedättänyt ja onko sekä EGR että DPF mahdollisesti ohjelmoitu pois? Mutta vaikka olisikin, niin kuuluuko ihan noin paksua mustaa savua sieltä siltikään tulla? Pakoputken pää oli kyllä ihan musta, eli ilmeisesti DPF vaikuttaisi olleen pelistä pois kyllä jo pidempäänkin, vai?

Ajotietokoneen mukaan kulutuslukemat ovat kuitenkin olleet todella maltilliset, matka-ajossa menty jopa 4.8 litralla per sata kilometriä. Jos ilmansuodatin olisi tukossa, lukemat varmaan olisivat jotain ihan muuta? Vai onko ajotietokoneen ilmoittamat lukemat vain arvioita, vai perustuvatko ihan oikeasti polttoaineen mittaamiseen? Mittauspohjaista dataa todellisesta kulutuksesta tankilta minulla ei vielä ole käsillä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Renee »

Koska viimeksi katsastettu auto on .Noista savutuksista vain ajattelin kun leimallaa ne pitää ollaa kunnossa.Missä käytössä auto ollut ajettu pitempää matkaa että paikat on puhtaat.Suuttimet ja muut jutut ok.Tuossa juttua ko.asiasta. Samoin turbo kunnossa.Onko millaista huoltohiostoriaa autolla
viewtopic.php?t=39049

Varmaan jo kytkin isompi vaihde silmässä ja kaasuttelet alkaa listamaan.
Tuossa hintoina ja jos sitä massavauhtipyörää ei tarvitse vaihtaa niin halvemallaa pääsee. Aika tyyrista jos tavallisiin kytkinremppoihin vertaa.
https://autojerry.fi/hinnat/kytkinremontti-hinta/ford/

Noista osista kytkimeen niin LUK ja Sachs sinne kannattaa laittaa.
https://www.kytkinkauppa.fi/category/13/ford-mondeo
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Megaeater
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Kesä 2021 14:55

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Megaeater »

Katsastettu 3/2021. Viimeisimmän katsastuksen lappu mielestäni puuttui, mutta pitää katsoa Trafin tiedoista että lukeeko siellä noita arvoja.

Savua on tullut mielestäni enemmän juuri sen jälkeen, kun on ensin ajettu vähän pidempi matka. Tosin olen koittanut näillä matkoilla juuri että kuinka pienellä se kulkee, eli hanaa en ole suuremmin antanut. Nyt olen vähän enempi sitä koittanut antaa, mutta savu ei ole ainakaan täysin hälvennyt. Voi olla että vähän vähemmän kuitenkin tullut kuin aluksi.

Vauhtipyörä ei ääntele, mutta lienee fiksua silti vaihtaa samalla, koska Galaxyssa ilmeisesti tuo kytkimen/vauhtipyörän vaihto on aika suuritöinen homma, niin sitä ei sitten viitsisi heti vuoden parin sisään avata uudestaan.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ajamalla se karstapoltto joskin ensiksi se kytkin kuntoon että voi kunnolla päästellä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ettei olisi turbon ahtoletku halki....
transitissa oli koko kylki sen jälkeen kuin vanhan pommikoneen siipi...nokivana kyljessä..
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Itse vaihdoin joskus tdci focukseen englantilaisen kovan vauhtipyörän ja kytkinen DMT merkkinen muistaakseni. Kesti hyvin ohjelmoidun isommalla turbolla varustetun koneen riivaamista.
Tiedä sitten vieläkö kyseistä tuotetta saa, oli jossain 400€ huitteilla paketti kytkin ja vauhtipyörä.

Piti katsoa ebay historiasta niin Techniclutch oli myyjä jolta paketti tuli. Näkyi olevan edelleen kovia pyöriä ja kytkimiä tarjolla erilaisia.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja czr96 »

Tuosta savutuksesta: Jos välijäähdyttimen ja turbon välinen letku olisi haljennut niin kyllä kai silloin myös tehot ovat kateissa. Ainakin mulla oli ja sytytteli vikavaloa.

Jos taas EGR ei aukea ollenkaan kuten oli tässä kai oli testerillä diagnosoitu niin sehän myös periaatteessa vähentää savutusta. Jos ei oo sitten jämähtänyt vähän raolleen ? Ei oo vaan tuossa koneessa EGR kovin helpossa paikassa, ei sillai helposti hollilla niinku siinä vanhemmassa ketjukone dieselissä.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Megaeater
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Kesä 2021 14:55

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Megaeater »

Tutkittiin tänään vähän lisää. Diagnostiikkalaitteen mukaan EGR on ilmeisesti 11 prosenttia auki. Vaikka antaa kuinka kaasua, niin EGR:n tai DPF:n parametrit eivät muutu. Jos EGR:n liittimen ottaa irti, kojetaulussa ei syty vikavaloa, mutta diagnostiikkalaitteella näkyy päällä oleva vikakoodi EGR:stä. Paikallisen softaajan mukaan tuon liittimen irroituksen pitäisi heti sytyttää moottorin häiriövalo kojetaulussa. Tulkinta oli, että tuosta on softattu EGR ja DPF pois käytöstä, vaikka myyjä väittää kivenkovaan että mitään ei ole kikkailtu. Toisaalta diagnostiikkakone antoi ajaa DPF:n regeneroinnin läpi, mutta vaikutti siltä että se ei kyllä mitään ajoneuvolle sinänsä tehnyt.

Jos tuo on softattu niin että EGR ja DPF on otettu pois pelistä, niin jääkö siitä lokimerkintä jonka saa luettua oikealla softalla? Eli pystyisikö tuosta jotenkin saamaan mustaa valkoiselle niin, että myyjä joutuisi tunnustamaan että kikkailuja on tehty?
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Eikai dpf:ää voi pelkästään softalla poistaa, pitäähän se pönttö tyhjentää / vaihtaa / poistaa myös? Egr:n voi softalla sammuttaa tai lätkällä tukkia kyllä. 2005 2.0 tdci Focuksessa egr:n piuhan irroitus sytytti vikavalon vasta 3. käynnistyskerran jälkeen ja samoin se vaati useamman startin sammuakseen vaikka piuha oli laitettu takaisin kiinni, kannattaa testata.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Renee »

Varmaan kannatta mennä semmoiseen paikkaan jossa tieto taito riittää mitä on autolle tehty. Varmaan samalainen paja joka noita egr ja hiukkapöntön poistoa harrastaa. Periaatteessa teillä on laiton auto jos noita poistoja on tehty. Tuossa yksi firma joka tekee poistoja esim.
https://www.huoltoasematurku.fi/optimoi ... ecu-tuning
EGR poisto on kielletty Suomessa, koska sen jälkeen ajoneuvo ei täytä sille asetettuja päästöihin liittyviä määräyksiä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Renee kirjoitti: 14 Heinä 2021 09:31 EGR poisto on kielletty Suomessa, koska sen jälkeen ajoneuvo ei täytä sille asetettuja päästöihin liittyviä määräyksiä.
Kaikenlainen moottorin ohjelmointi lienee kiellettyä, jos ei ole dokumenttiä, että täyttää edelleen tyyppihyväksynnän tms. päästörajat. :roll:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tdci kytkin/savutusongelmia

Viesti Kirjoittaja Renee »

Niihän se on että laittomuuksia kummasti vain julkisesti mainostetaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin