Auto tärisee!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tuutikki1
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Huhti 2018 09:27

Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Tuutikki1 »

Hei. Autona C-max 2011, moottorina 1.6. tdci, matkaa takana varttimiljoona. Kun kiihdyttää, etenkin kolmosella, n. 50 ylöspäin, auto tärisee, hakkaava ääni kuuluu etupäästä. Kun nopeutta n. 70-80 tasoittuu. Samoin tärisee, mutta lievemmin, nelosella kun kiihdyttää n. 65 ylöspäin. Tasakaasulla ajettaessa hyvin hiljaa, vaihteesta riippumatta, samoin tyhjäkäynnillä. Mistä lähtisi etsimään vikaa, niin voisi jo henkisesti varautua €€€€€...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos kiihdyttässä tärisee niin vetoakselin sisäpään nivelet ja vetarin tukilaakeri vialta noi tuntuu.
Kun ajat jyrkkään mutkaan ja rinkiä niin ei kuulu naputusta ulommista nivelistä eli hiljaista on. Renkaat tasapainossa vanteet tukevasti kiinni ja vetoakselin päässä oleva pultti kiinni.
viewtopic.php?f=3&t=23746
Jos nivel tarvitsee vaihtaa ainoastaan ei kovin kallis ole.
https://autojerry.fi/hinnat/vetonivelen ... ord/focus/

Tuomoinen systeemi siellä noista vetoakseleissa on.
https://ford.7zap.com/fi/car/52/6.1112/ ... 317/71219/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Niin siis kysyjä mainitsi että tyhjäkäynnilläkin tärisee?
Onko auto sillon liikkeellä kun tyhjäkäynnillä on?
Eihän se sillon voi olla vetolaitteissa vika jos tyhjäkäynillä tärisee eikä auto liiku...
Tuutikki1
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Huhti 2018 09:27

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Tuutikki1 »

Tyhjäkäynnillä ei tärise, vain kiihdyttäessä :)
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ensimmäisenä tulisi mieleen kaksoismassavauhtipyörän hajoaminen.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja janti »

Ääni tukilaakerille. 1.6 TDCI C-Maxissa korjaantui tukilaskerin vaihdolla vastaavat oireet.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Renee kirjoitti: 29 Touko 2021 09:37 Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...
"harder" is not a very good safeword
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

saksoboy kirjoitti: 29 Touko 2021 12:29
Renee kirjoitti: 29 Touko 2021 09:37 Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...
Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.

Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 01:04
saksoboy kirjoitti: 29 Touko 2021 12:29

Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...
Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.

Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.

Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
"harder" is not a very good safeword
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

saksoboy kirjoitti: 30 Touko 2021 09:52
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 01:04 Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.

Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.

Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.

Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.

Tuossa on Fordin ääninäyte:

https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE

Ja Opelin

https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8

Sekä Peugeot

https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 21:51
saksoboy kirjoitti: 30 Touko 2021 09:52

Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.

Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.

Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.

Tuossa on Fordin ääninäyte:

https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE

Ja Opelin

https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8

Sekä Peugeot

https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.

Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Tuutikki1 kirjoitti: 29 Touko 2021 07:19 Tyhjäkäynnillä ei tärise, vain kiihdyttäessä :)
Tarkastaisin ensimmäisenä moottorin tukikummit. Ovat myös helpompi ja halvempi kohde korjauksellekkin.
"harder" is not a very good safeword
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

saksoboy kirjoitti: 31 Touko 2021 19:51
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Touko 2021 21:51

Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.

Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.

Tuossa on Fordin ääninäyte:

https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE

Ja Opelin

https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8

Sekä Peugeot

https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.

Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
Tuota, nyt meni kyllä tulkinta väärin. Paineasetelma jota kytkintä painettaessa kuormitetaan akselin suuntaisesti, on kiinni DMF:ssä. Tuota kuormitusta kampiakselilla ottaa vastaan päittäislaakeriliuskat.

Koko se voima, jota paineasetelmaan kohdistetaan, kohdistuu nimenomaan vauhtipyörään. Kytkinlevy on vapaana eikä kuormitu. Kytkinlevy ei siirry mihinkään eikä myöskään vauhtipyörä ellei siinä ole välystä. Yksimassavauhtipyörä on kiinni samalla tavalla kampiakselissa mutta ilman vaimentavia jousia.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Touko 2021 22:53
saksoboy kirjoitti: 31 Touko 2021 19:51

Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.

Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
Tuota, nyt meni kyllä tulkinta väärin. Paineasetelma jota kytkintä painettaessa kuormitetaan akselin suuntaisesti, on kiinni DMF:ssä. Tuota kuormitusta kampiakselilla ottaa vastaan päittäislaakeriliuskat.

Koko se voima, jota paineasetelmaan kohdistetaan, kohdistuu nimenomaan vauhtipyörään. Kytkinlevy on vapaana eikä kuormitu. Kytkinlevy ei siirry mihinkään eikä myöskään vauhtipyörä ellei siinä ole välystä. Yksimassavauhtipyörä on kiinni samalla tavalla kampiakselissa mutta ilman vaimentavia jousia.
Kyllä olet oikeassa siinä. itsellä jostain syystä jäi huomioimatta kytkin asetelma ja se seikka että työsylinteri ottaa tukea vaihdelaatikosta. Jäin liikaa ajattelemaan kytkinlevyn liikettä.
"harder" is not a very good safeword
Tuutikki1
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Huhti 2018 09:27

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Tuutikki1 »

Vetoakselit vaihdettu ja tärinä loppui siihen :D
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Renee »

Hyvä homma ja peruskauraa näissä tärinä hommissa on kun kiihdytellään nämä vetarit.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tuutikki1 kirjoitti: 17 Kesä 2021 15:18 Vetoakselit vaihdettu ja tärinä loppui siihen :D
Sehän on hyvä, kaikkia kiinnostaa mitä maksoit €€€€€.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tuutikki1
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Huhti 2018 09:27

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Tuutikki1 »

Tarvikeosilla n. 500€
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Auto tärisee!

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eli se perus etuvetosen vika jälleen,hyvä että löytyi eikä järin kalliskaan homma.
Vastaa Viestiin