Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jorma.O
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Touko 2021 23:23

Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jorma.O »

Kyseessä Ford S-Max vm.2012 2.0d powersift laatikolla.
Autoon tulee ongelmia kun tulee vesisade kelit. Eli vesisade kelillä kesken ajon esim. 80km/h tai moottoritie nopeuksissa auto yhtäkkiä alkaa nykimään, tehot häviää ja kuullostaa, niinkuin moottori ei kävis kaikilla sylintereillä. Sitten syttyy moottorinvikavalo ja lukee engine malfunction ja huutomerkki. Kun auton sammuttaa ja odottelee hetken, n.10-20min niin vika nollaantuu ja matka jatkuu. Jos sade jatkuu, niin vika toistuu. Tänään huomasin, että kun liian nopeasti yritin jatkaa matkaa ja yritin laittaa vaihteen D asentoon, niin auto alkoi käydä huonosti, mutta kun palautin P-asennolle, niin kävi normaalisti tyhjäkäynnillä. Pienellä tihkusateella ja taajama nopeuksilla tätä ei tapahdu. Kuivalla kelillä ei ole koskaan tehnyt tätä. Auto on muuten pelannut hyvin. Mittarissa nyt 252120km. Mistä lähteä vikaa metsästään? Onko vika laatikko puolella jossain anturissa, mihin pääsee kosteutta vai mikä tämän voi aiheuttaa? Kaikki tieto on tässäkohtaa arvokasta👍🏼
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ensiksi katsoisin ne vikakoodit...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
riikomi
Viestit: 983
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Otapa aluksi selvää missä auton ECU fyysisesti sijaitsee - siis pääseekö sinne vettä.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Varmaan apparin jalkatilassa hanskalokeron takana... Veikkaus
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja mondix »

Koodit lukuun, voisi liittyä abs anturiin.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Deippa
Viestit: 489
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Eiköhän se ecu ole siellä vasemman etulokarin etupuolella, jonne menee lapsen ranteen vahvuinen kaapelinippu.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Jorma.O
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Touko 2021 23:23

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jorma.O »

Tässä vikakoodit, mitä tuli.

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tämän mukaan pcm eli ecu auton aivoissa on vikaa. Onko ohjelmisto koska viimeksi päivitetty uusin ohjelmisto. Onko liittimet kunnolla kiinni vai boxissa vikaa.
viewtopic.php?t=56732
Siellä näkyy olevan maavuoto varmaan kun kostealla kelillä ongelmia on ja näkyy koodeissa. Sekkaa se puoli tarkkaan
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Deippa
Viestit: 489
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ne maadotuspisteet siinä vasemman lampun alapuolella vois olla hyvä tarkistaa. Nekin "maadotukset" on vedetty maalattuun koriin eli maa kulkee oikeasti vain kierteen kautta. Voi niitä maadotuksia toki olla muuallakin mutta muistaakseni siinä oli jo aika monta yhessä paikassa
S-MAX -10 TDCI 140hv
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Re: Ford S-Max 2.0d Powersift vm2012 kostealla kelillä ongelmia

Viesti Kirjoittaja jamo »

Kannattaa katsoa onko pääjohtosarja kiinni välijäähdyttäjän letkussa.
Edestä katsottuna moottorin oikealta puolelta alhaalta löytyy kyseinen paikka.
Itsellä oli -14 mallinen Mondeo samalla koneella ja laatikolla, noin 250tkm ajettuna tuli märällä kelillä monenlaisia moottori ja laatikko vaivoja. Viat korjaantuivat kun vaihdettiin pääjohtosarja konehuoneeseen.
Johtosarja makaa päin välijäähdyttäjän letkua ja aikansa kun hankaa menee suojakuori rikki ja lopulta tulee johtojen kuparit näkyviin, siitä alkaa viat kertymään.
Tehtaan asennusvirhe, maahantuoja tuli vastaan vaikka takuu oli jo päättynyt. Tämä vaiva koskee ainakin Mondeoita dieselkoneella ja powershift laatikolla varustettuna.
Olen nähnyt useamman muunkin yksilön johdotusten asennukset.
Myös välijäähdyttäjän letku hankauskohdasta kannattaa tarkastaa, itsellä se oli paljon kulunut ja vaihdettiin uuteen.
Vastaa Viestiin