S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ryki6
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Joulu 2020 10:13

S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja ryki6 »

Heips. Meillä on ajossa ~145 tkm ajeltu S-Max. 2.0 Duratorq TDCi, 163 hv, PowerShift-vaihteistolla.

Moottorin kierrosluku on alkanut talven myötä heilumaan tilanteissa, jossa moottoria ei kuormiteta kovasti.
Tässä mallipätkä noin 85 km/h maantienopeudesta:

https://photos.app.goo.gl/VNNPLyHGCk5EkBQN9

Ajamista tuo ei vielä tässä vaiheessa haittaa, mutta jos heilunta pahenee, alkaa kyllä ärsyttämään.
Ongelmaa ilmenee ainakin nopeusalueella ~30-90 km/h. Kiihdyttäessä en ole havainnut heiluntaa.

Huollot on tehty "ohjeen mukaan", polttoainesuodatin vaihdettu viimeksi reilu vuosi sitten. Muutoin ongelmaa ei ole vielä yritetty ratkaista. Vikakoodeja tai päästöjä ei ole katsottu. Katsastusaika alkaa olla ajankohtainen.

Löytyisikö vinkkiä, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sama homma ajat jalkakaasulla vai cruisella?
Eli siis auton moottori saa polttoInetta ja suuttimet kunnossa. Kun huolettu peli. Samoin hiukkaasuodatin puhdas siellä kaikki ok poltot on onnistunut ja ajettu pitkää matkaa. EGR puhdas ja turbo pitää tasaiset ahtopaineet.
Lopuksi kaikissa kallein juttu missä kunnossa on toi laatikko. Onko öljyjä vaihdeltu 60tkm välein ettei siellä mikää ventiilli fuskaa että sisuskalut laatikoosaa on puhtaat. Kun ajat yli 90km heijaamista ei ole.
Momentinmuutimen ventttiili vuotaa kun yli 90 loppuu heijaaminen. Ilman näkemistä. Kun laatikko lukittuu yli 90 nopeudessa niin ajattelin
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Aika matalilla kierroksilla mennään, S-Max on sentään painava auto ja moottorin tehoversio korostaa ylempää kierrosaluetta. Eli tekeekö samaa pykälää pienemmällä vaihteella? Vai oletko ajellut autolla pitkään noilla kierroksilla ja vika on vasta nyt ilmaantunut?
Edit: Moottorin maksimiväännön kierrosalue alkaa tuossa tehoversiossa vasta 2000 rmp. Eli 1500 rpm käyttämisellä ei saavuta oikeastaan mitään hyötyä, päinvastoin esim. sanotaan kuormittavan kaksoismassa vauhtipyörää.
Mutta kukin ajaa tavallaan, etkä tätä kysynytkään. Mutta voi liittyä tilanteeseen
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ryki6
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Joulu 2020 10:13

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja ryki6 »

Testailenpas tulevissa ajoissa tuota kierroslukuasiaa. Crusella ajan paljon ja tuo nopeus oli aika fiiliksellä arvottu.
Eilen ajoin "täydellä kuormalla" ~105 km/h ja siellä kulku oli mielestäni tasaista.

Laatikko on vaihdettu ~35 tkm sitten. Merkkiliike vaihtoi laatikon takuuseen. Uutta ei kuitenkaan vaan kunnostetun yksilön.
Öljyjä ei ole luonnollisesti laatikkoon vielä vaihdettu.

Tarkemmin kun mietin, viime huolto oli kyllä lähinnä öljynvaihtoa ja ilmanputsaria. Se tehtiin viime syksynä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Polttoainesuodatinta ei vaihdettu. Varmaan se on syytä kun koskaan ei ole varma kuinka likaista ainetta tankataan. Vähillä kilsoilla oli laatikko hajonnut.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
ryki6
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Joulu 2020 10:13

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja ryki6 »

Tarkennan vielä, että polttoainesuodatin vaihdettiin siis 1-2 vuotta sitten. Tilasin sen lisätyönä Motorcraft-huoltoon (tai mikä ikinä se olikaan). Mutta noita suuttimista tai egr:stä ei ole havaintoa.

Testasin kotimatkalla. Ajelin cruisella ja itse vaihdetta vaihdellen. Heijaamista tuli maantienopeudessa vain 6-vaihteella, kun kierrokset olivat ~1500 rpm:n luokkaa. Testailen lisää.

Vaihdelaatikon hajoamisen syy oli öljyvuoto öljynsuodattimen jalassa. Epäilys on, että ei-merkkiliike oli tehnyt autoon vaihdelaatikon öljynvaihdon väärällä tavalla ja rikkoneet samalla ko. kohdan. Autolla ajeltiin sitten liian pitkään liian vähällä öljyllä ja soppa oli valmis. Onneksi älyttiin ottaa maksullinen takuu, kun ostettiin auto ~5 vuoden ikäisenä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos suodattimen vaihdosta on 2 vuotta ja dieseli auto kyllä minä sen vaihtasin kun alakierroksilla on vähän hengetön. Ainakin pystyy laittamaan rastin että se on kunnossa.Oletko ajellut pitempiä matkoja että moottori ei ole kartainen. Moottori tykkää kun kierroksilla ajellaan välillä. Tuossa suositus niin polttoainesuodattimille ja niiden vaihtoväleistä.
Polttoainesuodattimen vaihtosuositus on dieselkäyttöisissä ajoneuvoissa vuosittain (suositus syksyllä) ja bensiinikäyttöisisissä vähintään 3-4 vuoden välein
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

isoveljessä eli transitissa on suodattimessa tukkeutumisindikaattori...
siitä näkee millon aika vaihdella viimestään

Mutta suodattimen vaihtoa pelätään suotta...3 letkua irti ja pari pikakiinnikettä. Uus suodatin täytetään piripintaan dieselillä ja letkut kiinni ja suodatin paikoilleen ja kone käyntiin. Antaa käydä minuutin, annetaan vähän kaasutusta ja homma bueno.
ryki6
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Joulu 2020 10:13

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja ryki6 »

Tein lisätestejä. Heijausefektiä tulee samalla tavalla, ajelipa cruisella tai ilman. Heijausta tapahtuu eniten tilanteessa, jossa moottorin rasitus on pienimmillään eli matalissa vauhdeissa, erityisesti alamäissä. Tällöin kierrokset ovat tyypillisesti 1200-1500 rpm:n luokkaa. Eli pulmaa on muulloinkin, kuin 6-vaiheella.

Pitääpä ottaa tuo polttoainesuodatin tutkintaan. Mutta jos dieseliä ei olisi tarjolla, toimisiko kiihdytys normaalisti?

Karstoitusongelma on täysin mahdollinen. Autolla ajellaan nykyään enimmäkseen lyhyttä matkaa, 5-20 km. Matka-ajoa on ollut todella vähän. Täyskaasukiihdytyksiä tulee toki joskus tehtyä, mutta korkeilla kierroksilla ei tule paljon ajettua.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mennään hiukkassuodattimeen kun noi lyhyttä matkaa ajetaan se ei kerkiä polttoja tehdä kunnolla.
viewtopic.php?f=3&t=43917
https://www.apu.fi/kysymykset/nykydiese ... assuodatin
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja mondix »

ryki6 kirjoitti: 17 Touko 2021 12:35 Heips. Meillä on ajossa ~145 tkm ajeltu S-Max. 2.0 Duratorq TDCi, 163 hv, PowerShift-vaihteistolla.

Moottorin kierrosluku on alkanut talven myötä heilumaan tilanteissa, jossa moottoria ei kuormiteta kovasti.
Tässä mallipätkä noin 85 km/h maantienopeudesta:

https://photos.app.goo.gl/VNNPLyHGCk5EkBQN9

Ajamista tuo ei vielä tässä vaiheessa haittaa, mutta jos heilunta pahenee, alkaa kyllä ärsyttämään.
Ongelmaa ilmenee ainakin nopeusalueella ~30-90 km/h. Kiihdyttäessä en ole havainnut heiluntaa.

Huollot on tehty "ohjeen mukaan", polttoainesuodatin vaihdettu viimeksi reilu vuosi sitten. Muutoin ongelmaa ei ole vielä yritetty ratkaista. Vikakoodeja tai päästöjä ei ole katsottu. Katsastusaika alkaa olla ajankohtainen.

Löytyisikö vinkkiä, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Tee powershiftiin kytkin sopeutus! oire on juuri se että arvot ovat pielessä kytkinten paineille.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
ryki6
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Joulu 2020 10:13

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja ryki6 »

Mitenkäs tuollainen kytkinsopeutus tehdään? Vai pitääkö teetättää merkkiliikkeessä?
Kokeilenpas ajaa jonkun pidemmän lenkin ja antaa kierrosta. DPF-polttoja auto tekee, kun välillä kotipihaan pysähdyttyä haisee ihan kuin jarru laahaisi.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ryki6 kirjoitti: 18 Touko 2021 13:38 DPF-polttoja auto tekee, kun välillä kotipihaan pysähdyttyä haisee ihan kuin jarru laahaisi.
Eli lyhyiden ajomatkojen vuoksi poltto jää usein kesken. Tuollainen tai vastaava lisäaine helpottaa polttojen onnistumista. Omassa autossa tuosta oli hyötyä. Jotkut tietenkin aina vastustaa kaikkia lisäaineita...
https://m.motonet.fi/fi/tuote/608087/ST ... taja-200ml
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Muuttuuko samalla myös ajoneuvon nopeus ja/tai kuuleeko korvalla, että moottorin kierrosnopeus vaihtelee?

Haen takaa sitä, että onhan kierrosten aaltoilu todellista eikä vain mittarinäyttämän heiluntaa...

Todetaan taas kerran, että tukkoinen p.a.suodin oirehtisi silloin kun kulutus on suurinta.
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Itse mietin myös tuota että mitä todella tapahtuu vs mittarin näyttämä. Onko tuntua nykytyksestä?

Omasta kokemuksestani ainakin kaksoismassalla varustetuissa dieseleissä kaasun tip in vaiheessa kierros mittari aavistuksen liikahtaa. Syytä en tiedä varmasti mutta arvelin sen johtuvan siitä että vedon tullessa kunnolla päälle kaksoismassa joustaa (+muut välykset jos on) siten että moottorin kulmanopeus hitusen kasvaa - hetkellisesti.

Lisäksi mittariston viisari ajetaan askelmoottorilla, voi olla että Tuossa ollaan juuri parin kvantisointipisteen välissä, vaikkakin heilunta ei ihan minimaalisella näyttänytkään.

Kierroslukua voisi seurata numeerisesti mittaristosta tai vaikka kännykällä obd:n kautta graafia piirtäen. Sillä pääsisi varmaankin kunnolla selville minkä verran kierrokset todellisuudessa humpaavat. (kuten sanottu pienen pientä heiluntaa voi em syistä olla)

Edit: ja vielä se että eihän ole tuossa hetkessä DPF poltto päällä. Näkee hetkellisen kulutuksen kasvuna tai esim OBD:lla (forscan) siitä että moottorin tuuletin ajetaan päälle.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos ajelee vaihteiden käsivalinnalla ja kierrokset 2000 onko heijausta entä 2500 tai 3000?

joskus dieselille tekee hyvää ajaa siellä +4000 kierrosta vaikka 10km niin puhaltaa paikkoja puhtaaksi.
Savutus vähenee oleellisesti ainakin vanhemmissa. Eli minimissään ennen katsastusta kunnon puhdistus puhallus.

Tuossa joku vuosi vein diisseli mondeon ennen katsastusta savutusmittaukseen varoiksi, ja hylsyhän se oli heti K jotain 2.5-3.
Sanoivat että käypä heittääs kunnon lenkki ja kunnolla hanaa....
Ja tein 20km lenkin pedaali pohjassa 2-3 vaihteilla eli päin rajoitinta...takasin mittaukseen ja K arvo 0.5. :thumbup:
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Taunusautomaatti kirjoitti: 19 Touko 2021 07:58 jos ajelee vaihteiden käsivalinnalla ja kierrokset 2000 onko heijausta entä 2500 tai 3000?

joskus dieselille tekee hyvää ajaa siellä +4000 kierrosta vaikka 10km niin puhaltaa paikkoja puhtaaksi.
Savutus vähenee oleellisesti ainakin vanhemmissa. Eli minimissään ennen katsastusta kunnon puhdistus puhallus.

Tuossa joku vuosi vein diisseli mondeon ennen katsastusta savutusmittaukseen varoiksi, ja hylsyhän se oli heti K jotain 2.5-3.
Sanoivat että käypä heittääs kunnon lenkki ja kunnolla hanaa....
Ja tein 20km lenkin pedaali pohjassa 2-3 vaihteilla eli päin rajoitinta...takasin mittaukseen ja K arvo 0.5. :thumbup:
Sama pätee bensakoneisiinkin. Bensa Focus MK1 ollut yli 10 vuotta ja koko aikana yksi hylätty, päästöistä.
Eikä silloinkaan ollut mitään varsinaista vikaa, kunnon karstanpoistokierros ja korjaamolta päästölappu. Kyllä nykyään ajan kierroksen kakkosvaihteella, kierrokset 5000-6000:ssa. Välillä menee rajotinta vasten. Mutta jakohihna koneissa täytyy olla hihna vaihdettu ajallaan.
Ja leimalle aikavarauksella, jos ei aikavarausta ja ruuhkaa kone ehtii jäähtymään, eikä ne siitä välitä, mittaukset kylmästä koneesta.
Ennenhän dieseleissä leimallehan laitoin aina syötön pienelle, sitten köröttelin leimalle. Leiman jälkeen syötöt täysille ja savua tuli putken täydeltä.
ryki6
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Joulu 2020 10:13

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja ryki6 »

Kierrosluvun heijaus on ihan todellista. Eli vähintäänkin kuskina huomaa epätasaisen vedon. Mittarista sen voi vielä todentaa.

Yli 2000 kierrosen tasolla en ole tätä huomannut. Käynpäs vielä kokeilemassa.

Tällä hetkellä helpoimmille korjausideoille tuntuu lisäaineen hankinta ja karstanpolttoajo.
Oletettavasti DPF:n polton tapahtumista ei saa mitään tietoa ilman asianmukaista testeriä?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Heijaako samalla se ajonopeus?

Karstanpoistot ja lisäaineet voisit unohtaa..
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

riikomi kirjoitti: 19 Touko 2021 12:04 Karstanpoistot ja lisäaineet voisit unohtaa..
Tämä kaipaisi vähän perustelua...
Vai oletko sitä mieltä, että mitä enemmän koneessa (palotiloissa, pakosarjassa, turbossa, EGR:ssä, imusarjassa jne) on karstaa ja mitä enemmän DPF (ja katti) ovat tukossa, niin sitä helpompi on arvailla nykimisen aikeuttajaa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

ryki6 kirjoitti: 19 Touko 2021 10:57
Oletettavasti DPF:n polton tapahtumista ei saa mitään tietoa ilman asianmukaista testeriä?
Hyvälaatuinen obd - Bluetooth pulikka ja kännykkään Forscan lite niin pääsee näkemään suodattimen parametreja ja kuormaa. Itse polttotapahtuman aikana kulutus nousee ehkä litralla maantieajossa (näissä euro5-laitteissa joissa oma dieselsuutin DPF:lle). Alun ja lopun ajanhetket huomaa myös flektin pakkokäytöstä (jos sitä ei kuule, senkin tiedot näkee ihan perus forscan:lla.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

omasta dieselistä putsasin karstat egr ja imusarjasta manuaalisesti... onneksi...sitä oli niin paljon ettei mikään kemikaali olisi siihen pystynyt ja jos kokkareet olisi mennyt moottoriin niin tuhoa olisi tullut jossain kohtaa...
Sitä ei siis ole 300t paikkeilla enää mitään kalvoa imusarjan kyljessä vaan sentin-2 kerroksia...kiinteää mustaa kokkaretta
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja mondix »

ryki6 kirjoitti: 18 Touko 2021 13:38 Mitenkäs tuollainen kytkinsopeutus tehdään? Vai pitääkö teetättää merkkiliikkeessä?
Kokeilenpas ajaa jonkun pidemmän lenkin ja antaa kierrosta. DPF-polttoja auto tekee, kun välillä kotipihaan pysähdyttyä haisee ihan kuin jarru laahaisi.
Hyvällä testerillä, tai fordilla. Myös forscan, mutta tarvitsee hs/ms lukijan siihen hommaan.

Kuvailemasi oireitten perusteella sanosin että 99% varmuudella vika juuri niissä kytkinten painearvoissa. En siis lähtisi ensin ainakaan mitään muuta etsimään.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
ryki6
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Joulu 2020 10:13

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja ryki6 »

Kierrosluvun heittely on sen verran pientä, että nopeusmittariin asia ei näytä vaikuttavan. Perstuntumalla ja kierroslukumittarista huomaa vaan.

Yli 2000 kierroksilla en saa ongelmaa esille.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-Max 2012, 2.0 Duratorq TDCi, kierrosluku heijaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

onkos se vaan just tietyllä kaasun asennolla/kierroksilla vai laajemmalla alueella esim 1200-1800 ?
Vastaa Viestiin