Mielipide moottorin jäähdytysnesteen vaihtamisesta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Mielipide moottorin jäähdytysnesteen vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Käsittääkseni auton huolto-ohjelmaan kuuluu X vuoden/kilometrin välein jäähdytysnesteen vaihto. Noudatatko itse tätä ohjetta? Noudattaako tuttavasi tätä ohjetta? Oletko itse koskaan todistanut tilannetta että jäähdytysnesteitä ei ole vaihdettu yli 10 vuoteen ja tulee ongelmia sen seuraksena?

Ja huom. en puhu nyt pakkaskestävyydestä vaan siitä että ajan myötä korroosiota estävät lisäaineet "kuoleutuu" ja sitä kautta saattaa epäpuhtauksia vapautua kiertoon (ruostemönjä). Samoin pinnat saattavat kalkkeutua ja kenties huonommin johtaa lämpöä? Onko kyseessä autonvalmistajan "varatoimenpide" takuuasioiden osalta ja samoin saadaan korjaamoille laskutettavaa työtä eli hieman kyseenalainen määräys huolto-ohjelmassa?

Onko näin 2000-luvun autoissa tämä melko vähäinen ongelma että ei todellisuudessa tarvitse vaihtaa? Kenties enemmän vanhempien autojen ongelma? Jäähdytysnesteet ovat myös kehittyneet ja niitä on jo useampaa sorttia (väriä). Onko jokin jäähdytysneste "kuluvampi" eli pitää vaihtaa tiheämmin tai ongelmia tulee?

Jotkut eivät myöskään vaihda koskaan manuaalivaihteiston öljyjä, mutta itse ainakin vaihdan. Olen yhteen vanhaan bemuun (vm 1990) vaihtanut vihreät jäähdytysnesteet varmuuden vuoksi vaikka näyttivät silmämääräisesti hyviltä, mutta muuten en ole koskaan vaihtanut mihinkään autoon. En ole itse havainnut koskaan merkittäviä ongelmia eikä myöskään autoalalla olevani työkaverit koskaan tästä aiheesta puhu, joten oletan ettei kukaan viitsi vaihtaa vain huolto-ohjelman mukaisesti "varmuuden vuoksi". Pakkaskestävyyttä saatetaan mitata, tarkkailla silmämääräisesti väriä ja seurata jäähdytysnesteen tasoa paisuntasäiliössä, mutta siinä kaikki...

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/218 ... tysnesteet
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mielipide moottorin jäähdytysnesteen vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Ja tuossahan on sekin kuinka paljon sitä nestettä saa tulemaan ulos, monessahan sieltä ei montaa litraa heru. Tokihan niitä pitäisi huuhdella yms..
Ollut MK1 Focus yli kymmenen vuotta, kaksi edellistä omistajaa ja niillä huollot ohjelman mukaan.
Enpä muista mikä on ilmoitettu nesteiden vaihtoväli, mutta ilmeiseti kun oranssit nesteet, niin niillähän vaihtoväli 5 vuotta. Enpä ole nesteitä vaihtanut. Mutta kun termarinkotelo rupesi ajoittain falskaamaan liitoksestaan ajelin muutaman kuukauden niin, että välillä nestettä lisää litra-kaksi. Siinähän nuo vaihtui itsestään, seuraava nesteiden vaihto varmaankin kun menee vesipumppu. Ehkä tuo ruoste on se suurin ongelma, mutta tosiaan nesteet kehittyneet.
Tuosta vaihdelaatikon öljyn vaihdosta, ib5 lootassahan ei ole edes tyhjennys roppua, meinattu että "ikuiset" öljyt.
Kyllähän noita kuitenkin jotkut vaihtaa, itse en ole vaihtanut. Kytkin kesti 200tkm, siinähän öljytkin vaihtui, ihan riittävästi.
Edit. Näky olevan oranssilla nesteellä huoltokirjan mukaan vaihtoväli 10 vuotta.
Viimeksi muokannut Toxox, 17 Touko 2021 13:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mielipide moottorin jäähdytysnesteen vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ennen kun autoissa oli kunnon lohkolämppärit eli nesteessa oli se lämmitysanturi. Sehän lämpesi kunnolla vertaa nykyisiin säteilylämmittimiin Kyllä ne oli aika ruosteista kuraa jos nesteitä ei vaihdettu. Eikos se ole niin että jos 30 asteen pakkasella autolla ajelee t paitasillaan niin jäähdytysjärjestelmä on puhda ja ohjaamon lämmityskenno luovuttaa hyvin lämpöä. Eikä auto ole mikään liikkuva iglu.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mielipide moottorin jäähdytysnesteen vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Olen useamman kerran vaihtanut jäähdytysnesteitä irrottamalla alavesiletkun. Tulee ulos mitä tulee ja sitten kaataa valmiiksi sekoitettua
tilalle. Tuon jos joka toinen vuosi tekee, niin meleko helppo toimenpide. Vihreä neste tulisi vaihtaa kolmen vuoden välein?
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mielipide moottorin jäähdytysnesteen vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

ReiluReiska kirjoitti: 17 Touko 2021 10:48 Käsittääkseni auton huolto-ohjelmaan kuuluu X vuoden/kilometrin välein jäähdytysnesteen vaihto. Noudatatko itse tätä ohjetta? Noudattaako tuttavasi tätä ohjetta? Oletko itse koskaan todistanut tilannetta että jäähdytysnesteitä ei ole vaihdettu yli 10 vuoteen ja tulee ongelmia sen seuraksena?

Ja huom. en puhu nyt pakkaskestävyydestä vaan siitä että ajan myötä korroosiota estävät lisäaineet "kuoleutuu" ja sitä kautta saattaa epäpuhtauksia vapautua kiertoon (ruostemönjä). Samoin pinnat saattavat kalkkeutua ja kenties huonommin johtaa lämpöä? Onko kyseessä autonvalmistajan "varatoimenpide" takuuasioiden osalta ja samoin saadaan korjaamoille laskutettavaa työtä eli hieman kyseenalainen määräys huolto-ohjelmassa?

Onko näin 2000-luvun autoissa tämä melko vähäinen ongelma että ei todellisuudessa tarvitse vaihtaa? Kenties enemmän vanhempien autojen ongelma? Jäähdytysnesteet ovat myös kehittyneet ja niitä on jo useampaa sorttia (väriä). Onko jokin jäähdytysneste "kuluvampi" eli pitää vaihtaa tiheämmin tai ongelmia tulee?

Jotkut eivät myöskään vaihda koskaan manuaalivaihteiston öljyjä, mutta itse ainakin vaihdan. Olen yhteen vanhaan bemuun (vm 1990) vaihtanut vihreät jäähdytysnesteet varmuuden vuoksi vaikka näyttivät silmämääräisesti hyviltä, mutta muuten en ole koskaan vaihtanut mihinkään autoon. En ole itse havainnut koskaan merkittäviä ongelmia eikä myöskään autoalalla olevani työkaverit koskaan tästä aiheesta puhu, joten oletan ettei kukaan viitsi vaihtaa vain huolto-ohjelman mukaisesti "varmuuden vuoksi". Pakkaskestävyyttä saatetaan mitata, tarkkailla silmämääräisesti väriä ja seurata jäähdytysnesteen tasoa paisuntasäiliössä, mutta siinä kaikki...

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/218 ... tysnesteet
Kyllä, kyllä ja kyllä.

Värillä ei ole väliä vaan luokituksella. Nykyään väristä ei voi päätellä oikein mitään koska väri ei ole stantardi.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Mielipide moottorin jäähdytysnesteen vaihtamisesta

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Aikoinaan oli Ford ohjekirjoissa kirjoitus että jäähdytysnesteen vaihto ei ole tarpeellista ja kestää koko auton eliniän jos käytetään alkuperäistä nestettä lisäyksiin.
Monessakaan moottorissa ei tule pohjiaan myöten mitään pois monestakin eri syystä,ei ole proppuja tai jos on ne ei enää aukene.
itse olen ottanu sen tyylin että jos alkaa paisarissa olla oudon väritä nestettä niin sitten vanhat pois ja uutta tilalle,tai jos tulee suurempi remontti vaikkapa vesiletku poikii kesken matkaa ja nesteet kankaalle tai vesipumpun vaihto,sillon laittelee uudet sisälle.
Tuolla on meilläkin vanhoja autoja ja traktoreita eikä niihin moniinkaan ole kymmeniin vuosiin välttämättä nesteitä vaiheltu,en sitten tiedä kuinka arkoja nykyajan alumiinimoottorit on vanhoille nesteille? ei ainakaan ikivanhat patarautakoneet ole alkanu puhki ruostumaan...
Samahan se on noissa lootaöljyissäkin vois vaihella jos sais jostain poiskin,Fordhan keksi ikuisen perä/lootaöljynkin,ohjekirjoissa luki ettei vaihto ole tarpeen lisäys vain,joo o!
Vastaa Viestiin