S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

Vaihdoin iskarin yläpään laakerin, tunkkasin operaation ajaksi koko keulan ilmaan. En irrottanut vetareita navan päästä. Vaihdon jälkeen peruutin suoraan tielle, ei ylimääräisiä ääniä. Kun peruuttaessa käänsin ratin ääriasentoon, alkoi hirveän kuuloinen rutina. Ajoin takaisin pihaan, ei rutissut ratti ääriasennossa, mutta ratin suoristettua alkoi jälleen rutista.

Auto jäi siihen, käydessä ei rutise, mutta alkaa heti kun yrittää lähteä liikkeelle. Ääni kuuluu mielestäni molemmilta puolilta, vaikka operoin vain apukuskin puolella.

Jossain varoiteltiin, että iskarijumppaa harrastettaessa pitää varoa ettei vetari lähde laatikon päästä irti, olisiko tässä voinut käydä jotain sen tapaista?

Kiitän avusta, jos olisi vinkkejä miten tätä lähtisi selvittämään.
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

Vika löytyi kohtuullisen nopeasti. Eli vetarin sisempi nivel ilmeisesti lähtenyt paikaltaan työn ohessa ja sisuskalut paskana. Saako tuota erillisosana vai pitääkö vaihtaa koko vetari? Saako tuon kasattua paikallaan vai pitääkö irrottaa koko vetari pöydälle, tuleeko laatikosta öljyt ulos, jos irrottaa kokonaan?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Renee »

Harmi kun tuollaista tapahtui oliko hyvät ohjeet asennukseen .
Laske öljyt pois laatikosta ja tuossa sitä vetaria vaihdetaan ja korjataan.Tekikö mitään tuhoja sinnee laatikon puoleen hammastus tai muu syy
https://www.youtube.com/watch?v=cqa14pnRaiI

Mikä laatikko autossa ja jos toi niin ei tulee öljyt ulos-
viewtopic.php?t=58096
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

Renee kirjoitti: 03 Touko 2021 19:14 Harmi kun tuollaista tapahtui oliko hyvät ohjeet asennukseen .
Laske öljyt pois laatikosta ja tuossa sitä vetaria vaihdetaan ja korjataan.Tekikö mitään tuhoja sinnee laatikon puoleen hammastus tai muu syy
https://www.youtube.com/watch?v=cqa14pnRaiI

Mikä laatikko autossa ja jos toi niin ei tulee öljyt ulos-
viewtopic.php?t=58096
Jotain ohjeita lueskelin ennen työhön ryhtymistä, joissain mainittiin että kannattaa ottaa vetari navan päästä irti ja joissain ei tarvinut. Sain jousen sen verran läjään puristimilla, että sain pois, joten en nähnyt tarpeelliseksi irrottaa vetaria. Töiden jälkeen pyörittelin vetaria ja kaikki tuntui olevan ok, oli ilmeisesti jossain vaiheessa muljahtanut pois paikaltaan kuitenkin.

Jos tukilaakeri pitää sen laatikkoon menevän pätkän paikallaan, niin en usko että teki tuhoja sinne päähän, en tietysti varmasti osaa sanoa. En vielä laatikon päästä irrottanut. Uskon, että meni vain siitä sisemmästä nivelestä sisuskalut.

Ei ole powershift, taitaa olla m66 jos oikein googlettelin, eli 6v manuaali.

Onko alapallonivelen irroitukseen joku oma ulosvetäjä. Pultin pää suoraan vetarin nivelen suojakumin alla, niin ei tuohon oikein tavallinen tunnu sopivan.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Renee »

Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

Renee kirjoitti: 03 Touko 2021 21:31 Perinteinen vedin.https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000019461
Katsoitko videon
Kiitos, katsoin videon ja pääpiirteittäin homma selvä, muutamia eroavaisuuksia näyttää uudempaan verrattuna olevan. Pitää hankkia ulosvedin, ei hievahtanutkaan kampeamalla.
ajonautinto
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

sassa kirjoitti: 03 Touko 2021 21:01 Jotain ohjeita lueskelin ennen työhön ryhtymistä, joissain mainittiin että kannattaa ottaa vetari navan päästä irti ja joissain ei tarvinut. Sain jousen sen verran läjään puristimilla, että sain pois, joten en nähnyt tarpeelliseksi irrottaa vetaria. Töiden jälkeen pyörittelin vetaria ja kaikki tuntui olevan ok, oli ilmeisesti jossain vaiheessa muljahtanut pois paikaltaan kuitenkin.

Jos tukilaakeri pitää sen laatikkoon menevän pätkän paikallaan, niin en usko että teki tuhoja sinne päähän, en tietysti varmasti osaa sanoa. En vielä laatikon päästä irrottanut. Uskon, että meni vain siitä sisemmästä nivelestä sisuskalut.

Ei ole powershift, taitaa olla m66 jos oikein googlettelin, eli 6v manuaali.

Onko alapallonivelen irroitukseen joku oma ulosvetäjä. Pultin pää suoraan vetarin nivelen suojakumin alla, niin ei tuohon oikein tavallinen tunnu sopivan.
Tein Mondeoon noviisina saman homman pari viikkoa sitten. Irrotin koko joustintuen eli vetarin ja alapallonivelen myös ja suosittelen tekemään niin, vaikka alapallonivelen kartio on ihan *tanan tiukassa. Fordilla on siihen tälläinen työkalu, kätevä kaveri pystynee tekemään itsekin: https://talkford.com/community/topic/39 ... l-204-607/ Tuo edellä linkitetty ulosvetäjä ei sinne mahdu, mutta tämän tyyppinen yleismallinen käsittääkseni sopii: Kuva
Itse lähdin soitellen sotaan ja käytössä oli vain pari sorkkarautaa ja moska. Irrotin jarrusatulan kiinnikkeen ja laitoin sen samoilla pulteilla vastapuolelle kiinni. Siitä sai tuen sorkkaraudalle, jota väänsiin tunkilla toisesta päästä. Se ei yksin riittänyt, vaan jouduin toisella pienellä sorkkaraudalla vääntämään raidetangon puolelta pilkistävää sorkkaraudan kärkeä alas. Tuki siitä raidetangon pään puoleisesta ulokkeesta. Lisäksi kampesin samalla rautakangella alatukivartta jostain välistä. Yön yli ruosteenirrotusöljyllä liuottelun jälkeen noilla konsteilla irtosi loppujen lopuksi pienellä moskan kopautuksella. Pelkkä yksi sorkkarauta ei riittänyt. Eli pallonivelen pulttia pitää saada painettua alaspäin KOVALLA voimalla. Mutteri "huulilla", niin ei kierteen vaurioidu. Tämä kannnattaa miettiä etukäteen ennen kun työhön lähtee. En tiedä riittääkö tuo kuvan mukainen ulosvetäjä siihen?

Youtube videoissa kartio irtosi pelkällä moskalla hakaten, mutta sitä en usko ennen kuin näen :D

Vetari oli ihan löysällä navan päässä ja ulomman nivelen luistamista auki pitää varoa vaikka sen irrottaakin. Laatikon päästä en ole koskaan vetaria irttotttanut M66 laatikosta, mutta en huolestuisi ainakaan öljyjen valumisesta. Ne kanntaa vaihtaa samalla, jos vetarit irrottaa. Helppo homma.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jos painaa liian ales pyörän napaa ja vetari kiinni voi sisäpää kärsiä,aivaan sama ulköpäässäkin jos se jo irtikin on,käsketään tukemaan ettei se väänny liikaa ales.
Kerran lähteny MK4 Escosta kans sisäpää irti mutta siinä vetarissa oli kyllä vikaakin koska laakerikehrästä puuttui palanen jota ei löytyny mistään... irti lähti varmaan kun jouduttiin kans kampeamaan ripustuksen osia.
Tuo sama sääntö pätee myös niihin takavetoautoihin joissa erillisjousitettu perä,niissäkään ei saa tunkata liikaa että alkaa vetarit olla V asennossa!
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

ajonautinto kirjoitti: 04 Touko 2021 10:49
sassa kirjoitti: 03 Touko 2021 21:01 Jotain ohjeita lueskelin ennen työhön ryhtymistä, joissain mainittiin että kannattaa ottaa vetari navan päästä irti ja joissain ei tarvinut. Sain jousen sen verran läjään puristimilla, että sain pois, joten en nähnyt tarpeelliseksi irrottaa vetaria. Töiden jälkeen pyörittelin vetaria ja kaikki tuntui olevan ok, oli ilmeisesti jossain vaiheessa muljahtanut pois paikaltaan kuitenkin.

Jos tukilaakeri pitää sen laatikkoon menevän pätkän paikallaan, niin en usko että teki tuhoja sinne päähän, en tietysti varmasti osaa sanoa. En vielä laatikon päästä irrottanut. Uskon, että meni vain siitä sisemmästä nivelestä sisuskalut.

Ei ole powershift, taitaa olla m66 jos oikein googlettelin, eli 6v manuaali.

Onko alapallonivelen irroitukseen joku oma ulosvetäjä. Pultin pää suoraan vetarin nivelen suojakumin alla, niin ei tuohon oikein tavallinen tunnu sopivan.
Tein Mondeoon noviisina saman homman pari viikkoa sitten. Irrotin koko joustintuen eli vetarin ja alapallonivelen myös ja suosittelen tekemään niin, vaikka alapallonivelen kartio on ihan *tanan tiukassa. Fordilla on siihen tälläinen työkalu, kätevä kaveri pystynee tekemään itsekin: https://talkford.com/community/topic/39 ... l-204-607/ Tuo edellä linkitetty ulosvetäjä ei sinne mahdu, mutta tämän tyyppinen yleismallinen käsittääkseni sopii: Kuva
Itse lähdin soitellen sotaan ja käytössä oli vain pari sorkkarautaa ja moska. Irrotin jarrusatulan kiinnikkeen ja laitoin sen samoilla pulteilla vastapuolelle kiinni. Siitä sai tuen sorkkaraudalle, jota väänsiin tunkilla toisesta päästä. Se ei yksin riittänyt, vaan jouduin toisella pienellä sorkkaraudalla vääntämään raidetangon puolelta pilkistävää sorkkaraudan kärkeä alas. Tuki siitä raidetangon pään puoleisesta ulokkeesta. Lisäksi kampesin samalla rautakangella alatukivartta jostain välistä. Yön yli ruosteenirrotusöljyllä liuottelun jälkeen noilla konsteilla irtosi loppujen lopuksi pienellä moskan kopautuksella. Pelkkä yksi sorkkarauta ei riittänyt. Eli pallonivelen pulttia pitää saada painettua alaspäin KOVALLA voimalla. Mutteri "huulilla", niin ei kierteen vaurioidu. Tämä kannnattaa miettiä etukäteen ennen kun työhön lähtee. En tiedä riittääkö tuo kuvan mukainen ulosvetäjä siihen?

Youtube videoissa kartio irtosi pelkällä moskalla hakaten, mutta sitä en usko ennen kuin näen :D

Vetari oli ihan löysällä navan päässä ja ulomman nivelen luistamista auki pitää varoa vaikka sen irrottaakin. Laatikon päästä en ole koskaan vetaria irttotttanut M66 laatikosta, mutta en huolestuisi ainakaan öljyjen valumisesta. Ne kanntaa vaihtaa samalla, jos vetarit irrottaa. Helppo homma.
Kiitos tiedosta, pultti tuntuu tosiaan olevan todella tiukassa. Saan kaverilta paria erilaista ulosvetäjää lainaan, toivottavasti niistä olisi apua. Päätin tilata uuden vetarin ja samalla vaihtaa laatikkoon öljyt. Olisiko tähän apuja antaa, mistä tyhjentää ja täyttää?
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

Tessu200 kirjoitti: 05 Touko 2021 05:12 Jos painaa liian ales pyörän napaa ja vetari kiinni voi sisäpää kärsiä,aivaan sama ulköpäässäkin jos se jo irtikin on,käsketään tukemaan ettei se väänny liikaa ales.
Kerran lähteny MK4 Escosta kans sisäpää irti mutta siinä vetarissa oli kyllä vikaakin koska laakerikehrästä puuttui palanen jota ei löytyny mistään... irti lähti varmaan kun jouduttiin kans kampeamaan ripustuksen osia.
Tuo sama sääntö pätee myös niihin takavetoautoihin joissa erillisjousitettu perä,niissäkään ei saa tunkata liikaa että alkaa vetarit olla V asennossa!
Yllätti hieman tuo rakenne, kun ensimmäinen Ford nyt alla ja volkkareiden kanssa vaan aiemmin pelannut, niissä toteutettu laipalla laatikon pää, joten ei olen moisista tarvinut huolehtia. Muistaapahan jatkossa.
ajonautinto
Viestit: 69
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

sassa kirjoitti: 05 Touko 2021 14:23 Kiitos tiedosta, pultti tuntuu tosiaan olevan todella tiukassa. Saan kaverilta paria erilaista ulosvetäjää lainaan, toivottavasti niistä olisi apua. Päätin tilata uuden vetarin ja samalla vaihtaa laatikkoon öljyt. Olisiko tähän apuja antaa, mistä tyhjentää ja täyttää?
Nuo löytyi netistä. Itsellä taisi olla suppilo ja letku käytössä, joilla täyttö onnistui. Öljyksi laitoin jotain mitä mötönet tarjosi 2.5t:lle. Tilavuus oli 2L luokkaa.

https://www.pelicanparts.com/techarticl ... Change.htm
Transmission (M66-6MT): Easy to change, the tranny has a drain plug on the bottom, and a fill plug (23mm) on the side by the left front wheel (the wheel must be removed). Just drain out the old fluid, and refill. To refill you will either need an oil pump, to pump the oil in, or a funnel with a 24 inch long hose. I used the Volvo oil (part #1161745) for the M66, it is 75W-90 API GL-4 fully synthetic (Redline MT-90 should be a good equivalent). Fill until it starts to leak out of the fill hole. Capacity is 2.3L (mine only took 2L). Requires two aluminum crush washers (same size as engine oil drain plug).
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

ajonautinto kirjoitti: 05 Touko 2021 19:00
sassa kirjoitti: 05 Touko 2021 14:23 Kiitos tiedosta, pultti tuntuu tosiaan olevan todella tiukassa. Saan kaverilta paria erilaista ulosvetäjää lainaan, toivottavasti niistä olisi apua. Päätin tilata uuden vetarin ja samalla vaihtaa laatikkoon öljyt. Olisiko tähän apuja antaa, mistä tyhjentää ja täyttää?
Nuo löytyi netistä. Itsellä taisi olla suppilo ja letku käytössä, joilla täyttö onnistui. Öljyksi laitoin jotain mitä mötönet tarjosi 2.5t:lle. Tilavuus oli 2L luokkaa.

https://www.pelicanparts.com/techarticl ... Change.htm
Transmission (M66-6MT): Easy to change, the tranny has a drain plug on the bottom, and a fill plug (23mm) on the side by the left front wheel (the wheel must be removed). Just drain out the old fluid, and refill. To refill you will either need an oil pump, to pump the oil in, or a funnel with a 24 inch long hose. I used the Volvo oil (part #1161745) for the M66, it is 75W-90 API GL-4 fully synthetic (Redline MT-90 should be a good equivalent). Fill until it starts to leak out of the fill hole. Capacity is 2.3L (mine only took 2L). Requires two aluminum crush washers (same size as engine oil drain plug).
Hienoa, kiitos.
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mä tein entiseen autoon vetarijumppaa molemmille puolille. Oikealle mikä oli pitempi puoli ei öljyä tullut vaihdon yhteydessä yhtään ulos mutta vasemmalta tuli vaikka oli auto tunkattu todella kallelleen.

Muutenkin näissä laatikoiden öljynvaihdoissa on erittäin suositeltavaa varmistaa että täyttöroppu lähtee varmasti auki että ei ole vanhat öljyt ulkona ja pääse toteamaan että ei ole mistä lisätä uudet öljyt.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Onneksi sentään ON se tyhjennystulppa,vanhemmissa etuveto Fordeissa kun ei ollu,juu ja tiedetään että Escoissa oli joku tappi mistä voi laskea mutta siinäpä taas oma homma jos sieltä karkasi jotain muutakin,sitä tulppaa kun ei oltu tehty pelkästään öljyjen laskuun.
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

Vaihdan samalla kuskin puolelle vetarin, onko jotain hyvää työkalua suositella millä saa kammettua laatikon päästä pois? Kokeiltu sorkkarautaa ja muita työkaluja, mulla millään ei mahdu/pysty vääntämään kunnolla, tiukassa tuntuu olevan...
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

sassa kirjoitti: 12 Touko 2021 05:47 Vaihdan samalla kuskin puolelle vetarin, onko jotain hyvää työkalua suositella millä saa kammettua laatikon päästä pois? Kokeiltu sorkkarautaa ja muita työkaluja, mulla millään ei mahdu/pysty vääntämään kunnolla, tiukassa tuntuu olevan...
Ei siihen oikein kaikenkattavaa työkalua kai ole. Liukuvasaralla olen joistakin autoista saanut vetoakselin liikkeelle. Sorkkarauta tai vastaava on ihan ok jos saa voiman kohdistettua mahdollisimman suoraan ulospäin laatikosta ettei tule sivuttaisvoimia.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

sassa kirjoitti: 12 Touko 2021 05:47 Vaihdan samalla kuskin puolelle vetarin, onko jotain hyvää työkalua suositella millä saa kammettua laatikon päästä pois? Kokeiltu sorkkarautaa ja muita työkaluja, mulla millään ei mahdu/pysty vääntämään kunnolla, tiukassa tuntuu olevan...
Viimeksi käytin ketjua eli kettinkiä, jonka kiinnitin pultilla ja mutterilla lenkille sisemmän vetonivelen taakse ja sitten isolla liukuvasaralla tempaisin ketjusta. Johan lähti! Auto oli muistaakseni Focus.
Ketjun täytyy olla tietenkin sopivan ohutta, että sen saa kierrettyä nivelen taakse. Metrin pätkä ketjua ei rautakaupassa tai vaikka Motonetissä maksa kun 1-2 euroa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kuskin vetarissahan on sellanen lukitusrengas laatikon sisällä ikävästi, ja ei lähde kampeamalla vaan vaati iskun ulospäin että irtoaa, siihen hyvä konsti on edellä mainittu liukuvasara, mielellään sellanen jonka sorkan saa vetarin sisemmän tumpin alle/taakse.

Yksi pelimiehen liike, jota en oo itse kokeillu, olisi että ottaa apparin vetarin irti ja lyö laatikon/tasauspyörästön läpi tapilla kuskinpuolen vetarin irti, mutta tähän temppuun siis pieni varaus :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

pysyykös se lukitusrengas kolauksessa varmasti vetarissa kiinni vai tipahtaako laatikon sisään?
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Pitäshän sen renkaan pysyä kiinni mutta on tapauksia että on lentäny poiskin,etuveto Escosta lähtee lootasta irti kun laittaa rengasraudan vetarin taakse ja moskalla eli pajavasaralla kopauttaa rautaa lootaan päin jolloin kampeaa vetarin ulospäin.
Kaikki riippuu pääseekö mistään kopauttaa/vääntämään,tekeekö työn maan lähellä vai nosturilla että pääsee alta.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Touko 2021 14:26 pysyykös se lukitusrengas kolauksessa varmasti vetarissa kiinni vai tipahtaako laatikon sisään?
Ainakin Focuksessa oli niin syvä ura vetarissa että pysyy.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
sassa
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Maalis 2021 11:26

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja sassa »

Kiitos kaikille ohjeista ja avusta. Projekti saatu tältä erää päätökseen, kaikki tuntuu toimivan ja tulevalle viikolle jää vielä aurauskulmien säätö.

Molempien iskareiden yläpäät tuli vaihdettua, molemmat vetarit ja laatikon öljyt. Öljyt vaihtui ajonautinnon linkkaamilla ohjeilla, sen verran poiketen että täyttö- ja tyhjennysroppuihin ei tarvinut ohjeissa ollutta erikoistyökalua, ihan 24mm hylsy pitkällä varrella riitti.

Kokeilin liukuvasaraa vetariin, mutta en saanut kunnon tartuntaa siihen. Paria rautakalikkaa ja pajavasaraa apuna käyttäen sain sen napautettua pois. Ei lähtenyt lukitusrengas irti.

Eniten aikaa meni alapallonivelen kanssa, oli tiukassa mutta saatiin irti kun sain kaverin avuksi. Seuraavalla kerralla ehkä helpommin, kun tekniikka selvä. Myös ruostuneet ja hakkaamalla paskotut pultinpäät aiheutti omat hidasteensa. Seuraavalla kerralla tietää uusia kaikki liikkuvat osat pyöräntuentaan samalla.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-Max 2.5t rutinaa vetoakseleista/laatikosta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mondeoon tein viime kesänä etuiskarien vaihdoin ja samalla tuli vaihdettua jouset, laakerit, alapallot, raidetangon päät, koiranluut. Helppo vaihdella kun osat jo valmiiksi irti. Nykyjään nuo on sen verran halpoja ainakin jos tilaa esim autodocista että kaikki vaan vaihtoon ja seuraavat 300tkm menee taas ilman vaihtoja. :thumbup: Jokaseen pultin kierteisiin samalla kunnon rasvaa ja ruiskaus ML päälle.
Vastaa Viestiin