Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tneo76
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2021 08:30

Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tneo76 »

Moro.

Osaako joku viisaampi neuvoa nyt? Työmatkakulkine alkoi temppuilemaan, oireet mystiset, ainakin minulle...

Auto on siis 2009 mallinen Focus 1.8tdci ja ajettu ainoastaan 152tkm, eli iloista työmatkaa pitäisi olla reilusti vielä edessäpäin, vaan ei nyt parina aamuna :D

Ensimmäinen oire oli tammikuun pakkasella, auto lähti käyntiin, ajoa muutama hassu kilometri, kone ei ehtinyt lämmetä kunnolla. Auto sammui tyystin kesken ajon, ei nykinyt, yskinyt tms, vaan sammui matkanopeudesta. Starttailin muutamaan kertaan, ei inahdustakaan. Odottelin siinä vartin verran ja mietin mitä tehdä. Jostain syystä päätin startata niin pitkään kun akku vaan kestää, ja hyvin pitkän sahauksen jälkeen hörähtikin. Toivoa siis oli. Hetki happea ja uusi pitkä startti ja kas vain auto lähti käyntiin. Toimi täysin normaalisti sen jälkeen. Googlettelin mahdolliset viat ja pa-suodatinta moni epäili. Kävin hakemassa sen ja tilasimpa samalla uudet hehkut(2 kyntttilää oli pimeenä jo) Pa-järjetelmän ilmaamista jouduin opettelemaan pari tuntia, hehkujen vaihdosta selvisin vartissa. Tämän jälkeen auto toimi, kuten tuon ikäinen toimii.

Nyt jo kelien hiukan lämmettyä tuli sama vika ja vähän päälle. Auto sammui satasen vauhdista ilman mitään ennakko-oireita. Ja edellisestä oppineena, pitkän sahauksen jälkeen käyntiin. Ajoa kotiin 20 km, ei oireita.

Nyt kahtena aamuna tehnyt seuraavaa. Lähtee aivan normaalisti käyntiin, mutta sammuu hetken päästä. Iltapäivällä sahauksen jälkeen käyntiin ja ajolenkki vailla mitään oireita. Erikoista sanon minä. Vaihdettu on siis pa-suodatin, ne uudet hehkut ja nyt myös egr tulpattu, mutta ei vaikutusta.

Osaako joku viisaampi kenties neuvoa?

Kiitos jo etukäteen.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Renee »

Egr venttiili onko putsattu ja toi vika siheuttaa noita ongelmia käynnin suhteen monesti. Kun auto sammuu häviääkö virrat vai onko mittaristossa virrat näkyvissä..
Noi hiukkaspoltot on toiminut hyvin ajat pitkää matkaa päivittäin ja kierroksilla myös että paikat pysyy puhtaana moottorissa ja pakokaasupuolella. Monesti nykyajan autoa ei voi korjata netin kautta kun siellä on antureita jotka säätää moottoria. Joten vikakoodit luettava kunnon lukijalla. Onko se ruiskupumppu kunnossa ja suuttimet että polttoainepuoli varmasti kunnossa ettei ilmaa järjestelmässä.
Egr sähköpuolella oli tässä Fordissa vika
viewtopic.php?t=43689
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tneo76
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2021 08:30

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tneo76 »

Täytyy vähän vastata myös itse itselleen. Egr oli jo tulpattuna, mutta ei mitään vaikutusta.

Luin vikakoodit Launch:lla sen jälkeen kun auto ei enää lähtenyt käyntiin. Ainoa koodi oli Fuel pressure low, tai jotakin sinne päin.

Selailin huoltokirjaa ja huomasin, että ylimääräinen pa-suodattimen vaihto oli tehty aivan alkutalvesta, samalla oli vaihdettu myös raitisilmasuodatin, joka ei tietenkään ollut paikallaan, vaan puhalsi raakaa pakkasilmaa suoraan jaloille. Nämä oli tehty leimasta päätellen merkkiliikkeessä.. Rupesin miettimään tuota minun laittamaani suodatinta, olinko asentanut sen oikein? Laitoin sen mielestäni aivan samoin, kun olin sen purkanut.

Katsoin tämän videon asentaessa : https://www.youtube.com/watch?v=In1tEXkwc1E

Tällä kertaa katsoin sen ilman häiriötekijöitä, kokonaan ja huomasin lopussa pienen pienen mokan. Asentaja itse oli laittanut tiivisteen suodattimen väärälle puolelle. Ja niinhän se oli minullakin, suodattimen yläpuolella. On kyllä erikoista että auto toimi pari kuukautta, ja nyt alkoi vasta oireilemaan urakalla :D

Tänään käynnistynyt ja ajeltu vailla ongelmia, testi jatkukoon. :thumbup:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eli polttoainepuolella oli vikaa. Hyvä että nyt kunnossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tneo76
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2021 08:30

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tneo76 »

Kyllä minä ole samaa mieltä, että polttoaineen saannissa vikaa. Kun aikani pyörittelin sitä suodatinta ja tiivistettä käsissäni, niin päädyin siihen että väärin laitettuna polttoainetta saa liian vähän. Toimi näin kuitenkin pari kuukautta moitteetta.. Ja olisiko niin, että kun polttoaineen paine laski liikaa, ecu löi syötön seis? Kertokoot joku viisaampi. Nyt kuitenkin toimi.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Olisiko kuitenkin kampi- tai nokka-akselin anturivika kyseessä?
Tneo76
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2021 08:30

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tneo76 »

Eikös näistä anturivioista ecu osaa antaa vikakoodit?? Ainoa koodi oli tosiaan tuo fuel pressure low ja se pa-suodatin oli vaihdettu virheellisesti, joten epäilen polttoaineen saannissa vian olleen ;)
hippilisko
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Touko 2021 17:37

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja hippilisko »

Morjesta vain.

Potilaana otsikon kaltainen kottero ja oireet vastaa osittain kuvausta.

+10h seisonnan jälkeen auto hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti.
Tätä voi toistaa useemmankin kerran, mutta ei vain jaksa pysyä käynnissä.
Kuitenkin, jos auton laittaa lämmitykseen n. 30min-1h, niin sitten lähtee ekalla käyntiin, samoin kuin lämpimästä tallista.
Hehkut on uusittu, PA-suodatin uusittu, suutinten ylivuoto/paluuletkusto hässäkkä uusittu, akkukin on suht. uusi.
Suutinremontti tehty edellisen omistajan mukaan alle 2-vuotta sitten.

Mitään vikakoodeja ei muistiin tartu ja kun auton käyntiin saa ja lämpöiseksi, niin mitään ongelmia ei sen jälkeen ole.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tarkistetaan nämä faktat.
Jäähdystysnesteen lämpötila-anturi näyttää oikeita lämpötiloja että se ok.
Suttimet toimii ja tasainen sumu tulee niin että myös kylmänä seos syttyy hyvin.
Startti kunnossa ja akussa voimaa kun tarvitsee määrätyn nopeuden toi moottori että se polttoaineseos tiivistyy ja syttyy helposti.
Hehkut toimii joskin näillä keleillä noita ei tarvita.
Polttoainelinja kunnossa suodatin ja muut jutut ok
Missä kunnossa se korkeapainee polttoainepumppu on .Paljon autollaa on ajettu tekeekö se painettaa riittävästi näistä kun ei tule vikakoodia.
Ajoitukset on kunnossa.
Kun auto toimii hyvin lämpöisenä niin vika minun mielestä on näissä jutuissa joita kirjoittelin
viewtopic.php?t=54888
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

hippilisko kirjoitti: 07 Touko 2021 17:46 Morjesta vain.

Potilaana otsikon kaltainen kottero ja oireet vastaa osittain kuvausta.

+10h seisonnan jälkeen auto hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti.
Tätä voi toistaa useemmankin kerran, mutta ei vain jaksa pysyä käynnissä.
Kuitenkin, jos auton laittaa lämmitykseen n. 30min-1h, niin sitten lähtee ekalla käyntiin, samoin kuin lämpimästä tallista.
Hehkut on uusittu, PA-suodatin uusittu, suutinten ylivuoto/paluuletkusto hässäkkä uusittu, akkukin on suht. uusi.
Suutinremontti tehty edellisen omistajan mukaan alle 2-vuotta sitten.

Mitään vikakoodeja ei muistiin tartu ja kun auton käyntiin saa ja lämpöiseksi, niin mitään ongelmia ei sen jälkeen ole.
Millä vikakoodit on katsottu?

Yksi vaihtoehto on jokin lämpötila anturi jos kerta lämpöisenä toimii. Sieltä pitäis tsekata livedatan kautta onko imuilman, moottorilämpöjen ja polttoaineen lämpötilat järkeviä kun moottori on kylmä. Joskus voi olla että esim. imuilma näyttää kylmänä 50 astetta ja moottorin ohjaus ei ymmärrä että se ei ole normaalia jolloin siitä ei myöskään vikakoodia tule.
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin