2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Henry-setä
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2007 13:46
Paikkakunta: Helsinki

2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Henry-setä »

Potilas 2006 kolmoskorin farkku Mondeo 2 litraisella Duratecillä.
Auto on tähän saakka toiminut ihan hyvin, mitä nyt vanhalta autolta voi odottaa...
Vaan nyt siihen tuli hämärä käynnistysvika. Kylmänä tärähtää laakista käyntiin kuten aina, vaan kun laite hetken käy ja sen sammuttaa, se ei enää tärähdäkkään käyntiin...
Odottelua että motti jäähtyy, niin taas käynnistyy. Kun vika iskee päälle sitä ei saa edes kikkailemalla käyntiin, ihan kuin polttoaine loppuisi.
En oikein usko bensanpuutteeseen koska silloin kun se käy se käy ihan kuten pitääkin.
Pakkasnestettä se on alkanut hieman vuotaa ja sen vuoksi tsekkasin sytytystulpat ja ne näyttivät aivan hyviltä. Ei siis kärvähtänyttä kansipahvia...

Täytyy vielä tsekata vikakoodit kunnolla. Moottorin vikavalo ei herjaa mitään ja tsekkasin OBD-järjestelmän, ei vikakoodeja.

Olisko hyviä neuvoja tai vaikka arvauksia...? :roll:

edit;
Tsekkasin kunnon testerillä ja luulen löytäneeni ainakin yhden olennaisen vikakoodin:
P0232 Fuel Pump secondary circuit High
ja antoi se toisenkin koodin P1116 ECT lämpöanturi...

Oisko se bensapumppu... :?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Renee »

https://www.obd-codes.com/p0232
Polttoainepumpun rele aloita siitä. Vika päällä kuuluuko bensapumpun hurina. Minesti sähköosa jäähtyy se toimii silloin. Kuten vaikka puola. Sulakepuoli ei hapettumaa. Samiin loouksi tuleeko pumpulle virtaa jos tulee se akun jännite pumpussa silloin vika. Menee pienenmästä viasta sinne pumppua kohti. Monesti se pumpun rele kannattaa pitää hansikaslokerossa varalla kuten sulakkeet .
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kun saat käyntiin niin kauanko se käy jollei sammuta? onko käymisaika aika suurinpiirtein samanpitunen?
Durateciä en tunne mutta vanhemmissa laitteissa saatto mennä sytkäboxi eikä käyny enää kuumana piti saada jäähtymään.
Sytkävika paljastuis kun ottais tulpan/tulpat irti kun vika ilmenee jos ei kipinöi on vikä siellä varmasti.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Siellähän on myös tuo lämpöanturin koodi. Jospa antaa vääriä arvoja puolilämpösenä, kun " hetken käy ja sen sammuttaa, se ei enää tärähdäkkään käyntiin." Ja onhan tuo ominaisuuskin: https://www.fordwiki.co.uk/index.php/Co ... ting_-_Mk3

https://www.honestjohn.co.uk/forum/post ... tm?t=94392
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mistäs pakkasneste vuotaa?
Arvaus vesipumppu tai termostaattikotelon juuren O rengas....
Vesipumppu about 150eur ja se O rengas 1 euro.

Entisessä III mondeossa tosin diesel oli satunnainen käynnistysvika, pyöritti vaan tyhjää mutta ei edes hörähtänyt.
Mutta kun otti avaimen pois virtalukosta, käänsi avaimen ympäri, takasin lukkoon ja starttasi niin aina lähti.
Merkkiliike etsi takuuna tuota vikaa pari kertaa mutta ei löytänyt.
Henry-setä
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2007 13:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Henry-setä »

Onkelma korjattu! (toivottavasti)...
Uusin tohon bensapumpun, semmossen kokonaisen "polttoaineen syöttöyksikön" kun oikeen hianosti sanotaan, varmuuex bensapumpun releen ja vielä bensansuodattimen.
Tuli heti semmonen de-ja-vu-muistikuva ko kippas takapenkin istuinosan ylös, joo, tästä läpiviennistä menee piuhat pumpulle ja anturille mutta ei tästä mitään pumppuja vaiheta...
Joten tutut tarvikkeet esiin, peltisakset, 22x22 cm pellinpala, 78 mm reikäpora ja porakone+peltiruuveja sekä vielä sikaflex-tuubi!
Tän ikäsestä voortista on turha kuvitella uusivansa pumppua irrottamalla bensatankki, kaikki hajoo käsiin...
Joten aukkoa isommaksi pumpun yläpuolelta peltisaksilla ja erikoistyökalulla kiertäen koppa auki ja vastapäivään kääntäen vanha pumppupaketti pois ja uus tilalle. pikaliittimet putkille takas kiinni, sähköliitinrima ja kokeilemaan, surrr-urr-urr. Toimii!
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Missä kilsoissa se pumppu hyytyi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Henry-setä
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2007 13:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Henry-setä »

Olihan taulussa jo yli 318 tuhatta... eli hyvin on kestänyt.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Focus MK1:ssä kesti alle 200 tkm. Tuostakin leikkasin peltisaksilla suikaleet, jotka nostin ylös.
Pumpun vaihdon jälkeen painoin alas ja Kiinasta tilattu tarrapintainen äänieristysmatto koko takapenkin alle.
Pumppu tai siis koko yksikkö oli kyllä edullinen, Bosch vähän päälle 60€. Taisi olla Liettuasta.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Henry-setä kirjoitti: 02 Touko 2021 19:47 Olihan taulussa jo yli 318 tuhatta... eli hyvin on kestänyt.
Ihan hyvin kesti pumppu noilla kilsoilla
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Henry-setä
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2007 13:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2006 Mondeossa vikaa sähkö tai polttoainejärjestelmässä.

Viesti Kirjoittaja Henry-setä »

... ja se pakkasnestevuotokin on "normaalia"...
Eli tihkuu lohkolämmittimen tulpasta, tossahan on semmonen kierreholkki ja ite vastus on sen sisällä ja pääsee vapaasti kiertymään, tiivisteenä semmonen oranssinpunainen O-rengas. On varmaan taas talven aikana ottanu itteensä pienehköstä lämmönvaihtelusta... Eli nou hätä!
Vastaa Viestiin