DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vastaa Viestiin
duckworth
Viestit: 2666
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

DIY: Zetec S, jakopään huolto-ohje

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Näyttää siltä että Mk1 Focukset ja saman aikakauden etuveto-Fordit ovat tulleet siihen ikään että jakopään remontti alkaa kutkutella jo kotimekaanikkoja, kilometrejä saattaa olla niin paljon ettei houkuta enää korjaamoa vaivata, mutta välttämättä ei ole tiedossa mitä onnistuneen jakopään purkuun ja kasaamisen tarvitaan. Itse tein omaan 1.6 Zetec S-koneenseen jakopään n. 20tkm sitten, joten ajattelin tehdä tästä ihan ohjeen, josta olis hyötyä muillekin.

Johdanto

Tämän ketjun esimerkkinä toimii Mk1 Focus vm. 04 (eli facelfit), koneena 1.6 Zetec S, ohjetta voi soveltaa hihnäpyörien momentteja lukuun ottamatta myös 1,25 Durateciin, jossa apulaitteita lukuunottamatta samankaltainen ratkaisu jakopäässä ja mahdollisesti myös Mk2 Focuksen 1.6 Durateciin. Mustakantinen Zetec esim. Mk2 Mondeossa on taas eri sarjaa, olemalla ihan aito Zetec, koska siinähän on pakosarjakin etupuolella konetta, ja esim, kampiakselilla on kiila, joten niin siihen tätä ohjetta ei voi suoraan soveltaa, kuten ei yleensäkään Zetec E- myllyihin.

Työkalut

Työvälineiden osalta riittää kun on perus lenkki-, kiinto- ja hylsyavaimet, pientä ekstraa on omistaa 1/4" pikkuräikkä joka helpottaa sitten jakokopan irroitusta. Varsinaisia erikseen mainittavia välineitä ovat momenttiavain ja Ford- ajoitus sekä Ford- lukitustyökalu.

Ajoitustyökalut osalta tarvitaan "lattarauta" nokka-akseleita varten, ja tappi alakertaan, tässä tapauksessa OEM-numerolla 303-507, tapin pituus ja paksuus ovat kriittisiä!

Jotta kampiakselin saisi pysymään paikallaan avatessa alahihnäpyöränpulttia ja ennen kaikkea sitä kiriessä, täytyy se lukita alla olevalla työkalulla:

Kuva

Ainakin Toolfin myy noita tai sitten sellaisen voi lainata paikalliselta Ford- merkkikorjaamoltakin.

Kuva

Aloitus

Purkaminen ja koko remontti alkaa auton keulan nostolla, periaatteessa riittää kun saa auton niin että mahtuu itse alle, pyöriä ei ole pakko irroittaa. Toki keulan voi ottaa pukeillekin jos kovalla alustalla remontin pääset tekemään. Ennen kuin alat mitään purkamaan niin miinuskaapeli akusta irti.

Apulaite osasto on aika simppeli, irroitat hihnan alasuojan oikeasta runkopalkista, käännät kiristinrullaa pois päin hihnasta ja itse moniurahihna pois. Vesipumpun hihnapyörän saa parhaiten irti löysäämällä kutakin pulttia vain vähän ja pitämällä kiinni esim. siirtoleukapihdeilla aina kahdesta pultinkannasta ja vasta lopuksi pyörittelee kaikki neljä pulttia pois. Laturin kannattaa jo napata pois tässä kohtaa, se irtoaa aika vähällä ruuvamisella, kun saa vaan 3-napaisen töpselin ehjänä irti siitä.

Ajoittaminen

Seuraavana pitäisi saada ajoitustyökaluille paikat vapaiksi, joten venttiilin koppa täytyy irroittaa, ensin tulpan johdot pois tieltä ja lämpöanturintöpseli, joka on viety läpi venakopasta, tarvittaessa nosta koppaa niin paljon että näkee kuinka liitin irtoaa. Tässä kohtaa nokkien takapäiden lovet ovat esillä.

Startti irottaa avamaamalla kaksi isoa pulttia jolla se tulee kytkikoppaan kiinni. Johdot startissa ovat kiinni kolmella mutterilla. Tämän jälkeen mötikän saa siirrettyä pois tieltä ja roikkumasta.

Alakerranajoitustapin paikka on koneen tulipellinpuolella, lähellä jakopäätä, muutama sentti öljypohjan yläreunasta ylöspäin. 10mm kannalla oleva tulppa kyseessä joka ruuvataan pois.


Tässä kohtaa ajoitetaan jakopää, jolloin on loogisempaa kasata se kun ei tarvitse arvailla osien asentoa. Ensin kierretään paikalleen alakerranajoitustappi, ja pyöritetään konetta kampiakselin päästä räikällä ja 18mm hylsyllä, niin kauan että kuuluu klik ja kampiakseli toppaa. Nyt nokkien lovien pitäisi olla vaakasuorassa ja lattarautamallisen ajoitustyökalun luiskahtaa niiden loviin. Jos ei, niin pyöritä kampiakselia vielä toinen kierros, riippuen millä työkierrolla kampiakseli oli menossa.

Kuva

Hihnan purku

Nyt voit lukita vauhtipyörän ruuvamalla startin tilalle aiemmin nähdyn lukitustyökalun, ja näin ollen estää osien pyöriminen. Kannattaa jo ensin löysätä nokka-akselien hihnapyörät, pitämällä nokkaa paikallaan siinä olevasta 21mm avainvälistä jakoavaimella. Saatuasi nokkapyörät löysättyä alkaa punnertaminen alapultin auki saamiseksi. Itsellä riitti puolenmetrin varsi ja se 18mm hylsy. Hihnapyörän irrotus saattaa vaatia ulosvetäjän käyttöä joissakin tapauksissa. Tässä kohtaa saat ruuvattua alemman jakohihnansuojakannen pois. Sitten täytyy tukea moottori tunkilla alapuolelta, jonka jälkeen voidaan ruuvata pois ylempisuojakansi ja koneenkiinnityskorvakko. Hihnan saa pois suht. helposti; löysäät kiristimen pulttia ja painat rullaa vapaaksi samalla kun vedät hihnan pois.

Ruuvaa vesipumppu pois ja asenna uusi. Puhdista tiivistepinta huolella ja käytä tarvittaessa liimaa tiivisteen lisäksi.

Hihnan asennus

Uuden asennus vaatii oikean työjärjestyksen että hihna kiristyy oikein ja kestäisi lopulta tuon huikean pitkän vaihtovälin. Asenna ensin rullat, mutta anna kiristimen sokan olla paikallaan. Reititä jakohihna kuten sen kuuluukin mennä. Anna ajoitustyökalujen olla paikallaan. Vedä sokka irti! Tällöin hihna hakee itselleen optimaalisen kireyden. Aloita osien kiristykset alhaalta. Ensin laita jo hammashihnan alempi suojakansi kiinni, ja vasta sitten hihnapyörä. Ruuvaa uusi pultti paikoilleen ja kiristä ensin 40Nm (varotoimenpiteenä voi toki ottaa alakerranajoitustapin pois ennen lopullista kirintää) sen jälkeen vielä 90 astetta. Nokkapyörien pitää olla koko tämä aika siis löysättynä etteivät ne lähde liikkumaan. Kun alapyörä on kiinni lopullisesti, niin kiritään nokkapyörät 60Nm. Viimeistään toista nokanpyörää kiristäessä ota ajoitustyökalu pois lovista. Tiukkaa apurulla ja kiristinrullan pultit.

Kuva

Tarkista jako. Lukitsin pois vauhtipyörältä. Kaksi pyöräytystä kampiakselinpäästä, vähän ennen kuin täydet kaksi on menty, aseta tappi alakertaan, ja kun pysähtyy tarkista latalla nokkien asento. Joskus latta ei mene välttämättä sujahtamalla loviin, mutta pääasia vain että menee pienellä kitkuttelulla edes.

Loppu kasaus ja ilmaus

Jako oli oletattavasti kunnossa, ja jos ei löysää vain nokkapyörien pultit ja korjaa jako tarvittaessa. Kasaa koneenkorvakko ja ylempisuojamuovi sekä laturi. Asenna venttiilikoppa takaisin ja käytä uutta tiivistettä. Ruuvaa startti kiinni. Asenna hihnapyörä takaisin vesipumppuun. Itse apulaite hihnan asennuksessa tulee mieleen vain yksi vinkki jonka annan eli laita jokin muu pyörä viimeisenä kuin itse kiristimenrulla jolloin saat avaimen pois välistä lopuksi.

Kasaile kaikki mitä olet vielä purkanut ja lisäile vesi koneeseen. Kun olet saanut koneen käymään täytyy vielä saada jäähdytysjärjestelmä ilmattua. Paras konsti tähän on kotioloissa ajaa keula ylämäkeen ja käyttää konetta 2500 rpm niin kauan että flekti käynnistyy, (yleensä 10 min riittää), siinä kohtaa kierrokset 5000rpm noin minuutti, jonka jälkeen letkuja kokeilemaan sekä lisäämään nestettä.




Tässä jakopäänremontointi pääpiirteittäin, lisäilen tähän vielä kuvia, tietoja ja täydennyksia. Yritän myös korjailla mahd. typoja illan.. viikon mittaan :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin