Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mondeo kuski lapista kirjoitti: ↑18 Helmi 2021 16:20
Miten se ilmastoinnin self test tehdään?
Lontoonkielinen ohje:
At the climate control assembly, PRESS the "OFF" and "FOOTWELL" buttons simultaneously for exactly 2 seconds, then PRESS "AUTO" within 1.5 seconds. The on-board diagnosis which then starts lasts a few seconds. An animated display appears in the display of the climate control assembly during this time. Any faults found are displayed on both displays of the climate control assembly in the form of trouble codes.
Example: Left-hand display shows "90", right-hand display shows "B3",..
the trouble code read out is 90B3
Siis nyt on tilanne tämä, huutelin sen lämmityslaitteen kennon ja muuta en tehny. Nyt ajelin 150km pitkin poikin ja lämmintä/kuumaa ilmaa tuleepi hyvin ja ei ala puhaltaan kylmää. Ja lämpömittarin viisari pysähtyy pikkusen ennen puolenvälin viivaa.. Mutta eivät nousseet lämmöt ja hytti pysy lämpöisenä. Ilmeisesti ei kovin iso partikkeli tarvii kennossa olla kun ei pääse kiertää neste sielä, ei nimittäin huomattu että mitään näkyvää sieltä tuli.. Mutta nyt kuitenkin toimii. Kiitos neuvoista kaikille ja kohti uusia ongelmia foortin kanssa jatketaan..
saksoboy kirjoitti: ↑19 Helmi 2021 11:25
Ohan se yksi mahdollisuus että sinne oli vain jääny ilmatasku jonnekki järjestelmään.
On toki mahdollista muttei todennäköistä. Pidän todennäköisempänä väärän jäähdytysnesteen lisäystä jolloin systeemiin on muodostunut saostumia jotka ovat tukkineet lämmityslaitteen puuroutumisellaan.
1. Värillä ei ole väliä
Vanha neuvo jäähdytinnesteen valitsemisesta värin perusteella ei päde, sillä väri ei kerro jäähdytinnesteen ominaisuuksista. Eri väreistä ei ole olemassa standardia, vaan eri valmistajat voivat käyttää mitä värejä haluavat. Älä siis luota väriin.
2. Erimerkkisiä jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään
Eri valmistajien jäähdytinnesteillä on erilaiset kemialliset koostumukset ja niiden sekoittaminen keskenään voi huonontaa nesteen ominaisuuksia. Pahimmillaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi aiheuttaa saostumia, jotka voivat tukkia jäähdytinjärjestelmän, mikä voi lopulta aiheuttaa moottorin ylikuumenemiseen ja jopa kiinni leikkaamiseen.
3. Jäähdytinnestettä vaihdettaessa vanha neste on valutettava pois
Jäähdytinneste on syytä vaihtaa riittävän usein, sillä vanhentuneesta nesteestä ovat suojaavat lisäaineet kuluneet pois. Tämän takia pelkkä jäähdytinnesteen pakkasenkesto ei kerro riittävästi jäähdytinnesteen kunnosta. Vaihteluväli vaihtelee valmistajittain noin 3-5 vuoden välillä. Moottorin kannalta on parasta, että jäähdytinnestettä vaihdettaessa se vaihdetaan kokonaan, jolloin varmistetaan, ettei kahta eri laatua sekoiteta ja samalla järjestelmä voidaan huuhdella ennen uutta täyttöä. Vanha jäähdytinneste on ongelmajätettä, joka on toimitettava keräyspisteeseen.
saksoboy kirjoitti: ↑19 Helmi 2021 11:25
Ohan se yksi mahdollisuus että sinne oli vain jääny ilmatasku jonnekki järjestelmään.
On toki mahdollista muttei todennäköistä. Pidän todennäköisempänä väärän jäähdytysnesteen lisäystä jolloin systeemiin on muodostunut saostumia jotka ovat tukkineet lämmityslaitteen puuroutumisellaan.
1. Värillä ei ole väliä
Vanha neuvo jäähdytinnesteen valitsemisesta värin perusteella ei päde, sillä väri ei kerro jäähdytinnesteen ominaisuuksista. Eri väreistä ei ole olemassa standardia, vaan eri valmistajat voivat käyttää mitä värejä haluavat. Älä siis luota väriin.
2. Erimerkkisiä jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään
Eri valmistajien jäähdytinnesteillä on erilaiset kemialliset koostumukset ja niiden sekoittaminen keskenään voi huonontaa nesteen ominaisuuksia. Pahimmillaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi aiheuttaa saostumia, jotka voivat tukkia jäähdytinjärjestelmän, mikä voi lopulta aiheuttaa moottorin ylikuumenemiseen ja jopa kiinni leikkaamiseen.
3. Jäähdytinnestettä vaihdettaessa vanha neste on valutettava pois
Jäähdytinneste on syytä vaihtaa riittävän usein, sillä vanhentuneesta nesteestä ovat suojaavat lisäaineet kuluneet pois. Tämän takia pelkkä jäähdytinnesteen pakkasenkesto ei kerro riittävästi jäähdytinnesteen kunnosta. Vaihteluväli vaihtelee valmistajittain noin 3-5 vuoden välillä. Moottorin kannalta on parasta, että jäähdytinnestettä vaihdettaessa se vaihdetaan kokonaan, jolloin varmistetaan, ettei kahta eri laatua sekoiteta ja samalla järjestelmä voidaan huuhdella ennen uutta täyttöä. Vanha jäähdytinneste on ongelmajätettä, joka on toimitettava keräyspisteeseen.
Nyt ku ajan ni puhallin on 1pienimmällä ja silti käy melkonen huiku kylmää lämmöt 74 äsken katoin nesteet, oli ok. Ihan kun tulisi suoraan ulkoilma tupaan..