Fiesta Duratec 1.3 8v , 2003. Tyhjäkäynti, ennakot. + (DTC 9359)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Fiesta Duratec 1.3 8v , 2003. Tyhjäkäynti, ennakot. + (DTC 9359)

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Morjesta Foorumilaiset.
Autona tässä olis Ford Fiesta 1.3 8v Duratec, vm 2003 ajettu 220tkm.Bensa. Ollut mulla kaikki 3 viikkoa.

1. Kylmäkäynnistys yli -15c. Kun lähtee käymään(huonosti) startti kyllä pyörii mallikkaasti, mutta kuitenkin ensimmäistä kertaa kaasupolkimeen koskiessa sammuu melkein aina. Toinen starttaus ja kaikki toimii normaalisti. Kerran tosin sammui risteykseen tultaessa kun painoi kytkintä. Lämpimänä myös tyhjäkäynti voi vähän aaltoilla..1200-600rpm

Entinen omistaja oli vaihtanu tulpat, pa-suodattimen ja öljyt.
Itte vaihtanut akun, tulpanjohdot. Tarkistin tulpat, näytti ok! Kärkiväli oli oikea, ainakin mitä ohjekirja antoi myöden 1.3mm. Putsasin kaasuläppäkotelon oli karstaa kyllä, tyhjäkäyntivena myös karstassa ja tappi liikkui tahmeasti putsauksenkin jälkeen <-- uusi tulossa.
Puolan otin irti ei ainakaan näkynyt ulkoisia halkemia, näytti olevan myös stämppi 2016.
Huohotinputki putsattu, eipä ollu kyllä ees likanen..
Imuputket putsattu ja tarkistettu mahd halkeemia, ei pistänyt ainakaan omaan silmään.
MAP anturille annoin myös hellävaraisesti crceetä.

Vikakoodeja ei ole, halppis lukijalla löytynyt eikä auton omasta diagnostiikastakaan(trippimittari).

Bensana käytetty 95.

Lämpimänä lähtee normaalisti käymään.

Edelleen tekee tätä samaa vaivaa KYLMÄNÄ...?
------
2. Bensankulutus. 45l tankilla pääsee noin 500km, matka-ajoa ollu pääasiaksi. Tuntuu aika kovalta kulutukselta tollaiseen "kinneriin"

Ilmansuodatin vaihdettu ja entisen omistajan toimesta se pa-suodatin. Silmämääreisesti vuotoja ei näy.

Eli summasumaaaarumi autoon on nyt uusittu.
Tulpat, tulpanjohdot, akku, ilmansuodatin. Puola vuodelta 2016, ei näy halkeamia.. Mittailtu ei ole.

Putsattu.
Kaasuläppäkotelo, tyhjäkäyntivena(jonka tappi liikkui edelleen tahmeasti) huohotus ja imuputket, MAP ja crc ruikittu liittimiin.

Vikakoodeja ei löydy.

Sytytysennakko tyhjäkäynnillä 9-15. Ja normaali ajossa ~25.

MAP arvot tyhjäkäynti näyttelee 35-40 väliä Normaalia ?
Ajossa 40-60 , kytki pohjaan 70-90 normaalia ??

Imuilmanlämpö pysyy - merkkisenä ajossa näillä keleillä, tyhjäkäynnillä meneee lähemmäs 0 ja päällekkin ?

Sanottkoon vielä, että itse moottorilämmöt nousee normaalisti. 80-85c

Voiko kaikki tämä johtua tuosta tyhjäkäyntivenasta ?
Mites nuo arvot?
Lambda ? Jos kumpi?
Imuvuoto ?

Kenellekään sattuisi olemaan tietoa, jota haluaisi jakaa tuoreelle iloiselle Fiestan omistajalle?

Kiitos.
Viimeksi muokannut ottoppoika, 24 Helmi 2021 07:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

1.
Mitä jos antaisi käydä vähän aikaa tyhjää, ennen kuin koskee kaasuun?
Jossain on ongelmaa jos tyhjäkäynti aaltoilee 1200-600rpm...

2.
Jos mittaisit kulutuksen tankatessa tankin tyhjästä täyteen, niin saisi jotain lukemia.
Miten se sytytysennakko tuolleen huojuu, ei kai sen sellaista pitäisi tehdä?
Vai muuttuuko se aaltoilevan tyhjäkäynnin mukana, vai säädetäänkö sillä tyhjäkäyntinopeutta?

MAP arvoista tietäisi joku muu.

Normaali jäähdytysnesteen lämpötila on ennemminkin jossain 90 astetta, kuin 80-85 astetta?
Ehkä termostaatti vielä vaihtoon...

Uusi tyhjäkäyntivena kun on tulossa, niin sen jälkeen voisi olla viisaampi.
Onko jako kohdillaan?

Mikä moottori tässä on?
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

6-10min kun käyttää kylmänä niin ei sammu pata polkimeen koskiessa.

Täysin tyhjäksi tankkia en ole ajanut, mutta noita palkkeja tuossa mittarissa kun on seurannut niin viimeinen palkki jäljellä ja autolla ajettu se 450-500km.
45l tankki.

Termostaatin voin kyllä vielä vaihdella jos lämmöt tosian lähemmäs 90 pitäisi saada, vaikka puhaltaa kyllä sekä lämmintä että kylmää kajuuttaan.

Jako on kohdillaan, käy tosi nätisti kyllä.
1.3 Duratec myllynä tässä.
Viimeksi muokannut ottoppoika, 16 Helmi 2021 07:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Sanotaan nyt vielä se, että tänään lähti ku palmun alta käymään kun näillä leveys asteilla -5c ulkona ja auto ollut ~11h käymättä.
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Nyt katsottu lukijalla arvoja töihin tultaessa.
Ulkona -5, auto käynyt ~15min.

78km/h
2215rpm

MLA 84c
SHRTFT1 - 1.6% ??
LONGTFT1 - 4.7% ??
MAP 50
Sytytysennakko 23
IAT 0c
TP 37.6%

02B1S1 0,5 ??
02K1A2 0,6 ??
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ottoppoika kirjoitti: 15 Helmi 2021 23:18 1. Kylmäkäynnistys yli -15c. Kun lähtee käymään(huonosti) startti kyllä pyörii mallikkaasti, mutta kuitenkin ensimmäistä kertaa kaasupolkimeen koskiessa sammuu melkein aina. Toinen starttaus ja kaikki toimii normaalisti. Kerran tosin sammui risteykseen tultaessa kun painoi kytkintä. Lämpimänä myös tyhjäkäynti voi vähän aaltoilla..1200-600rpm
ottoppoika kirjoitti: 15 Helmi 2021 23:18 Huohotinputki putsattu, eipä ollu kyllä ees likanen..
Imuputket putsattu ja tarkistettu mahd halkeemia, ei pistänyt ainakaan omaan silmään
Tarkastitko myös kampikammion tuuletusletkun ja PCV-venttiilin? Vai vain venakopasta ilmanputsariin lähtevän?
Onko tuo se 8 venttiilinen kone? Sitä en tunne, mutta jos se muistuttaa 16-v Zetec/Duratec moottoria, niin PCV-systeemi löytyy imusarjan alta.
Jos letku siellä on halki tai venttiili jumissa, niin oireena on juuri laiha seos kylmänä, kun imaisee liikaa lisäilmaa, ja kierrosten humppaaminen lämpimänä, kun lambda yrittää säätää seosta.
En tietenkään tiedä, on vika siinä. Mutta kannattaa tarkistaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

8venttiilinen Duratec kyseessä.
PVC venttiili tässä venakopan päällä josta lähtee letku T-Haaralle toinen menee magneettiventtiilille joka ohjaa bensahöyryt kanisterilta koneeseen ? Ja toinen kohti imusarjaa siitä.. Paineilmalla puhallettu, ainakin PVC venttiili liikkuu edes takaisin, eikä näissäkään putkissa juurikaan mitään ollut. Silmämääräisesti myös kunnossa.
Imusarjaan päin en paineilmaa puhaltanut siis "liittimiin" missä putket olivat kiinni.

Venakopan kyljestä, lähtee myös letku sinne ilmanputsarille.
Viimeksi muokannut ottoppoika, 23 Helmi 2021 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

ottoppoika kirjoitti: 16 Helmi 2021 05:34 Täysin tyhjäksi tankkia en ole ajanut, mutta noita palkkeja tuossa mittarissa kun on seurannut niin viimeinen palkki jäljellä ja autolla ajettu se 450-500km.
45l tankki.
Tarkoitin että mittaisit todellisen kulutuksen.

Tuossa jotain suuntaa antavaa:

Driving range (km / miles on tank)

extra-urban: 635-765 km / 395-475 miles
city: 465-555 km / 285-345 miles
highway: 455-550 km / 285-340 miles
average combined: 610 km / 378 miles

https://www.automobile-catalog.com/auta_perf1.php
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

8-9l sain kulutukseksi.

Vähän lisää infoa.
Soitin auton yhdelle entiselle omistajalle, kertoi kaikenlaista, tälläisiä vikoja ei kuitenkaan ole ollut, sanoi myös, että öljyt on viimeksi vaihdettu silloin ku huoltokirjassa lukee, eli 175tkm nyt mittarissa se 220tkm, voi turkanen! Autonhan siis ostin naapurikylän paikalliselta autojopparilta joka väitti, että öljyt on vaihdettu juuri. Todellisuudessa siis lähemmäs 50tkm.
Taitaa olla paikat tukossa ja tuuletus einiin hyvä? Silti MAP näyttää ihan siedettäviä arvoja? Öljykorkin kun pois ottaa nii puhaltaa vähäsen.

Meinasin samantien vaihtaa öljyt, nooh yritykseksi jäi tältä erää sillä, öljyproppu oli niin s*tnan piukassa et pääs pari kulmaa jo pyöristymään, putkitongeilla myös yritystä ei mihinkään.. Huomenna hakemaan uusi öljyproppu. Koitan ensin lämmittää tota vanhaa, jos ei auta täppään kempillä avaimen/hylsyn kiinni ni luulis aukeevan..toivottavasti kierteet kestää.. Öljysuodatinta testasin myös avata käsin no ei mihinkään, täytyy varmaan meisseli lyödä siitä läpi tai hommata oikeeen avain.
Jos jollain on parempia konsteja irroittaa proppua otetaan avosylin vastaan!

Tollanenkin samoilla öljyillä 50tkm varmaan vaikuttaa jo moneen..
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

ottoppoika kirjoitti: 16 Helmi 2021 22:36 8-9l sain kulutukseksi.

Vähän lisää infoa.
Soitin auton yhdelle entiselle omistajalle, kertoi kaikenlaista, tälläisiä vikoja ei kuitenkaan ole ollut, sanoi myös, että öljyt on viimeksi vaihdettu silloin ku huoltokirjassa lukee, eli 175tkm nyt mittarissa se 220tkm, voi turkanen! Autonhan siis ostin naapurikylän paikalliselta autojopparilta joka väitti, että öljyt on vaihdettu juuri. Todellisuudessa siis lähemmäs 50tkm.
Taitaa olla paikat tukossa ja tuuletus einiin hyvä? Silti MAP näyttää ihan siedettäviä arvoja? Öljykorkin kun pois ottaa nii puhaltaa vähäsen.

Meinasin samantien vaihtaa öljyt, nooh yritykseksi jäi tältä erää sillä, öljyproppu oli niin s*tnan piukassa et pääs pari kulmaa jo pyöristymään, putkitongeilla myös yritystä ei mihinkään.. Huomenna hakemaan uusi öljyproppu. Koitan ensin lämmittää tota vanhaa, jos ei auta täppään kempillä avaimen/hylsyn kiinni ni luulis aukeevan..toivottavasti kierteet kestää.. Öljysuodatinta testasin myös avata käsin no ei mihinkään, täytyy varmaan meisseli lyödä siitä läpi tai hommata oikeeen avain.
Jos jollain on parempia konsteja irroittaa proppua otetaan avosylin vastaan!

Tollanenkin samoilla öljyillä 50tkm varmaan vaikuttaa jo moneen..
Ei hätää, vahinko on jo tapahtunut. Olen nähnyt moottorin johon öljyt oli vaihdettu noin 40 tkm välein 5 vuoden intervallilla. Ainoa moottori mitä ei olisi saanut kuntoon enää millään konstilla kun kaikki oli paskana. Lohko, kampiakseli ja sylinterikansi.
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Helmi 2021 22:42
Ei hätää, vahinko on jo tapahtunut. Olen nähnyt moottorin johon öljyt oli vaihdettu noin 40 tkm välein 5 vuoden intervallilla. Ainoa moottori mitä ei olisi saanut kuntoon enää millään konstilla kun kaikki oli paskana. Lohko, kampiakseli ja sylinterikansi.
Nii kannattaako tässä enää öljyjä ees vaihdella, hajoo vielä jotain ku laittaa uutta. Tai alkaa jokapaikasta vuotamaan.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

ottoppoika kirjoitti: 16 Helmi 2021 23:00
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Helmi 2021 22:42
Ei hätää, vahinko on jo tapahtunut. Olen nähnyt moottorin johon öljyt oli vaihdettu noin 40 tkm välein 5 vuoden intervallilla. Ainoa moottori mitä ei olisi saanut kuntoon enää millään konstilla kun kaikki oli paskana. Lohko, kampiakseli ja sylinterikansi.
Nii kannattaako tässä enää öljyjä ees vaihdella, hajoo vielä jotain ku laittaa uutta. Tai alkaa jokapaikasta vuotamaan.
Kannattaa tottakai mutta todennäköinen kestoikä ei ole enää sama kuin huolletulla. Öljynvaihdolla on todellakin olemassa peruste.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Kökkö, alkup. tekstini katosi.. :(
Mutta lyhyesti, mitä jos tekisi sisäpesun ja sitten öljypohja pois ja sihdin tarkistus?
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Fiestalla kirjoitti: 17 Helmi 2021 22:35 Kökkö, alkup. tekstini katosi.. :(
Mutta lyhyesti, mitä jos tekisi sisäpesun ja sitten öljypohja pois ja sihdin tarkistus?
Tätä pohdiskelin tänään, vaihdoin tosin ne öljyt sitten kuitenkin ilman pesua taikka öljypohjan irroitusta. Oli yllättävän juoksevaa öljy meinaan?? Kun sain sen propun irti..seuraava huomio iski vanhaan öljynsuodattimeen joka oli puolet pienempi uuteen verrattuna siis korkeuden puolesta..?! Googletuksella uusi oli oikeanlainen 123mm korkeus. Wanha oli jotain 65, specsejä siitä yritin etsiä mutta en löytänyt, kulunut pois, ulkohalkaisijassa oli muutaman millin ero..

Sitten aloin miettimään ku tälläisiä ylläreitä tässä on tullu nii tota puolaa, mikä ilmeisesti vaihdettu 2016, tai jälkeen mut silloin ilmeisesti tehty koska siinä ei ole mitään muuta tekstiä yms joku halpa tarvike varmaan..onkohan näissä eroja? Vaihdoin testiksi 2-3 paikat päikseen, käyntiin ei mitään tai oikestaan mihinkään tästä ei vaikutusta. Vielä tekisi mieli koittaa laittaa ne takaisin niinkuin puolassa oli ja vaihtaa 1-4 päikseen, tätä en kuitenkaan uskaltanut tehdä..
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Tänään lähti tosi nätisti kylmänään käymään vaikka ulkona melkein -20
Viimeisimpänä vaihdettu siis ne öljyt ja johdot käännetty puolalta 2 - 3 päikseen?

"kuvitus" Puola kädessä. Liitin vasenmalle päin.
Olivat näin
4 1
2 3

Nyt ovat
4 1
3 2
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Renee »

1-3-4-2 on sytystysjärjestys. Joten jos auto toimii kunnolla piuhat paikoillaan. Eikö siinä puolassa ole numeroita ainakin 1 pitäisi olla jos noin menee ristiin. Merkkaa ja ottaa kameralla kuvan tai vanha kopiona ettei satu kytkentä vikoja. Katalysaattori tykkää huonoa näistä asioista. Hyvä kun nyt pelaa Fiestasi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Otin puolanki vielä irti, putsasin kliinerillä takaosaa, sieltä paljastui himmeästi numeroita josta selvisi, että autossa on tälläinen puola.

https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/24465981/13674

Sitten löytyi järjestys johdoille.

https://www.google.com/search?q=duratec ... Drf4DygORM

Entiedä aukeaako tuo kuva, mutta nyt on johdot laitettu niinkuin tuossa ylinmässä on.

Oli siis alunperin kun auton ostin tuossa keskinmäisessä järjestyksessä. Liekö laitettu väärin kun tulpat vaihdettu 3-4tkm sitten edellisen omistajan toimesta..tiedä myöskään kuuluisiko tässä ees olla tämän tyyppistä puolaa mut tällä näyttää toimivan...

Akun käytin irti myös.

Nyt kyllä tuntuu, että olisi autossa vetoja enemmän. Tai sitten se onvaan luulo tautia. En tiedä miten tuo edis puola käytännössä toimii?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Renee »

Hyvä kun olit tarkka ja huomasit tuollaisen mokan. Monesti kun noita toisen jälkiä joutuu korjamaan pari.kahvikuppia menee selvitellessä. Ajele ja kerro välillä kuinka fiestalla menee.

Tuossa yksi kaaviokuva onko tutun näköinen.
https://ricksfreeautorepairadvice.com/1 ... ing-order/
Viimeksi muokannut Renee, 18 Helmi 2021 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

ottoppoika kirjoitti: 18 Helmi 2021 17:42 Otin puolanki vielä irti, putsasin kliinerillä takaosaa, sieltä paljastui himmeästi numeroita josta selvisi, että autossa on tälläinen puola.

https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/24465981/13674

Sitten löytyi järjestys johdoille.

https://www.google.com/search?q=duratec ... Drf4DygORM

Entiedä aukeaako tuo kuva, mutta nyt on johdot laitettu niinkuin tuossa ylinmässä on.

Oli siis alunperin kun auton ostin tuossa keskinmäisessä järjestyksessä. Liekö laitettu väärin kun tulpat vaihdettu 3-4tkm sitten edellisen omistajan toimesta..tiedä myöskään kuuluisiko tässä ees olla tämän tyyppistä puolaa mut tällä näyttää toimivan...

Akun käytin irti myös.

Nyt kyllä tuntuu, että olisi autossa vetoja enemmän. Tai sitten se onvaan luulo tautia. En tiedä miten tuo edis puola käytännössä toimii?
Se puola toimii niin että se välittää korkean jännitteen sytytystulpalle joka sytyttää polttoaineseoksen. Jos ne puolanjohdot ovat väärin niin silloin nelisylinterissä moottorissa kaksi sylinteriä on poissa pelistä jolloin auto jaksaa vaivoin käydä. Kahdeksansylinterisessä yksi pytty poissa (johto irti/tulppa rikki) kone käy selkeästi epätahtiin ja kuudella jo erittäin huonosti.

Jos sinun autosi on toiminut ihan ok puolan johdot väärässä järjestyksessä niin ei se mitään haittaa koska et olisi voinut ajaa sillä jos kaksi sylinetriä olisi poissa pelistä.
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 18:05 Hyvä kun olit tarkka ja huomasit tuollaisen mokan. Monesti kun noita toisen jälkiä joutuu korjamaan pari.kahvikuppia menee selvitellessä. Ajele ja kerro välillä kuinka fiestalla menee.

Tuossa yksi kaaviokuva onko tutun näköinen.
https://ricksfreeautorepairadvice.com/1 ... ing-order/

Niinhän se menee aikaa ja tupakkia..
Päivitellään kun kilsoja tässä karttuu.
Turhan monta topicia löytyy täältäkin, missä jutun selvittely jätetään ns. kesken.

Ja tuo sun laittama linkki taitaa olla vanhemmasta kuin tämä.
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Mk3Mondeo kirjoitti: 18 Helmi 2021 19:05
ottoppoika kirjoitti: 18 Helmi 2021 17:42 Otin puolanki vielä irti, putsasin kliinerillä takaosaa, sieltä paljastui himmeästi numeroita josta selvisi, että autossa on tälläinen puola.

https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/24465981/13674

Sitten löytyi järjestys johdoille.

https://www.google.com/search?q=duratec ... Drf4DygORM

Entiedä aukeaako tuo kuva, mutta nyt on johdot laitettu niinkuin tuossa ylinmässä on.

Oli siis alunperin kun auton ostin tuossa keskinmäisessä järjestyksessä. Liekö laitettu väärin kun tulpat vaihdettu 3-4tkm sitten edellisen omistajan toimesta..tiedä myöskään kuuluisiko tässä ees olla tämän tyyppistä puolaa mut tällä näyttää toimivan...

Akun käytin irti myös.

Nyt kyllä tuntuu, että olisi autossa vetoja enemmän. Tai sitten se onvaan luulo tautia. En tiedä miten tuo edis puola käytännössä toimii?
Se puola toimii niin että se välittää korkean jännitteen sytytystulpalle joka sytyttää polttoaineseoksen. Jos ne puolanjohdot ovat väärin niin silloin nelisylinterissä moottorissa kaksi sylinteriä on poissa pelistä jolloin auto jaksaa vaivoin käydä. Kahdeksansylinterisessä yksi pytty poissa (johto irti/tulppa rikki) kone käy selkeästi epätahtiin ja kuudella jo erittäin huonosti.

Jos sinun autosi on toiminut ihan ok puolan johdot väärässä järjestyksessä niin ei se mitään haittaa koska et olisi voinut ajaa sillä jos kaksi sylinetriä olisi poissa pelistä.
Tämänhän jo tiesinkin näin maalikkona, mietin vain tässä tuota edispuolan sielun elämää.. :geek: päivitellään kun uutta ilmaantuu.
Tyhjäkäyntivenaa tässä odotellaan myös kuumeisesti.
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Tässä toimintaa tuosta puolasta. ns hukkakipinä puola.

https://www.autotune.fi/data/dth/ea/bos ... 60x860.jpg

Eli tässä tapauksessa kun sytytys järjestys on 1-3-4-2.
Laitetaan 1-4 samalle puolelle ja 2-3 toiselle.

Hukkakipinä-systeemi ampuu kipinän joka tapauksessa yhtäaikaa tulpille 1 ja 4 ja sitten
yhtaikaa 2 ja 3. Eli 1-4 keskenään ja 2-3 keskenään puolassa voivat olla kuinka päin tahansa.
Eli toinen kipinä menee niin sanotusti hukkaan.

Todennäköisesti tämä mun johtojen paikkojen vaihto ei vaikuttanut mihinkään muutakon omaan päähän. Tai sitten vaikutti, on nyt ainakin johdot oikeassa järjestyksessä niinkuin tuohon puolaan kuuluu ne laittaa.

Voipi olla, että tuo öljyjen vaihto vaikutti eniten tähän kylmäkäynnistys ja vetojen palautumis ongelmaan..
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta 1.3, 2003..ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Noniin eilen ehtoolla tuli vaihdettua se tyhjäkäyntivena.

Huom. Otin akun irti ennen ku aloin liittimiä irroittelemaan.

Uusi paikallaan, auto käymään tyhjäkäynti kierrokset seilaa 1200-1800 väliä..lähdin kuitenkin pienelle testi ajolle. Maantiellä toimi normaalisti, risteykseen tultaessa kytkin pohjaan, taas seilaa kierrokset tuota väliä..

OBD lukija ei löytäny koodeja, auton oma diagnostiikka(trippimittari) löysi 9359
Ignition run/accessory circuit failure ?

Sitten mietin mitä tein niiden tulpanjohtojen kanssa siinä puolalla. Vaihdoin 2-3 johdot päikseen. Auto käymään, lakkoi kierrosten humppaaminen, mutta kierrokset jäi 1200. Sitten vaihdoin vielä johdot 1-4 päikseen. Eli nyt olisi niinkuin alunperin olikin. Auto käymään kierrokset laski sinne 760. Mikä taitaa olla tälle aika normaali. Vielä ajattelin et koitan laittaa johdot taas takaisin niinkuin oli ennen tätä, että mahdollinen syy selviäisi. Johdot taas vaihdettu päikseen. Auto käymään, no mitä helv...kierrokset pysyy nätisti 760 ei humppaa vaikka hetkeä aiemmin oli ihan sekaisin..sitten testilenkki, kaikki toimii. Kierrokset ei laske alle 500 kun kytkimen painaa risteykseen tultaessa pohjaan, näin ollen auto ei sammu. Käytän tyhjäkäynnillä noin 10min ei humppaa, niinkuin teki vanhalla venalla...tänään aamulla töihin tultaessa kaikki toimii...hmmm..

Diagostiikka antaa edelleen koodia 9359 ( P1359)
(Mittaristossa eisiis pala vikavalo.)

Mietteenä, oliko ecu sekaisin uudesta tyhjäkäyntiventtiilistä ja oppi sitten lopulta säätämään seosta..? (akku oli kuitenkin irti)
Tulpanjohtojen päikseen vaihto, oliko jossain johdossa huono kontakti ja parani kun laittoi uudestaan..?
Vai puola rikki..?
Kampi-ja nokka-akselin asentotunnistin? (luulisi et nykis tai sammuilis) jos näissä vikaa?

Vielä jenkkipalstoja lukeneena tuohon koodiin liittyen porukka vaihdellut auton maadoituksia. mm. ECUN.

Mitenkä tässä nollataan tuo koodi 9359, akun pois ottaminen ei auta ? Näkis tuleeko heti uudestaan.

Mitä teillä näyttää sytytysennako tyhjäkäynnillä. Seilaako ?
ottoppoika
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2020 17:12

Re: Fiesta Duratec 1.3 8v , 2003. Tyhjäkäynti, ennakot. + (DTC 9359)

Viesti Kirjoittaja ottoppoika »

Foorttihan tässä 2 päivää pelannu moitteetta, liekö ecu oppinut..

Tyhjäkäyntivenaa vaihtaessa kiinnitin huomiota tähän bensan paineenasäätimeen letkuun imusarjalle, pehmeää letkua..? Säätimen puoleinen pää letkusta näytti ehjältä, imusarjan puoleisesta ei tietoa kun sinne ei nähnyt, enkä viitsinyt silloin nypätä pois. Eikö tälläinenki letku olisi hyvä olla kovempaa materiaalia?
Vastaa Viestiin