Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

miccomus kirjoitti: 21 Touko 2021 19:56 No nyt ehdin minäkin syventyä. Elikkäs ainakin VAG konsernin tuotteet moottorin vikakoodien nollauksessa resetoi myös moottorin oppimat arvot. Veikkaan että Ford voisi käyttäytyä samoin. Eikä ole siis väliä oli vikakoodia tai ei mutta kunhan resetoi.
Laitas vielä se sun moottorikoodi? Osien vikaantumista esim MAFin kohdalla voit testata että riipaiset piuhan irti. Menee johonkin oletusmoodiin ja jos toimii paremmin/vakaammin voitaneen vikapaikaksi sen.
Koitan olla taas paremmin hereillä tässä ketjussa.
Moottorikoodi on AOWA
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Kävin taas ajamassa ja kun auto rupeaa nykimään tasakaasulla ja sen jälkeen laittaa vapaalle tai kytkimen pohjaan tippuu kierrokset n.500 ja heijaa jonka seurauksena auto sammuu kun kierrokset ei auto myöskään reagoi kaasuun. Tätä ei siis tapahdu moottorijarrutuksessa.

Ja auto kuitenkin kiihtyy hyvin eikä meinaa tukehtua tms
Map sensorin kun irrotti niin käynti huononi joten se vissiinkin kunnossa.

Ja jos oikein ymmärsin niin se P1131 viittaisi mahdollisesticnyt tähän toiseen anturiin https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -927-bosch
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Noniin tänään vaihdettu myös toinen lambda anturi ja nyt ei ollut ollenkaan nykimistä tms oiretta. Auto pelaa kuin pitääkin, mutta kun ajoin lopulta pihaan ja oli hetken tyhjäkäynnillä nii jostain syystä antoi vikakoodia p1131 ja p0400 ja auto kuitenkin pelasi hyvin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Renee »

Taitaa ollaa EGR likainen vaihda tai putsaa on noitten moottorien ongelma.
viewtopic.php?t=30026
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Renee kirjoitti: 22 Touko 2021 16:10 Taitaa ollaa EGR likainen vaihda tai putsaa on noitten moottorien ongelma.
viewtopic.php?t=30026
Jooh pitänee putsata. On tämä aikamoinen rottelo ku edellistä vikaa saa korjattua nii uutta puskee tilalle. Nyt siis tyhjäkäynnillä syttyy vikavalo. Voiko johtua vain likaisesta egrstä
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

vikakoodi P1131 tämä ihmetyttää tosin enemmän. Kun viittaisi mahdollisesti siihen lambdaan mikä ennen kattia, muita syitä taisi olla suuttimet, mutta eikös silloin pitäisi olla muutakin ongelmaa kuten esim kiihdytyksissä jotain häikkää tms ja sit myös imuvuoto voi olla syyllinen mutta niitäkään ei vaan löydy... tai voiko tuo tukketunut egr aiheuttaa P1131 koodia?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Renee »

Aloitetaan alusta tässä vikakkodista. Etummaisen lambda-anturin vaihdoit ja vikakoodia alkoi antamaan sitä P1131. Onko varmasti sopiva ja se anturin lämmitys toimii. Itse ostin Volvoon niin maksoi 200€ pintaan alkuperäinen . Nyt pitää rauhassa katsoa mikä autoa vaivaa ja vikakoodit pois muistista.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Renee kirjoitti: 22 Touko 2021 19:24 Aloitetaan alusta tässä vikakkodista. Etummaisen lambda-anturin vaihdoit ja vikakoodia alkoi antamaan sitä P1131. Onko varmasti sopiva ja se anturin lämmitys toimii. Itse ostin Volvoon niin maksoi 200€ pintaan alkuperäinen . Nyt pitää rauhassa katsoa mikä autoa vaivaa ja vikakoodit pois muistista.
Jep eli vaihdoin sen etummaisen uuteen merkkiä Delphi ja sen jälkeen hävisi se alkuperäinen ongelma eli huono tyhjäkäynti, mutta nyt antaa sit tuota P1131 koodia. Eli meinaat jotta vois vaatia alkuperäisvalmistajan anturin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sitä minä ajattelin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Nyt ennenkö vaihtelet mitään osia pitäis kaivaa ajossa logit moottorista ja seurata sieltä mikä alkaa sakata. Nuo fueltrimmit olis hyvä selvittää.

Edit
Oliskos se kuule tässä
https://passionford.com/forum/technical ... fixed.html
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Mites tämä on edennyt?
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

miccomus kirjoitti: 02 Kesä 2021 08:10 Mites tämä on edennyt?
Eipä oikein mihinkään... pitäs päästä vielä ajamaan ja kattoa sitä livedataa tai noh otin egr irti ja putsasin ei vaikutusta parempaan. Nyt pitää ajella ilman, että egr johto on kiinni muuten nykii, mutta myöskin tuo tyhkäkäynti heijaus tuoi takaisin samanlaisena kun oli aiemmin ja nyt siinä on siis boschin lambda. Kun lambdan irrottaa tyhjäkäynti tasaantuu. Eli oletettavasti nyt ainakin egr vaihdolla sais ajoon parannusta, mutta en oikein tiedä mitä tuon tyhjäkäynnin kanssa tekisi
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Renee »

Käy ottamassa päästölappu autosta. Laita arvot tänne niin katotaan millä seoksilla auto oikein toimii. Laita ne piuhat kiinni myös.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Olitko nollannut vikakoodit ennen ajoa? Tuo pitkä oli miinuksella reilusti eli auto käy liian rikkaalla ja ecu yrittää käsittääkseni säätää laihemmalle. Joku on siis jossain pielessä.
Lyhyempi keikkui lähempänä oikeaa eli sen perusteella lambdat suuttimet jne olis iskussa.
Eli se linkki minkä laitoin niin perehdyitkö siihen?
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

miccomus kirjoitti: 04 Kesä 2021 22:55 Olitko nollannut vikakoodit ennen ajoa? Tuo pitkä oli miinuksella reilusti eli auto käy liian rikkaalla ja ecu yrittää käsittääkseni säätää laihemmalle. Joku on siis jossain pielessä.
Lyhyempi keikkui lähempänä oikeaa eli sen perusteella lambdat suuttimet jne olis iskussa.
Eli se linkki minkä laitoin niin perehdyitkö siihen?
joo tutustuin ja nyt on egr venttiili vaihdettu jonka seurauksen kulutus taisi ainakin laskea eikä myöskään tule mitään vikakoodeja, mutta tyhjäkäynnillä edelleen se aaltoileva ääni. Eilen kuitenkin sain ehkä jotain johtolankaa tähän ongelmaan. Eli auto tyhjäkäynnillä ja kun imusarjaan menevän letkun irroitti niin käynti tasaantui tuo letku menee siitä imusarjalta lähelle rintapeltiä alipaineventtiillin? englanniksi taisi olla purge valve nimellä. Onkohan tähän jotain ideoita? Sain venttiilistä kuulumaan klick äänen joten se solenoidi ainakin toimii, mutta pitää vielä testata että pysyykö siinä paine vai olisiko peräti vika siinä.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Se taitaa olla se huohotinventtiili mikä on yhteydessä tankkiin. Voipi olla jostain tukossakin jos parani kun irroitit?!?
Muistaakseni sen pitäisi tikittää ihan jatkuvasti ja yleisesti on ollut "markan osa" niin melkein kannattaa vaihtaa :)

Sitten kun ehdit testailla niin paraniko auton käytös kylmänä? Tuo oma on vähän nuhainen kylmänä ja tuntuu että saa kaasuttaa oikein urakalla :D Lämpöisenä menee paljon maltillisemmin.

Tee vielä joku loppuyhteenveto mitä vaihdoit ja mikä vaikutus oli niin jääpi arvokasta tietoa tähän ketjuun talteen.
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Grandhes kirjoitti: 16 Kesä 2021 13:58
miccomus kirjoitti: 04 Kesä 2021 22:55 Olitko nollannut vikakoodit ennen ajoa? Tuo pitkä oli miinuksella reilusti eli auto käy liian rikkaalla ja ecu yrittää käsittääkseni säätää laihemmalle. Joku on siis jossain pielessä.
Lyhyempi keikkui lähempänä oikeaa eli sen perusteella lambdat suuttimet jne olis iskussa.
Eli se linkki minkä laitoin niin perehdyitkö siihen?
joo tutustuin ja nyt on egr venttiili vaihdettu jonka seurauksen kulutus taisi ainakin laskea eikä myöskään tule mitään vikakoodeja, mutta tyhjäkäynnillä edelleen se aaltoileva ääni. Eilen kuitenkin sain ehkä jotain johtolankaa tähän ongelmaan. Eli auto tyhjäkäynnillä ja kun imusarjaan menevän letkun irroitti niin käynti tasaantui tuo letku menee siitä imusarjalta lähelle rintapeltiä alipaineventtiillin? englanniksi taisi olla purge valve nimellä. Onkohan tähän jotain ideoita? Sain venttiilistä kuulumaan klick äänen joten se solenoidi ainakin toimii, mutta pitää vielä testata että pysyykö siinä paine vai olisiko peräti vika siinä.
Tuokin osa tuli vaihdettua, mutta ei vaikutusta. Alkaa ideat loppumaan... mutta imusarjaan menevän letkun kun irrottaa niin käynti tasaantuu mutta kaasua painaessa jää kierrokset toki leijailemaan, mutta jos joku osaa sanoa onko se vika jotenkin tuohon liittyvä ja mitä pitäisi tehdä
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Noo sitten seuraava veikkaus on, että kun tosiaan se toinen fueltrimmi oli pielessä niin voiskos olla tukossa jostain?
Ootko imuputken/suodattimen tsekannut? Kokeile vaihtaa koko ilmansuodatin parempaan merkkiin?

Nyt kun oot ajellut niin ota tulpat irti ja vertaa niiden värit.
Sitten vois olla starttipilotti ja koittaa löytää imuvuoto vaikka tilanne kuulostaakin vähän päinvastaiselta.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa sanoin ottaisi ne päästöarvot
näkisi suoraan ne seokset. Onko se CO2 siinä 15.5-16.0 vai missä mennään.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Renee kirjoitti: 14 Elo 2021 10:57 Tuossa sanoin ottaisi ne päästöarvot
näkisi suoraan ne seokset. Onko se CO2 siinä 15.5-16.0 vai missä mennään.
Nonii käyty päästöt ja nuo CO2 arvot on joutokäynnillä 14.47 ja korotettu joutokäynti 14.19.

Tarviiko muita tietoja? Laittasin kuvan kuitista mutta niin hankalaa...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Renee »

Matalat on pitäisi olla siinä15 % pinnassa mitä ne muut arvot on kun monesti niistä katsotaan millä seoksilla mennään.
Nappasin netistä yhden arvon tässä näyte.
Antaa hyvän kuvan kun moottori on kunnossa.
Co 0%
Hc 9 ppm
Lamba 1,02
Co2 14,8%
o2 0,47%
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Renee kirjoitti: 01 Marras 2021 18:20 Matalat on pitäisi olla siinä15 % pinnassa mitä ne muut arvot on kun monesti niistä katsotaan millä seoksilla mennään.
Nappasin netistä yhden arvon tässä näyte.
Antaa hyvän kuvan kun moottori on kunnossa.
Co 0%
Hc 9 ppm
Lamba 1,02
Co2 14,8%
o2 0,47%
Tuossa loput arvot

Joutokäynti
Co 0.018
Hc 12
O2 0.10

Korotettu joutokäynti
Co 0.081
Hc 38
O2 0.14

Lambda 1.002
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Renee »

Nostaa kierroksia niin seokset rikastuu. Eikö saa ilmaa moottori vai saako soppaa liikaa. Normisti kierroksilla on paremmat arvot. Vieläkö tyhjäkäynti aaltoilee ja mitkä ne kierrokset on jolloin kävisi tasaisesti
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Grandhes
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2021 18:21

Re: Galaxy 2.0 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Grandhes »

Renee kirjoitti: 01 Marras 2021 18:51 Nostaa kierroksia niin seokset rikastuu. Eikö saa ilmaa moottori vai saako soppaa liikaa. Normisti kierroksilla on paremmat arvot. Vieläkö tyhjäkäynti aaltoilee ja mitkä ne kierrokset on jolloin kävisi tasaisesti
Vielä aaltoilee ja joutokäynri kierrokset on n. 800 ja muuttuu hyväksi jossai 900 paikkeilla
Vastaa Viestiin