Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jokopuu75
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2019 17:25

Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja jokopuu75 »

Kugan näyttöön tuli Engine malfunction, ( Moottori häiriö ) Moottorin tyhjäkäynti on normaali mutta ei vedä normaalisti. Missähän mahtaa olla vika ? Onko Egr:ssä tai hiukkasuodatin ? Kun pakkasta oli 21miinusta niin eka kerran veto hyytyi hetkeksi, (eikä näyttöön tullut mitään häiriö valoja ) jonka jälkeen toimi monta päivää normaalisti. Nyt kun miinusta on 5 astetta niin taas veto hieman hyytyi ja samalla tuli näyttöön se vika ilmoitus. Moottori oli sammuksissa noin 20 min. niin taas vetää normaalisti mutta häiriö valo palaa edelleen ??
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ei siinä pääse puusta pitkään ennen kuin vikakoodit on luettu ja nollattu.
search.php?keywords=vikakoodien
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Herää kysymys koska viimeksi on huolossa käyty ja toi polttoainesuodatin viimeinen vaihto. Keulassa on viimasuoja että konetila pysyy paremmin lämpoisenä.
Onko autossa lisälämmitin ns. Webasto joka toimii. Vikakoodit kyllä pitää lukea kuten tässäkin jutussa.
viewtopic.php?t=53648
Paljon ajettu ja mitä vuosimallia auto on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
jokopuu75
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2019 17:25

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja jokopuu75 »

Kuga 2.0 TDCi 136DPF 4WD Titanium M6 on 10/08, ajettu 310000, kats. 7/20, moottorin öljyillä on ajettu 9400 Km, jakohihna vaihdettu 5v ja 100tkm sitten, on uusi akku, vebastoon laitettu uudet, " sisäkalut " ja toimii kuten pitääkin. Siinä tietoa Kugasta. Kuga on on pojallamme lainassa sillä hänen 265 tkm ajettu -07 mallin 1.8 td Focus sanoi sopimuksensa irti moninaisine vikoineen.Eilen aamulla töhin mennessä kuga oli vetänyt normaalisti, mutta moottorin häiriövalo oli palanut, ( työmatka n. 30 km sivu ). Töistä lähtiessä merkkivalo oli palanut edelleen mutta veti normaalisti. Kotonaan pikaisesti käytyään lähti käymää meidän vanhempien luona n. 20 km päähän. Heti lähdettyään oli tullut näyttöön taas Engine malfunction ja samalla veto oli taas muuttunut tahmeaksi ja moottorin häiriö valo oli palanut koko ajan. Nyt tänään on vetänyt taas normaalisti ja moottorin häriö valokin on sammunut eikä ole tullut näyttöön mitään vika ilmoituksia. Olemme pojan kanssa sitämieltä että taitaa meillä olla nämä ensimmäiset ja viimeiset Ford merkkiset. Nyt illalla käytetään Kuga piuhan päässä ja katsotaan että minkälainen vikalista sieltä löytyy.
Viimeksi muokannut jokopuu75, 19 Tammi 2021 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kerroppa mitä muistissa löytyi koodin puolta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
jokopuu75
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2019 17:25

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja jokopuu75 »

Nyt on Kugan vika koodit luettu. Tässä lista.

P1622 = Murto havaittu, auto lukittu ajonestolla - Jatkuva
P1335 = Paine-eroanturi jakelu rajoittunut - Jatkuva
P2263 = Turbon/ahtimen tehostinjärjestelmän toiminta - Katkonainen
P2002 = Dieselin hiukkassuodattimen tehokkuus kynnysarvon alapuolella - Katkonainen
P2463 = Dieselhiukkassuodatin - hiukkasia kerääntynyt - Jatkuva
P242F = Dieselin hiukkassuodattimen rajoitus, tuhkan kertyminen - Jatkuva
P2453 = Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri, toiminta-alue/teho - Jatkuva
P244B = Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri jännite korkea - Jatkuva
Kuinka vanhoja nämä kolme ensimmäistä koodia on ja kuinka kauan ne säilyy auton muistissa. Meillä auton on ollut vasta kaksi kuukautta.

Lista on pitkä. Koodit on poistettu mutta jos hiukkassuodatin alkaa vielä herjata niin piuhan kautta voi kuuleman mukaan ohjelmoida pakkopolton päälle.
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Paine-erotunnistin jäätynyt ja nyt on sitten hiukkassuodatin tukossa?
Lisään vielä, että aika normaaleja pakkaskelin murheita nykytekniikkaa sisältävässä dieselissä.
Viimeksi muokannut dr500, 19 Tammi 2021 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuinka toi moottoriöljynmäärä onko se sallituissa rajoissa ettei dieseliä joukossa ole. Onko ajettu lyhyttä matkaa ettei polttot ole saanut mennä loppuun. Varmaan kannattaa öljyt ja suodatin vaihtaa samaan syssyyn.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ekana tsekkaisin partikkelisuotimelta paineanturille lähtevien letkujen kunnon. Ne hapertuvat sieltä alapäästään kuumuuden takia.
jokopuu75
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2019 17:25

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja jokopuu75 »

Öljy on ehkä hieman lisääntynyt elikkä dieseliä on ehkä mennyt öljyn sekaan. Mistä kohden mahtaa löytyä partikkeli suodin ja paineanturi sekä paine-erotunnistin ?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa kuva pakoputkesta.
https://ford.7zap.com/fi/car/56/6.36172 ... 611/68185/
Partikkelisuodatin eli hiukkasuodin suomeksi. Joskus nenee vaihtohommaksi tai erikseen puhdistus jos poltot ei onnistu puhdistamaan sitä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
jokopuu75
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2019 17:25

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja jokopuu75 »

Kugassa suoritettiin öljyn vaihto sekä samalla luettiin ja nollattiin vikakoodit. Paine-eroanturi ja hiukkassuodatin kuitenkin herjailevat edelleen. Edellä mainituista syistä Kuopion Kallantien öljy- jokerilla suoritettiin hiukkassuodattimen pakkopoltto siten että laitoin ennen polttoa dieselin sekaan STP Diesel DPF hiukkassuodattimen puhdistaja ainetta 200 ml. Poltto ohjelma meni onnistuneesti läpi. Tämän jälkeen ajoimme Kuopio - Ilomantsi - Kuopio lenkin. Auto toimi muuten normaalisti mutta noin 150 km kohdalla herjasi kerran paine-eroanturi. Kerroin merkkihuollon työnjohtajalle Kugan ongelmista ja sanoin että aion laittaa uuden paine-eroanturin niin hän sanoi että puhallahan ensin ilmanpaineella anturiin tuleviin putkiin sillä sekä anturiin ja putkiin kertyy aikaa myöten kondensi vettä joka sitten jäätyy. Tuota toimnpidettä ei ole vielä suoritettu sillä nyt Kuga, " soi ja kukkuu " normaalisti eikä tule minkäänlaista häiriö ilmoitusta ja merkkiä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Hyvä että tällä tarinalla oli onnellinen loppu. Kiitos ilmoituksesta ja monelle varmaan apua näistä vinkeistä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Rustaaja
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Syys 2017 21:37

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Rustaaja »

Vieläkös automerkin vaihto mielessä?
jamppu_
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Maalis 2021 08:53

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja jamppu_ »

Lainaanpa tätä ketjua. Onko teillä kokemusta kun vastaavalla kuin ketjun aloittaneen autolla kiihdyttää isommilla vaihteilla tulee vikailmoitus ja tehot häviää. Hetken rauhallisesti ajamalla toimii normaalisti. Vikakoodit P2002 viittaa DPF suuntaan. Itse mietin, että voisiko ko.vika tulla hapettuneista paine-eroanturin letkuista tai jopa viallisesta paine-eroanturista? Vai onko se heti DPF vika?

Käykö paine-eroanturille letkuksi mikä vaan lämmönkestävä letku? Ja onko ne hankalat vaihtaa.

Pihalla -30 pakkasta, eli kerään mielenkiintoa myöhemmälle:)
Kuga 2.0 TDci -08
W212 250CDI -13
jamppu_
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Maalis 2021 08:53

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja jamppu_ »

Vika taisi selvitä. DPF etummainen letku oli irti paineanturilta?

Mitähän lie tapahtunut tuolla, koska dpf päässä oleva letku oli käännetty 90° eri asentoon, mitä sen kuuluisi olla. Luulisi, että jos sillä haluttu kikkailla niin riittää kun irroittaa letkun paineanturilta.

Tökkäisin letkun takaisin ja auto rupesi pelaamaan
Kuga 2.0 TDci -08
W212 250CDI -13
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Lainaan ketjua, koska hyvin samat oireet myös meillä (Kuga 2.0TDci -09, aj. nyt 315 tkm).
Yhteenveto mitä tehty tähän mennessä:

Tammikuun pakkasilla alkoi tuo temppuilu eli esim. motarin rampissa kiihdyttäessä alkoi lyömään tuota "Engine Malfunction" ilmoitusta tauluun.
Pahimmillaan johti myös "limb modeen" eli auto kulki sitten enää sen 80km/h. Vika kuitenkin yleensä poistui muutaman käynnistyksen jälkeen.

Lopulta veimme auton Fordiin erikoistuneelle korjaamolle (nimessä on är ja äs), jossa havaittiin öljyvuotoa imusarjassa (alkuperäinen epäilys oli dieselin paluuputkien vuoto, mutta konehuoneessa ei haissut dieselille, joten korjaamon epäilys oli siinä mielessä aika hataralla pohjalla).
Se koko imusarja päädyttiin sitten vaihtamaan (alunperin osien hinta taisi olla päälle 600 euroa mutta sitten selvisi että itse imusarja jo sisältää tarvittavat tiivisteet, joten erillistä n 150 euron tiivistesarjaa ei tarvinnut hommat). Vanha imusarja oli kyllä myös pahasti (EGR vuoksi) tukossa :cry:

--> Näillä toimin saivat sitten liikkeessä taas DPF:n polton pelittämään, ja kaikki vikakooditkin kuitattua. Kävivät koeajot ym.

Noh, sitten meni varmaan viikko pari, eli ehkä 500+ km ja sitten kesken moottoritieajon varmaan koitti alkaa taas DPF:n polttoa tekemään
--> Engine malfunction tauluun, eikä ole oikeastaan sittemmin poistunutkaan sammuttamalla.
--> Positiivinen piirre on se että enää ei ole mennyt "limb modeen" kuitenkaan.

Ei vielä huvittanut lähteä uutta aikaa varaamaan em. korjaamolle koska edellinenkin käynti vielä kirpaisee (1.500 eur koska töitä oli n. 2 pv...)
Päätin sitten tehdä vähän "kotihoitoa" eli käydä luettamassa vikakoodit tuossa lähimmälle Fixuksella:

Nämä koodit löytyivät mutta sai nollattua
P2463 Hiukkassuodatin
P2263 Ahtopaine
P0034 Ahtopainesäädin (tai P003A - käsimuistiinpanot...)

Nämä koodit jäivät, ei saanut nollattua
P253F Öljyn käyttöikä
P0097 Imuilman lämpötila-anturi

Kävi tuuri, ja tuollainen anturi löytyi suoraan Fixuksen hyllystä. Ostin sen samalla ja ruuvasin paikoilleen seuraavana iltana.
Ostettuna oli myös uudet öljyt ja suodatin jotka vaihdoin myös. Nopeasti oli öljyt heikenneet koska edellisillä oli ajettu "vasta" 12.000 tkm(?)

--> Nyt tankattu autosta tankki puolilleen ja tarkoitus olisi lähteä ajamaan lenkki kierroksilla.
--> Jos teoriani osuisi oikeaan, voisi poltto lähteä päälle, ja sitä myötä ehkä pääsisi "Engine Malfunctionista" eroon?
--> Jollei, niin tarvinnee käydä uudellen koodeja luettamassa... :geek:
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Mitkähän ehdot pitää täyttyä että DFP:n poltto (re-generaatio) ylipäätään lähtee päälle?

Kävin eilen ajamassa n. 30km lenkin käyttäen suunnilleen 2.800 rpm (4. vaihde 95km/h) kierroksia.
Lämpötila oli ulkona +2C, aurinkoista, ja moottorin lämmöt varmasti riittävät. Ei mielestäni alkanut polttaa :( .

Mitä se ECU siis vahtii lämpöjen lisäksi: polttoaineen määrää (otin 1/2 tankkia), öljyn laatua, NOx-antureita, imuilman lämpöä ja määrää, paine-eroa ennen ja jälkeen DFP:n, ja mitä muuta?

Ainoa missä voisi häikkää olla, on tuo öljyn "laadun" tunnistin, sehän voi olla tervattu huonolla öljyllä(?)
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minä olen suunnillen samoilla tarinoilla
  • Putsannut DPF:n
    Vaihtanut EGR:n
    Ja lopulta vaihtanut Turbon, jolla sitten murheet katosivat
Vanha EGR löytyy hyllystä ja siinä tuskin oli isompaa vikaa, eli siitä mielelläni luovun kohtalotoverille sopuhintaan
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Minkä "tasoisen" DPF:n putsauksen teit: pakkopoltolla ohjelmallisesti, vai oikein purkamalla pois ja käyttämällä kemiallista/mekaanista puhdistusta?
Hyvä tietää että tuollainen käytetty EGR löytyy - jos nyt siinä vika piilisi.. :|

Enempi pelottaa että onko turbo menossa, kun oli aiemmin (poistunut) vikailmoistus turbon ahtopaineeta. Toki sellainen "intermittent" vika voi muutenkin ehkä tulla... Kone vetää ja käy nyt hienosti kun on uusi imusarja, ja käytin pulloin STP-injector cleaneria tankissa.
graavisupi
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Helmi 2022 14:00

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja graavisupi »

Zac4all kirjoitti: 04 Huhti 2022 10:24 Minkä "tasoisen" DPF:n putsauksen teit: pakkopoltolla ohjelmallisesti, vai oikein purkamalla pois ja käyttämällä kemiallista/mekaanista puhdistusta?
Hyvä tietää että tuollainen käytetty EGR löytyy - jos nyt siinä vika piilisi.. :|

Enempi pelottaa että onko turbo menossa, kun oli aiemmin (poistunut) vikailmoistus turbon ahtopaineeta. Toki sellainen "intermittent" vika voi muutenkin ehkä tulla... Kone vetää ja käy nyt hienosti kun on uusi imusarja, ja käytin pulloin STP-injector cleaneria tankissa.
Minkälaista vaikutusta noilla injector cleanereillä on? Vaikuttaako oikeasti?
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Paha sanoa tässä tapauksessa, miten paljon injector cleaner tässä tapauksessa auttoi, kun tuo (tosi tukkoisen) imusarjan vaihto osui samoille haminoille... Arvelin kuitenkin ettei tuosta haittaakaan pitäisi olla, kun noin paljon mittarissa eikä suuttimille ole mitän tehty (ei tosin ollut vikakoodejakaan niistä) Jos jotain positiivista tekee siihen 7-8 eur hintaan niin menköön... ;)
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 04 Huhti 2022 10:24 Minkä "tasoisen" DPF:n putsauksen teit: pakkopoltolla ohjelmallisesti, vai oikein purkamalla pois ja käyttämällä kemiallista/mekaanista puhdistusta?
Hyvä tietää että tuollainen käytetty EGR löytyy - jos nyt siinä vika piilisi.. :|

Enempi pelottaa että onko turbo menossa, kun oli aiemmin (poistunut) vikailmoistus turbon ahtopaineeta. Toki sellainen "intermittent" vika voi muutenkin ehkä tulla... Kone vetää ja käy nyt hienosti kun on uusi imusarja, ja käytin pulloin STP-injector cleaneria tankissa.

Purkamalla DPF:n pois ja putsaamalla mekaanisesti. Minulla on vanhan turbon purkaminen vielä suunnitelma-asteella, mutta jahka sen teen raportoin mitä se oli syönyt. Itse veikkaan longlife öljynvaihtojen tuottamaa mustaa lietettä, mutta en ole sisälle katsonut ja sitäkautta vahvistanut tätä.

DPF on työläs vaihto, EGR on työläs, mutta onnistuu kotikonstein, turbo on ainakin nelivetomallissa ISO työ. Kaksivetoisessa jakolaatikko ei välttämättä tule tielle ja sitäkautta vähän vähemmän paha rasti. Turbon mallin kanssa vain pitää olla tarkkana - minulla tuli väärä. Neli- ja kaksivedossa on erilainen turbon kiinnikejalka.

Minulla korjauksen vaikutus oli ilmeinen, eli EGR ja DPF tuntuivat ehkä kun niitä tunnustelin, mutta jäi kovin epäselväksi vaikuttiko kumpikaan mitään. Turbon vaihdon jälkeinen auton kulkemisen muutos oli välitön. Itsellä oli siis erittäin selvät turbottomuuden oireet, eli alavääntö täysin hukassa ja jotain vääntöä vasta siellä kolmentuhannen kierroksen hujakoilla.

Minulla oli moottorin vikavalo, ahtopaineen vikakoodeja ja puutuva auto. Engine Malfunction oli vain satunnainen seuralainen, mutta alaväännön puute oli jatkuvaa.

Sinulla kone vetää, joten sikäli oire on erilainen ja se minusta voisi kertoa sen, ettei tässä turbon vaihtoon kannata ensiksi lähteä vaan tehdä monta muuta asiaa ennen sitä.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Siis imusarjan vaihdon kanssa tehtiin
2 päivää töitä 900 € edestä, eikä EGR:n tilasta (että onko tukossa kuinka pahasti) tai toiminnasta ei ole mitään havaintoa?
Kuten edellä jo todettiin, on EGR hankala purkaa sijaintinsa vuoksi - mutta tehtävissä. EGRltä imusarjalle tuleva metalliputki sen sijaan oli jo korjaamolla toisesta päästään irti. Oliko pahasti tukossa vai kevyesti nokinen? Kuumeneeko putki ajon aikana (eli hengittääkö EGR)?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Toki se 900 eur sisälsi vianselvitystä sun muuta, mutta noin pääpiirteissään... Missään kohtaa ei viallista EGR:ää ääneen lausuttu.
Kyllä sinne aika paljon uuden näköistä osaa silti tuli:
Kuva
Onko se metalliputki tuo mikä lähtee öljytikun tienoilta ja kaartaa alhaalta koukaten oikealle..? Se putki oli varsin uuden näköinen myös :geek:
Pitää vielä lukea korjaamon kuitti, luulisi ettei tuo ole osa imusarjapakettia, tai jospa se sitten onkin - 600e aika paljon vain "muoviämpäristä"(?)
Vastaa Viestiin