Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Daliz
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2021 16:28

Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Daliz »

Heipä hei

Reilu pari vuotta sitten tuli ostettua Mondeo 1.6 EcoBoost 160hv HB -12. Tätä palstaa onkin tullut lueskeltua siitä lähtien mutta nyt päätin rekisteröityä, josko jollakin olisi asiantuntevaa inputtia ongelmiin. Autolla oli ostohetkellä ajettu 78tkm, nyt noin 142tkm.

Melkein heti ostamisen jälkeen levisi turbon oheisvempeleitä, muistaakseni vaihdettuja osia oli ainakin "käyttövivusto" ja ahtopaineanturi ja joku muu. Tästä myyjä maksoi puolet koska oli niin äkkiä kaupan jälkeen. Oireina oli käytännössä täysi hyytyminen, pysyi käynnissä ja pääsi eteenpäin mutta max 2-vaihteella hiljalleen. Tuo ei ole oireillut sen koommin.

Jossain n. 120tkm kohdalla alkoi satunnaisesti kylmänä tyhjäkäynnillä epämääräinen käynti joka kuitenkin aina loppui hetken kuluttua. Paheni pikkuhiljaa ja sitten vilkahteli moottorin vikavalokin, mutta sekin lakkasi vilkkumasta koneen hetken käytyä. Vikakoodi kuitenkin jäi koska esim. start/stop oli pois päältä. Merkkihuolto oli sitä mieltä että vaihdetaan tulpat, vaikka sanoin että tulpat ei olleet edes ohjelman mukaista vaihtoväliä olleet. No, vaihtoivat tulpat, ja ongelma poistuikin vain tullakseen takaisin tässä n. 18tkm tulppien vaihdon jälkeen. Tuolloin aiemmin oli vikakoodit P0300, P0302 ja P0303. Tilasin juuri eBaystä piuhan ja virittelen Forscanin tulille ennenkuin vien mihinkään huoltoon. Vika ei ole koko ajan päällä, tänäänkin kylmänä kävi ihan normaalisti.

Saattaa liittyä edelliseen vikaan, satunnaisesti lämpimän koneen käynnistäminen edellyttää melkoista startin veivausta ja sitten lähtee hankalan oloisesti käyntiin. Esim. jos ajaa koneen lämpimäksi, käy nopeasti kaupassa ja sitten starttaamaan. Tämäkään ei kuitenkaan joka kerta.

Viime kesänä aloin ajoittain havaitsemaan auton ulkopuolella öljyn tuoksahdusta, en siihen heti kuitenkaan reagoinut enkä nähnyt koneen päältä mitään öljyjälkiä. Syksymmällä alkoi kiihdytyksissä nykimään ja vein auton pajalle (ei merkkihuolto tällä kertaa). Ilmansuodatin ja se turbolle menevä iso torvi ihan öljyssä. Olivat sitä mieltä että huohotin/öljynerotin sökönä ja vaihtoivat sen sekä ilmansuodattimen. N. kuukausi tämän jälkeen availin mielenkiinnosta tuon ilmatorven ja oli aikamoisessa vaaleanruskeassa mömmössä sisältä. Putsasin kaiken ja laitoin läjään. Mielenkiintoista muuten että juuri siinä ilmansuodattimen vieressä putkessa on ikäänkuin keräyskuppi öljylle :D Nyt jää sitten nähtäväksi että vieläkö tuota öljy/vesimömmöä tuonne kerääntyy vai onko vika oikeasti poistunut.

Jossain samoihin aikoihin huomasin öljyn hajua myös sisällä, lämpimällä koneella paikallaan seisoessa. Huomasin öljyjä vaihdellessa että turbolta välijäähdyttimelle lähtevä torvi turbon päästä oli ulkopuolelta öljyinen ja tuo osoittautuikin syypääksi öljyn hajuun. Juuri tänään putsasin tuon putken toiseen kertaan ja nyt vaihdoin siihen turbon liitokseen uudet klemmarit ja varmistin että on hyvin kiinni. Lienee normaalia että pikkuisen voi ilmaputkessa öljyä mennä huohotuksen takia mutta saisi nyt pysyä mielummin sisäpuolella :) Tämäkin on nyt jää nähtäväksi tilassa.

Öljyä koneesta katoaa semmoinen 2dl / 1000km ja jäähdytinnestettäkin pikkuisen mutta se on niin pieni määrä että on vaikea edes mitata.

Jos jollain EcoBoostin omistajalla on kokemuksia / vinkkejä tällaisista ominaisuuksista niin kuulisin mielelläni.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

OBD-vikakoodi: P0303

Koska vikakoodi alkaa P-kirjaimella, se tarkoittaa voimansiirtoa (moottoria, vaihteistoa, vaihdelaatikkoa).

Koodin rakenne:

Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
Alijärjestelmä: 3 = Sytytys, käynnistys, käymishäiriö
Vikakoodi: 03 = Tarkka kuvaus (Sylinteri 2 Tukahdutusta havaittu)

Koodin selitys suomeksi: "Sylinteri 2 Tukahdutusta havaittu"

Koodin selitys englanniksi: "Cylinder 2 Misfire Detected"

OBD-vikakoodi: P0302

Koska vikakoodi alkaa P-kirjaimella, se tarkoittaa voimansiirtoa (moottoria, vaihteistoa, vaihdelaatikkoa).

Koodin rakenne:

Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
Alijärjestelmä: 3 = Sytytys, käynnistys, käymishäiriö
Vikakoodi: 02 = Tarkka kuvaus (Sylinteri 1 Tukahdutusta havaittu)

Koodin selitys suomeksi: "Sylinteri 1 Tukahdutusta havaittu"

Koodin selitys englanniksi: "Cylinder 1 Misfire Detected"

Oletko katsonut nyt tulppien ulkonäön eli ottanut tulpat pois ja verrannut niitä? Voisko olla tulpissa tai/ja puolissa vika ?
Itse varmaan vaihtaisi puolat ristiin 1->3 ja 2->4 että siirtyykö vika, jos siirtyy niin uudet puolat tilauskeen.
Tuo öljy, vaikea miettiä, kuvat voisi selkeyttää että voisiko olla ihan huohottimesta tai vastaavasta, onko jokin paikka jäässä...
Itsellä on Ecoboost mutta 2.0 joka erotaa jonkin verran tuosta 1.5:Sta kun on ketjukone etc pientä.
Tutulla on 1.6 ecoboost ja ainut vika koodi tullut jälkikäteen asennetusta jääh.nes.pinnan korkeus anturista.

Itsellä on Els27 ja forscan mutta taitaa matkaa olla liikaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Daliz
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2021 16:28

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Daliz »

Jep, olenkin katsellut noita vikakoodien merkityksiä. Palaan tähän heti kun saan tuon adapterin ja katson mikä koodi siellä nyt on. Nuo koodit olivat siis kun vika oli aiemmin päällä vajaa vuosi sitten ja vielä ei ole 100% varmuutta että kysymys on samasta asiasta tällä kertaa.

Puolien vaihtelun ajattelin myös suorittaa jos siellä on koodi joka osoittaa johonkin tiettyyn sylinteriin tai sylintereihin.

Tuo ilmansuodattimelta turbolle menevässä putkessa oleva öljy oli sellaista ihan vaaleanruskeaa, ilmeisesti siihen on siis sekoittunut kosteutta. Putkien ja niiden haitaritorvien sisäpinnat olivat kauttaaltaan siinä tavarassa, samoin kun se "keräyskuppi" oli ihan piripintaan täynnä. Tästä ei vaan tiedä olivatko ne kerääntyneet sinne jo oletettavasti viallisen huohottimen aikana vai sen vaihdon jälkeen, ja kuinka hyvin huollossa putsasivat noita putkia.

Tämä syksyinen öljyepisodi kokonaisuudessaan on siis tapahtunut ennen pakkasia (täällä etelässä) joten jäätymisestä tuskin on kysymys. Ainoastaan tuon turbolta lähtevän liitoksen tarkastin tänään kun alkoi taas öljyn tuoksu kabiinissa ärsyttämään :)
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Menikö tuossa koneesta erillinen huohotin ilmanputsari koteloon ? 2.0:ssa muistaakseni ei ole...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Daliz
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2021 16:28

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Daliz »

Ei mene ilmanputsarikoteloon letkua. Huohottimelta menee letku siihen moottorin päälle sellaiseen koteloon (en tiedä parempaa nimeä tälle) ja siitä sitten vierestä toinen letkunpätkä ilmanputsarin ja turbon väliseen isoon putkeen. Muita sellaisia letkuja en ole löytänyt, siitä se huohotus ymmärtääkseni tapahtuu.
Daliz
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2021 16:28

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Daliz »

Nyt sain tuon piuhan ja Forscanin tulille. Adapterissa on sekä HS- että MS-CAN ja moduuleja löytyy vaikka muille jakaa, mutta moottoriin liittyviä vikakoodeja ei ole muistissa.

Ensimmäisestä postauksesta lähtien tuo moottorivalon vilkkuminen on siis tapahtunut kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla start/stop on kytkeytynyt pois päältä ("malfunction"). Kuitenkin muutaman päivän ajelujen jälkeen start/stop taas kytkeytyy päälle ja ilmeisesti vikakoodikin poistuu itsekseen koska nyt siellä ei tosiaan ollut enää mitään muistissa. Pitää vaan nyt sitten käynnistellä ilman lämppärin käyttöä (todennäköisemmin ilmenee näin) ja odotella seuraavaa kertaa että pääsee vähän kärryille.

Enemmän oikeastaan tuo pitkä startti lämpimänä häiritsee tällä hetkellä, mutta en tiedä onko nämä nyt saman vian eri oireita.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules tuolla sytystyspuolella ongelmaa vikakoodin mukaan jos tulpat vaihdettu .Tarkista puolan sähköliitokset ettei hapettumaa poista ne ja suojaöljy ja puolat kunnossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Kannattaa seurata jäähdytysnesteen määrää.
Tuossa 1.6 ecoboostissa on ollut ongelmia jotka johtavat kannentiivisteen pettämiseen ja koko moottorin vaihtoon.
Nuo oireet kuullostavat kovin tutuilta.
En ole itse omistanut , mutta tiedän yhden tapauksen jossa ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtomoottori.

https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=2

Tuolla briteissä korjaavat noita laittamalla kiilat sylintereiden välissä oleviin rakoihin.
Sitten se alkaa kestää.
Eikä tarvitse olla mikään lastutettu auto , nuo painuvat vakiostakin kasaan.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja focst »

m0ndeo kirjoitti: 30 Tammi 2021 20:39 Kannattaa seurata jäähdytysnesteen määrää.
Tuossa 1.6 ecoboostissa on ollut ongelmia jotka johtavat kannentiivisteen pettämiseen ja koko moottorin vaihtoon.
Nuo oireet kuullostavat kovin tutuilta.
En ole itse omistanut , mutta tiedän yhden tapauksen jossa ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtomoottori.

https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=2

Tuolla briteissä korjaavat noita laittamalla kiilat sylintereiden välissä oleviin rakoihin.
Sitten se alkaa kestää.
Eikä tarvitse olla mikään lastutettu auto , nuo painuvat vakiostakin kasaan.
Noi kiilat voi laittaa vaan uuteen lohkoon..vanhaan jos edes vähän elänyt niin ei sovi..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

No tiedän vaan sen verran että kyseinen lohko ja kansi olivat molemmat korjauskelvottomia.
Koko pata lähetettiin tonne firmaan ja ne purki ja tutki sen.
Joissain tapauksissa ovat saaneet molemmat tai jommankumman pelastettua.
Herkko1
Viestit: 56
Liittynyt: 19 Joulu 2019 21:59

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Herkko1 »

Olisiko lie ko.ongelmat syynä,että
kone päivitettiin tilavuuteen 1.5. :roll:
Mondeo-16 Mondeo-04 Mustang -68 :ford:
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja focst »

Herkko1 kirjoitti: 30 Tammi 2021 21:53 Olisiko lie ko.ongelmat syynä,että
kone päivitettiin tilavuuteen 1.5. :roll:
1.5 alkupään koneissa sama ongelma. Jenkeissä on kampanja auki jossa vaihtavat muutettuja lohkoja kun menee nesteet pyttyihin.. :thumbup:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Daliz
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2021 16:28

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Daliz »

Olen joitakin tämänsuuntaisia tarinoita kyllä interwebistä lukenut.

Taitaa olla nyt sellainen tilanne että taidot / aika / motivaatio ei riitä, joten vien johonkin (toivottavasti) asiantuntevalle pajalle tutkimuksiin kaikkine näine havaintoineni.

Kerron sitten lisää kun selviää.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Renee »

Aika kurja juttu jos noilla kilsoilla kansivikaa autoon tulee. . Onko joskus käynnyt turhan kuumana motti. Samoin se jälkikäyttö että lämmöt laskee motissa. Kun samnuttaa suoraan ajosta se napsunta moottoritilassa ei ole hyvä asia. Mutta tutkitaan ensiksi niin asia selviää varmaakin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Daliz
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Tammi 2021 16:28

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Daliz »

Lyhyt tilannepäivitys ja tämän tarinan loppu osaltani.

Jäähdytinnestettä meni tosiaan 2 & 3 sylintereihin
-> arvio: kannentiiviste pitää vaihtaa
-> Kannentiivisteen vaihto (onneksi löysin sopuhintaisen tekijän), kansi oli ehjä, vaati pienen suoristuksen kuulemma
-> Toiminta parani kyllä ja jäähdytinnesteet pysyi tästä lähin sisällä ok mutta lämpimänä käynnistyvyys edelleen heikko
-> Puristusten mittaus -> puristukset kuulemma jotain 30-40% siitä mitä pitäisi, en kysellyt enää enempää
-> Auto lähti eteenpäin viallisena

Se oli semmoinen ns. miina, oli varmasti rikki jo heti sen hankkiessani. En vaan tajunnut ajoissa.

Mutta koska olen varmaan masokisti, niin hommasin toisen samanlaisen, joka vaikuttaa kyllä so far paljon lupaavammalta kun ei syö öljyä eikä hukkaa mitään nesteitä. Varusteetkin miellyttää (nahkapenkit ahh) ja kun tähän malliin oli 2x käytännössä uutta rengassarjaa ennestään..
Tiedänpähän mitä pitää tarkasti sitten seurailla tästä yksilöstä :D :ford:
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja focst »

Daliz kirjoitti: 28 Maalis 2021 18:49 Lyhyt tilannepäivitys ja tämän tarinan loppu osaltani.

Jäähdytinnestettä meni tosiaan 2 & 3 sylintereihin
-> arvio: kannentiiviste pitää vaihtaa
-> Kannentiivisteen vaihto (onneksi löysin sopuhintaisen tekijän), kansi oli ehjä, vaati pienen suoristuksen kuulemma
-> Toiminta parani kyllä ja jäähdytinnesteet pysyi tästä lähin sisällä ok mutta lämpimänä käynnistyvyys edelleen heikko
-> Puristusten mittaus -> puristukset kuulemma jotain 30-40% siitä mitä pitäisi, en kysellyt enää enempää
-> Auto lähti eteenpäin viallisena

Se oli semmoinen ns. miina, oli varmasti rikki jo heti sen hankkiessani. En vaan tajunnut ajoissa.

Mutta koska olen varmaan masokisti, niin hommasin toisen samanlaisen, joka vaikuttaa kyllä so far paljon lupaavammalta kun ei syö öljyä eikä hukkaa mitään nesteitä. Varusteetkin miellyttää (nahkapenkit ahh) ja kun tähän malliin oli 2x käytännössä uutta rengassarjaa ennestään..
Tiedänpähän mitä pitää tarkasti sitten seurailla tästä yksilöstä :D :ford:
Näistä pettää sylinteri putkien päät. Jos haluat tutkia lisää pumaspeed myy vahvistettuja lohkoja siellä on kuvia miten hajoaa.https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=3
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Moniongelmainen Ecoboost Mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

focst kirjoitti: 28 Maalis 2021 19:20
Daliz kirjoitti: 28 Maalis 2021 18:49 Lyhyt tilannepäivitys ja tämän tarinan loppu osaltani.

Jäähdytinnestettä meni tosiaan 2 & 3 sylintereihin
-> arvio: kannentiiviste pitää vaihtaa
-> Kannentiivisteen vaihto (onneksi löysin sopuhintaisen tekijän), kansi oli ehjä, vaati pienen suoristuksen kuulemma
-> Toiminta parani kyllä ja jäähdytinnesteet pysyi tästä lähin sisällä ok mutta lämpimänä käynnistyvyys edelleen heikko
-> Puristusten mittaus -> puristukset kuulemma jotain 30-40% siitä mitä pitäisi, en kysellyt enää enempää
-> Auto lähti eteenpäin viallisena

Se oli semmoinen ns. miina, oli varmasti rikki jo heti sen hankkiessani. En vaan tajunnut ajoissa.

Mutta koska olen varmaan masokisti, niin hommasin toisen samanlaisen, joka vaikuttaa kyllä so far paljon lupaavammalta kun ei syö öljyä eikä hukkaa mitään nesteitä. Varusteetkin miellyttää (nahkapenkit ahh) ja kun tähän malliin oli 2x käytännössä uutta rengassarjaa ennestään..
Tiedänpähän mitä pitää tarkasti sitten seurailla tästä yksilöstä :D :ford:
Näistä pettää sylinteri putkien päät. Jos haluat tutkia lisää pumaspeed myy vahvistettuja lohkoja siellä on kuvia miten hajoaa.https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... .jsp&pic=3
4cyl 1.5ecobssä samantapanen vaiva.
En tiedä on tuohon 3cyl 1.5ecobeehem oppineet mitään Foordilla....
Vastaa Viestiin