Ford Mondeo mk3 tdci 2006 ohjauksessa pykälä keskiasennossa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
-Markus-
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:26

Ford Mondeo mk3 tdci 2006 ohjauksessa pykälä keskiasennossa

Viesti Kirjoittaja -Markus- »

Onkohan kukaan näitä saanut kuntoon? Selvä pykälä tasan keskellä, niin, että kun kääntelee rattia sen keskiasennon yli sellasta pientä nytkytystä edes takas sen keskiasennon yli, niin ikävä pykälä tuntuu ja kuuluu. Tässä auto käynnissä.

Se ei tunnu kun käännät esim ihan laidasta laitaan ohjausta paikallaan edes takas auton käydessä.

Se ei tunnu, jos auto ei ole käynnissä.

Eikä juuri ole vaikutusta onko eturenkaat ilmassa vai ei...

Ohjausvaihdetta/hammastankoa itse epäilen, mutta mielellään kuuntelen ajatuksia aiheesta :). Tämä nyt jo ainakin toinen tapaus mihin olen törmännyt, mut tää tapaus pitäs saaha kuntoon :lol:
Andyboyy
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Joulu 2020 16:27

Re: Ford Mondeo mk3 tdci 2006 ohjauksessa pykälä keskiasennossa

Viesti Kirjoittaja Andyboyy »

Morjens

Minulla oli muutama vuosi sitten samankaltainen vaiva Mondeossani (-06 2.2tdci). Ohjausta kun käänteli niin keski aluleella tuntui selvä "jäykkä" kohta. Syyksi lopuilta paljastui jumissa oleva ratin akseliston "murros nivel" siellä on muutama nivel ratin alapäässä kapiinin puolella ja yksi oli miltei jumissa ja sen herkisteltyäni vaiva hävisi.
Joe-poika
Viestit: 133
Liittynyt: 23 Joulu 2015 22:02

Re: Ford Mondeo mk3 tdci 2006 ohjauksessa pykälä keskiasennossa

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Mulla tuntuu kylmänä sellainen nuljahtelu, mutta ei ole kääntölaakerista mitään vikaa löytynyt. Täytyypä kokeilla rasvata nuo rattiakselin nivelet, se olisikin hienoa jos sillä tulisi kuntoon :D
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi (130 hp) 6-speed Limited -07
-Markus-
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:26

Re: Ford Mondeo mk3 tdci 2006 ohjauksessa pykälä keskiasennossa

Viesti Kirjoittaja -Markus- »

Jäi seuraavan omistajan selvitettäväksi tuo pykälä. Aika vahva veikkaus oman selvittelyn jälkeen, että ongelma oli hammastangossa. Oli ulommat raidetangot irti ja kun työnteli käsin hammastankoa edes takas, niin siinä tuntui pykälä. Tosin tais samalla olla rattiakseli kiinni joten pieni varaus, että pykälä tuli sieltä. Rattiakselin nivelvikaa yritin myös hieman poissulkea muutoin.

Vika oli selvin, kun tyyliin asfaltilla paikallaan käänteli siinä keskikohdassa auto käydessä. Heti kun lähti hiljaksee ajaa ja käänteli samoin, niin vika jopa saattoi melkeen hävitä. Eli jos joutui kovemmalla voimalla renkaita kääntää, niin silloin vika oli selkeä.

Kilsat autossa oli n 360 tkm. 2006.

Yhdessä romuautossa meillä vähän vastaavan tuntuinen ohjaus, vois koittaa siitä kesällä ennen romutusta tutkii, mikä sen aiheuttaa.
Vastaa Viestiin