EGR-venttiilin ongelmat - uusi, puhdistus vai poisto (2.2 TDCi)?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
MacMika
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Syys 2020 13:29

EGR-venttiilin ongelmat - uusi, puhdistus vai poisto (2.2 TDCi)?

Viesti Kirjoittaja MacMika »

Kyselin aiemmin mistä löytyisi IAT-anturille paikka 2.2 TDCi 140hv (vm. 2011) koneessa: viewtopic.php?t=58513
Anturin paikkaa ei ole löytynyt, mutta englantilaiset olikin sitä mieltä, että auton oireet johtuisi EGR-venttiilistä ja sellaisen poistamisesta on täällä aiemmin keskusteltu: viewtopic.php?t=49450

Mutta kyselläänpä nyt laajemmin mielipiteitä, kannattaako pakokaasun kierrätysventtiili ennemmin vaihtaa uuteen vai puhdistaa vai tukkia ja ohjelmoida kokonaan pois käytöstä? Toivon vastauksia teiltä, joilla on omakohtaista kokemusta EGR-ongelmien voittamisesta tai muuten varmaa tietoa aiheesta. Ja erityinen kiitos jos tietoa on nimenomaan Transitin 2.2 TDCi koneeseen liittyen.

Tarvikeosana venttiiliä saa ulkomailta alle satasella, mutta jossain vaiheessa sellainen kai alkaa uudelleen oikuttelemaan, kun EGR ei vaikuta olevan ihan autoinsinööritekniikan ongelmattomimpia keksintöjä. EGR:n ongelmallisuudesta kerrotaan lyhyesti mm. näissä: https://www.apu.fi/kysymykset/egr-venttiili
https://www.optimoiautosiloimaa.fi/egr-poisto (kallis)

Tässä vinkkiä EGR:n tukkimisesta: https://www.jussitamminen.com/yleinen/e ... puhdistus/

Puhdistukseenkin löytyy seikkaperäistä ohjetta: https://www.youtube.com/watch?v=P9sZEjIx-V4

Puolalaisella Transit Centerillä olisi myytävänä käytettyä alkuperäisosaa (uutta tarvikeosaa kalliimpi) ja mielestäni heidän automaattikäännöksensä kiteyttää koko ongelman täydellisesti: "Pakokaasun kierrätysventtiili on suunniteltu etupyörävetoille ja takapyörän ajoneuvoille, joissa on 2.2 2.4 3.2 TDCI -moottorit. Viallinen Egr-venttiili voi laittaa auton hätätilaan ja aiheuttaa sen, että auto tupakoi, menettää voiman ja polttaa sen." :D