Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Sain nakutuksen/kalkatuksen esille melko pitkän yrittämisen jälkeen. Kylmällä koneella ei mitään. Kävin ajamassa 10min lenkin ja sammutin ~5min ajaksi. Sen jälkeen kun käynnistin niin ääni oli kuultavissa tyhjäkäynnillä. Kalkatus myös nopeutuu kierrosten mukana jos hieman painaa kaasupoljinta.
Se selvisi myös että hihna ei heilu yhtään sen enempää äänen aikana. Ääni tuntuu tulevan suoraan koneen päältä, ehkä voimakkaimmin öljykorkin kohdalta. Mietin, että voisko olla jotain sytytykseen liittyvää (tulpat, puolat, ajoituksessa jotain??) mutta edelleenkään ei ole mitään varmaa tapaa saada sitä esille. Ääni myös hävisi kun sammutin ja käynnistin koneen heti uudestaan.
Sain nakutuksen/kalkatuksen esille melko pitkän yrittämisen jälkeen. Kylmällä koneella ei mitään. Kävin ajamassa 10min lenkin ja sammutin ~5min ajaksi. Sen jälkeen kun käynnistin niin ääni oli kuultavissa tyhjäkäynnillä. Kalkatus myös nopeutuu kierrosten mukana jos hieman painaa kaasupoljinta.
Se selvisi myös että hihna ei heilu yhtään sen enempää äänen aikana. Ääni tuntuu tulevan suoraan koneen päältä, ehkä voimakkaimmin öljykorkin kohdalta. Mietin, että voisko olla jotain sytytykseen liittyvää (tulpat, puolat, ajoituksessa jotain??) mutta edelleenkään ei ole mitään varmaa tapaa saada sitä esille. Ääni myös hävisi kun sammutin ja käynnistin koneen heti uudestaan.
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑02 Marras 2020 07:44
Eihän se laturi lataisi jos kytkin luistaisi vetosuuntaan
.
Kyllä se kytkin luistaa vetosuuntaan laturi on sylissäni joten tulkinnanvaraa ei ole.
Eli olet löytänyt vialisen vapaakytkimen. toimiessa se kyllä hirttää kiinni 100% toiseen suuntaa.
Sama systeemi muuten löytyy Bendiksestä eli vapaakytkin paitsi heittobendix malleissa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis) https://www.theniceman.com/coppermine/
Hoppa1 kirjoitti: ↑02 Marras 2020 14:00
Olisko niin ,että venttiilin nosturit jumittaa. Moottorinpesuainetta koneeseen niin sillä se selvii.
Ääni ei kyllä ole ollenkaan venttiilinnostimien kaltainen.
Ei minunkaan mielestäni. Tuo ääni on raskaamman kappaleen kolinaa kuin vinttiilin/nostimen.
Jos apulaitehihnan saa helposti pois paikaltaan niin se on helppo tapa raja vika joko apulaitteisiin tai moottorin puolelle.
Eikä sitä kokonaan tarvitse ottaa pois. Riittää kun ottaa sivuun kampiakselin siivapyörältä.
Sillä löysin oman vapaakytkinvian. Ääni tuntui tulevan jakopäästä mutta kun otti hihnan pois niin ääni loppui siihen.
Muistaa vaan ettei konetta saa käyttää ilman apulaitehihnaa kuin hetken
Selvinnee toivottavasti ensi maanantaina kun vien tutkittavaksi Fordille. Ei pysty tuossa parkkiruudussa pimeällä tekee juuri mitään. Mutta mikä voi selittää sen epäsäännöllisyyden? Ei ole mitään tiettyä keinoa saada sitä varmasti esille. Ehkä paras ajaa kone lämpimäksi, sammuttaa (koska ei kuulu muuten), antaa seisoa hetki ja käynnistää tyhjäkäynnille ja sormet ristiin että saa äänen esille. Voi mennä Fordillakin tunti vain ihmetellessä ettei täällä mitään ole. Ei sillä että olisi parempi olla löytymättä mitään mutta vika ei selvästikään itsestään katoa kokonaan.
Toivottavasti ei tule taas kalliiksi niinkuin kuukausi sitten löytynyt oikosulun polttama johtonippu. Oireili takaoven keskuslukituksen toimimattomuutena ja poltti sulaketta. Kesti hetken löytyy vika siihenkin. Onneksi ei mennyt ohjausyksikkö.
Tuli vielä mieleen, että kun moottorin kierroksia vähän nostaa kolinan aikana niin myös kolinan taajuus nousee samassa suhteessa. Pyöriikö apulaitehihna aina samalla nopeudella riippumatta koneen kierroksista? Jos pyörii niin se ei voine olla apulaitepuolen ongelma...?
Jick kirjoitti: ↑03 Marras 2020 09:08
Tuli vielä mieleen, että kun moottorin kierroksia vähän nostaa kolinan aikana niin myös kolinan taajuus nousee samassa suhteessa. Pyöriikö apulaitehihna aina samalla nopeudella riippumatta koneen kierroksista? Jos pyörii niin se ei voine olla apulaitepuolen ongelma...?
Siis apulaitehihna on kiinteästi kiinni kampiakselin rullapyörässä mutta se vapaakytkin antaa sen vapaasti pyöriä laturin osalta. Eli hihna pyörii aina samalla vauhdilla kuin kampiakselin rulla mutta laturi voi heittää "vapaalle" aina kun hihna meinaa jarruttaa.
Jick kirjoitti: ↑03 Marras 2020 09:08
Tuli vielä mieleen, että kun moottorin kierroksia vähän nostaa kolinan aikana niin myös kolinan taajuus nousee samassa suhteessa. Pyöriikö apulaitehihna aina samalla nopeudella riippumatta koneen kierroksista? Jos pyörii niin se ei voine olla apulaitepuolen ongelma...?
Apulaitteet pyörii suhteessa moottorin kieroslukuun.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis) https://www.theniceman.com/coppermine/
Fordin korjaamolla kävin ja tunnin olivat koittaneet saada ääntä esiin, tuloksetta. Alustaa ja muuta päälle päin näkyvää oli tutkittu mutta mikään ei vaikuttanu olevan rikki, poikki tai särki. Enkä saa enää itsekään ääntä esille. On todella mysteerinen asia. Olisiko ollut joku kivi tms jossain joka tippunut pois. Muuta en keksi ...
Tuntuu pahalta sanoa mutta todennäköisesti se vika tulee esille kun tota ääntä päästävä asia pettää lopunkin. Kuitenkin melko vakavalta kolinalta kuulosti. Jos sinne ei ole tehty lähi aikoina jakopääremppaa (jos sielä on siis hihna) niin teetä se vaikka vähä etuajassa jolloin sieltä ainakin puretaan jakopää ja apulaitteet. Hyvällä tuurilla se äänen tuottajakin selviää samalla
Ehdin jo reklamoimaan liikettä, josta auton ostin noin vuosi sitten. Mutta kun ei toistaiseksi ole löytynyt korjattavaa niin ei voida asian kanssa edetä. Autoon ei käsittääkseni ole tehty jakopään remppaa vielä. Mikä näissä olikaan remppaväli? Ikää autolla on 9v ja 84000km takana.
Vian syy mahdollisesti löytyi. Alkuperäinen nakuttava ääni tosiaan katosi eikä koskaan palannut mutta tilalle sain hankaavan/metallisen vikinän. Auto taas huoltoon ja syynä ilmastointi kompressorin magneettikytkin joka huonossa hapessa. Pitää vaihtaa koko kompressori jotta asia tulee varmasti kuntoon, kun ei tiedetä korjaako pelkkä kytkimen vaihto asiaa. Onneksi auton myynyt liike tuli vastaan ja korvaa 30% kuluja.
Hyvä kun vika alkaa selviämään. Tuosta jakohihnasta kyllä se aika on paras jos noi kilometrit ei täyty. Eli 8v/160tkm niin ei tule ongelmia jos näitä 30 asteen pakkasia pitelee.