Aaltoileva nakutus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jick
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Loka 2020 09:32

Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Jick »

Tervehdys!

Ford focus ecoboost 1.6 vm. 2011 autoani on alkanut vaivata silloin tällöin kuuluva aaltoileva nakutus. Nakutus kuuluu tyhjäkäynnillä selvästi hyttiin saakka mutta häviää kun kierroksia nostaa. Tai sitten se häviää moottorin muuhun meteliin. Olisiko kellään valistuneita arvauksia mistä moinen ääni voisi tulla?

T. Jick
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Oletko avannut konepeltiä ja yrittänyt kuunella mistä suunasta ääni tulee ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jick
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Loka 2020 09:32

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Jick »

Nakutus vaikuttaa tulevan apukuskin puolelta. Otin videon, joka varmaan kertoo enemmän

https://youtu.be/3joIyi6taos

Jick
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Joku pahasti irti tai hajoamassa... apuhihnan kiristin,laturi, ilmastoinin kompura... kone seis ja kädellä kokeilee tuntuuko mikään hinnapyörä löysältä/heiluvalta
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Onkohan siinä laturissa vapaakytkin?

Mulla hajosi 1,8tdci Connectissa laturin vapaakytkin ja se piti samanlaista rotkutusta tyhjäkäynnillä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Tuo kyllä huvittaa nykyautoissa kun pitää olla latureissa vapaakytkin joo o,no se on sitä säästöä niin kauan kun hajoaa,eipä nuo näytä silti kauaa kestävän heh!
Jick
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Loka 2020 09:32

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Jick »

En osaa sanoa onko tuossa mallissa laturin vapaakytkintä. Täytyy käydä käsikopelolla kokeilemassa onko joku paikka löysä tms. Mutta aika vähän tuossa kerrostalon parkkipaikalla pystyy ite ruuvaileen. Täytyy viiä johonki korjaamolle tutkittavaks. En tiiä onko sellanen vika, et pitäs viiä Fordille vai osaiskohan tuo peruskorjaamon hessu sen vilkasta..

Tuo on kuitenki kuulunu jo pari kk sitte ja sen jälkeen on ajeltu varmaan pari tuhatta kilsaa kin välillä sitä ei kuulunu ollenkaan ja nyt on taas palannu riesaks.
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

Turhaan siinä mollaat vapaakytkintä osoittaa tietämättömyyttäsi vapaakytkin parantaa auton ominaisuuksia.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 17:26 Turhaan siinä mollaat vapaakytkintä osoittaa tietämättömyyttäsi vapaakytkin parantaa auton ominaisuuksia.
Ihan oftopic millä tavalla parantaa auton ominaisuuksia ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Minä olen siinä käsityksessä, että vapaakytkin ei ole siinä säästämisen takia vaan siksi, että tyhjäkäynnillä kampiakselin kulmanoupeus vaihtelee voimakkaasti.
Laturin roottorissa on jonkin verran massaa ja sitä kautta inertiavoimaa. Matalilla kierroksilla voimakas kulmanopuden vaihtelu aiheuttaa kovia sykäyksittäisiä voimia apulaitehihnaan jos vastassa on jäykällä yhteydellä kytketty vauhtipyörä (=laturi).
Vapaakytkin antaa laturin roottorin jatkaa pyörimistä inertiavoimallaan sen ajan kun kampiakseli hetkellisesti hidastaa puristustahdin aikana.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 17:28
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 17:26 Turhaan siinä mollaat vapaakytkintä osoittaa tietämättömyyttäsi vapaakytkin parantaa auton ominaisuuksia.
Ihan oftopic millä tavalla parantaa auton ominaisuuksia ?
Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.Tarkoittaa ,että kierrosherkyys paranee.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 17:28

Ihan oftopic millä tavalla parantaa auton ominaisuuksia ?
Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.
Vapaa kytkin on kuin räikkä eli pyörii vain toiseen suuntaan... eipä tuo laturin ottama teho tunnu juurikaan täyskiihdytyksessä, tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.

Tosin omissa autoissa ei ole ollut yhdessäkään kun bensoja olleet kaikki.
V8:ssa ollut damppereita tasaamassa kyllä.

Googlasin ja voin olla väärässäkin joten korjatkaa.


*offtobic*
Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

*
Olen ymmärtänyt, että vapaakytkin on olemassa siksi että moottorin pyörimisnopeus ei suinkaan ole vakio vaikka kierrosluku ei muutukaan. Nelisylinterinen moottori jarruttaa kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti aina puristustahdin aikana ja menee taas hiukan edelle työtahtien ansiosta. Korkeapuristeisessa dieselissä efekti on varsin voimakas ja mahdollinen kaksoismassavauhtipyörä lisää vielä pyörintänopeuden vaihtelua koska kampiakseliin ei ole pultattuna niin suurta kiinteää massaa joka pakottaisi nopeuden tasaisemmaksi. Laturi on apulaitehihnalla käytettävistä laitteista inertialtaan suurin (isohko pyörivä massa ja pienen hihnapyörän ansiosta suuri nopeus). Ilman vapaakytkintä laturi siis hetkittäin työntäisi hihnaa eteenpäin sen sijaan että ottaisi siitä tehoa jolloin hihnan jännitys laturin molemmin puolin vaihtelee 2 kertaa joka kampiakselin kierroksella vedolta puristukseksi. Sopivalla kierrosluvulla resonanssi saattaa tosiaan olla melkoinen.

*
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02 tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.
Tuossa omassa 1.8tdci:n tapauksessa kyseessa ei ollut kumi-dampperi vaan ihan oikea mekaaninen vapaakytkin, joka lukittuu vetosuuntaan mutta luistaa toiseen suuntaa.

Ja särkyneenä se piti todella pahaa pauketta ja rutinaa juuri tyhjäkäynnillä. Heti kun antoi kierroksia niin rauhoittui.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

https://youtu.be/MzCxnrG_OxU

Korkeapainepumppu naksuttaa kylmänä tuplat.
Tuossa videossa juuri "kovimmat" äänilähteet.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Marras 2020 20:12
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02 tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.
Tuossa omassa 1.8tdci:n tapauksessa kyseessa ei ollut kumi-dampperi vaan ihan oikea mekaaninen vapaakytkin, joka lukittuu vetosuuntaan mutta luistaa toiseen suuntaa.

Ja särkyneenä se piti todella pahaa pauketta ja rutinaa juuri tyhjäkäynnillä. Heti kun antoi kierroksia niin rauhoittui.
Juurikin näin, rulla tai kuula malinen vapaakytkin joka samalla estää dieselissä takaisinpotkun laturille moottorin pysähtyessä.
Joskus sitä aina oppii jotain uutta, dieseliä en ole koskaan omistanut niin ei ole niiten kanssa touhunnut.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38

Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.
Vapaa kytkin on kuin räikkä eli pyörii vain toiseen suuntaan... eipä tuo laturin ottama teho tunnu juurikaan täyskiihdytyksessä, tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.

Tosin omissa autoissa ei ole ollut yhdessäkään kun bensoja olleet kaikki.
V8:ssa ollut damppereita tasaamassa kyllä.

Googlasin ja voin olla väärässäkin joten korjatkaa.


*offtobic*
Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

*
Olen ymmärtänyt, että vapaakytkin on olemassa siksi että moottorin pyörimisnopeus ei suinkaan ole vakio vaikka kierrosluku ei muutukaan. Nelisylinterinen moottori jarruttaa kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti aina puristustahdin aikana ja menee taas hiukan edelle työtahtien ansiosta. Korkeapuristeisessa dieselissä efekti on varsin voimakas ja mahdollinen kaksoismassavauhtipyörä lisää vielä pyörintänopeuden vaihtelua koska kampiakseliin ei ole pultattuna niin suurta kiinteää massaa joka pakottaisi nopeuden tasaisemmaksi. Laturi on apulaitehihnalla käytettävistä laitteista inertialtaan suurin (isohko pyörivä massa ja pienen hihnapyörän ansiosta suuri nopeus). Ilman vapaakytkintä laturi siis hetkittäin työntäisi hihnaa eteenpäin sen sijaan että ottaisi siitä tehoa jolloin hihnan jännitys laturin molemmin puolin vaihtelee 2 kertaa joka kampiakselin kierroksella vedolta puristukseksi. Sopivalla kierrosluvulla resonanssi saattaa tosiaan olla melkoinen.

*
Varmaan se on suunniteltu käynnin tasaamiseksi mutta en näe mitään miksi kierrosherkkyys ei paranisi.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38 Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.Tarkoittaa ,että kierrosherkyys paranee.
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Marras 2020 18:13 Laturin roottorissa on jonkin verran massaa ja sitä kautta inertiavoimaa. Matalilla kierroksilla voimakas kulmanopuden vaihtelu aiheuttaa kovia sykäyksittäisiä voimia apulaitehihnaan jos vastassa on jäykällä yhteydellä kytketty vauhtipyörä (=laturi).
Vapaakytkin antaa laturin roottorin jatkaa pyörimistä inertiavoimallaan sen ajan kun kampiakseli hetkellisesti hidastaa puristustahdin aikana.
Yritän tässä pohtia, että kumpi meitä on ymmärtänyt vapaakytkimen periaatteen väärin päin.
Kun minun mielestäni vapaakytkin lukittuu nimenomaan kampiakselin kulmanopeuden kasvaessa ja luistaa kulmanopeuden laskiessa voimakkaasti. Tämä sykli toistuu kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti vaikka kierrusluku ei muuttuisi (4-pyttyisessä). Ja jos saivarrellaan niin tyhjäkäyntitilanteessa laturi pyörii vapaakytkimen ansiosta jopa hiukan suuremmalla kierrosluvulla, kuin hihnapyörien välityssuhde määrää.

Eihän se laturi lataisi jos kytkin luistaisi vetosuuntaan
.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 22:39 Varmaan se on suunniteltu käynnin tasaamiseksi mutta en näe mitään miksi kierrosherkkyys ei paranisi.
siksi varmaan että vapaakytkin on yhtä puuta toiseen suuntaan eli ei anna periksi, ei luista.
Kun moottorin kierrosluku nousee niin laturin kierrosluku nousee kanssa samassa tahdissa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ja samalla se säästää hihnaa, kun laturin inertia ei yritä pyörittää sitä hihnan nopeuden (=moottorin kierrosluvun) nopeasti laskiessa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jick
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Loka 2020 09:32

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Jick »

@rsk@ kirjoitti: 01 Marras 2020 20:24 https://youtu.be/MzCxnrG_OxU

Korkeapainepumppu naksuttaa kylmänä tuplat.
Tuossa videossa juuri "kovimmat" äänilähteet.
Omassa videossa kuuluu noiden äänien lisäksi tuo kalkattava ääni, joka katoaa ja ilmestyy taas.

Kokeilin tänään saada lisää selvyyttä äänilähteeseen käynnistämällä kylmän moottorin. Otin A/C:ta päälle-pois, lisäsin kuormaa laittamalla sähkölaitteita päälle ja taas pois, tuuletinta täysille ja kokonaan pois enkä saanut noin 15min aikana aiemmalla videolla kuuluvan äänen kuin kerran noin 5 sekunniksi. Mikään ei käsikopelolla vaikuta olevan löysällä. Täytyy kokeilla ajaa kone kunnolla lämpimäksi ja yrittää uudelleen mutta vaikuttaa hyvin epämääräiseltä. Tai en ainakaan keksi mitään millä saisin sen varmuudella esiin. Ei viitsisi viedä huoltoonkaan jos sitä ääntä ei saada välttämättä kunnolla esille.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Jick kirjoitti: 02 Marras 2020 10:53 Omassa videossa kuuluu noiden äänien lisäksi tuo kalkattava ääni, joka katoaa ja ilmestyy taas.

Kokeilin tänään saada lisää selvyyttä äänilähteeseen käynnistämällä kylmän moottorin. Otin A/C:ta päälle-pois, lisäsin kuormaa laittamalla sähkölaitteita päälle ja taas pois, tuuletinta täysille ja kokonaan pois enkä saanut noin 15min aikana aiemmalla videolla kuuluvan äänen kuin kerran noin 5 sekunniksi. Mikään ei käsikopelolla vaikuta olevan löysällä. Täytyy kokeilla ajaa kone kunnolla lämpimäksi ja yrittää uudelleen mutta vaikuttaa hyvin epämääräiseltä. Tai en ainakaan keksi mitään millä saisin sen varmuudella esiin. Ei viitsisi viedä huoltoonkaan jos sitä ääntä ei saada välttämättä kunnolla esille.
Pääsetkö näkemään apulaitehihnaa koneen käydessä?
Jos hihna "vipattaa" voimakkaasti niin vika saattaa johtua juuri vapaakytkimestä.

Vrt: https://youtu.be/J3DgkhxZybk?t=10

Video on volkkarista mutta periaate on sama.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 22:39
NiceMan kirjoitti: 01 Marras 2020 20:02

Vapaa kytkin on kuin räikkä eli pyörii vain toiseen suuntaan... eipä tuo laturin ottama teho tunnu juurikaan täyskiihdytyksessä, tosin kyseessä varmaankin enemmän kumikytkin tai jotain sen mukaista joka tasaa apulaiteille menevää voimaa eli laturin kierrosluku ei jää jälkeen suhteessa kampiakselin pyörimisnopeuteen.

Tosin omissa autoissa ei ole ollut yhdessäkään kun bensoja olleet kaikki.
V8:ssa ollut damppereita tasaamassa kyllä.

Googlasin ja voin olla väärässäkin joten korjatkaa.


*offtobic*
Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

*
Olen ymmärtänyt, että vapaakytkin on olemassa siksi että moottorin pyörimisnopeus ei suinkaan ole vakio vaikka kierrosluku ei muutukaan. Nelisylinterinen moottori jarruttaa kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti aina puristustahdin aikana ja menee taas hiukan edelle työtahtien ansiosta. Korkeapuristeisessa dieselissä efekti on varsin voimakas ja mahdollinen kaksoismassavauhtipyörä lisää vielä pyörintänopeuden vaihtelua koska kampiakseliin ei ole pultattuna niin suurta kiinteää massaa joka pakottaisi nopeuden tasaisemmaksi. Laturi on apulaitehihnalla käytettävistä laitteista inertialtaan suurin (isohko pyörivä massa ja pienen hihnapyörän ansiosta suuri nopeus). Ilman vapaakytkintä laturi siis hetkittäin työntäisi hihnaa eteenpäin sen sijaan että ottaisi siitä tehoa jolloin hihnan jännitys laturin molemmin puolin vaihtelee 2 kertaa joka kampiakselin kierroksella vedolta puristukseksi. Sopivalla kierrosluvulla resonanssi saattaa tosiaan olla melkoinen.

*
Varmaan se on suunniteltu käynnin tasaamiseksi mutta en näe mitään miksi kierrosherkkyys ei paranisi.
Normaalin kuluttajan autossa sitä kierrosherkkyyttä rajoitetaan ohjelmallisesti paljon paljon enemmän kuin mitä laturin vastuksella on vaikutusta.
"harder" is not a very good safeword
Jick
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Loka 2020 09:32

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Jick »

PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Marras 2020 11:21
Jick kirjoitti: 02 Marras 2020 10:53 Omassa videossa kuuluu noiden äänien lisäksi tuo kalkattava ääni, joka katoaa ja ilmestyy taas.

Kokeilin tänään saada lisää selvyyttä äänilähteeseen käynnistämällä kylmän moottorin. Otin A/C:ta päälle-pois, lisäsin kuormaa laittamalla sähkölaitteita päälle ja taas pois, tuuletinta täysille ja kokonaan pois enkä saanut noin 15min aikana aiemmalla videolla kuuluvan äänen kuin kerran noin 5 sekunniksi. Mikään ei käsikopelolla vaikuta olevan löysällä. Täytyy kokeilla ajaa kone kunnolla lämpimäksi ja yrittää uudelleen mutta vaikuttaa hyvin epämääräiseltä. Tai en ainakaan keksi mitään millä saisin sen varmuudella esiin. Ei viitsisi viedä huoltoonkaan jos sitä ääntä ei saada välttämättä kunnolla esille.
Pääsetkö näkemään apulaitehihnaa koneen käydessä?
Jos hihna "vipattaa" voimakkaasti niin vika saattaa johtua juuri vapaakytkimestä.

Vrt: https://youtu.be/J3DgkhxZybk?t=10

Video on volkkarista mutta periaate on sama.
Sain nakutuksen/kalkatuksen esille melko pitkän yrittämisen jälkeen. Kylmällä koneella ei mitään. Kävin ajamassa 10min lenkin ja sammutin ~5min ajaksi. Sen jälkeen kun käynnistin niin ääni oli kuultavissa tyhjäkäynnillä. Kalkatus myös nopeutuu kierrosten mukana jos hieman painaa kaasupoljinta.
Se selvisi myös että hihna ei heilu yhtään sen enempää äänen aikana. Ääni tuntuu tulevan suoraan koneen päältä, ehkä voimakkaimmin öljykorkin kohdalta. Mietin, että voisko olla jotain sytytykseen liittyvää (tulpat, puolat, ajoituksessa jotain??) mutta edelleenkään ei ole mitään varmaa tapaa saada sitä esille. Ääni myös hävisi kun sammutin ja käynnistin koneen heti uudestaan.

Latasin toisen videon
https://youtu.be/g9kcCC7nsT4
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Ei se hihna tosiaan vatkaa yhtään. Mutta ääni on kyllä hämäävästi ihan samanlainen kuin minulla oli.

Ääntä voi tarkemmin yrittää paikallistaa vanhanajan stetoskooppimenetelmällä.
Eli pitkä ruuvimeisseli koneen kylkeen ja korva kiinni meisselin kahvaan.

Varovasti tosin, ettei tule kummeli-sketsiä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Aaltoileva nakutus

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Marras 2020 07:44
Hoppa1 kirjoitti: 01 Marras 2020 19:38 Esim täyskiihdytyksissä vapaakytkin luistaa eikä ota laturin roottorin massaa heti mukaan.Tarkoittaa ,että kierrosherkyys paranee.
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Marras 2020 18:13 Laturin roottorissa on jonkin verran massaa ja sitä kautta inertiavoimaa. Matalilla kierroksilla voimakas kulmanopuden vaihtelu aiheuttaa kovia sykäyksittäisiä voimia apulaitehihnaan jos vastassa on jäykällä yhteydellä kytketty vauhtipyörä (=laturi).
Vapaakytkin antaa laturin roottorin jatkaa pyörimistä inertiavoimallaan sen ajan kun kampiakseli hetkellisesti hidastaa puristustahdin aikana.
Yritän tässä pohtia, että kumpi meitä on ymmärtänyt vapaakytkimen periaatteen väärin päin.
Kun minun mielestäni vapaakytkin lukittuu nimenomaan kampiakselin kulmanopeuden kasvaessa ja luistaa kulmanopeuden laskiessa voimakkaasti. Tämä sykli toistuu kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti vaikka kierrusluku ei muuttuisi (4-pyttyisessä). Ja jos saivarrellaan niin tyhjäkäyntitilanteessa laturi pyörii vapaakytkimen ansiosta jopa hiukan suuremmalla kierrosluvulla, kuin hihnapyörien välityssuhde määrää.



Eihän se laturi lataisi jos kytkin luistaisi vetosuuntaan
.
Kyllä se kytkin luistaa vetosuuntaan laturi on sylissäni joten tulkinnanvaraa ei ole.
Viimeksi muokannut Hoppa1, 02 Marras 2020 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Vastaa Viestiin