N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Mondeossa on perimätiedon mukaan moottori vaihdettu mutta siitä operaatiosta ei ole tarkempaa tietoa.

Auto pelittää periaatteessa kohtuullisen hyvin mutta takaraivossa nakertaa, että onko mahdollisen moottorin vaihdon yhteydessä myös suuttimet vaihtuneet ja että onko siinä tapauksessa niiden ohjelmointi kunnossa.

Onko tiedossa, että Satakunnassa saisi suuttimien ohjelmoinnin tarkistettua ja teetettyä asianmukaisesti muuallakin kuin merkkiliikkeissä?
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Sörsselssön kirjoitti: 21 Loka 2020 20:55 Mondeossa on perimätiedon mukaan moottori vaihdettu mutta siitä operaatiosta ei ole tarkempaa tietoa.

Auto pelittää periaatteessa kohtuullisen hyvin mutta takaraivossa nakertaa, että onko mahdollisen moottorin vaihdon yhteydessä myös suuttimet vaihtuneet ja että onko siinä tapauksessa niiden ohjelmointi kunnossa.

Onko tiedossa, että Satakunnassa saisi suuttimien ohjelmoinnin tarkistettua ja teetettyä asianmukaisesti muuallakin kuin merkkiliikkeissä?
Mitä tarkoitat tolla "kohtuullisen hyvin"?
"harder" is not a very good safeword
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana OK mutta sillai verkkaisesti. Ei käynnisty avainta vaan näyttämällä vaan pyörittää kierroksen tai pari ja sitte käy. Akku on uusi ja täyteen varattu - käynnistymistyyli lienee vaan ominaisuus?

Vääntö ja tehot ovat mun mielestä tallella ja kulutus sekalaisessa ajossa siinä 5 l paikkeilla, matka-ajossa alle.

Ajomäärä n. 200 tkm mutta tuosta mahdollisesta moottorin vaihdosta ei ole parempaa tietoa kuin edellisen omistajan aikoinaan saama puolittainen perimätieto.

EGR ja imusarja pitää ottaa vielä auki puhdistusta varten, muuten auto toimii koko ajan paremmin ja paremmin; 2019 katsastuksen jälkeen edellinen ajoi vuodessa vaan 200 km eli lievää tukkoisuutta on voinut olla vaivana.

Kokonaisuutena mukava ja siisti peli. Käy niinkuin Transit mutta kaipa tämän pitääkin. Tyhjäkäyntiääni ei ole kovin sievä mutta sekin lienee vaan ominaisuus?
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Sörsselssön kirjoitti: 22 Loka 2020 06:54 Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana OK mutta sillai verkkaisesti. Ei käynnisty avainta vaan näyttämällä vaan pyörittää kierroksen tai pari ja sitte käy. Akku on uusi ja täyteen varattu - käynnistymistyyli lienee vaan ominaisuus?

Vääntö ja tehot ovat mun mielestä tallella ja kulutus sekalaisessa ajossa siinä 5 l paikkeilla, matka-ajossa alle.

Ajomäärä n. 200 tkm mutta tuosta mahdollisesta moottorin vaihdosta ei ole parempaa tietoa kuin edellisen omistajan aikoinaan saama puolittainen perimätieto.

EGR ja imusarja pitää ottaa vielä auki puhdistusta varten, muuten auto toimii koko ajan paremmin ja paremmin; 2019 katsastuksen jälkeen edellinen ajoi vuodessa vaan 200 km eli lievää tukkoisuutta on voinut olla vaivana.

Kokonaisuutena mukava ja siisti peli. Käy niinkuin Transit mutta kaipa tämän pitääkin. Tyhjäkäyntiääni ei ole kovin sievä mutta sekin lienee vaan ominaisuus?
Eli jos kulkupuoli on kunnossas, kulutus normaalia ja ei savuta niin en usko että ongelma on suuttimissa. Jos tuntuu että starttaa liian kauan niin tarkista/tarkistuta hehkut ja polttoaineen saanti.
"harder" is not a very good safeword
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

OK, kiitti.

Näiden käyntiääni erityisesti tyhjäkäynnillä ei liene kovin 'sivistyneen" oloinen vaikka kaikki olisikin kunnossa? :)
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Sörsselssön kirjoitti: 22 Loka 2020 14:55 OK, kiitti.

Näiden käyntiääni erityisesti tyhjäkäynnillä ei liene kovin 'sivistyneen" oloinen vaikka kaikki olisikin kunnossa? :)
Kyllä sen pitäis "terveemmältä" kuulostaa kuin vaggilainen 1.9tdi
"harder" is not a very good safeword
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Mulla on vertailupohjana 2011-mallinen CFFB. Sen ääni pehmentyi lopullisesti kun Sysleri tuli takaluukusta sisään. :(
Mutta annetaan tälle lisää maantietä niin jos se äänikin siitä vielä hieman asettuu.
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Tuli tuossa mieleen, että talven lähestyessä nuo hehkut voisi tosiaan vaihtaa.

Mikä firma mahtaa olla Fordin hehkujen OEM-valmistaja?

Äkkisiltään näyttäisi olevan tarjolla ainakin Berua, NGK:ta ja Boschia? Mikä näistä hyvälaatuiseksi havaittu?
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Sörsselssön kirjoitti: 22 Loka 2020 18:44 Mulla on vertailupohjana 2011-mallinen CFFB. Sen ääni pehmentyi lopullisesti kun Sysleri tuli takaluukusta sisään. :(
Mutta annetaan tälle lisää maantietä niin jos se äänikin siitä vielä hieman asettuu.
No joo kyllä noi 2.0 tdi moottorit alkaa olla niin nykyaikaisia että ne kuulostaakin jo muulta kuin traktorilta. Ja toi 1.9 tdi pohjautuu jo -70 luvulla käytettyyn 1.6 litraseen tdi koneeseen joten senkin vuoksi se käynti on hieman karkeahko.

Tulpista en osaa sanoa mikä olisi paras ku ite en oo ikinä tarvinnu niitä vaihdella. Mutta uskon että ku ostat mitkä tahansa merkki hehkun niin paremmat ne on kuin vanhat.
"harder" is not a very good safeword
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

No juu. Kummasti käynti siistiytyi kun tehtiin pientä putsausta. Ja käynnistyminen helpottui kovasti vaihtamalla kaikki uudet hehkut - vanhoista oli kaksi pimeänä.

Lisäksi vaihdettiin uusi Wahlerin termostaatti. Nyt lämpeää kone normaaliasteille asti.

Hyvin kiekaisee... 8-)

Kuva

Kuva

Kuva
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
Sörsselssön
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: N7BA suuttimien ohjelmointia Satakunnassa?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Ja laakista läpi viikolla katsastuksesta. 8-)
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1991 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
Vastaa Viestiin