ford ka mk1 vm99 laatikon vivusto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hevimies
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Loka 2020 05:21
Paikkakunta: Padasjoki Arrakoski

ford ka mk1 vm99 laatikon vivusto

Viesti Kirjoittaja hevimies »

elikkäs homma on seuraavanlainen. ostin tuossa työkaverilt auton pois kun halvalla sain :roll:
Ongelmana on 5 vaihteen päälle kytkentä. Vaihdevivun kuoren takakannakkeesta on jo löysät pois ja säädin eilen vaihdot ns oikein eli 4 tupaan ja lootaan ja sainkin muuta vaihteet tosi napakaksi, mutta vielä vitonen hannaa vastaan.
Aloin pohtimaan mahtaisiko se "ristinivel" olla syyllinen siellä, mutta sitä kait ei uutena saa. Nailonia otin töistä valmiiksi ja pohdin jos sellasen pyöräyttäs itse, mutta aina se kaupasta ostettu ois parempi. Muutkin poppakonstit olis tervetulleita, että sais tuon vaihteen pykälään. 8-)

Sitten kun askiin saa 5 pykälään eli tuurilla, ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä tai muutakaan teknistä hannailua tule vastaan.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: ford ka mk1 vm99 laatikon vivusto

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Tuossahan on iB5 loota.
viewtopic.php?t=40611
hevimies
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Loka 2020 05:21
Paikkakunta: Padasjoki Arrakoski

Re: ford ka mk1 vm99 laatikon vivusto

Viesti Kirjoittaja hevimies »

Tänään tultiinkin sitten hinurin kyydillä takasin tallille. :evil:
Eilisen toimi loota just niiku pitääkin, oli vaan se muoviristikko kulunut niin että siinä oli tappien reijät kasvanu puolimilliä.
Joten tein messingistä sinne holkit ja samalla purin kepin pään ja tarkistin siellä olevan pallonivelen kunnon, sekä lisäsin rasvaa.
Vaihdoista tuli aivan saamarin tarkat.

Nyt sitten alko tekemään sitä ettei ajossa saanut enää 5 tiputettua vaihdetta. Yhen kerran meni ja aattelin et kokeillaan uusiksi ja 4 kautta 5 tupaan ja eipä mennykkään jäi jotenkin väliin niin, että loota oli vapaalla mutta kuitenkin keppi ei liikkunut vapaasti. Pitää kohta nostaa kippo ilmaan ja vilkasta olisiko se säätö kääntyny sieltä. Laitoin netistä löytyvien ohjeiden mukaisesti 4 tupaan ja 9mm poranterä kopan läpi. edestä kiristin sen liitoksen momenttiin.

Senverran on tiedossa että lyhyemmän vetarin puolen o rengas tiputtelee hieman öljyä läpi ja vetarista kun otti otteen niin tuntuu olevan välystä siinä laakerissa? saako onko siellä kannatuslaakeri erikseen vai onko kyseessä heti se vetopyörästön poskilaakeri?
Sen verran kyllä kiinnostais tehdä jos ei autolla tarvis töihin ajella että pusrkis ja kattois lootan läpi ja vaihtelis kuluneet osat. On meinaan kohtuu kalliita noi käytetyt askit tämän arvoiseen kinderiin. :D
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: ford ka mk1 vm99 laatikon vivusto

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jos hölskyy siellä lootan sisällä niin poskilaakerit sitten menny,tuttua mulle noista MK4 Escoista kun ehjiä lootia ei enää mistään löydy aina pitäs korjata kuka vaan senkin tekis...
Ja tuo vaihteiden takertelukin voi olla yksi oire juurikin siitä väljyydestä,kun vetopyörästö väljistyy ei toimi vaihteetkaan oikein ei ainakaan Escoissa
hevimies
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Loka 2020 05:21
Paikkakunta: Padasjoki Arrakoski

Re: ford ka mk1 vm99 laatikon vivusto

Viesti Kirjoittaja hevimies »

purin koko härpättimen ja peruutusvaihteen juoksupyörä sekä 5 siirtohaarukka olivat ainoita ongelmia. poskilaakerit voisi vaihtaa varuiksi tosin en tiedä kuinka oikeaoppisesti tuota murikkaa pitäs shimmailla. Ostimpa sitten viikonloppuna 04 kan vaihteiston ja sehän on toki väärä kun muuttuu se durateccikoneeksi. olisin halukas vaihtamaan jos joltakulta löytyis oikee malli.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: ford ka mk1 vm99 laatikon vivusto

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jos siellä murikassa on sellaset kalvojouset niin paha simmailla kohdilleen ens kertalaisen,yks puolituttu oli Escoon laitellu jonkun jousisokan tms sinne painamaan että väljät poistui,ainakin se Escon mallinen perä oli susi jo syntyessään,miten lie nuo hiukka uudemmat??
Vastaa Viestiin