Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Vaihtuko ne asentoanturit, vai onko ne vanhasta koneesta?
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja focst »

kmtt kirjoitti: 12 Loka 2020 22:59
focst kirjoitti: 12 Loka 2020 21:50 Se on oppinut vanhasta koneesta kampiakselin ja nokkien asennot ja herjaa nyt kun ne ei ole samat uudella koneella. Herjaa ajoitusta vaikka se on kohdallaan eli opitut arvot täytyy nollata että hyväksyy uuden koneen asennot.
Hmm, jaha. Nyt alkoikin tämä ecoboostin VVT kiinnostamaan. Milläs opituilla ja muuttuvilla parametreilla niitä säätöpyöriä ajetaan identtisissä moottoreissa eri asentoon ja montako eri mahdollista "opittua" asentoa niillä eri moottoreilla on?

Jos mulla on koko koneen yläkerta pöydällä yksiin osiin purettuna, ja sen jälkeen takaisin asennettuna, niin mistä moottorinohjain tietää, että nyt onkin se "vanha" kone uudelleen kasattuna, eikä sen takia sitten tarvi herjailla, tai vaatia asentojen nollauksia. Mutta jos olisikin "uusi/toinen" kone, niin sitten se päättääkin, että nythän tälle täytyykin vähän vikavaloja sytytellä ja asentoja nollailla?

Ajoitukset kun on kohdillaan, niin kampiakseli, nokka-akselit ja VVT-pyörät on kuitenkin molemmissa koneissa tasan samoissa asennoissa. Ja säätöpyörien asentoa ymmärtääkseni säädellään ihan muilla parametreilla, kuin "opituilla" arvoilla, eli enemmänkin kierroslukuun, lämpötilaan ja koneen kuormitukseen liittyvillä, mutta näille nyt kai ihan etukäteen eculle ohjelmoidut kartat, että montako astetta missäkin tilanteessa ajoitusta muutetaan ja mihin suuntaan. Saatan toki olla väärässä, kun en Fordin venttiilien ajoituksen ohjausta sen syvällisemmin tunne.
Ainakin mulla vanhassa ei ollut jako kohdallaan eli oli oppinut väärät asennot. Tämä nollaus kuuluu ainakin 1.0ecoboost koneessa tehdä remmin vaihdon yhteydessä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Oliko tämä Mondeo viritetty? 🤔
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

Ei todellakaan. Normi 118 kW ja 160 hp. Ja ei ole bensiinimoottorissa egr-venttiiliä. Eikä ole toiminut 2018 asennettu jäähdytysnesteen alenema-anturi missään vaiheessa eikä mitkään muutkaan varoitusvalot. Ei ole vienyt tai vuotanut jäähdytysnestettä. Mitä ulkomaisilta sivuilta lukee, niin on selittämättömiä ylikuumenemisia ollut, josta on seurannut sylinterivaurioita. Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec). Itse tehtyä öljyhuoltoa ei siis noteerata huolloksi ollenkaan, vaikka ennen vauriota ajettu noin 10 000 km. Merkkikorjaamon mukaan voitelun puute ei ole syy, mutta tuskin antavat sitä kirjallisena.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja foop »

Samuli1972 kirjoitti: 14 Loka 2020 19:55 Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec). Itse tehtyä öljyhuoltoa ei siis noteerata huolloksi ollenkaan, vaikka ennen vauriota ajettu noin 10 000 km. Merkkikorjaamon mukaan voitelun puute ei ole syy, mutta tuskin antavat sitä kirjallisena.
Ihan mielenkiinnosta: Mikä on 1.6 Ecoboostin öljynlaatuvaatimus ohjekirjassa? Castrolin öljyvalisin suositti autosi spekseillä Stop-Start 5W-20 E tai 5W-30 A5, mutta ei 5W-40.

Jäin vain miettimään että täyttääkö Castrol Magnatec 5W-40 autosi laatuvaatimuksen? Minustakin se kuulostaa hieman "paksuhkolta", kun modernit moottorit usein suunnitellaan 5W-30 tai ohuemmille öljyille 🤔
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590004/ ... W-40-C3-4l

Ei näy Ford luokituksia...


Ohjekirja:

Engine oil - petrol engines only WSS-M2C948-B 5W-20 Castrol or Ford Engine Oil

Alternative engine oil - all petrol engines WSS-M2C913-C 5W-30 Castrol or Ford Engine Oil

Hmm... tuon mukaan tämä olisi käynyt ja olisi ollut vielä halvempaakin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/ ... F-5W-30-5l
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja foop »

Paha rasti mikäli on käytetty öljyä millä ei ole vaadittua laatuluokitusta :( Ei voi tietää mikä on riski moottorille pitkässä juoksussa. Se on myyjälle kultatarjottimella paikka vedota siihen ettei autoa ole huollettu oikein: vaikka näyttäisikin siltä ettei vaurio ole öljyn aiheuttama, niin myyjäpuoli todennäköisesti tarttuu tähän tiukasti...
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja duckworth »

duckworth kirjoitti: 12 Loka 2020 22:26 Tota jälkimmäistä mulla on Omegan 2.2 litrasessa Ecotecissä :D , mutta käsittääkseni magnatec 5w40 on hiukan paksuhkoa tyyliin mihinkään alle 300tkm ajettuun 2000-luvun Fordin 4-syl. bensakoneeseen :shock: Siis Zetec-E ja siitä eteenpäin. Korjatkaa jos oon väärässä...?

EDIT: PSA-puolella ainakin on sellainen huomio tullut että jos käytetään paksumpia öljyjä, ei saisi enää siirtyä takaisin huuhteleviin (kuten esim. 0w30) öljyihin, koska irrottaa likaa joka sitten kulkeutuu ikävästi laakereille.
Fiestalla kirjoitti: 14 Loka 2020 23:41 https://www.motonet.fi/fi/tuote/590004/ ... W-40-C3-4l

Ei näy Ford luokituksia...


Ohjekirja:

Engine oil - petrol engines only WSS-M2C948-B 5W-20 Castrol or Ford Engine Oil

Alternative engine oil - all petrol engines WSS-M2C913-C 5W-30 Castrol or Ford Engine Oil

Hmm... tuon mukaan tämä olisi käynyt ja olisi ollut vielä halvempaakin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/ ... F-5W-30-5l
Tiedä sitten enkö sanonut asiaa tarpeeksi selvästi...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Samuli1972 kirjoitti: 14 Loka 2020 19:55Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec)
Tuosta 5W-40 öljyn sopivuudesta kannattaisi olla kirjallisena se kysymys ja merkkihuollon vastaus, muuten sillä ei taida olla painoarvoa. Valitettavasti. Saattaa olla liian paksua tuolle koneelle, kuten fiksumpi asian jo ilmaisi.

Mikä se sinun auton malli, moottorikoko ja teho on tismalleen että saadaan tarkat suositukset esille, ellei jollakin ollut IDENTTISEN setupin huoltokirjaa saatavilla?
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

Tuskin antavat kirjallisena mitään kun ovat Fordin edustajia. Kysyin vaan vuosi sitten merkkiliikkeestä voiko käyttää 5W-40 öljyä (Castrol Magnatec) kun sitä oli jäänyt varastoon ja vastaus oli että tuskin haittaa...silloin km 112 000 ja ajattelin että on jo vähän kulunut ja voisi mennä yhtä pykälää jäykemmälläkin öljyllä. Varsinkin kun aina lämmityspistokkeessa ja kylmäkäynnistyksiä todella vähän. Yhden öljyluokan muutos yli 100 000 ajetulla moottorilla kuitenkaan tuskin on syy, kyseisellä öljyllä oli siis ajettu noin 10 000 km 2019 syksystä elokuuhun 2020. 5W-30 on suositus eikä ehdoton kielto käyttää mitään muuta, täytyy jatkossa olla tarkempi jos noin tarkka öljystä. Nyt oli suosituskin muuttunut 5W-20 ja Volvo V40 2012 jossa sama Fordin lohko niin suositus 0W-30.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja foop »

Aika erikoista että merkkihuolto on antanut tuommoisia ohjeita öljyn suhteen? Ja nyt Ford käyttää sitä asiakasta vastaan ettei korvata mitään...

Juu viskositeetti saattaa olla suositus. Vaikka kylmässä molemmat ovat 5W, niin toinen on kuumana paksumpaa (30 vs. 40). Tärkeintä on laatuluokitus WSS-M2C948-B tai WSS-M2C913-C että löytyy ja se yleensä on vaatimus. Laatuluokitus ottaa kantaa öljyn teknisiin ominaisuuksiin koostumus, moottoritestit yms, eli on käytännössä ainoa tapa varmistua että öljy on autolle riittävän hyvää.

Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

foop kirjoitti: 16 Loka 2020 16:33 Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
Ylikuumentuminen kai tapahtui, anturit/ECU eivät vain siihen reagoineet? Ja se oli juuri siinä ennen pysäyttämistä, viimeiset sadat metrit. Ja oliko se syy vai seuraus? Paljon kysymyksiä...
Öljynjäähdytin tässä kai kuitenkin oli? Sieltä voisi teoriassa myös nesteet päästä öljyn joukkoon.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

foop kirjoitti: 16 Loka 2020 16:33 Aika erikoista että merkkihuolto on antanut tuommoisia ohjeita öljyn suhteen? Ja nyt Ford käyttää sitä asiakasta vastaan ettei korvata mitään...
Se taisi olla jonkun henkilökohtainen mielipide, ei Fordin..
foop kirjoitti: 16 Loka 2020 16:33 Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
Tätä mä taisin aikaisemmin veikata. Nyt tarvitaan kuvia kannesta ja lohkosta. 8-)
Mixu
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Huhti 2022 11:14

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Mielipidettä kysyisin. Mondeo 2012 1,6 ecoboost. Lapista eteläsuomeen ajellessa ei voinut ajaa kuin pintakaasulla. Vähänkään kun koitti normaalisti kiihdyttää rupesi nykimään/tärisemään. Kotiin palattua auto korjaamolle ja diagnoosi seuraava:
Vikakoodit luettu: herjaa imu ja pakonokka-akselin ajoituksesta ja sytytyskatkoksista. 1. Sylinterin sytytystulppa reilusti karstoittunut. Jakopään ajoitus tarkastettu, ajoitus ok. Öljypohja purettu, imusihdissä pala mäntää ja männän renkaan paloja.
Kysymys kuuluu, kannattaako/saako korjattua? (autolla ajettu 250tkm) vaiko vaihtaa koko moottori:
Uusi moottori asennettuna 6500€ ja käytetty 75tkm ajettu käytetty moottori vaihdettuna 4700€.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Mixu kirjoitti: 07 Huhti 2022 18:39 Mielipidettä kysyisin. Mondeo 2012 1,6 ecoboost. Lapista eteläsuomeen ajellessa ei voinut ajaa kuin pintakaasulla. Vähänkään kun koitti normaalisti kiihdyttää rupesi nykimään/tärisemään. Kotiin palattua auto korjaamolle ja diagnoosi seuraava:
Vikakoodit luettu: herjaa imu ja pakonokka-akselin ajoituksesta ja sytytyskatkoksista. 1. Sylinterin sytytystulppa reilusti karstoittunut. Jakopään ajoitus tarkastettu, ajoitus ok. Öljypohja purettu, imusihdissä pala mäntää ja männän renkaan paloja.
Kysymys kuuluu, kannattaako/saako korjattua? (autolla ajettu 250tkm) vaiko vaihtaa koko moottori:
Uusi moottori asennettuna 6500€ ja käytetty 75tkm ajettu käytetty moottori vaihdettuna 4700€.
En tiedä pitäiskö tästä tehdä ihan oma ketju että ei sotke toiseen mutta kait noihin alkaa jo uusia mäntiä etc. saada vaikka marmori uuden koneen mielummin myyy... Tosin miltä itse sylinteri näyttää että onko ottanyt osumaa pahasti ja entä kansi...
Käytetyn vaihtomoottorin voi saada halvemmalla ulkomailta, muistaakseni hollannissa tai tanskassa on koneita tarjolla tosin vaihto maksaa siltikin
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja focst »

Ei kannata ainakaan samaan lohkoon ruveta uutta tekemään. Olen näitä laittanut ja sylintereiden päät väsyy ja murtuu menee nesteet palotilaan. Itse suosittelen uutta sillä ajaa pitkään. Käytetystä ei koskaan tiedä voi tuurilla saada hyvän tai sitten hajoaa uudestaan piankin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

focst kirjoitti: 08 Huhti 2022 19:34 Ei kannata ainakaan samaan lohkoon ruveta uutta tekemään. Olen näitä laittanut ja sylintereiden päät väsyy ja murtuu menee nesteet palotilaan. Itse suosittelen uutta sillä ajaa pitkään. Käytetystä ei koskaan tiedä voi tuurilla saada hyvän tai sitten hajoaa uudestaan piankin..
Useita moottoreita vaihtaneena ja joitakin korjanneena olen samaa mieltä eli tehdasuusi moottori tuolla hintaerolla on hyvin edullinen vaihtoehto verrattuna käytettyyn.
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
tikola
Viestit: 255
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja tikola »

Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Huhti 2022 22:49 mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
Kaksi syytä:
  • Konetta pienennetty ja samalla tehoa otettu siitä pienestä enemmän irti = toleranssit pienenee ja sitäkautta jonkun tapahtuman vaikutus suurenee
  • Lisätty apulaitteita, joiden vikaantuminen aiheuttaa sitten ongelmia
Kulutusta ja päästöjä on saatu näin pienennettyä, mutta sitten samalla kun tulee lisälaitteita ja ominaisuuksia paino nousee, joka ulosmittaa saatua kehitystä.
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tikola kirjoitti: 09 Huhti 2022 05:53
Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Huhti 2022 22:49 mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
Kaksi syytä:
  • Konetta pienennetty ja samalla tehoa otettu siitä pienestä enemmän irti = toleranssit pienenee ja sitäkautta jonkun tapahtuman vaikutus suurenee
  • Lisätty apulaitteita, joiden vikaantuminen aiheuttaa sitten ongelmia
Kulutusta ja päästöjä on saatu näin pienennettyä, mutta sitten samalla kun tulee lisälaitteita ja ominaisuuksia paino nousee, joka ulosmittaa saatua kehitystä.
Maamoottoreista puhetta kun on, niin voisi sanoa ehkä että 2000-luku oli vähän sellainen peak point kanavaruisku-moottoreiden osalta mitä eurooppalaisiin autoihin tulee. Fordin Zetec ja Duratec, VAGin 1.8 20V T, Opelin Ecotec jne. Toki noissakin omat tyyppivikansa mutta kun huoltoja ei laimin lyönyt niin noilla ajoi ja ajaa vielä pitkältä.

Vaikka korkeapaineisella suoraruiskutuksella saavutetaan pienempi kulutus, on se tuonut kimpun ongelmia juuri kestävyyteen, ja harmillisesti se ero em. bensan kulutukseen on marginaalinen vrt. kanavaruiskuun. Käsittääkseni Mazda on jo siitymässä takasin päin tässä asiassa, aika näyttää seuraako muut perässä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja hke »

Olen ymmärtänyt että ecoboost koneiden lohkot halkeilevat, todennäköisesti liikaa kevennetty, lämpöjännitykset, käyttöjännitykset jne.. Jäähdytysnesteet sylinteriin ja se on siinä. Yksi syy miksen tule st 2.0 dci:tä vaihtamaan.
https://fordauthority.com/2020/12/new-l ... leaks/amp/
Vastaa Viestiin