Puoli vuotta moottorirempasta tuo rupesi 200tkm paalun ja kesän 1kk seisokin jälkeen oireilee..
Kylmänä (mitä tuonut kesällä voi olla) nopea joutokäynnin kiekkojen laskettua käynti alle 1k rpm oli vähän vatkaavaa, mutta meni ohi koneen lämmettyä. Vaan nyt kesken ajon motarin rampilta kehälle jatkettaessa kone alkoi vatkaa kokoaja ja tehot hukassa - ajettava 3krpm niin pysyy liikenteen virrassa eikä vatkaa, mutta aika kesy on.. 4k rpm rupeaa vetämään selkeästi paremmin. Kuulemma joskus on tehnyt tärräämistä 2k rpm kohdilta voimaa pyydettäessä
DTC kertoi, että missfire syl 2 ja 3. Ja tulihan egr:stäkin.. Otin koneen käydessä tyhjä käyntiä 2. pytyn suuttimen liittimen irti; ei vaikutusta ja sama jos tulpan johdon irroittaa lennossa. Samoin 3. pytty vaikuttaa aavistuksen. 1. tai 4. vaikuttaa tramaattisesti. Eli 2. pytty viraton..
Ford VCM:llä näkee koneen käydessä, että lamda karkaa rikkaalle, mutta pcm laihentaa ja kiekat/kone alkaa vatkaa..
Kone rengastettu talvella,samalla uusi egr, uudet tulpat johtoineen. Imuläpät deaktivoitu (alipaineletku irti ja tulpattu) kun vielä pieni välyksiset akselilta). Btw sivujuonteena deaktivoinnista, että vaikuttaa öljyn kulutukseen ja pölläytyksin oleellisesti kun ei vähän falskit ohjurit laske läpi (uudet kumit on), eikä imusarjaan kerry pcv-ventttilin (uusi sekin) kautta samalla tavalla öljyä. Ehkä moottorijarru hivenen vaisumpi.
Mutta tosiaan nyt tyhjäkäynti vatkaa. Käy kolmella tai alle.
- epäilin kipinän puutetta strobolla; 1. ja 4 pytty kipinöi tuplatiuhempaan kuin 2. ja 3. Hain mätänetistä uuden coil packin. Ei auttanut. Ilmeisesti oli asiakaspalautus kun oussi avattu ja liittimessä jälki käytöstä. Tarvike/halpis päkkejä briteissä moitittu..
- ColorTune (ikkuna)tulpalla katoin pytyt läpi.
- 1 ja 4 hyvät (pedaalilla rikastaa keltaiseksi ja tasakiekoilla pysyy "buencen" sinisenä, laskevilla kiekoilla laihentaa valkoiseksi).
- 2 ja 3. kipinää antaa nätisti, mutta liekki valkoista ja kaasu pumpattaessa sinistyy aivan hiukan - eli laihaa, laihaa..
- polttoaine puoli alkoi epäilyttää; laitoin suuttimet uä-pesuun. Sähkön kera pikku paineilla strittasivat about samalla lailla. Laitoin takasin samoille sylkyille railiputkeen, joka kävi irrallaan myös pesussa. Putkesta tuli 1mm kumin palanen ja muutama hitu ilm. ruostetta linjasta. Suodatin pumpun jälkeen vaihdettu myös talvella:
- sama jatkuu; 2. turha pytty ja 3. melkein myös
- vaihdoin suuttimet päittäin 2<>1 ja 3<>4. Ei auttanut; 2. turha pytty ja 3. melkein myös
- railin painetta ei voi mitata mistään ellei tee t-kappaletta pa-putkeen/pikaliittimeen, mutta pumppu puskee nätisti astiaan sen muutaman sekan
- suuttimien vastusarvot ohmilleen samat, mutta johtojen hyvyyttä ei ole kollattu pcm:lle asti
Pitkän raportin jälkeen, mitä epäilet? Lue yo. kuitenki ensiksi
OE/motograft coil pack taitaa mennä vielä ostettavaksi..