S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Elikkä tänään auto nykäs ja sen jälkeen tuntu kaasun vastaaminen tökkivältä välillä.
Luin vikakoodit ja sain tuollaset koodit p0234 ja p0236.
Nuohan viittais map sensoriin ja boost solenoidiin?

Kyseisest osat olen vaihtanut reilu kuukausi sitten uusiin,nii voiko vika olla noissa vai joku muua?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Herää kysymys onko vaihdetut osat alkuperäisiä. Noita monesti jos huono tarvike niin ongelmia tiedossa. Ilmamassamittari yksi niistä. Ja ne liitoset muuten kunnossa sähköpuolella. Happianturit ja muut jutut kunnossa että seokset kunnossa. Samoin turbo on kunnossa onko koskaan huolettu jos kilsoja mittarissa riittävästi eli 240tkm vaikka
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Renee kirjoitti: 03 Elo 2020 20:25 Herää kysymys onko vaihdetut osat alkuperäisiä. Noita monesti jos huono tarvike niin ongelmia tiedossa. Ilmamassamittari yksi niistä. Ja ne liitoset muuten kunnossa sähköpuolella. Happianturit ja muut jutut kunnossa että seokset kunnossa. Samoin turbo on kunnossa onko koskaan huolettu jos kilsoja mittarissa riittävästi eli 240tkm vaikka
Autolla ajettu 210tkm ja boschin map anturi,pierburgin turbo solenoidi.
Vanhat oli samoja.
Map anturin purin tänään ja putsasin liitoksia ja maffin putsasin,ei vaikutusta.
Turboa ei tietääkseni ole huollettu mutta vetoja ihan mukavasti on vielä ja luulis et jos turbo menossa nii ei jaksa ahtaa kunnolla/syö öljyä reippasti.
Mietin turbo solenoidin letkuja voisko olla puhki,ilmeisesti sit yrittää ahtaa liikaa jos reikä?
Mites jumittava hukkaportti oireilee yleensä?

Tai sit on vaa uusi osa rikki.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Millä laitteella luit?
Ja ookko tarkastanu hukkaportin kellon kuntoa ja kellon säätöä?
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Noi koodit paremminkin molemmat viittaa siihen että auto on tunnistanut että ahdot karkaa liian suuriksi ja ahdot karkaa vaikka auto yrittää niitä rajoittaa tai hukkaportti ei aukee vaikka kaikki muuten toimii ( vuoto tai hukkaportin kello ei vaan pelaa) .
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mahtaako se ahtopaine olla mitä että säätö toimii kunnolla.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=51093.0
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Luin vikakoodit elm 327 lukijalla.

Tänään ois tarkotus nostaa oikea etukeula ylös ja katsoa boost solenoidi ja hukkaportti.
Eli vika voisi olla että hukkaportin kello jumittaa mahdolllisesti taikka vuoto hukkaportin letkuissa?
Jos ahtovuoto muualla putkistossa niin eikös se sillon ahtaisi liian vähän?

Kellään tietoa minkä kokosta letkua tuohon boost solenoidiin ja hukkaportin kelloon menee?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eli sulla ei ole ahtopaineen kertovaa mittaria autossa että et tiedä millä paineilla mennään. Varmaan letkut esille niin näet ne sitten missä hapessa ne on.
Tuossa vähän tietoa.
https://www.do88.fi/fi/artiklar/moottor ... index.html
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Renee kirjoitti: 04 Elo 2020 08:21 Eli sulla ei ole ahtopaineen kertovaa mittaria autossa että et tiedä millä paineilla mennään. Varmaan letkut esille niin näet ne sitten missä hapessa ne on.
Tuossa vähän tietoa.
https://www.do88.fi/fi/artiklar/moottor ... index.html
Joo ei ole mittaria mutta tuntee kyllä että ahtaa liikaa,liian nopeasti nostaa ahdot kun painaa tasasesti kaasua ja sen jälkeen nykäsee että ahdot laskee.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

tonza85 kirjoitti: 04 Elo 2020 06:18 Luin vikakoodit elm 327 lukijalla.

Tänään ois tarkotus nostaa oikea etukeula ylös ja katsoa boost solenoidi ja hukkaportti.
Eli vika voisi olla että hukkaportin kello jumittaa mahdolllisesti taikka vuoto hukkaportin letkuissa?
Jos ahtovuoto muualla putkistossa niin eikös se sillon ahtaisi liian vähän?

Kellään tietoa minkä kokosta letkua tuohon boost solenoidiin ja hukkaportin kelloon menee?
Kyllä sitä juuri vuodolla tarkoitin että ne hukkaporttia ohjaavat letkut vuotaa, ei itse ahtoputket.
"harder" is not a very good safeword
ajonautinto
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

tonza85 kirjoitti: 04 Elo 2020 09:49
Renee kirjoitti: 04 Elo 2020 08:21 Eli sulla ei ole ahtopaineen kertovaa mittaria autossa että et tiedä millä paineilla mennään. Varmaan letkut esille niin näet ne sitten missä hapessa ne on.
Tuossa vähän tietoa.
https://www.do88.fi/fi/artiklar/moottor ... index.html
Joo ei ole mittaria mutta tuntee kyllä että ahtaa liikaa,liian nopeasti nostaa ahdot kun painaa tasasesti kaasua ja sen jälkeen nykäsee että ahdot laskee.
FORScanilla näkisi suoraan anturien arvot http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=52320

MAP jännitteestä pääsee suoraan kiinni paineisiin olettaen anturin toimivan oikein.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Nyt on laitettu uudet letkut ja testattu boost solenoidi ja se ainaki naksu ku antoi virtaa.
Nollasin vikakoodit nii tulee heti p0236 vaikka autoa ei käynnistä.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Sun pitäis melki tsekata livedatalla näyttääkö se et paineet on tapissa vaikka auto ei olisi käynnissä ja muuttuuko arvo jos irrotat liittimen map anturista jos muuttuu niin map on sökö jos ei muutu niin piuhat on jostain oikosulussa
"harder" is not a very good safeword
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Latasin forscan liten ja ostin sen lisenssin.
Pystyykö sillä katsomaan?

Löysin map sensori kohdan ja näytti koko ajan 2.55v kokeilen irrottaa sensorin vielä kun kotia pääsen.

Mitä sensorin pitäisi näyttää kun auto ei ole käytössä?
Lukema ei muutu ainakaan kaasua painamalla.
Viimeksi muokannut tonza85, 04 Elo 2020 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules oliko tämä osa jonka vaihdoit ja vikakoodia vain tulee.
https://m.autodoc.fi/bosch/1149682?gshp ... wsQAvD_BwE
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Renee kirjoitti: 04 Elo 2020 16:53 Kuules oliko tämä osa jonka vaihdoit ja vikakoodia vain tulee.
https://m.autodoc.fi/bosch/1149682?gshp ... wsQAvD_BwE
Ei vaan tämä
https://m.autodoc.fi/bosch/679614
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

saksoboy kirjoitti: 04 Elo 2020 15:57 Sun pitäis melki tsekata livedatalla näyttääkö se et paineet on tapissa vaikka auto ei olisi käynnissä ja muuttuuko arvo jos irrotat liittimen map anturista jos muuttuu niin map on sökö jos ei muutu niin piuhat on jostain oikosulussa
Nyt on testattu virrat päällä mutta ei käynnissä,liitin kiinni 2.5v ja liitin irti 5v eli oisko tuo map sit sökö?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joo nyt varmaan on oletusarvoilla kun piuha on irti .Toimiiko auto normaalisti ilman nykimista tai.muuta vastaavaa kun ajoit lenkin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
ajonautinto
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

tonza85 kirjoitti: 04 Elo 2020 16:34 Latasin forscan liten ja ostin sen lisenssin.
Pystyykö sillä katsomaan?

Löysin map sensori kohdan ja näytti koko ajan 2.55v kokeilen irrottaa sensorin vielä kun kotia pääsen.

Mitä sensorin pitäisi näyttää kun auto ei ole käytössä?
Lukema ei muutu ainakaan kaasua painamalla.
Jos katsot linkittämäni käppyrät, niin tyhjäkäynnillä noin 1,6V ja täydet 0,7 bar noin 2,6 V. Eli sun map näyttää käsittääkseni koko ajan täysiä ahtoja.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Renee kirjoitti: 04 Elo 2020 20:00 Joo nyt varmaan on oletusarvoilla kun piuha on irti .Toimiiko auto normaalisti ilman nykimista tai.muuta vastaavaa kun ajoit lenkin.

En ajanut lenkkiä kun map piuha oli irti,katsoin vaan mitä näytti kun virrat päällä.
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

ajonautinto kirjoitti: 04 Elo 2020 20:52
tonza85 kirjoitti: 04 Elo 2020 16:34 Latasin forscan liten ja ostin sen lisenssin.
Pystyykö sillä katsomaan?

Löysin map sensori kohdan ja näytti koko ajan 2.55v kokeilen irrottaa sensorin vielä kun kotia pääsen.

Mitä sensorin pitäisi näyttää kun auto ei ole käytössä?
Lukema ei muutu ainakaan kaasua painamalla.
Jos katsot linkittämäni käppyrät, niin tyhjäkäynnillä noin 1,6V ja täydet 0,7 bar noin 2,6 V. Eli sun map näyttää käsittääkseni koko ajan täysiä ahtoja.
Eli vajaa 2kk ikänen map sensori on siis rikki koska ei muuta lukemaa ollenkaa vaikka kaasua painaa.
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Nyt on tilattu uus map sensori ja huomiseksi pitäis saapua.
Samanmerkkinen tulee tilalle bosch.
ajonautinto
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

tonza85 kirjoitti: 04 Elo 2020 21:32
ajonautinto kirjoitti: 04 Elo 2020 20:52
Jos katsot linkittämäni käppyrät, niin tyhjäkäynnillä noin 1,6V ja täydet 0,7 bar noin 2,6 V. Eli sun map näyttää käsittääkseni koko ajan täysiä ahtoja.
Eli vajaa 2kk ikänen map sensori on siis rikki koska ei muuta lukemaa ollenkaa vaikka kaasua painaa.
En tiedä miten ahdot käyttäytyy paikallaan, mutta ajossa kuormituksen alla pitäis kyllä jännite elää. Huomenna se sitten ilmeisesti selviää uudella mapilla. Samassa anturissa on kai lämpötilan mittaus. Toimiiko se puoli?

Vikakoodi ja mapin jännite viittaa kyllä anturivikaan.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

ajonautinto kirjoitti: 05 Elo 2020 14:24
tonza85 kirjoitti: 04 Elo 2020 21:32

Eli vajaa 2kk ikänen map sensori on siis rikki koska ei muuta lukemaa ollenkaa vaikka kaasua painaa.
En tiedä miten ahdot käyttäytyy paikallaan, mutta ajossa kuormituksen alla pitäis kyllä jännite elää. Huomenna se sitten ilmeisesti selviää uudella mapilla. Samassa anturissa on kai lämpötilan mittaus. Toimiiko se puoli?

Vikakoodi ja mapin jännite viittaa kyllä anturivikaan.
Ei muutu ajossa mihinkää jännite.
Lämpötila puoli tais toimia.
tonza85
Viestit: 112
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:52

Re: S-max 2.5t p0234 ja p0236 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tonza85 »

Map sensori vaihdettu ja auto pelittää taas.
Tyhjäkäynillä uudella sensorilla jännite 1.6 ja täyskaasulla yli 2.5

Ei ollu pitkäikänen edellinen map sensori kyl,oisko ollu maanantai kappale sit.
Vastaa Viestiin