Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja foop »

MAFin vaihdoin. Moottori sammuksissa lukema on nyt 2,02 g/s ja tyhjäkäynnillä 13,6 g/s, Moottori sammuksissa lukema lienee auton ominaisuus kun ei nollaa näytä. Perusongelma ei tietenkään maffia vaihtamalla korjaantunut, mutta ainakin nyt on puhdas anturi ettei siitä pian tule ongelmaa.

Auto oli korjaamolla tutkittavana. Moottorin johdotuksista ei löytynyt vikoja. Koeajolla meni limp-modeen ja koska skanneri oli autossa kiinni saatiin luettua DTC P2263 Turbocharger / Supercharger Boost System Performance. Auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen koodi katosi itsekseen. Vikatila ei toistunut enää uudelleen koeajolla.

Pahasti alkaa näyttämään siltä että turbo olisi syy limp-modeen. Turbon säädin on elektroninen ja tanko liikkuu Ok kierrosten mukaan, mutta jää mahdollisuus että VNT-siivet takertelee silloin tällöin aiheuttaen ongelmia :cry:
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuota oletko katsonut tuon ahtopaineen säätöventiilin että se on kunnossa ja letkut tiiviit
https://www.motordoctor.fi/products/128 ... inemuunnin
Muuten turbo on kunnossa ei välystä ja kuiva on ei öljynen kun ahtoletkun sisään kurkkaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja foop »

Korjaamon mukaan imuletkuissa ei ole vuotoja. Ahtopaineen säätöventtiiliä en löytänyt Autodocista tai muualtakaan edes varaosana, eikä linkittämäsi osa sovi autooni sivun mukaan. Googlen mukaan muuttuvageometrinen ahdin ei tarvitsisi hukkaporttia, koska ahtopaineen säätö tapahtuu siipiä kääntämällä. Täytyy vilkaista moottoritilaan jos turbon ympärille näkisi vaikka peilin kanssa paremmin, mutta minulle silti heräsi kysymys että onko autossani koko ahtopaineen säätöventtiiliä...?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sori kun noi moottorit menee sekaisin kun taisin laittaa 1.6tdci osan. . Mutta jokuhan siellä.mittaa noita paineita ettei yliahda ja motti hajoa.?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja foop »

Imusarjasta lähtee pieni letku MAP:ille ja itse sensori on venttiilikopan päällä. Se tarkkailee ahtopainetta, mutta koodia yliahtamisesta ei ole tullut.

Tämän näköinen on säädin turbon kyljessä joka liikuttelee VNT-karaa: https://www.turbovanes.com/ford-focus-t ... -576-p.asp.
Tuo on focukseen, mutta sama moottori 1.8 TDCi 92 kW on myös mondeoissa. Sivulla mainitaan "Electronic Turbo Actuator Wastegate 1.8 TDCi G-45", vaikuttaa että tuo elektroniikka hoitaa myös hukkaportin työn. Pitää tarkistaa autosta tuo mitä turbon alueelle näkee yläkautta.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ok kerro mitä sieltä löytyi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Saakko livedataa pihalle siitä? jos saat niin loggaa turbon pyynti ja toteutunut sekä duty cycle. Niistä näet kuinka turbo käyttäytyy.
Toi vikakoodi ei sinällään vielä kerro mitä siellä tapahtuu vaan ainoastaan sen että jotain sellaista tapahtuu mitä ei pitäisi tapahtua.

Toki voi olla että toi oli vain hetkellinen "hikka" jos huoltomies antoi raakasti kenkää sille...
"harder" is not a very good safeword
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja foop »

Hyviä vinkkejä kiitos niistä. Auto menee vielä lisätutkimuksiin korjaamolle, koska en ole näihin live-data asioihin kovin perehtynyt. Näkee sitten onko lisätutkimuksen lopputulos sama. Jos on, niin on parempi varmuus vaihtaa se turbo.

Alan epäillä että U0401 ja P2263 saattavat olla erillisiä vikoja. Korjaamon koeajolla limp-modessa tuli vain P2263 (ei U0401 koodia). Kun luin siitä viikon päästä vikakoodit, oli muistissa U0401, vaikka autossa ei mitään oireita ollut. Eli epäilen että vika P2263:n takana saattaa olla se ongelman aiheuttaja ja tuo U0401 joku randomi mikä ei aiheuta oireita käytännössä...? Tämä vaatii vielä lisätutkimuksia 🤔
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja foop »

Pientä päivitystä tilanteeseen, kun tämä syksy on ollut sen verran kiireistä aikaa etten ole tänne ehtinyt kirjoitella. Vian tutkimista vaikeutti sen satunnaisuus: esim korjaamon aiemmalla koeajolenkillä kaikki toimi moitteettomasti ja siitä pari päivää niin minun ajoillani taas limp-mode 😒

Lopulta oireiden perusteella Mondeo meni turbon vaihtoon (kokoelma vikoja ennen turbonvaihtoa):
  • Satunnaiset Limp-modet joista auto palautui uudelleenkäynnistyksellä 
  • DTC P2263, Turbocharger/Supercharger A Boost System Performance (Tämä koodi oli usein, kerran sain ulos lisätiedon "Additional Fault Symptom Actuator Stuck Closed")
  • DTC P0234, Engine control unit, Turbocharger (TC), engine boost condition - limit exceeded, Engine Overboost Condition (Tämä taisi tulla kerran)
  • Satunnainen tehottomuus kiihdytyksissä, ilman mitään vikavaloja.
Nyt kun on uusi turbo: näin alkufiiliksinä auton pirteys ja etenkin alavääntö parani huomattavasti, eli tarpeeseen tämä operaatio tuli joka tapauksessa 👍
Täytyy nyt ajella hetken, ennenkuin uskallan sanoa onko vika korjaantunut vai ei. Aiempaan vikakoodiin U0401 ei ole uutta tietoa, eli seurannassa on ilmaantuuko se vielä ja aiheuttaako oireita.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja foop »

Nyt on ensimmäiset 1000 km uudella turbolla mittarissa ja on toiminut 5/5 ✅
Näyttää siltä että turbon VGT-siipien jumittaminen oli limp-moden syy. Kiitos foorumilaisille avuista & vinkeistä :thumbup:

Auto vilauttelee välillä P0490 EGR-vikakoodia, mikä joskus sytyttää moottorin vikavalon ja valo saattaa myös sammua itsekseen (ei tee limp-modea). Täytyy tutkia sitäkin. Tuota U0401-vikakoodia en pystynyt enää skannaamaan, koska ELM327:een tai tietokoneeseen tuli vika eikä Forscan löydä ELM-palikkaa... Geneerinen OBD-skanneri toimii, mutta sillä ei näe Ford-koodeja. Ehkä seuraavaksi uusi ELM-palikka tilaukseen :roll:
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
fordiparoni
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Kesä 2023 21:59

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja fordiparoni »

U0416..68-2A-Ibc itsellä mondeo diesel 2013 2litranen tuollainen vika koodi osaako kukaan sanoo mitä meinaa tai mistä näkis mitä tarkottaa
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja janti »

fordiparoni kirjoitti: 04 Helmi 2024 17:36 U0416..68-2A-Ibc itsellä mondeo diesel 2013 2litranen tuollainen vika koodi osaako kukaan sanoo mitä meinaa tai mistä näkis mitä tarkottaa
https://www.honestjohn.co.uk/forum/post ... 5#m1137923

Akku kunnossa ja maadoitukset kunnossa? ABS-jarrut toimivat.

viewtopic.php?t=58340
viewtopic.php?t=61635
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Noniin , tänään tuli omaan mk4 -07 1.8tdci mondeoon vastaava vika.
Eli kiihdytyksessä limp modeen.
Korjaatui uudelleen käynnistyksellä.
Koodien luvussa forscanilla ainoastaan tuo U0401.
Eli tämän ketjun perusteella epäiltynä on turbo.
Koska ne yliahto koodit olivat poistuneet uudelleen käynnistyksessä tuossa toisessakin mondeossa.
Jos lyön forscanin kiinni ja ahtopainekäyrät päälle , niin minkälaisia arvoja pitäisi näkyä kiihdytyksessä?
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Kävin ajamassa forscan kytkettynä, map arvoa seuraten.
Maksimit on toistuvasti 255kpa.
Varmaan ihan normaalia?
Mutta ehkä vika alkaa tästä pikkuhiljaa toistumaan, täytyy nyt ajella ja yrittää saada limp mode toistumaan ja katsoa vikakoodit ennen sammutusta.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

m0ndeo kirjoitti: 17 Helmi 2024 10:05 Kävin ajamassa forscan kytkettynä, map arvoa seuraten.
Maksimit on toistuvasti 255kpa.
Varmaan ihan normaalia?
Mutta ehkä vika alkaa tästä pikkuhiljaa toistumaan, täytyy nyt ajella ja yrittää saada limp mode toistumaan ja katsoa vikakoodit ennen sammutusta.
Tuo 255kpa on 2,5bar ja siinä on ainakin 1bar liikaa.

Sellainen 1bar - 1,5bar taitaa olla versiosta riippuen normaalin ahtopaineen yläraja. Hetkellistä poikkemaa lukuunottamatta.
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Mk3Mondeo kirjoitti: 17 Helmi 2024 15:01
m0ndeo kirjoitti: 17 Helmi 2024 10:05 Kävin ajamassa forscan kytkettynä, map arvoa seuraten.
Maksimit on toistuvasti 255kpa.
Varmaan ihan normaalia?
Mutta ehkä vika alkaa tästä pikkuhiljaa toistumaan, täytyy nyt ajella ja yrittää saada limp mode toistumaan ja katsoa vikakoodit ennen sammutusta.
Tuo 255kpa on 2,5bar ja siinä on ainakin 1bar liikaa.

Sellainen 1bar - 1,5bar taitaa olla versiosta riippuen normaalin ahtopaineen yläraja. Hetkellistä poikkemaa lukuunottamatta.
Ahaa.
Tästä linkistä:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... n-scanner/

Sain ihan eri käsityksen.
Onko varmasti liikaa?
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Menin aamuaivoilla samaan retkuun - tuohan on MAP arvo 255 kPa eli 2,55 bar, mutta siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine 1,0 bar, eli ahdoiksi jää 1,5 bar, mikä on OK.
Eikös vain? Koneen seisoessahan MAP näyttää noin 100 kPa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 17 Helmi 2024 18:05 Menin aamuaivoilla samaan retkuun - tuohan on MAP arvo 255 kPa eli 2,55 bar, mutta siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine 1,0 bar, eli ahdoiksi jää 1,5 bar, mikä on OK.
Eikös vain? Koneen seisoessahan MAP näyttää noin 100 kPa?
Se muuttaa tilanteen, ahdinhan ei varsinaisesti ahda kone pysähdyksissä joten absoluuttinen paine tyhjiöön verrattuna saattaa tosiaan hämätä.

Omassa 2.0 Tdci:ssä max. ahdot ovat noin 1 bar. Ahtoletku revenneenä max. 0,3bar.
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

yritäedes kirjoitti: 17 Helmi 2024 18:05 Menin aamuaivoilla samaan retkuun - tuohan on MAP arvo 255 kPa eli 2,55 bar, mutta siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine 1,0 bar, eli ahdoiksi jää 1,5 bar, mikä on OK.
Eikös vain? Koneen seisoessahan MAP näyttää noin 100 kPa?
Joo kun käy tyhjäkäyntiä , arvo oli 100
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja foop »

m0ndeo kirjoitti: 16 Helmi 2024 15:03 Noniin , tänään tuli omaan mk4 -07 1.8tdci mondeoon vastaava vika.
Eli kiihdytyksessä limp modeen.
Korjaatui uudelleen käynnistyksellä.
Koodien luvussa forscanilla ainoastaan tuo U0401.
Eli tämän ketjun perusteella epäiltynä on turbo.
Koska ne yliahto koodit olivat poistuneet uudelleen käynnistyksessä tuossa toisessakin mondeossa.
Jos lyön forscanin kiinni ja ahtopainekäyrät päälle , niin minkälaisia arvoja pitäisi näkyä kiihdytyksessä?
Moro, selviskö vika... kuulostaisi kovin samalta että turbovikaa epäilen myös.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

foop kirjoitti: 09 Maalis 2024 07:17
m0ndeo kirjoitti: 16 Helmi 2024 15:03 Noniin , tänään tuli omaan mk4 -07 1.8tdci mondeoon vastaava vika.
Eli kiihdytyksessä limp modeen.
Korjaatui uudelleen käynnistyksellä.
Koodien luvussa forscanilla ainoastaan tuo U0401.
Eli tämän ketjun perusteella epäiltynä on turbo.
Koska ne yliahto koodit olivat poistuneet uudelleen käynnistyksessä tuossa toisessakin mondeossa.
Jos lyön forscanin kiinni ja ahtopainekäyrät päälle , niin minkälaisia arvoja pitäisi näkyä kiihdytyksessä?
Moro, selviskö vika... kuulostaisi kovin samalta että turbovikaa epäilen myös.
Ei ole tullut enää uudelleen.
Se oli vain tuo 1 kerta , vaikka olen yrittänyt kiihdytellä kaasu pohjassa.
Taunusautomaatti
Viestit: 2005
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

samanmoista vikaa ollut samanlaisessa autossa aina joskus...joskus kerran vuodessa joskus kerran kuussa.
Aina kiihdytyksessä yleensä vaihteenvaihdon yhteydessä.
Onko sitten turbon paineista kyse vai jostain luistotunnistimesta kytkimessä tms.
Vastaa Viestiin