P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

Moi!

Oli pakko liittyä ja kysyä viisaammilta.

Auto siis focus 2007.1.6 tdci manuaali (80kw).
Antaa vikakoodia p0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input.

Autossa yllättäen tehot hävyksissä.

Toistaiseksi tehty seuraavaa:

- maffin piuha irroitettu, ei vaikutusta tehoihin.
- yksi maffin rikkinäinen piuha korjattu (poikki)
- mittailtu jännitteet tyhjäkäynnillä anturin liittimestä(on arvoissa)
- kokeiltu toista maffia, putsattu, ei vaikutusta
- MAP putsattu, ei vaikutusta
- ahtoputket yms letkut käyty läpi, yksi (ilmeisesti) alipaineputki dpf:lle oli murusina - korjattu
- hukkaportti testattu, toimii ainakin tyhjäkäynnillä oikein ja pitää alipaineen
- ilmansuodatin luonnollisesti vaihdettu, boxille tulee imua maskiin menevän ilmaputken suuaukolta kokeiltuna hyvin.
- turbo (VNT) rääkii lämpöisenä pikkukaasulla, ilmeisesti korjaussarjan tarpeessa?

Koodi ei poistu ja tulee takaisin tyhjäkäynnillä. Tutkimuksissa käytössä toistaiseksi ainoastaan ELM ja torque+carista apit luurissa.

Alkaa ideat loppumaan, turbo pöydälle seuraavaksi. Lisätään vielä, että putkesta ei tule mitään outoa pihalle :lol:

Tulisiko raadilla mitään mieleen?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paljon ajettu autolla.
Onko se pilttoainepaine kunnollinen kun tuo.koodi myös alhaista painetta herjaa.
Polttoaineen painesäädin kunnossa ja muut syöttöpuoli. Onko toi EGR puoli kunnossa eki puhdas noi tuli ensimmäsenä mieleen koodista. Kun se ei ole niin että koodi ja osan vaihto.
https://youtu.be/msL-U-YlRu8
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

Ajeltu 350000.

Pitää tsekkailla polttoainepuoltakin. Talla pohjassa kulutus vitosella moottoritiellä 9l/100km, eli kakkua ei oikein tule.

Jatketaan selvittelyjä.
saksoboy
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Guugle antoi ymmärtää että ongelmana on joko johdotus maffille taikka ilmamäärän vähyys maffille eli ilmamäärä mikä liikkuu maffin kautta ei ole riittävä jostain syystä. Radikaali imuvuoto taikka painevuoto vois aiheuttaa tuon. Toki yksi erikoinen ehdotus koodille oli myös tukkeutunut putkisto taikka se dpf.
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Andyxxx kirjoitti: 14 Kesä 2020 21:38 Moi!

Oli pakko liittyä ja kysyä viisaammilta.

Auto siis focus 2007.1.6 tdci manuaali (80kw).
Antaa vikakoodia p0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input.

Autossa yllättäen tehot hävyksissä.

Toistaiseksi tehty seuraavaa:

- maffin piuha irroitettu, ei vaikutusta tehoihin.
- yksi maffin rikkinäinen piuha korjattu (poikki)
- mittailtu jännitteet tyhjäkäynnillä anturin liittimestä(on arvoissa)
- kokeiltu toista maffia, putsattu, ei vaikutusta
- MAP putsattu, ei vaikutusta
- ahtoputket yms letkut käyty läpi, yksi (ilmeisesti) alipaineputki dpf:lle oli murusina - korjattu
- hukkaportti testattu, toimii ainakin tyhjäkäynnillä oikein ja pitää alipaineen
- ilmansuodatin luonnollisesti vaihdettu, boxille tulee imua maskiin menevän ilmaputken suuaukolta kokeiltuna hyvin.
- turbo (VNT) rääkii lämpöisenä pikkukaasulla, ilmeisesti korjaussarjan tarpeessa?

Koodi ei poistu ja tulee takaisin tyhjäkäynnillä. Tutkimuksissa käytössä toistaiseksi ainoastaan ELM ja torque+carista apit luurissa.

Alkaa ideat loppumaan, turbo pöydälle seuraavaksi. Lisätään vielä, että putkesta ei tule mitään outoa pihalle :lol:

Tulisiko raadilla mitään mieleen?
Toinen kysymys. Missäs päin suomea potilas on?
"harder" is not a very good safeword
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

Vaatisko ihan uuden maffin. Aliexpress myy kohtuuhintaisia.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Tuli mieleen, että jos dpf:lle menevä putki oli poikki, niin hiukkassuodattimen polttokaan on tuskin voinut toimia. Siis jos kyse on niistä paineanturille menevistä putkista.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ne Kiinan ihmeet ei toimi jos ilmaärämittarissa se vika oikeasti on. Kummiskin mittarissa kilsoja jonkun verran. Ja onko mitään tarvinnut tehdä polttoainepuolelle ja pakokaasu ja leimassa on mennyt leimasta helposti läpi.Kun kunnossa tyhjäkäynti oli tasainen ei aaltoilut yhtään.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

Moi! Kyseinen potilas on Etelä-Savossa.

MAF johdotukset on katsottu ja mitattu, kuten aiemmin kerroin. Lisäksi 2x eri maffia kokeiltu, eikä ole vaikutusta. Molemmat oli ulkoisesti ok kunnossa.

Oma ajatus tällä hetkellä on tukkeutunut DPF - - > samaa poltto-ongelmaa katkenneen paineanturin piuhan takia pohdiskelin. Kokeillaan käynnistellä poltto Forscanilla ja katsotaan miten käy.

Ahdot mittasin tänään ja 0.9 baria tuli maksimissaan, joten joku ahdistaa pakopuolella?

Arvelisin, että MAF vikakoodi on vain viite jostain ongelmasta, mikä löytyy jostain muualta. Jatketaan selvittelyjä.

A
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ajeletko pitkää matkaa että ne poltot kerkiää käynnistyä ja palaa loppuu. Eli aamulla käynnistetään auto ja illalla vasta sammutetaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

No on tossa pari 280km siivua tullut ajeltua, mutta kun auto ei pelaa kunnolla, niin ei viitti ympäri Suomea lähteä ajelemaam. Helpompi varmaan poltella static regenillä.

A
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuo kommentti vain oli että normi päivä rytmi jos polton aika tulee niin kerkiää toimia. Kun dieselille on mykkyä se lyhyt ajo ei kerkiä lämpiämään ja poltto ei kerkiä kytkeytyä ja suodatin tukkeutuu..
https://www.apu.fi/kysymykset/nykydiese ... assuodatin
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Renee kirjoitti: 15 Kesä 2020 20:36 Tuo kommentti vain oli että normi päivä rytmi jos polton aika tulee niin kerkiää toimia. Kun dieselille on mykkyä se lyhyt ajo ei kerkiä lämpiämään ja poltto ei kerkiä kytkeytyä ja suodatin tukkeutuu..
https://www.apu.fi/kysymykset/nykydiese ... assuodatin
Tullu jo semmonen fiilis että langan aloittaja ei ihan noin tyhmä ole.
Yhtään Apu lehteä halventamatta mutta ei itselle kyllä ensimmäisenä tule mieleen linkata Apu-lehdestä tekniikka palstalle tietoa siitä miten diesel autoa pitäisi käyttää. :lol:
"harder" is not a very good safeword
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Toxox »

saksoboy kirjoitti: 15 Kesä 2020 21:51
Renee kirjoitti: 15 Kesä 2020 20:36 Tuo kommentti vain oli että normi päivä rytmi jos polton aika tulee niin kerkiää toimia. Kun dieselille on mykkyä se lyhyt ajo ei kerkiä lämpiämään ja poltto ei kerkiä kytkeytyä ja suodatin tukkeutuu..
https://www.apu.fi/kysymykset/nykydiese ... assuodatin
Tullu jo semmonen fiilis että langan aloittaja ei ihan noin tyhmä ole.
Yhtään Apu lehteä halventamatta mutta ei itselle kyllä ensimmäisenä tule mieleen linkata Apu-lehdestä tekniikka palstalle tietoa siitä miten diesel autoa pitäisi käyttää. :lol:
Vastaajana on tänä vuonna edesmennyt Tuulilasin Toimituspäällikkö Tapio Ketonen. Teknillinen korkeakoulu, 35v. Tuulilasi lehdessä etc.
Yhtään halventamatta...
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

saksoboy kirjoitti: 15 Kesä 2020 21:51
Renee kirjoitti: 15 Kesä 2020 20:36 Tuo kommentti vain oli että normi päivä rytmi jos polton aika tulee niin kerkiää toimia. Kun dieselille on mykkyä se lyhyt ajo ei kerkiä lämpiämään ja poltto ei kerkiä kytkeytyä ja suodatin tukkeutuu..
https://www.apu.fi/kysymykset/nykydiese ... assuodatin
Tullu jo semmonen fiilis että langan aloittaja ei ihan noin tyhmä ole.
Yhtään Apu lehteä halventamatta mutta ei itselle kyllä ensimmäisenä tule mieleen linkata Apu-lehdestä tekniikka palstalle tietoa siitä miten diesel autoa pitäisi käyttää. :lol:
Kiitos! :thumbup:

Lisäyksenä tähän, kinneri on minulle uusi ja vikavalo paloi jo hankkiessa. Siksi vähän arpapeliä. Suunnataan vielä ennen DPF:ää tuonne EGR osastolle.

Kerkesin töiden jälkeen forscanilla kattoa ja löytyi muitakin koodeja, mm. DPF polttosykli hukassa (liittyy varmaan siihen kovettuneeseen/murtuneeseen letkuun) ja EGR venttiilin toimintahäiriötä.

Polttoa ei ohjelmalla saanut käynnistettyä, vaan 11% kohdalla tuli keskeytys joka kerta.
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Kymmenisen vuotta sitten uudehkoon Kugaan vaihdettiin takuuseen dpf ja anturi syynä oli paine-eroanturin jäätyminen ja siitä seurannut oikosulku. Muistaakseni kävivät huollossa keskustelua, että pitääkö dpf vaihtaa. Vikavalo päällä oli ajettu sellainen 500 kilsaa. Jos tuossa Focuksessa on se PSA-pohjainen pikkukone, niin eikös siinä ole sellainen ongelma, että öljyt likaantuvat normaalia enemmän (tn. egr syynä). Öljyt on syytä vaihtaa mieluummiin liian usein kuin harvoin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Vai auto oli uusi hankinta (luulin että omistuksessa ollut
kauankin) ja viallisena tuli pihaan. Aloitusviestissä ei mainintaa siksi sain hymiön vastaukseen. Kauankohan sillä on ajettu että missä kunnossa se hiukkassuodatin oikeasti on.Systeemit kuntoon alkaako toimimaan poltto loppuun asti, vai suodattimen pesu auttaako se myös vaivaan.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

Moi!

En tosissaan muistanut mainita auton omistussuhteen tuoretta alkamista - en olettanut sillä olevan suurta merkitystä vian tutkimisessa.

Tänään irtosi EGR ja tuli putsattua. Auto antoi vikakoodia EGR jumiutumisesta ja sormituntumalla se toimi nyt erittäin kevyesti - venttiili aukeaa. Koodi pysyy edelleen. Samalla uusin polttoainesuodattimen.

Edelleen samat vikakoodit - listaan ne tähän alas (Forscan)




*********************

===PCM DTC P0113-61===
Koodi: P0113 - IAT-anturin virtapiirin korkea sisääntulo

Muita vika oireita:
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Vikakoodin tiedot

IAT-anturin virtapiirin korkea sisääntulo

Tämän koodin voi aiheuttaa :

Vaurioitunut tai likainen liitin

IAT-anturi / johdotus

Oikosulku johdotuksessa tai komponentissa.

Signaalin virtapiiri oikosulussa VBATT:iin.

Oikosulku VREF:iin.

Virheellinen VREF.

Anturi kytketty irti aikaisemmin.

Tarkista, onko MAF-anturiin liittyviä DTC-koodeja.

Katso lisää vianmääritystietoja asianmukaisesta eTIS-jaksosta.

===END PCM DTC P0113-61===

===PCM DTC P0102-62===
Koodi: P0102 - MAF-anturin virtapiirin matala sisääntulo

Muita vika oireita:
- Signaali on alle vähimmäisrajan

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Vikakoodin tiedot

MAF-anturin virtapiirin matala sisääntulo

Tämä vikakoodi muodostuu, kun vähintään yksi seuraavista ehdoista täyttyy.

Korjatun anturisignaalin signaalialueen tarkistuksen suoritusaika on alittanut alarajan.

Korjaamattoman anturisignaalin signaalialueen tarkistuksen suoritusaika on alittanut alarajan.

Tämän koodin voi aiheuttaa :

avoin virtapiiri tai virtapiirin oikosulku

Signaali oikosulussa VBATT:iin tai vref:iin.

Viallinen MAF-anturi

Vaurioitunut tai likainen liitin

Imujärjestelmä vuotaa

Särkynyt tai vuoto imukanavassa MAF-anturilta.

Löysät imukanavan kiinnikkeet.

Viallinen tai vaurioitunut PCM.

===END PCM DTC P0102-62===

===PCM DTC P0102-62===
Koodi: P0102 - MAF-anturin virtapiirin matala sisääntulo

Muita vika oireita:
- Signaali on alle vähimmäisrajan

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Vikakoodin tiedot

MAF-anturin virtapiirin matala sisääntulo

Tämä vikakoodi muodostuu, kun vähintään yksi seuraavista ehdoista täyttyy.

Korjatun anturisignaalin signaalialueen tarkistuksen suoritusaika on alittanut alarajan.

Korjaamattoman anturisignaalin signaalialueen tarkistuksen suoritusaika on alittanut alarajan.

Tämän koodin voi aiheuttaa :

avoin virtapiiri tai virtapiirin oikosulku

Signaali oikosulussa VBATT:iin tai vref:iin.

Viallinen MAF-anturi

Vaurioitunut tai likainen liitin

Imujärjestelmä vuotaa

Särkynyt tai vuoto imukanavassa MAF-anturilta.

Löysät imukanavan kiinnikkeet.

Viallinen tai vaurioitunut PCM.

===END PCM DTC P0102-62===

===PCM DTC P2459-61===
Koodi: P2459 - Dieselmoottorin hiukkassuodattimen regeneroinnin taajuus

Muita vika oireita:
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Vikakoodin tiedot

Dieselmoottorin hiukkassuodattimen regeneroinnin taajuus

Tämän koodin voi aiheuttaa :

Regenerointipyyntöjen maksimimSSrS saavutetaan

Aseta, jos regenerointi on epSonnistunut

Suorita DPF-järjestelmän manuaalinen regenerointi.

===END PCM DTC P2459-61===

===PCM DTC P1412-68===
Koodi: P1412 - EGR-venttiili jumiutunut

Muita vika oireita:
- Virheellinen signaali

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli

Vikakoodin tiedot

EGR-venttiili jumiutunut

Tämä vikakoodi muodostuu, kun vähintään yksi seuraavista ehdoista täyttyy.

maksimiaika havaita jumiutunut venttiili ylittynyt

ei voi vapauttaa jumiutunutta tai takertelevaa EGR-käyttölaitetta

Tämän koodin voi aiheuttaa :

Kalibrointitiedot ovat ehkä vanhentuneet.

Tarkista onko PCM:ssä viimeisin kalibrointi.

Tarkista EGR-käyttölaitteen jumiutuminen tai takertelu.

tarkista EGR:n liitin C958

Poista DTC ja toista itsetesti.

aja autoa tiellä niin, että ajojaksossa on vaihtelua, vaihda vaihdetta usein moottorin RPM:n laskemiseksi ja nostamiseksi sekä aja ylä- ja alamäkiä mahdollisuuksien mukaan

Onko DTC:itä vieläkin läsnä?

Katso lisää vianmääritystietoja asianmukaisesta eTIS-jaksosta.

===END PCM DTC P1412-68===

===FACM DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Polttoaineen lisäaineen ohjausmoduli

===END FACM DTC Ei mitään===

===ABS DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Lukkiutumaton jarrujärjestelmä

===END ABS DTC Ei mitään===

===EPS DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Elektronisesti ohjattu tehostettu ohjaus

===END EPS DTC Ei mitään===

===IC DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt

Moduuli: Mittaristo

===END IC DTC Ei mitään===





Jatketaan selvittelyä. Jos ei rupea ratkeamaan kohta niin seuraavaksi DPF:ää irti. Leimakin pitäisi hakea 26pv joten kiirettä pitelee :D

A
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

Kylkeen vielä parit käppyrät.

Kuva

Maffi virtaus, Mapin toimintaa ja kierrokset

Kuva

DPF, Egr -venttiili ja ahtimen siipien asento...

EGR vika häippäsi ohjelmallisen nollauksen jälkeen, eikä ole toistaiseksi tullut takaisin...

A
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Moi varmaan sinun pitää katsoa sulakerasiat ja ne piuhojen liitokset kun oikosulkua ja heikkoa singaalia lukee raportissa. Edellinen omistaja onko tietoa paljon tällä vikatilassa ajeli.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

Ei ole tietoa kauanko vikavalo päällä on ajettu.

Sulakkeet katottu. Ok.

Mitattu MAF ja ilmanlämpöanturi. Ok.

Tulkitsenko dfp:n painekarttaa ihan oikein, eli tyhjäkäynnillä melko kovat arvot ja jatkaa koko kierroslukualueen samalla linjalla. Maksimilukema todella kova - - > tukossa.

Onko kellään tietoa mitkä olisivat "hyvät ja siedettävät arvot".

Itse arvioisin ehkä 1 - 20kpa (min/max)
saksoboy
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Andyxxx kirjoitti: 17 Kesä 2020 21:35 Ei ole tietoa kauanko vikavalo päällä on ajettu.

Sulakkeet katottu. Ok.

Mitattu MAF ja ilmanlämpöanturi. Ok.

Tulkitsenko dfp:n painekarttaa ihan oikein, eli tyhjäkäynnillä melko kovat arvot ja jatkaa koko kierroslukualueen samalla linjalla. Maksimilukema todella kova - - > tukossa.

Onko kellään tietoa mitkä olisivat "hyvät ja siedettävät arvot".

Itse arvioisin ehkä 1 - 20kpa (min/max)
Ilmeisesti hyvä tulos olisi korotetuilla kierroksilla luokkaa 2 - 2.5 kpa mutta jos oikein tulkitsin niin sulla oli jo tyhjäkäynnilläkin yli 5 kpa.
Tuossa yritin etsiä tietoa mikä olisi max raja ja törmäsin sellaiseen lukemaan kuin 15 kpa jolloin dpf pitäisi heittää jo vikakoodia tukkeutuneesta DPF:stä (ei sata varmaa tietoa) mutta sullahan mennään jo pitkälti yli tuosta joten suositeltavaa on kokeilla jotenkin puhdistaa se tai ostaa uusi.

Edit. Sitten löysin semmosen tekstin missä sanotaan et tyypillisesti auton generointi tapahtuu kun paine nousee tonne 5 - 7 kPa luokkaan.
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos hiukkasuodatin totaalisti tukossa oma systeemi enään ei auta. Niin uusi tai pesu siinä on takuu että pitäisi alkaa normaalisti toimimaan.
http://pamex.fi/palvelut/hiukkassuodattimien-pesu/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Andyxxx
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Kesä 2020 21:23

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Andyxxx »

DPF käytetty irti ja yritetty pestä kotikonstein. Eipä juuri vaikutusta. Tyhjäkäynti 3kpa ja maksimit edelleen 40-70kpa.

Toisaalta anturikin voi olla sekaisin, mutta haiskahtaa, että uutta pönttöä voisi hommailla.

Tekeekö/onnistuuko DPF poisto jollain pajalla ja minkähintaista leikkiä tuo olisi.

Kartoittelen vain vaihtoehtoja.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: P0102 MAF ongelma ei ratkea (Focus 1.6tdci 2007)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ei varmaan kotikonstein lähde puhtaaksi suodatin.
Poisto keskihinta 600€.
https://autojerry.fi/hinnat/hiukkassuod ... sto-hinta/
Tyyppinumero suodattimesta antaa yksi haku hinnaksi uusi
https://www.autonosat24.fi/1556097-oen

Hajoituskuva pakoputkesta
https://ford.7zap.com/fi/car/43/1.19852 ... 040/#5H270
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin