2.0 tdci outo ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Löytyiskö tietoa tai kokemusta täältä.
Kyseessä 163hv dieseli s-max -12 mallia.
Ongelmana vaihteleva kulutus ja tehon määrä.
Välillä vedot tallella ja tällöin hetkellinen kulutus normaali ja seuraavan kiihdytyksen jälkeen vedot selvästi huonommat ja hetkellinen kulutus n. 2 litraa enemmän tasaisella, vakkaripäällä samalla nopeudella. Tilanne vaihtelee satunnaisesti matka-ajossaselvästi.
Jarrut ei laahaa, ei vikakoodeja.
Kiihdytyksessäkin voi selvästi vedot olla paremmat osakaasulla kuin kaasu pohjassa.
Onko kellään ollut vastaavaa.
Korjaamo oli käynyt ajamassa ja sanoivat, että egr ei avaudu ollenkaan testerin mukaan, mutta silti ei vikakoodeja sieltäkään.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Joku ohjelmoinu egr:rän pois mahdollisesti? Toki kuinka usein se tekee tota? Hiukkasloukun polton aikana kulutus nousee jonkin verran mutta eipä se polton pitäisi tapahtua kuin max kerran tankillisen aikana.
"harder" is not a very good safeword
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos EGR temppuilisi, niin silloin moottori nykisi.

Pelkkä tehonpuute viittaisi turboon.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paljon on autolla ajettu. Kuten sanottiin turbo ja ahtoletkut tarkasteluun että se puoli ok. Säännöllisesti huolettu peli että siellä kaikki ok. Jos ei vikakkodeja anna niin joku ei sähköinen puoli kaipaa huomiota. Onkohan seokset kunnossa kun rikkaalla mennään ja silloin tehot laskee. Viittaa tuohon kulutuksen nousuun. Saako moottori ilmaa kunnolla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Maf:in olen putsannut, ilmansuodatin ja pa suodatin vaihdettu.
Ajettu 163tkm ja huollettu ohjelman mukaisesti.
Ei ole pdf poltosta kyse, kun tekee matka-ajossa jatkuvasti. Esim joka kiihdytyksen jälkeen on arvoitus, mikä on kulutus.
Onko kukaan turbon siipiä putsaillu mr mucklella?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Automaatti vai manuaali. Eli onko ajettu pitkää matkaa vai lyhyttä eli paljon esim ajomatkat on päivittäin. Että se poltto voi toimia kunnolla loppuunasti. Voitko polttaa karstat joku pitempi reissu kierroksilla jos manuaali aski autossa. Moni dieseli on mennyt pilalle kun r kiskalle vain ajellaan loton ostoon. Vähintäin 50tkm vuodessa niin auto toimii. Siinä ero jos bensa vai dieseli hankitaan nykyajan autoissa joissa näitä pakokaasuu suodattimia on
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Powershiftilla on. Pitää tulla pienemmällä vaihteella kotia huomenna kun 200km olis matkaa....
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

kaismat kirjoitti: 06 Kesä 2020 16:14 Pitää tulla pienemmällä vaihteella kotia huomenna kun 200km olis matkaa....
Ei ole tarpeellista eikä hyödyllistä.
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Onko sähkäsesti ohjatussa turbossa mahdoölista nähdä, miten siivet liikkuu?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Autolla pitäisi ajaa testeri kytkettynä ja logata tiedot talteen, ja sitten vertailla ECUn pyytämiä ja todellisia oloarvoja keskenään.

Oliko vikakoodit muuten luettu? Jos ei, niin se olisi ensimmäinen askel onnistuneeseen vianmääritykseen.
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Tuon ikäinen dieseli polttaa hiukkassuodattimen lisäksi aika ajoin NOx-loukkua puhtaaksi (LNT kat). Tämä voi tapahtua melko useinkin. Tämäkin poltto lisää kulutusta. Joten ei ehkä kannata tuijottaa kovin tarkasti tuota hetkellistä kulutusta. ODB2:n kautta kyllä pitäisi näkyä jos jotakin on pahemmin vialla. Uusissa dieseleissä hieman epämääräisesti toimivat NOx trapit on korvattu AdBlue-systeemeillä.
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

On kahdessa korjaamossa (vianor ja ford) ajaneet testerin kanssa ja ainut asia molemmissa mitä ihmettelivät, niin tuo egr:n läppä kiinni koko ajan.
Tuo kulutuksen heittely ei niinkään haittaa, mutta tuo tehojen vaihtelu kylläkin.
Eli vaihtelu on niin suurta, että todellakin huomaa.
Välistä vastaa kaasuun hyvin ja terävästi ja välillä huonosti.
Näin persdynolla veikkaisin usean kymmenen hevosvoiman ero.
Jos joku foortiin vihkiytynyt Kuopion lähettyvillä haluaisi kurkistaa, niin en laittaisi vastaan.
Itsellä ei ole ohjelmia, korjata osaan, kun tietäs missä vika
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja dr500 »

EGR:n idea on tietääkseni vähentää NOx päästöjä niin, että venttiili on osakuormalla auki. Tyhjäkäynnillä ja kaasu pohjassa kiinni. Aika erikoista jos ei näy mitään vikakoodeja.. varmaan kannattaisi seurata testerillä muitakin suureita ajon aikana esim nouseeko ahtopaine normaalisti. Jos tehoa puuttuu, niin tuossa varmaan näkyy.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Kyllä siellä korjaamoissa olisi pitänyt osata tulkita et eikö se egr aukee vai eikö sitä pyydetä aukeamaan? Eli pyynti versus todellinen tilanne?
"harder" is not a very good safeword
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Eipä nuilla korjaamoilla ole mielenkiintoa ruveta sen enempää perehtymään, jos ei ole vikakoodeja. Siihen ne vetoaa.
Sanoivat, että hyvin toimii...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eikös sen erg pitäsi olla auki kun ajellaan normikaasulla eli ei tyhjäkäynnillä eikä täyskaasulla. Jos sähköinen niin kyllö koodia kyllä antaa normisti jos häikkää.Tuosta kierrosilla ajosta että dieselit ennen katsastusta ajellaan niin että arvot on sallitut.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

En hylkäisi vaihtoehtona vielä niitä polttojakaan. Koska oireet on juuri sellaiset. Katti tai loukku menossa tukkoon tai antureissa/letkuissa vikaa tms. Eli aloittaa polton aina uudestaan ja uudestaan. Pitäisi kyllä näkyä testerissä.
Sen sijaan vaikea ymmärtää, miten EGR:n avautumattomuus pudottaisi tehoja ja lisäisi kulutusta...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja dr500 »

kaismat kirjoitti: 06 Kesä 2020 16:44 Onko sähkäsesti ohjatussa turbossa mahdoölista nähdä, miten siivet liikkuu?
Vuoden -13 Mondeossa oli näkyvissä moottorin takana lähellä rintapeltiä ahtopaineen säädin. Sähkömoottori, josta lähti säätötanko alas turbolle. Itse turbo on hyvin hankalassa paikassa. Säädön periaate VGT. Sekin on varmaan mahdollinen vika, että siivekkeet jumittavat. Tosin en ole varma onko koneen versio vaihtunut, DW10 pohjainen joka tapauksessa.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

dr500 kirjoitti: 06 Kesä 2020 18:14
kaismat kirjoitti: 06 Kesä 2020 16:44 Onko sähkäsesti ohjatussa turbossa mahdoölista nähdä, miten siivet liikkuu?
Vuoden -13 Mondeossa oli näkyvissä moottorin takana lähellä rintapeltiä ahtopaineen säädin. Sähkömoottori, josta lähti säätötanko alas turbolle. Itse turbo on hyvin hankalassa paikassa. Säädön periaate VGT. Sekin on varmaan mahdollinen vika, että siivekkeet jumittavat. Tosin en ole varma onko koneen versio vaihtunut, DW10 pohjainen joka tapauksessa.
Jos vika olisi tuossa suunnassa niin siellä olisi vikaa siinä ohjauksessa eikä niinkään siivissä koska auto pelaa aina välillä. Mutta itsekkin epäilen että se tehottomuus johtuu poltosta tavalla tai toisella.
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa ohjeet kuinka auto toimiin onko kysyjä noudattanut niitä. Kun auto ei tykkää alhaisista nopeuksista eli ruuhkat ja noi 50-60 nopeudet ei suotavia jatkuvasti.
https://www.bgprod.fi/ajankohtaista/57- ... dattimessa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Aloittajan mukaan tehottomuus ilmenee huomattavan usein. Siksi nokipoltto ei tunnu todennäköiseltä syylliseltä.

Omassa autossani regenerointi ei tunnu tehoissa kuin sekunnin ajan polton alkaessa ja päättyessä.

Ei kai vika sittenkin ole kaasupolkimen anturissa?
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Minusta poltto tapahtuu normaalisti noin kerran tankillisessa ja huomaa kyllä kun polttopäällä ja en sammuta silloin.
Tuo kaasupolkimen anturi....pari kertaa teki talvella sen, että ei kaasu toiminut pariin sekunttiin ollenkaan, eli moottorijarrutuksen jälkeen, ei heti reagoinut kun kaasua painoi. Tästä on jo puoli vuotta.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ahtoja on riittävästi dieseliä saa sopivasti ja muut jutut kunnossa kyllä sen pyörän pitäisi pyöriä. Tuossa Mondeossa samaa vikaa mummot rollaatorilla menee jo ohi.
viewtopic.php?t=41858
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Olisko kellään ehdottaa, kuka osaisi logittaa arvoja ajaessa.
Siinä selviäis paljon.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Renee »

Moi kun kävit huollossa eikö ne ottanut live dataa ajaessa luulisi löytyvän sellaiset lukijat firmasta. Kun normi juutuja noi on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin