Ford Fiesta Van dtci 1.4 2007 laturin ja samalla sitä pyörittävän hihnan vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Oriesta
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Touko 2020 16:36

Ford Fiesta Van dtci 1.4 2007 laturin ja samalla sitä pyörittävän hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Oriesta »

Yleistä
Viaihdoin laturin ja tässä noin suurinpiirtein miten ja missä järjestyksessä homman tein. Uuden laturin tyyppi on Lucas LRA02799 ja vanhan (alkuperäisen ehkä) Valeo CL15. Tarvittavia työkaluja: 10 mm, 13 mm, 15 mm ja 16 mm lenkki/kiintoavaimet ruuvimeiseliä sekä thorx avaimia. Allaoleva työjärjestys voi osittain vaihdellakin saman lopputuloksen saamiseksi.

Laturin vaihdon syynä oli sen jännitteen vaihtelu ja sen seurauksena ABS ja jarruvalon epämääräinen palaminen ja lopulta latauksen merkkivalon (akkukuvio) jatkuva palaminen.

Alkutoimet
1. Varmista että radio lukituskoodi on olemassa
2 Akkukengät irti akusta
3 Auton koria ylös + tuki ja oikea etupyörä pois (hantin puoli)
4 Sisälokasuoja osittain pois tietä (ainakin 5 thorx ruuvia
5 Muovinen läpyskä saman pyöräkotelon alareunasta pois 2 thoks ruuvia
6. Oikea ajovalo/vilkkukoppa pois 2thorks ruuvia ja 1 M6 ruuvi / 10 mm kanta
7 Paisuntasäiliö irti paikaltaan ja syrjään 1 M6 ruuvi ja 10 mm kanta. Ei letkuja irti.
8. Ohjaustehosta säiliö irti kiinnikkeestä . Huom 6, 7 ja tämä jollain narulla syrjään että pysyvät
pois tieltä
9. Moniurahihna pois vääntämällä 15 mm lenkkiavaimella jousitettua vapaapyörää myötäpäivään

Nyt voi aloittaa laturin irroituksen
10. Kumitutti pois laturin B+ navasta ja sen alta johto irti, M8 mutteri ja 13 mm holkkiavain
11. Moninapaliitin irti laturista. esim lukkopihdillä. Varottava kolmea ohutta johtoa katkeamasta
12. Ilmastointikompressorin liitin irti ja kompressori irti. 4 M8 pulttia ja kanta 13 mm. Kannattaa
laittaa riippumaan narun tms varaan. Kylmäputkia ei irroteta.
13. Moottorin kyljestä liitin - johto irti. Ilmeisesti öljynpaineanturin liitin
14. Nyt pääsee käsiksi laturin kahteen alempaan pulttiin M10 kanta 16 mm. Vain löysätään
15. Laturin 2 ylempää pulttia irti M10 ja kanta 16 mm. Pakosarjan puoleinen pultti on hankala
16 . 2 alempaa pulttia lopullisesti irti ( jatkoa kohtaan 14)
17. Laturi alakautta pois varoen johtoja ja putkia.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. 15 kohtaan sen verran lisäystä kasaukseen että pakosarjan puoleisen kartiollisen pultin kierrepäähän kannattaa tehdä rautasahalla hahlo. Nimittäin nyt voi pyörän puolen pultin reijän kautta ruuvata sopivalla ruuvimeisselillä pakosarjan puoleisen pultin
vain loppukiristystä vaille. Säästää aikaa ja ehkä hermojakin.

Minulla oli käytettävissä autonosturi, joka helpotti hommaa mutta tosiaan vaihtotyön voi tehdä muutoinkin kunhan auto on turvallisesti sen verran korkealla että altapäin tehtäviin pääsee käsiksi.