Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Tällainen vähän ihmeellinen sähkövika ’08 2.0TDCi Galaxayssä. Kerran kesässä tapahtuu sellaista, että ESP symboli syttyy ajossa konsoliin ja samalla tulee teksti Engine malfunction. Kone menee vikatilaan ja vähän ajan päästä tulee perään yleensä myös Transmission service required. Toisinaan nämä tulevat vastakkaisessa järjestyksessä. Matka kyllä jatkuu vikatilassa körötellen ja kun ajan auton sivuun, pysäytän sen, kuivaan kylmän hien, luen pikaisen isämeitän ja käynnistän uudelleen, niin vika on poissa ja auto käy kuin ei mitään.

Vika ilmaantui muutama vuosi sitten ensimmäistä kertaa (edellisenä päivänä oli vuosisadan kaatosade) ja sen jälkeen tuli kerran kesässä. Nykyisin se ilmaantuu useammin ja mielestäni siihen liittyy ehkä sellainen ilmiö, että autolla pitää yleensä ajaa pidempää reissua ja jos nopeuden nostaa 110 km/h päälle, niin silloin tuo saattaa pamahtaa esiin. Jos taas köröttelee mökille satasen vauhtia, niin tätä ei tapahdu.

Viime kesänä käytin autoa Fordin omassa huollossa, jossa kuulemma Galakseja tunteva huoltaja kertoi että tällaista voi tulla imusarjan paineanturin viasta. Tuo MAP anturi vaihdettiin sillä kertaa, mutta kävikin niin että vähän sen jälkeen tämä vika alkoi ilmaantua melkein viikoittain.

Sitten kävikin niin että lähdin mökille ja vika ilmaantui 50 kilsan välein, pysähdyin lopulta yhden huoltiksen pihaan, nostin moottorin päältä pahvisuojan ja vetkuttelin johtosarjaa, josta menee neljälle anturille (tai oisiko jotain solenoideja) piuhat. Yksi näistä piuhoista oli vähän kuluneen oloinen. No, vetkuttelu ihmeellisesti auttoi sen verran että vikaantuminen loppui sillä reissulla siihen. Mihinköhän nuo piuhat menevät?

Kävin tässä alkuvuodesta yhden episodin jälkeen luetuttamassa vikakoodit korjaamolla, jolla oli Boschin huoltolaite. Se kertoi vikakoodeiksi
U300100 ESP ohjainlaite toimintahäiriö
U040168 Kommunikaatio <-> moottorinohjaus
P171900 Vääntömomentin valvonta Epälooginen vääntömomentti
U040100 CAN-kommunikaatio moottorin ohjainlaitteeseen Virhe tiedonsiirrossa
P003A Ahtopaineen säätö 1 Ylittää ohjealueen

Viime keväänä taas Ford huollossa koodeissa oli
P2263: Turboahtimen A ahtopainejärjestelmän toiminta
P2263-PCM: Vikatyyppi 73: Käyttölaite jumiutunut kiinni
Mahdolliset syyt: Sähköinen vika turboahtimen ohjauspiirissä, MAP-anturin sähkövika

Joku kirjoitti aikaisemmin foorumilla, että todelliset vikakoodit näkyvät vain sen aikaa kun Engine malfunction teksti on päällä, eli kun koneen sammuttaa niin käynnistää uudelleen niin nollautuvat. Voisiko pitää paikkansa? Sitten pitäisi hommata bluetooth palikka väylään ja lähteä ajelemaan.

Mietin tässä nyt että voisikohan tämä olla ihan vaan liitin/johtovika, kun niiden johtojen vetkuttelu havaittavasti vähensi vikaantumista. Kovasti nuo viimeisimmät koodit viittaisivat CAN väylän/ECUn kommunikointiongelmiin ja tuosta P003A:sta Autocodes kertoi jotain ECU ja solenoidien ohjauksesta, mikä meni minulta jo vähän yli. https://www.autocodes.com/p003a.html

Toisaalta jos tämä havaintoni siitä että vika pamahtaa päälle kun vauhtia on 110 km/h on oikea, niin silloin ei vika piuhoissa ole. PA suodatin? Turbon säätösiipien putsausta? Toisaalta tätä P2263 koodia ei nyt viimeisimmässä luennassa näkynyt.

Mitä mieltä olette, olisiko parempi viedä auto Fordin omaan korjaamoon, jos siellä osataan tulkita koodeja paremmin. Näistä sähkövioista itsellä on sellainen kokemus, että kerran vaihdettiin ilmastoinnin kompressori kun ilmastointia korjattiin eikä alkanut toimimaan. Lopulta sähkäri löysi poikki palaneen johtimen johtosarjan nipusta, jonka takia kompura ei pyörinyt. Etsi sitä tietenkin kokonaisen päivän. Ei tekisi mieleni ruveta turbon vaihtoon ja sitten huomata että vika olikin taas rikkinäisessä johdonpätkässä jossain.

Näitä liittimien putsauksia pystyn itsekin tekemään ja ehkä turbon säätösiipiäkin putsaamaan, jos sellaista voi kotikonstein tehdä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ajoittainen vika autossa jos kerran kesässä. ESP eli ajovakausjärjetelmä jotain hämminki. Onko huono kosketus jossain vaikuttaako jos on vesikeli vika tulee silloin vai missä tilanteessa. Voihan ne liittimet katsoa poistaa haöettumat sähkömiehen spraylla ja päälle WD-40 suojaa kosteudelta. Nämä on sähköisiä juttuja joten vie korjaamolle jossa homma toimii.
Löysin varmaakin vian tarkista ne abs antutien johdot edestä lue tuo linkki siellä mustalla merkitty tämä juttu .On huoltotiedote.
http://www.fordgalaxy.org.uk/ford/index ... ing-light/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Eiköhän vika viittaa ahtopainesolenoidin suuntaan eikä esp järjestelmään. Ei oo kallis osa mutta voi olla veemäisessä paikassa. Toki samalla tai ennen osan tilaamista kannattaa tsekata ne letkut mitkä tulee siihen ahtopainesolenoidiin jos siellä vain on letku poikki.
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paljon sillä autolla on ajettu bensapu7eleissä monesti tutbo huoletaan jo 240-260tkm kohdilla. Luettu koodeja mutta jos aktiivia onko ne asiat tehty ettei ne enään ilmaannu.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mulla oli focuksessa kanssa noita boksin välisiä komminikaatio katkoksia. Koodia en just muista. Ilmeni esim pidemmillä matkoilla luistonesto valo syttyi palamaan eikä sammunut napista.

Syyksi ilmeni ahtovuoto turbon jälkeisessä putkessa.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja dr500 »

mielestäni sekalaiset oireet viittaavat siihen, että olisi vain huono liitos tai kosteutta jossakin, vaikea paikallistaa. Onko maadoitusjohdot ok entä onko kokeiltu uudella akulla.
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Wow, kiitokset näistä ja linkeistä eteenpäin. En uskaltanut vielä lähteä ulkomaan foorumeista etsimään vastauksia. Kilsoja on 300.000 ja vikakoodi ilmaantui ensimmäistä kertaa n. 260.000 paikkeilla. Kuulukohan turbon huolto normaaliin huolto-ohjelmaan vai pitääkö se vain itse tajuta hoitaa?

Mikä tuo ahtopainesolenoidi on ulkomaan kielellä? Voisin googlailla mistä sen löytää. Eipä ollut ennen eskortissa turpoa, joten täytyy myöntää että en edes tunnistanut sitä konepellin alta :) Mutta eikähän sekin löydy.

Mitä muuten ne neljä anturia ovat joihin menevät piuhat siinä koneen päällä?

Ilmiö ei ole sääriippuvainen, on tapahtunut kesällä ja talvella. Aluksi epäilin itsekin kosteutta kaapeleissa, mutta jos johonkin on päässyt hapettumaa, niin nythän se voi temppuilla koska vain. Täytyy vielä kokeilla muutama kerta tuota >110 km/h ajamista ja laukeaako se siitä, niin sen puolen analyysi tarkentuisi. Silloin se olisi todennäköisesti siellä turbopuolella. Kaikki kiihdytykset sun muut toimii kyllä ihan hyvin että sinänsä luulisi turbovian antavan muitakin merkkejä.

Tuo Reneen linkki kyllä kuullosti aika lailla samalta ongelmalta. Auto menee tukivarren vaihtoon loppuviikosta, niin voisivat huollossa samalla katsoa nopeasti miltä piuhat näyttävät. Voisin itsekin katsoa renkaita vaihtaessa jos kaapelissa näkyisi jotain ulkoisia vaurioita. Sensori on kai jarrulevyn takana?

Akku on vaihdettukin sen jälkeen kun tämä alkoi. Dr500, Mitä kaikkia maadoitusjohtoja pitäisi tarkistaa? Tietokoneboksissa varmaan on jotain.

Ilmoittelen kun etenee, on näistä hyvä kerätä tietoa, kun tahtoo muitakin engine malfunction kiusaavan.
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Laitan tämän Fordgalaxy.orgin sivuilla olleen technoten tähän siltä varalta että se katoaa tuolta sivustolta joskus:
Tässä ei viitata engine malfunctioneihin, luonnollisesti tuo vikavalo syttyy jos ABS sensorissa tai sen johdotuksessa on vikaa.

Technical Service Bulletin no. 63/2008 (October 17):

"Summary

Should a customer express concern that the brake system warning lamp / Stability control (ESP) warning lamp is illuminated in the instrument cluster, the probable cause is a damaged front ABS-sensor wiring in the area of the shock absorber and spring assembly.

The ABS-sensor wiring harness for the front brake is available for S-MAX/Galaxy 2006.5 and Mondeo 2007.5 as a spare part for servicing purposes. If the ABS-sensor wiring harness is damaged the engine compartment wiring harness may no longer be replaced completely.

This TSB details the necessary steps to install the ABS-sensor wiring harness for the front brake."
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Pitäisi melkein selvittää mitkä ovat ns. Oikeita vikoja nollaamalla vikamuisti ja sitte lukemalla vaikka parin päivän päästä mitkä on tullu takasin. Tälleen saadaan ne haamuviat sieltä vikamuistista pois sekaamasta.
"harder" is not a very good safeword
zunigalm
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Huhti 2011 09:19

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja zunigalm »

Jotensakin tuttu juttu, S-Max 203 hp. bensa 2010.

viewtopic.php?f=3&t=57108

Elikkä johtosarjat tarkastettu, vikaa ei löydy, vika poissa.

Kannattaa tarkistaa myös akun kunto ja lataustila. Tuon johtojen tarkistuksen jälkeen Mall function valo on syttynyt 1 kerran ja silloin akku oli noin 1/2 latauksessa. Autossa on huomattavasti suurempi kapasiteettinen akku, verrattuna tehdas asennukseen. Ajo on hyvin lyhyttä kaupunkipyöritystä joten akku ei ilmeisesti ehdi latautua riittävästi.

Zunigalm.
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Ajattelin kanssa tarkistaa johtosarjojen liittimet, ainakin ne mitä konepellin alta pääsee näkemään. Akku lienee parempi irroittaa jos johtoja räplää. Onko akun irrottamisen kanssa jotain ongelmaa, radiosta ainakin menee koodi, mutta tuleeko mitään muuta probleemaa? Joskus huollossa väittivät että pitää antaa apujännitettä kun akkua vaihtaa. En nyt keksi mitään järkevää syytä miksi joku suunnittelisi sellaisen auton josta ei akkua voi vanhanaikaisesti vaihtaa.

Minulla oli sattumoisin viime huollossa laturista jokin koodi ja nyt on parina päivänä näyttänyt siltä että akun valo ei heti sammu. Oisko hiilet menossa. Mutta kun varsinainen ongelma on esiintynyt jo pitkään, niin epäilisin että näillä ei ole tekemistä keskenään. Vikailmo tulee kuitenkin aina matka-ajossa ja silloin lataustakin piisaa.

OBD lukulaite tuli kuitenkin Eestistä tilattua. Sitä odotellessa...
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

OBD lukija tuli viikossa Eestistä, maksoi pari-kolme kymppiä ja toimii oikein hyvin Forscan Litellä wifin yli ipadin kanssa. Tilasin Ebaysta sen josta täälläkin oli linkkiä, joten voin ihan suositella.

Osaatteko kertoa tuosta Forscanista, antaako se samat tiedot mitä huollossakin saavat Boschin ym lukulaitteilla vai osaako Boschin ja Fordin oma lukusofta kertoa tarkemmin missä vika on? Tai siis, minullahan on nyt Lite IOS versio käytössä, jos hommaan täyden Windows version, niin sillä näköjään voi ajaa diagnostiikkatestejä. Onko kellään kokemusta noista?

Edit: huomasinkin että täysi versio on ilmainen, vain extended versio maksaa. No pitääkin kokeilla hetimiten.

Vikakoodeja tulee muutama PCM:stä ja aika paljon ABS moduulista, joka sitten taitaa levittää sen kaikkialle. Alla ei ole kaikkea mitä näyttäisi tulevan, mutta en nyt viitsi ihan kaikkea tänne läväyttää. Näyttää myös siltä että jännitteet ovat tippuneet joskus aika alas. Kun mittasin yleismittarilla, niin laturi antoi kyllä yli 14V, mutta seisonnassa akuissa oli vain 12,5V, joka tuntuu aika vähältä. Akku ei ole kuin kolmisen vuotta vanha, mutta viime talvina on tullut enimmäkseen lyhyttä ajoa, että oisko akkukin sitten kärsinyt.

Mutta noiden virheiden perusteella veikkaisin että PCM:ssä on jotain häikkää tai sitten vikakoodit tulevat laturilta. Tai sitten ABS moduuli on viallinen.

PCM - Powertrain Control Module
Smart alternator faults sensor / Circuit
Additional Fault Symptom: Unexpected operation
Smart alternator faults sensor / Circuit
Additional Fault Symptom: Performance or incorrect operation

Jonka jälkeen

ABS moduuli
Invalid data received from ECM/PCM
Control module improper shutdown performance
ja toisella kertaa:
Lost communication with the PCM
One or all messages from PCM have not been received.
Missing the CAN message from PCM
No communication can be established with the PCM
Communicatoin has been lost with the PCM as no data has been received from the PCM for a defined period of time.
The PCM is overloading the CAN bus to the ABS module with messages.
Control module improper shutdown performance
Lost communication with ECM/PCM A
Lost communication with SASM
Lost communication with TCM
Invalid data received from ECM/PCM A
Perform these checks:
Check the continuity of the CAN communication connections between the ABS and PCM modules.
Check the PCM communication connections.
Check the PCM power supply connections.
Check the PCM for DTCs.

Ja lisää: Power Steering Control Module
Lost Communication with Brake System Control Module A
Body Control Module
Invalid Data Received from Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module A
Mechanical failures
Freeze frame: MAINECUV: 12.25 V Main ECU voltage supply

Viimeisimmällä kerralla kun tämä tuli, niin pysäytin ja valot katosivat kojelaudasta. Kun lähdin ajamaan uudelleen ja tuli ohituspaikka, niin kaasun pohjaan painaessa iskikin vaihteistoteksti päälle. Erikoista, ikinä ennen mitään ei ole tullut liittyen mihinkään kiihdyttämiseen tms. No, tuolla hetkellähän kierrokset nousevat ja jos vika olisi laturin elektroniikassa, voisi olla mahdollista että se kilahtaa kun tulee jännitepiikki ylöspäin. Vikakoodi kertoi että Transmission Control Module ei saanut vääntösignaalia PCM:stä.

P1719:00-68 Engine torque signal
Test not complete
Module: Transmission Control Module
Invalid or missing data for engine torque
Proposes causes are
PCM
TCM
Check the CAN connections and wiring to PCM module
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Pahoin näyttää siltä et vika on can väylässä. Johdotukset jossain poikki tai kontaktit ruostunut joka sekaa sitte kaiken tiedonkulun moduulien kesken. Veemäinen vika jota oon tavannut useammassa audi a6 kulkinees. Audeissa se yleensä johtuu et on päässy lattiamaton alla olevat moduulit kastumaan mutta fordeissa on taas jonkin verran on ollu mittaristoon liittyviä johdotus tai kontakti ongelmia
"harder" is not a very good safeword
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Kiitos, hyvä tieto! Toki tuli koodia viimeisimmällä kerralla myös mittaristosta ;)

Insrument Panel Control Module
U0422:68-2B Invalid Data Received from Body Control Module
U0415:68-2B Invalid Data Received from Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module A
U0416:68-2B Invalid Data Received from Vehicle Dynamics Control Module
Poku
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Heinä 2017 16:39

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja Poku »

Hei.

Onko Keravankollilla Fordin vika selvinnyt? Minulla samanlaista vikaa nyt ollut ja turbon kello vaihdettu (220€ töineen) mutta se ei auttanut mitään.

Vikakoodit

P003A
P042A
P2033
UO284
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja juhe »

Mittariston huonot juotokset teki mulla noita CAN-väylän ihmeellisiä virheitä. Tuli kerralla nippu ja myös hävisi väylässä olevan CPU:n uudelleen juotoksella. Keravalta ei olisi pitkä matka Tuusulaan https://www.elkotron.fi/ Jos nyt ei ole samasta kyse, niin varmaan löytyy vinkkiä mitä seuraavaksi tutkii.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Vika löytyi ja ratkesi. En huomannut seurata keskustelua, mutta lähdin soittelemaan eilen autosähköliikkeita läpi ja Juvanmalmin Autoasia kuunteli ongelmaani puoli lausetta ja kertoi että tyyppivika ja vinkkasi kanssa Elkotronin suuntaan. Ajoin Tuusulaan saman tien, kaveri ruuvasi mittariston irti, kävi juottamassa irti pompsahtaneet liitokset kuntoon ja mittari takaisin. Siellä oli ainakin oikea vika joka tuli korjattua. Tosiaan tuo mittaristo voi heittää vaikka mitä häikkää väylään ja vikakoodit eivät todellisuudessa kerro mitään oikeaa.

Elkotron korjailee näitä mittaristoja pienessä elektroniikkapajassa ja kertoi tehneensä tuhansittain eri autojen mittaristojen korjauksia. Eli kaveri tiesi ihan tarkkaan mitä tehdä ja mitä korjata. Minulla meni puoli tuntia ja hinta oli sama mitä huoltoliike ottaa kahden tunnin tutkimisesta. Tämä Elkon kaveri ei tykkää yhtään puhua puhelimessa, minä viestittelin vaan tekstarilla, mutta sen ei tarvitse hämätä.

Huh! Olin kyllä tyytyväinen. Parissa muussa huollossa oltaisiin lähdetty tsekkaamaan väyläkaapeloinnit ja liittimet ja sitten oltaisiin todennäköisesti oltu väärillä jäljillä. Harmi etten huomannut juhen viestiä jo kesällä, olisi olleet hermot vähemmän kireällä lomareissuja ajellessa. ;) Saksoboy oli kanssa oikeassa. Kiitokset vinkeistä.
keravankolli
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Töttöröö. Taas sama vaiva. Pari reissua meni ilman vikakoodia, vaan taas tuntuu kilahtavan näitä. Jossain muualla taitaa olla kaapeleissa vika tai moduulissa kylmiä juotoksia.

Silloin kun noita huoltoja soittelin, niin yksi heti kysäisikin, että tuleeko tämä kostealla säällä; sitähän tämä todella tekee. Ilmeisesti olivat hajulla mistä on kyse, mutta eivät mitään syytä vihjailleet.
Poku
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Heinä 2017 16:39

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja Poku »

Poku kirjoitti: 22 Heinä 2020 14:24 Hei.

Onko Keravankollilla Fordin vika selvinnyt? Minulla samanlaista vikaa nyt ollut ja turbon kello vaihdettu (220€ töineen) mutta se ei auttanut mitään.

Vikakoodit

P003A
P042A
P2033
UO284
Minun auton vika löytyi johtosarjasta, joka menee akulta eculle. Koko johtosarja piti vaihtaa. Vian löysi Oulun Turbo. http://www.oulunturbo.fi/
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Loka 2016 17:16
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)

Re: Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

juhe kirjoitti: 22 Heinä 2020 15:56 Mittariston huonot juotokset teki mulla noita CAN-väylän ihmeellisiä virheitä. Tuli kerralla nippu ja myös hävisi väylässä olevan CPU:n uudelleen juotoksella. Keravalta ei olisi pitkä matka Tuusulaan https://www.elkotron.fi/ Jos nyt ei ole samasta kyse, niin varmaan löytyy vinkkiä mitä seuraavaksi tutkii.
Meillä Focus ’09 ja antoi vikakoodeja sieltä täältä. Syy mittaristo vika kuten viestin lainauksessa. Aika helppo tsekata ja tarkistaa kun ottaa vaan mittariston irti joko elkotroniin tai lähettää Tampereelle tai Oulun suuntaan Elehuoltoon https://www.elehuolto.fi/
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Vastaa Viestiin