Ford Transit 2011 egr venttiilin puhdistus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Leipuri
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2020 22:22

Ford Transit 2011 egr venttiilin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Terve,

Moottorin vikavalo syttyi palamaan ja vikakoodi tietää kertoa että egr venttiili pitäisi puhdistaa. Itse kun en ole koskaan tällaista tehnyt enkä juurikaan tuosta ymmärrä, niin ajattelin kysellä teiltä että mitä tuollainen operaatio suurinpiirtein maksaa kun sen teettää pajalla?
Leipuri
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2020 22:22

Re: Ford Transit 2011 egr venttiilin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Tarkennettakoon vielä, että kyseessä on 2.2 tdci moottori 63kW / 85hv.
Outis
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Huhti 2020 23:43

Re: Ford Transit 2011 egr venttiilin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Outis »

En tuosta puhdistuksesta tiedä, omasta 2.2 tdci transitista se otettiin pois käytöstä optimoinnin yhteydessä. Mulla alkoi tekemään sitä että kun lämpimänä laittoi käyntiin, niin ei hetkeen ottanut kierroksia yli 3000. Kaikki nuo hävisivät optimoinnin jälkeen, myös se surkea alavääntö. Maksoihan tuo optimointi 500€, mutta kannatti, tehoja tuli 200hv, ja vääntöä 507nm ja kulutuskin tipahti litran satasella. Nuo luvut muuten tulee kaikkiin 2.2 tdci koneisiin, alkuperäisistä lukemista huolimatta. Kyseessä on siis 2011 Hymer asuntoauto Transitin alustalla. Sen verran olen tuosta EGR:n putsauksesta kuitenkin lukenut, että millään aineella bensan sekaan sekoitettuna ei sitä puhtaaksi saa, vaikka niin jotkut noiden litkujen myyjät niin väittävät.
Leipuri
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2020 22:22

Re: Ford Transit 2011 egr venttiilin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Outis kirjoitti: 21 Huhti 2020 00:12 En tuosta puhdistuksesta tiedä, omasta 2.2 tdci transitista se otettiin pois käytöstä optimoinnin yhteydessä. Mulla alkoi tekemään sitä että kun lämpimänä laittoi käyntiin, niin ei hetkeen ottanut kierroksia yli 3000. Kaikki nuo hävisivät optimoinnin jälkeen, myös se surkea alavääntö. Maksoihan tuo optimointi 500€, mutta kannatti, tehoja tuli 200hv, ja vääntöä 507nm ja kulutuskin tipahti litran satasella. Nuo luvut muuten tulee kaikkiin 2.2 tdci koneisiin, alkuperäisistä lukemista huolimatta. Kyseessä on siis 2011 Hymer asuntoauto Transitin alustalla. Sen verran olen tuosta EGR:n putsauksesta kuitenkin lukenut, että millään aineella bensan sekaan sekoitettuna ei sitä puhtaaksi saa, vaikka niin jotkut noiden litkujen myyjät niin väittävät.
Aivan. Käytin putsattavana ja eihän se mitään auttanut eikä onneksi maksanutkaan juuri mitään. Jännä ettei ehdottanut tuollaista optimointia?
Mulla on ollut tuon transitin kanssa sellainen ongelma, että kun kylmällä koneella lähtee ajamaan, niin ensimmäisen ~200 metrin aikana kun koittaa kiihdyttää 1-vaihteella 2000kierrokseen tai sitten 2-vaihteella 2000 kierrokseen niin kone nytkähtää ja väläyttää akku- ja öljyvaloa. Moottori saattaa sammuakin tämän aikana. Ikäänkuin korkeilla kierroksilla laittaa kytkimen pohjaan ja nostaa sen takaisin ylös nopeasti. Voisikohan tuo liittyä jotenkin egr-ongelmaan?

Tilasin kuitenkin uuden venttiilin ja koitan vaihtaa sen tänään. Katselin tubesta vaihto-ohjeita enkä ihan ymmärtänyt että mitä nuo kohdasta 1:45 eteenpäin olevat osat on? https://www.youtube.com/watch?v=32-bgKCe1cU
Vastaa Viestiin