1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk1 Focukseen jakopäänremppa lähestyy, niin kysymys aiheesta liittyen kampiakselinlukitukseen..

https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... torit/3340

Tuollainen ajoitustyökalusarja siihen on, ja sen tiedän että tuo latta tulee nokka-akseleiden päätyihin ja pitkä pultti kampiakselinajoitukseen (käännetään sitä vasten), mutta lukitaanko itse kampiakseli kuinka siksi aikaa että saan hihnapyörän pultin avattua ja lopulta kiristettyä? Onko työkalua jolla saa vauhtipyörän päästä lukittua, ainakin PSA-konsernin koneissa oon sieltä lukinnu, eikä ole tullut ongelmia, mutta onko Fordiin vastaavia? Kun tuossa sarjassa tule vaan tuo latta ja tappeja.

EDIT:

Tällaisia löysin:

https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... +Ford/9803

Käyköhän enää Mk1:een?

https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... ratec/3682

Tämä taas näyttää samalta mikä tulee ajoitussarjan mukana, vai voiko lukituskäyttöön olla?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

duckworth kirjoitti: 21 Maalis 2020 14:33 https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... ratec/3682

Tämä taas näyttää samalta mikä tulee ajoitussarjan mukana, vai voiko lukituskäyttöön olla?
Kyllä tuo on sama kuin se sarjan keskimmäinen tappi, juuri sulle se oikea; jota vasten kampiakseli käännetään, kuten
jo sanoit.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tein nyt niin että tilasin tuon ajoitussarjan ja myös tuon vauhtipyöränlukitustyökalun. Sittenpä näkee osuuko yhteenkään Focuksen kytkinkopan reikään jako :roll: :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuleeko tuohon kampiakselinhinapyöränpulttiin sitten kasatessa kierrelukite, vai pysyykö sillä 40Nm+90ast. kiristyksellä pelkästään?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ainakaan korjausoppaassa ei puhuta mitään kierrelukitteesta.
Tarkasta lopuksi huolellisesti nokkien asento sillä lattaraudalla, kun kampiakseli on oikeassa asennossa sen pultin avulla.
Nokat ei saa olla yhtään pielessä, muuten kilahtaa.
Ja sitten vielä pyörittele moottoria käsin ja tunnustele, että pyörii vapaasti.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

yritäedes kirjoitti: 28 Maalis 2020 10:58 Ainakaan korjausoppaassa ei puhuta mitään kierrelukitteesta.
Tarkasta lopuksi huolellisesti nokkien asento sillä lattaraudalla, kun kampiakseli on oikeassa asennossa sen pultin avulla.
Nokat ei saa olla yhtään pielessä, muuten kilahtaa.
Ja sitten vielä pyörittele moottoria käsin ja tunnustele, että pyörii vapaasti.
Joo käänsin kampiakselin vastapainon sitä tappia vasten, ja oon vielä lukinnu vauhtipyörän startin kohdalta erikoistyökalulla, eli ainakaan alakerran ei pitäisi liikkua :D , mutta noista nokista tulee vielä mieleen, että voiko ne siis mennä pieleen vaikka se latta niiden lovien välissä, ja kannen tasoa vasten?? Tullut luettua kauhutarinoita juuri venojen ja mäntien kahteen törmäyksestä täältä foorumilta...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Sulla on kaikki oikein - tarkoitin sitä, että kun hihna on paikoillaan, kiristin myös ja nokkapyörätkin kiristetty, niin laittaa se latta vielä kerran ja varmistaa, että kaikki on kunnossa. Ja sitten pyörität konetta käsin ja laitat vielä kerran kampuran stopparin ja latan paikoilleen. Koska pulttia kiristäessä tai nokkapyöriä kiristäessä se latta on syytä ottaa pois, ettei nokka-akselin pää murru.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jees, pitää tupla chekata kaikki :) Noita nokkapyöränpultteja en ookaan vielä löysänny, nekö siis täytyy löysätä että ajotus menee oikein?
EDIT: Joo näköjään alfamerikin neuvoo löysäämään, löystätään siis :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

duckworth kirjoitti: 28 Maalis 2020 12:44 Noita nokkapyöränpultteja en ookaan vielä löysänny, nekö siis täytyy löysätä että ajotus menee oikein?
Jos latta menee paikoilleen, kun hihna on asennettu, niin kaikki on kunnossa. Jos taas ei mene, niin sitten täytyy nokkapyörät löysätä, että saa nokat kohdalleen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tämmönen ikusuuskyssäri vielä; ootteko laittanu vesipumpun tiivisteen liimaa vai meneekö pelkällä tiivarilla jos vaan pinnat putsaa? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tutkaillin tarkkaan, eikä ollut edellisessäkään pumpun tiivarissa liimaa, joten putsasin lohkon pinnat huolella ja uudella tiivarilla ilman liimaa vaan uusi pumppu. Jakohihnasarjakin siirtyi koneeseen, ja kirin ohjeen mukaan sen kampiakselinpultin, mutta... pyöritin konetta pari kierrosta pienellä räikällä, ja kun aloin tarkastaa ajotuksia niin alakerta tulee vartin kierroksella ja koko kierrolla (2kiers.) 1/8kierrosta eli 45ast. perässä :evil: Korjasin jaon ja nyt menee just merkit taas ja pyöriikin avaimella kevyesti. Saa nähdä millaset vauriot oon saanu aikaan kun erehdyin pyörittämään avaimella konetta tuolla väärällä jaolla.. :x Tai ainakin muistan täältä lukeneeni tarinan jossa oli pyöritetty käsin konetta kampiakselin pultista ja saatu jo siten venttiilit solmuun:

viewtopic.php?t=40760
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tilailin kuitenkin vielä uuden v-kopantiivisteen, ja kasaan tuon loppuun, että voi edes yrittää käyntiin, ja toivoo ettei ole jo venttiilit menny vääriksi kun räikkäavaimella pyörittelin väärällä jaolla kasausvaiheessa :|
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Harmi,jos joudut vielä venttiiliremppaan. Tekevälle sattuu.
Paljon riippuu siitä, olivatko molemmat nokat väärässä asennossa ja kumpaan suuntaan…
Kun yrität käynnistää, niin saadaan tietää, kuinka kävi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

yritäedes kirjoitti: 31 Maalis 2020 20:33 Harmi,jos joudut vielä venttiiliremppaan. Tekevälle sattuu.
Paljon riippuu siitä, olivatko molemmat nokat väärässä asennossa ja kumpaan suuntaan…
Kun yrität käynnistää, niin saadaan tietää, kuinka kävi.
Nokat eivät olleet toisiinsa nähden väärässä asennossa, vaan alakertaan nähden eli lattarauta meni loviin, mutta alakertaa piti tuosta kääntää vielä vartti että toppasi kampiakseli siihen ajoitustappiin jolloin nokat meni edelle ajoituksen puolesta. Tuntuu vaan että aika monestihan tuossa luulisi käyvänkin noin kun kampiakselin pultin kiriin niin silloinhan nokkien pyörät väkisin liikahtaa edelle tai vastavasti kun avaa niin liikahtavat jälkeen... Oon vaan muissa koneissa ollu siinä uskossa että kunhan ei startilla pyöritä väärää jakoa niin ei tule ongelmia, kuitenkin pyöritin todella hitaasti pikkuräikällä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja focst »

duckworth kirjoitti: 31 Maalis 2020 21:12
yritäedes kirjoitti: 31 Maalis 2020 20:33 Harmi,jos joudut vielä venttiiliremppaan. Tekevälle sattuu.
Paljon riippuu siitä, olivatko molemmat nokat väärässä asennossa ja kumpaan suuntaan…
Kun yrität käynnistää, niin saadaan tietää, kuinka kävi.
Nokat eivät olleet toisiinsa nähden väärässä asennossa, vaan alakertaan nähden eli lattarauta meni loviin, mutta alakertaa piti tuosta kääntää vielä vartti että toppasi kampiakseli siihen ajoitustappiin jolloin nokat meni edelle ajoituksen puolesta. Tuntuu vaan että aika monestihan tuossa luulisi käyvänkin noin kun kampiakselin pultin kiriin niin silloinhan nokkien pyörät väkisin liikahtaa edelle tai vastavasti kun avaa niin liikahtavat jälkeen... Oon vaan muissa koneissa ollu siinä uskossa että kunhan ei startilla pyöritä väärää jakoa niin ei tule ongelmia, kuitenkin pyöritin todella hitaasti pikkuräikällä.
Kun kampiakselin pultti kiristetään on nokkien pultit vielä auki. Sitten kun kampi on kiristetty varmistat vielä että kampi on tappia vasten ja nokat kiinni. Nokka akseleissa olevat 21mm listan paikat on kiritystä varten ettei nokanpää latan kohdalta murru. Nokkapyörien kuuluu olla vapaina kun kampiakselin pultti kiristetään juuri sen takia että ne muuten on vähän pielessä..ja tässä tapauksessa aika paljon. Toivotaan että ei tullut vahinkoja. Itse pyöritän aina käsin läpi räikän kanssa. Ei missään nimessä startilla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jep tajusi kyllä heti asennusvaiheen jälkeen, että miksi ne nokkikset tosiaan pitää löysätä, ja startilla en oo konetta pyörittänytkään kuten parissa aiemmassa viestissa kirjoittelin :) Kasasin tänään kaiken loppuun ja lievän leukarintaan asenteen turvin konetta käyntiin rikkoutuneiden venojen pelossa, mutta... my ass, sehän lähti kerrasta tulille! :thumbup: Vastaa kaasuun terävästi, eikä kolise :D Ainoo ongelma nyt enää että laturinvalo ei sammu :roll: Tutkailen huomenna lisää kun täytyy jäähäriäkin lisäillä koneeseen että voi pidemmän aikaa käyttää.

EDIT: Laturinvalo syttyy kun kone on käynyt vähän aikaa. Näissä taisi menne niin että joutu OBD:n kautta nollaamaan joissain tapauksissa ton? Toki täytyy vielä mitata jännite, että näkee onko aiheellinen hätä vaiko ei :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja focst »

duckworth kirjoitti: 01 Huhti 2020 14:29 Jep tajusi kyllä heti asennusvaiheen jälkeen, että miksi ne nokkikset tosiaan pitää löysätä, ja startilla en oo konetta pyörittänytkään kuten parissa aiemmassa viestissa kirjoittelin :) Kasasin tänään kaiken loppuun ja lievän leukarintaan asenteen turvin konetta käyntiin rikkoutuneiden venojen pelossa, mutta... my ass, sehän lähti kerrasta tulille! :thumbup: Vastaa kaasuun terävästi, eikä kolise :D Ainoo ongelma nyt enää että laturinvalo ei sammu :roll: Tutkailen huomenna lisää kun täytyy jäähäriäkin lisäillä koneeseen että voi pidemmän aikaa käyttää.

EDIT: Laturinvalo syttyy kun kone on käynyt vähän aikaa. Näissä taisi menne niin että joutu OBD:n kautta nollaamaan joissain tapauksissa ton? Toki täytyy vielä mitata jännite, että näkee onko aiheellinen hätä vaiko ei :lol:
Tarkasta ne 3 johtoa sen haitarikuoren sisältä jotka menee siihen laturin pistokkeeseen.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

duckworth kirjoitti: 01 Huhti 2020 14:29 Kasasin tänään kaiken loppuun ja lievän leukarintaan asenteen turvin konetta käyntiin rikkoutuneiden venojen pelossa, mutta... my ass, sehän lähti kerrasta tulille! Vastaa kaasuun terävästi, eikä kolise
Hieno homma! :thumbup:
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Doddii laturin valonkin sain sammumaan 8-)

Nyt onkin enää ongelmana saada ilmat pois syyläristä :x Oon lisännyt jo max. asti jäähäriä, koneen käyttänyt täysin lämpimäksi, puhaltaa kabiiniin jo kuumaa, mutta ylävesiletku, syylärin, ja valtaosa alavesiletkusta aivan jääkylmiä... Onko näissä ilmausnippaa, vai mikä tässä nyt on jääny huomaamatta(?), käytin autoa varmaan 40min. kaasutellen.

Ai niin koko äherrys nyt myös tuolta luettavissa:

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta5.htm

:)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tälläne osu silmään:
Fordin huolto-ohjeen mukaan, tuon täyttötavan jälkeen pitäisi tehdä vielä seuraavaa.
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.
Onko siis ihan välttämätön rutiini, pumpun vaihdon jälkeen? :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ja ilmavaivat selätetty tuolla ohjeella, nyt oli syyläri, ylä- ja alavesiletkut kuumia 8-)

Kaippa tää on nyt taputeltu :thumbup: :ford:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin