Automaattilaatikko

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Cixkö
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Heinä 2019 17:14

Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Cixkö »

Moro,
Laatikolla on ajettu ihan just 240 tkm.. Se vaihtaa niin kuin pitää eikä ole mitään moittimista. Ainut mikä mietityttää on pienet "nykimiset", "kolahdukset" tai liikkeet jotka tulee kun vaihtaa D:ltä N:lle tai P:lle. Perstuntuma huomaa nämä "kolahdukset", jotka tulee yllättävän myöhään /viiveellä kepin liikkeen jälkeen. Ne tulee myös moottorin ollessa lämmin, mutta kylmänä ne on tietty pykälää voimakkaammat / selkeämmät.

Eli ainut mikä tässä itteä hiertää on se kun tuo tapahtuu niin viiveellä. Ideoita / ajatuksia?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

Öljyt ja suodatin vaihtuu se venttiilipöydän remppa on aika kallis muuten.
viewtopic.php?f=3&t=52824
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Cixkö
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Heinä 2019 17:14

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Cixkö »

Öljyt lähtee vaihtoon ihan parin tuhannen km jälkeen. Omassa vaihteet vaihtuu hyvin niin kylmänä kuin lämpöisenä. Ainut mikä ihmetyttää on se D:ltä N:lle tai P:lle vaihto. Voiko silti olla isompi remppa kulman takana? :shock:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mitä tuossa linkissä luki kävikö noi oireet laatikkoon. Eipä siinä mitään käyttäjä voi muuta tehdä kuin vaihtaa öljyt ja suodatin aina 60tkm välein. Ja ajaa vaan eteenpäin ja toivoa parasta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Cixkö
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Heinä 2019 17:14

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Cixkö »

Linkin jutussa oli oireita vaihteiden vaihtuessa. Kun oon vaihtanut öljyt laatikkoon niin laitan tänne tarinaa tilanteesta.

Tänks! :thumbup:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

Teemmepä sitten niin ja katsotaan kun näppis laulaa mitä öljynvaihto sai aikaan laatikossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Hyvä laittaa että mikä laatikko eli turbiini vai kaksoiskytkin ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
mala69
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Elo 2019 11:18

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja mala69 »

Cixkö kirjoitti: 29 Helmi 2020 17:44 Öljyt lähtee vaihtoon ihan parin tuhannen km jälkeen. Omassa vaihteet vaihtuu hyvin niin kylmänä kuin lämpöisenä. Ainut mikä ihmetyttää on se D:ltä N:lle tai P:lle vaihto. Voiko silti olla isompi remppa kulman takana? :shock:

Ilmoittele miten kävi auttoiko öljyn vaihto. Kylläkin samaa ongelmaa laatikko powershift.
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja mondix »

Täysin normaalia. Jos ajossa pelaa nii ei syytä huoleen.. Vaihteiston sopeutuksella tuon hyvällä tuurilla saa pois, mutta voi jäädä paine kslibroinnin arvot himpun pieneksi.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Cixkö
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Heinä 2019 17:14

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Cixkö »

Laatikon öljyt meneekin vaihtoon 260 tkm:ssä. Silloin on
vaihtovälin kilometrit täynnä. Vehkeet pelaa ihan täysin. Vaihtaa nätisti eikä missään huomaa mitään. Kaiketi tuo on ominaisuus joka kuuluu pakettiin :thumbup:
luukkla
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Kesä 2015 20:17

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja luukkla »

Moi

Ostin viikko sitten S-maxin 2.0 TDCI powershiftillä. Vm 2016. Ajettu 119tkm. Merkkihuollettu ja viimeisin huolto 119tkm. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu tuolloin.

Nyt on noin 600km tullut ajettua autolla. Ei mitään ongelmia ole ollut ennen kuin tänä aamuna. Pakkasta oli 29 astetta ja Webasto oli ollut päällä 25min. Auto käynnistyi hyvin. Laitoin vaihteen R-asentoon ja päästin jarrun. Auto liikkui hieman eteenpäin (autokatos on hieman kalteva) ja sitten painaessani kaasua tuntui kuin pakki ei meinasi mennä päälle. Vähän kenguru tyyliin peruuttelin pois katoksesta. D silmään ja hivenen samaa efektiä ykkösvaihteella mutta vaihtoi ihan normaalisti ja 2km myöhemmin päiväkodin pihalla pakkikin toimi ihan normaalisti.

1. Onko normaalia, että pakki silmässä powershift vaihteisto antaa auton liukua eteenpäin?
2. Pitääkö olla huolissaan vaihteiston kunnosta vai voiko ääriolosuhde (-29 pakkasta) ja jääkylmät öljyt selittää oireen?
S-Max 2,0 TDCi 150hv PowerShift Titanium vm-16

Octavia Combi 1,4 TSI Ambition DSG Autom vm-16
Focus 1.8tdci vm-08
Mondeo 1.8 duratec vm-02
Sierra 2.0i dohc vm-90
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko tuttua toi N asennossa öljyn lämmitys juttu. Pakkasesta johtuu kun aika jäykkää tavaraa laatikossa kyllä on aluksi näillä pakkasilla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
luukkla
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Kesä 2015 20:17

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja luukkla »

Moi

Eipä ollut tuttua, mutta nyt on. Menee jatkossa kokeiluun 👍🏻
S-Max 2,0 TDCi 150hv PowerShift Titanium vm-16

Octavia Combi 1,4 TSI Ambition DSG Autom vm-16
Focus 1.8tdci vm-08
Mondeo 1.8 duratec vm-02
Sierra 2.0i dohc vm-90
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:43 Onko tuttua toi N asennossa öljyn lämmitys juttu. Pakkasesta johtuu kun aika jäykkää tavaraa laatikossa kyllä on aluksi näillä pakkasilla.
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.
"harder" is not a very good safeword
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

luukkla kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:18 Moi

Ostin viikko sitten S-maxin 2.0 TDCI powershiftillä. Vm 2016. Ajettu 119tkm. Merkkihuollettu ja viimeisin huolto 119tkm. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu tuolloin.

Nyt on noin 600km tullut ajettua autolla. Ei mitään ongelmia ole ollut ennen kuin tänä aamuna. Pakkasta oli 29 astetta ja Webasto oli ollut päällä 25min. Auto käynnistyi hyvin. Laitoin vaihteen R-asentoon ja päästin jarrun. Auto liikkui hieman eteenpäin (autokatos on hieman kalteva) ja sitten painaessani kaasua tuntui kuin pakki ei meinasi mennä päälle. Vähän kenguru tyyliin peruuttelin pois katoksesta. D silmään ja hivenen samaa efektiä ykkösvaihteella mutta vaihtoi ihan normaalisti ja 2km myöhemmin päiväkodin pihalla pakkikin toimi ihan normaalisti.

1. Onko normaalia, että pakki silmässä powershift vaihteisto antaa auton liukua eteenpäin?
2. Pitääkö olla huolissaan vaihteiston kunnosta vai voiko ääriolosuhde (-29 pakkasta) ja jääkylmät öljyt selittää oireen?
Powershiftillä tämä kylmyys vaikuttaa kytkimen toimintaan joten jonkin asteista kalibrointia tai ohjelmistopäivitystä kannattaa mennä kyselemään merkkihuollosta.
"harder" is not a very good safeword
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:20
luukkla kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:18 Moi

Ostin viikko sitten S-maxin 2.0 TDCI powershiftillä. Vm 2016. Ajettu 119tkm. Merkkihuollettu ja viimeisin huolto 119tkm. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu tuolloin.

Nyt on noin 600km tullut ajettua autolla. Ei mitään ongelmia ole ollut ennen kuin tänä aamuna. Pakkasta oli 29 astetta ja Webasto oli ollut päällä 25min. Auto käynnistyi hyvin. Laitoin vaihteen R-asentoon ja päästin jarrun. Auto liikkui hieman eteenpäin (autokatos on hieman kalteva) ja sitten painaessani kaasua tuntui kuin pakki ei meinasi mennä päälle. Vähän kenguru tyyliin peruuttelin pois katoksesta. D silmään ja hivenen samaa efektiä ykkösvaihteella mutta vaihtoi ihan normaalisti ja 2km myöhemmin päiväkodin pihalla pakkikin toimi ihan normaalisti.

1. Onko normaalia, että pakki silmässä powershift vaihteisto antaa auton liukua eteenpäin?
2. Pitääkö olla huolissaan vaihteiston kunnosta vai voiko ääriolosuhde (-29 pakkasta) ja jääkylmät öljyt selittää oireen?
Powershiftillä tämä kylmyys vaikuttaa kytkimen toimintaan joten jonkin asteista kalibrointia tai ohjelmistopäivitystä kannattaa mennä kyselemään merkkihuollosta.
Ja tietenkin voi vaikuttaa mitä öljyä käytetty, itsellä ei ole ollut kuin 23 tai 24 astetta pahimmillaan aamulla, ei webastoa mutta 550w lohkari... ei ongelmaa eli hyvin auto liikkuu taakse ja eteen...
2011 Mondeo PS laatikolla, RL öljyt laatikossa, 125tkm ajettu
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Entinen työkaveri lämmitti laatikkoa D asennossa käsijarru päällä. Siihen en ota kantaa onko niin järkevä edes tehdä
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja mondix »

Ei ikinä ainakaan D:llä käsijarrua vasten.
Kokemuksesta, powershift lootassa kannattaa käyttää oikeaa öljyä, pakkasella just antaa hetken käydä että loota lämpee.
Ensi metrit kovalla pakkasella powershift on melko tökerö vaihtamaan, mikä on normaalia. Mutta yleensä ei tarvii pitkään ajaa nii rauhottuu.
Ne kytkin sopeutukset kannattaa tehdä joka öljynvaihdossa, ja se kylmänä valuminen esim jos mäessä D päällä valuu taakse on jokseenkin normaalia.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Nipa kirjoitti: 18 Helmi 2021 17:22 Entinen työkaveri lämmitti laatikkoa D asennossa käsijarru päällä. Siihen en ota kantaa onko niin järkevä edes tehdä
Kyllähän sillä lämpöä saa aikaseksi perinteisellä automaatilla mutta ei todella ole suositeltavaa. Kaksoiskytkinlaatikolle toi on ehdoton ei ellei sitten väkisin halua kytkinpakan vaihtokuntoon.
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Renee »

saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:18
Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:43 Onko tuttua toi N asennossa öljyn lämmitys juttu. Pakkasesta johtuu kun aika jäykkää tavaraa laatikossa kyllä on aluksi näillä pakkasilla.
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.
Parkkiasennossa ei öljypumppu pyöri joten lämmityskäyttö siis N-asennossa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Nipa
Viestit: 388
Liittynyt: 18 Elo 2018 07:53

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Nipa »

saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 20:38
Nipa kirjoitti: 18 Helmi 2021 17:22 Entinen työkaveri lämmitti laatikkoa D asennossa käsijarru päällä. Siihen en ota kantaa onko niin järkevä edes tehdä
Kyllähän sillä lämpöä saa aikaseksi perinteisellä automaatilla mutta ei todella ole suositeltavaa. Kaksoiskytkinlaatikolle toi on ehdoton ei ellei sitten väkisin halua kytkinpakan vaihtokuntoon.
Joku bemari se taisi olla millä se sitä aikoinaan harrasti.
Focus ST -10 Ex
Fiesta ST -20 Ex
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 20:54
saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:18
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.
Parkkiasennossa ei öljypumppu pyöri joten lämmityskäyttö siis N-asennossa
löydäkkö mulle jotain virallisempaa infoa asiasta?
Oma tietämys perinteisestä automaatista on että laatikon öljypumppu on yhdistettynä momentinmuuntimeen joten öljyt kiertää jos momentinmuuntaja pyörii. P ja N asennon ero on vain se että P asennossa laatikosta ulostuleva akseli on mekaanisesti lukittu.
"harder" is not a very good safeword
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 20:54
saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:18
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.
Parkkiasennossa ei öljypumppu pyöri joten lämmityskäyttö siis N-asennossa
Aikas monessa puretussa pumppu pyörii aina kun moottori käynissä, tällä varmistettaan laatikon laakereiden voitelu paikalla ollessa valmiiksi.

P asennossa laatikon ulostulo lukittu, N muuten sama mutta ei lukitusta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
luukkla
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Kesä 2015 20:17

Re: Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja luukkla »

Eipä tuo enää antanut mitään oiretta kun pakkasta oli -15 aamulla. Laatikon öljyt on juuri vaihdettu fordin huollossa, en tarkemmin tiedä öljynlaadusta.

Täytyy nyt jatkossa vastaavissa pakkasolosuhteissa antaa käydä hetki tyhjäkäyntiä ennen kun lähtee peruuttelemaan.
S-Max 2,0 TDCi 150hv PowerShift Titanium vm-16

Octavia Combi 1,4 TSI Ambition DSG Autom vm-16
Focus 1.8tdci vm-08
Mondeo 1.8 duratec vm-02
Sierra 2.0i dohc vm-90
Vastaa Viestiin