1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kalle_koo
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

Kun tehtaan korjausaapinen sanoo 1.0 ecoboostin kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentiksi;

Stage-1 25nm, Stage-2 70nm ja näitten jälkeen lisäkiristystä 5 X 90°. Tiukkauksessa käytetään kuitenkin työkalua 303-1611 "Torque Multiplier". Netistä kaiveltuna tuon momentin kertoimen vaihdevälitys on 5:1. Onko liian suoraa maalaispojan pohdintaa että itse pulttia aktuaalisesti tiukataan vain 90 astetta kun kertoimella käännetään 450°? Vai onko tässä nyt joku muu taika takana.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Tuohon asteisiin en osaa varmuudella sanoa mutta ilmeisesti sen kampiakselin pultti vedetään oikeastikkin johonkin noin 500nm kireyteen joka tuntuu itsestä kyllä melkoiselta. Pultti ilmeisesti on jotain erikoismateriaalia jos venymät saavutetaan tollasilla lukemilla.
"harder" is not a very good safeword
kalle_koo
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

Hyppäs vaan silmään tuo momentinkertoimen käyttäminen, kun taas esim. saman ikäluokan 1.6 ecoboostissa kiristyksen ohje on:
Stage1: 100 Nm / Stage2: 90° / Stage3: Wait 10 s / Stage4: 15° - ilman kertoimien käyttämistä.

Että onko tuossa kertoimessa muuta magiaa kuin että helpompi kääntää asteet laiskalla ranteella. Ja peloitellaan kotikutoiset rasvanäpit kun "työ vaatii" kalliin erikoishärvelin.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Kyllähän se 500nm metrin varrella tarkottaa jo 50kg ---> puolen metrin varrella 100kg ---> 25 cm räikällä 200kg
eli JOS toi mun 500nm on lähelläkään totuutta niin ei semmonen juuri koulusta päässy autonasentaja jolla on kolme numeroa liian suuret haalarit saa sitä pulttia kireyteen ilman kertojaa.

Mutta yritä varmistaa viä jostain viralliselta taholta noi asteet. Itse en uskalla luvata et miten kiristät kun se 450 astetta on jo aika paljon mutta toki lähtömomenttikin on "pieni" 70nm
"harder" is not a very good safeword
kalle_koo
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

Ei se 500 nyyttonia tosiaan ole kuin 50kg/1m varressa, ei tarvi vielä edes molempia jalkoja nostaa varrelle.

Eikös tuo momentinkertoja kuitenkin toimi juur toiste päin, eli kun muuntimen päästä kääntää 450° niin tiukattavan pultin kanta kääntyy 90° joskun tuo aikaisemmin mainitsemani 5:1 välityssuhde.

https://youtu.be/kUKmwmnD7yo?t=166
Hissukseen näyttää kertoimen keskiö tuossa videossa pyörivän varren liikkeeseen verratuna.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

kalle_koo kirjoitti: 17 Helmi 2020 13:18
Eikös tuo momentinkertoja kuitenkin toimi juur toiste päin, eli kun muuntimen päästä kääntää 450° niin tiukattavan pultin kanta kääntyy 90° joskun tuo aikaisemmin mainitsemani 5:1 välityssuhde.
Niin tottahan toki 5 x 90 astetta on 5:1 muuntimella karassa vain 90 astetta. :thumbup: mikä ihme aivo nyrjähdys ittellekki jo tässä tuli ku en tota hokannu :lol:
"harder" is not a very good safeword
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja Patera »

Minkäs kokonen se pultti muuten on?
Meinaan vaan, että kun olen esim. noihin Vaggilaisiin kutos-dieseleihin väännellyt kiinni, niin vanhoissa Volvoissa se 18 mm pultti vedettiin kiinni 36 kiloon. Kovuus oli 12.9 , ja pultti aina uusiksi.
Eli kannattaa tarkistaa, että onko kyseessä myöskin venyvä, eli vaihdettava pultti ...
Mutta fiksu vekotin tuollainen momentinmuunnin, eli vaihde, hennompikin henkilö jaksaa kiristää ...
kalle_koo
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.

Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja Patera »

Ei noilla momenteilla viel otsasuonet pullistele ;D ...
Asennusta helpottamaan se muunnin on tyrkyllä, toki voi olla hankala yksityisdn hankkia.
Täytyypäs tutkailla - käyttöä löytyy kyllä.
kalle_koo
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

Ei nuita mikään hankaluus sinänsä ole hankkia, vaikka ebäystä: https://www.ebay.de/itm/312192278471
Kaikille seo samanhintaista mutta köyhästä voi tuntua kalliilta ostokselta yhtä kirraamista varten. Mahtaiskohan nuita kukaan vuokrata.
TurnierTDCI
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja TurnierTDCI »

kalle_koo kirjoitti: 17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.

Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.

Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.

https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4

Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?

Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 11:23
kalle_koo kirjoitti: 17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.

Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.

Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.

https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4

Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?

Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...
"harder" is not a very good safeword
TurnierTDCI
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja TurnierTDCI »

saksoboy kirjoitti: 21 Helmi 2020 12:25
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 11:23
kalle_koo kirjoitti: 17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.

Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.

Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.

https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4

Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?

Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...

Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?

Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.

Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.

https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243

Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja Patera »

Itse en kyllä mainostaisi - saati että käyttäisin- pulttipyssyä minkäänlaisen venyvän pultin kiristämiseen; lukijoita kun on moneksi, niin joku saattaa paukauttaa täysillä tehoilla, kun kerran neuvottiin ...
Oma asenne johtuu myös siitä, että mahdollisesti pultti aloittaa iskuissa venymisen aiemmin, kuin se on valmistajan puolesta laskettu - pahimmillaan tästä on seurauksena se, että pultti pohjaa ennemmin, kiin liitettävä kappale on kiristynyt tarpeeksi ...
Olen valitettavasti muutaman kerran nähnyt käytännössä, mikä voi olla seuraus pahimmillaan, esim. käytettäessä vanhaa pulttia toistamiseen.
TurnierTDCI
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja TurnierTDCI »

Patera kirjoitti: 21 Helmi 2020 16:35 Itse en kyllä mainostaisi - saati että käyttäisin- pulttipyssyä minkäänlaisen venyvän pultin kiristämiseen; lukijoita kun on moneksi, niin joku saattaa paukauttaa täysillä tehoilla, kun kerran neuvottiin ...
Oma asenne johtuu myös siitä, että mahdollisesti pultti aloittaa iskuissa venymisen aiemmin, kuin se on valmistajan puolesta laskettu - pahimmillaan tästä on seurauksena se, että pultti pohjaa ennemmin, kiin liitettävä kappale on kiristynyt tarpeeksi ...
Olen valitettavasti muutaman kerran nähnyt käytännössä, mikä voi olla seuraus pahimmillaan, esim. käytettäessä vanhaa pulttia toistamiseen.
Oikea suositus, ei pidä tehdä vastoin tehtaan ohjetta. Ohjeessa on maininta käyttää työkalua 303-1611.

Duratec -Mondeossa alusprikka on pinnoitettu jonkinlaisella teollisuustimantti-pölyllä tai vastaavalla ja on siksi uusittava yhdessä pultin kanssa joka kerta.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Patera kirjoitti: 17 Helmi 2020 22:23 Minkäs kokonen se pultti muuten on?
Meinaan vaan, että kun olen esim. noihin Vaggilaisiin kutos-dieseleihin väännellyt kiinni, niin vanhoissa Volvoissa se 18 mm pultti vedettiin kiinni 36 kiloon. Kovuus oli 12.9 , ja pultti aina uusiksi.
Eli kannattaa tarkistaa, että onko kyseessä myöskin venyvä, eli vaihdettava pultti ...
Mutta fiksu vekotin tuollainen momentinmuunnin, eli vaihde, hennompikin henkilö jaksaa kiristää ...
Jep joskus -90 luvulla vaihetii hihnat ja oli kaverin LT Vokkerissa tuo kone ja siinä vedin isollahylsyllä ja rautakangella sen pultin kiinni ja siellä oli ja pysyi,hieman kun miettii hommia ja käyttää päätä hommat hoituu,ei liikaa mutta liian löysällekkään ei mitään saa jättää,tekemällä oppii.
Taidettii laittaa lukitetta väliin...hmm pulttia EI taidettu uusia,no sinne se jäi kun auton joskus vaihto.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 16:14
saksoboy kirjoitti: 21 Helmi 2020 12:25
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 11:23
kalle_koo kirjoitti: 17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.

Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.

Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.

https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4

Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?

Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...

Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?

Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.

Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.

https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243

Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
Viestissä teksti "Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita."
ja heti perään linkki. Mitenkä muutenkaan tuon olisi voinu ymmärtää kuin että "tässä todiste väittämälleni"?
Ihme vittuilua heti ku relevantin kysymyksen heitin.

Itse en venymiä kohalle laittaisi pulttipyssyllä vaikka kuinka persaukinen olisin. Kuten tuossa Patera jo mainitsi niin se pulttipyssyn isku saattaa iskiessään jo ottaa ne venymät jolloin pultilla on vaara ylivenyä ja sitä myöden sen kestävyys heikkenee merkittävästi.

Ja kyseinen Papadakis joo vetää pultit koneella mutta kyseessä taitaa olla aika lailla ruuvivääntimen kaltainen pieni kone jossa ei kovinkaan iso vasara ja alasin varmaankaan ole.
Itsekkin Papadakiksen rakenteluja olen seurannut ja ihmettelin mitenkä tämän tasoinen ammattilainen muka vetäis pulttipyssyllä momentteja kohille.
"harder" is not a very good safeword
TurnierTDCI
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja TurnierTDCI »

saksoboy kirjoitti: 21 Helmi 2020 20:53
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 16:14
saksoboy kirjoitti: 21 Helmi 2020 12:25
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 11:23
kalle_koo kirjoitti: 17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.

Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.

Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.

https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4

Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?

Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...

Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?

Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.

Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.

https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243

Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
Viestissä teksti "Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita."
ja heti perään linkki. Mitenkä muutenkaan tuon olisi voinu ymmärtää kuin että "tässä todiste väittämälleni"?
Ihme vittuilua heti ku relevantin kysymyksen heitin.

Itse en venymiä kohalle laittaisi pulttipyssyllä vaikka kuinka persaukinen olisin. Kuten tuossa Patera jo mainitsi niin se pulttipyssyn isku saattaa iskiessään jo ottaa ne venymät jolloin pultilla on vaara ylivenyä ja sitä myöden sen kestävyys heikkenee merkittävästi.

Ja kyseinen Papadakis joo vetää pultit koneella mutta kyseessä taitaa olla aika lailla ruuvivääntimen kaltainen pieni kone jossa ei kovinkaan iso vasara ja alasin varmaankaan ole.
Itsekkin Papadakiksen rakenteluja olen seurannut ja ihmettelin mitenkä tämän tasoinen ammattilainen muka vetäis pulttipyssyllä momentteja kohille.
Kampiakselin pultti oli se asia eikä se miten miten kuuluisaan koneenrakentajaan viittaava viesti oli sijoiteltu. Kukaan ei ole väittänyt hänen tekevän pulttipyssyllä momentteja.

Minä teen koska en osta 400€ maksavaa työkalua kun ei ole rahaa sellaisiin. Viimeksi juuri ja juuri lähti kampiakselin pultti auki koneella jonka maksimi-irroitus on ilmoitettu yli 800Nm.
Kiinni samalla koneella ja liiman kanssa niin että pyöriminen pysähtyi.

Mikä se oma suosituksesi ongelmaan oli kun ei käynyt selväksi?
kalle_koo
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

Täällähän lentoon lähtenyt keskustelu. :-)
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 17:56 Oikea suositus, ei pidä tehdä vastoin tehtaan ohjetta. Ohjeessa on maininta käyttää työkalua 303-1611.
Tän härvelin käyttämisen ehdottomuudesta kysymykseni lähti liikkeelle, kun internetsissä monella ulkomaisella foorumilla mainostetaan kyseisen 1.0 ecoboostin kampiakselin pultin olevan niin järkyttävässä momentissa ettei sitä kykene vaihtamaan ilman tuota työkalua.

Mutta joskun oon ymmärtänyt tän ketjun nyt oikein niin eihän pultti aktuaalisesti ole kuin 90° kiristyksessä kun aputyökalulla tiukataan 5 X 90°. Meikäläisen paksuinen poika kietaisee M16 pultin elopainollaan varttikierroksen 70nm alkukiristyksen päälle ellei pultti jostain titaanista ole tehty. Volkkarin vetoakselin 200nm + 180° jäi vajaaksi, siihen ei kisakunto lyhyellä jatkolla riittänyt.
TurnierTDCI
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja TurnierTDCI »

kalle_koo kirjoitti: 21 Helmi 2020 23:42 Täällähän lentoon lähtenyt keskustelu. :-)
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 17:56 Oikea suositus, ei pidä tehdä vastoin tehtaan ohjetta. Ohjeessa on maininta käyttää työkalua 303-1611.
Tän härvelin käyttämisen ehdottomuudesta kysymykseni lähti liikkeelle, kun internetsissä monella ulkomaisella foorumilla mainostetaan kyseisen 1.0 ecoboostin kampiakselin pultin olevan niin järkyttävässä momentissa ettei sitä kykene vaihtamaan ilman tuota työkalua.

Mutta joskun oon ymmärtänyt tän ketjun nyt oikein niin eihän pultti aktuaalisesti ole kuin 90° kiristyksessä kun aputyökalulla tiukataan 5 X 90°. Meikäläisen paksuinen poika kietaisee M16 pultin elopainollaan varttikierroksen 70nm alkukiristyksen päälle ellei pultti jostain titaanista ole tehty. Volkkarin vetoakselin 200nm + 180° jäi vajaaksi, siihen ei kisakunto lyhyellä jatkolla riittänyt.
Usein se kiristyksen ongelma ei olekaan momentti vaan se miten pitää akseli paikoillaan pyörimättä. Jatkovarret eivät ole kalliita.
Joissakin dieseleiden sylinterikansissa on useampia 90-asteen vetoja välillä kiinni ja välillä auki. Jonkun japanilaisen laskin vaativan 70 kiristystä/löysäämistä yhteensä momentteineen kun vaiheita oli 7 ja pultteja 10. Siinä oli välttämätön merkata kulmakiristyksen alku ja välivaiheitakin eri väreillä.
Tuota hommaa varten ostin 3/4" metrin pituisen jatkovarren ja seisoin moottoripukin päällä kun se tahtoi pyöriä karkuun,
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 21:24
saksoboy kirjoitti: 21 Helmi 2020 20:53
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 16:14
saksoboy kirjoitti: 21 Helmi 2020 12:25
TurnierTDCI kirjoitti: 21 Helmi 2020 11:23
kalle_koo kirjoitti: 17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.

Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.

Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.

https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4

Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?

Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...

Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?

Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.

Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.

https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243

Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
Viestissä teksti "Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita."
ja heti perään linkki. Mitenkä muutenkaan tuon olisi voinu ymmärtää kuin että "tässä todiste väittämälleni"?
Ihme vittuilua heti ku relevantin kysymyksen heitin.

Itse en venymiä kohalle laittaisi pulttipyssyllä vaikka kuinka persaukinen olisin. Kuten tuossa Patera jo mainitsi niin se pulttipyssyn isku saattaa iskiessään jo ottaa ne venymät jolloin pultilla on vaara ylivenyä ja sitä myöden sen kestävyys heikkenee merkittävästi.

Ja kyseinen Papadakis joo vetää pultit koneella mutta kyseessä taitaa olla aika lailla ruuvivääntimen kaltainen pieni kone jossa ei kovinkaan iso vasara ja alasin varmaankaan ole.
Itsekkin Papadakiksen rakenteluja olen seurannut ja ihmettelin mitenkä tämän tasoinen ammattilainen muka vetäis pulttipyssyllä momentteja kohille.
Kampiakselin pultti oli se asia eikä se miten miten kuuluisaan koneenrakentajaan viittaava viesti oli sijoiteltu. Kukaan ei ole väittänyt hänen tekevän pulttipyssyllä momentteja.

Minä teen koska en osta 400€ maksavaa työkalua kun ei ole rahaa sellaisiin. Viimeksi juuri ja juuri lähti kampiakselin pultti auki koneella jonka maksimi-irroitus on ilmoitettu yli 800Nm.
Kiinni samalla koneella ja liiman kanssa niin että pyöriminen pysähtyi.

Mikä se oma suosituksesi ongelmaan oli kun ei käynyt selväksi?
Oma suositukseni on että älkää tehkö niin kuin TurnierTDCI.
"harder" is not a very good safeword
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja terae »

Mitään mistään tietämättä sanoisin, että ehdottomasti ei ammuta pulttimopolla mitään sellasia osia mitkä ei ole tarkoitettu saamaan runsasta iskukuormaa tai joissa se kiristys on likipitäenkään kriittinen asia. Jos jotain tekee työkseen niin hommaa ne kalut hinnasta riippumasta millä ne tehdään oikein ja ellei tee työkseen niin on syytä käyttää nämä asiat tehtävänä siellä missä tehdään ellei oma lompakko kestä työkalujen hintaa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
TurnierTDCI
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja TurnierTDCI »

terae kirjoitti: 22 Helmi 2020 13:19 Mitään mistään tietämättä sanoisin, että ehdottomasti ei ammuta pulttimopolla mitään sellasia osia mitkä ei ole tarkoitettu saamaan runsasta iskukuormaa tai joissa se kiristys on likipitäenkään kriittinen asia. Jos jotain tekee työkseen niin hommaa ne kalut hinnasta riippumasta millä ne tehdään oikein ja ellei tee työkseen niin on syytä käyttää nämä asiat tehtävänä siellä missä tehdään ellei oma lompakko kestä työkalujen hintaa.
Juuri tuolla tavalla kehoitin tekemään. Tuolla tavalla toimien kysymyksen kysyjä pääsee parhaimpaan lopputulokseen.

"...Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto..."
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja terae »

TurnierTDCI kirjoitti: 22 Helmi 2020 14:05
terae kirjoitti: 22 Helmi 2020 13:19 Mitään mistään tietämättä sanoisin, että ehdottomasti ei ammuta pulttimopolla mitään sellasia osia mitkä ei ole tarkoitettu saamaan runsasta iskukuormaa tai joissa se kiristys on likipitäenkään kriittinen asia. Jos jotain tekee työkseen niin hommaa ne kalut hinnasta riippumasta millä ne tehdään oikein ja ellei tee työkseen niin on syytä käyttää nämä asiat tehtävänä siellä missä tehdään ellei oma lompakko kestä työkalujen hintaa.
Juuri tuolla tavalla kehoitin tekemään. Tuolla tavalla toimien kysymyksen kysyjä pääsee parhaimpaan lopputulokseen.

"...Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto..."
Jeps. Eli summa summarum: joitakin asioita voi tehdä myös toisin, mutta järkevintä on tehdä ne kunnolla.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Niin tekee kuten ammattikorjaajat kertoo,aina saa kaiken auki/kiinni jos on siihen työkalut jotka toimii,väillä vaan on tilan puute niin ei mahdu kunnon kanget/vääntiöt väleihin,toki toisinaan pitää muistaa että jos pois ottaessa jotain menee poikki tai pultin/mutterin kannat jne pyöristyy onkin homma muuttunu entistä vaativammaksi.
Kyllä se siitä
Vastaa Viestiin