Aux heater vs park heater
Aux heater vs park heater
Jup, kysessä ford s-max v. 2009. Ajotietokoneest löytyy aux heater ja park heater. Mitä eroa niillä on? Ostin auton 1v sitte ja en ole niitä käyttänyt. Autossa ei ollut lohkolämmitintä ja se asennettii siihe ja sisälle töpseli et saan puhaltimen sinne. Nyt rupee olla pakkasia ja toki olen aina roikkaa laittanu. Nyt vois perehtyy noihin kahtee asiaan ja et kannattaako käyttää niitä. Park heaterin saa silloin kytkettyä ku o parkis ja aux heaterin ajos. Näille käyttohjeet jos sais. Joo tutkin käsikirjaa mut en siltikkää tajua. Miten ja millon käytän niitä?
Re: Aux heater vs park heater
Foorumin haulla (aux heater ja park heater) tulee aika paljon vastineita. Täällä vaan on niin mahdottomasti kohinaa melkein kaikissa ketjuissa, että lukemaan joutuu pitkiä lässytyksiä aiheen vierestä.
Park heateriin voit ajastaa lämmityksen ennen liikkeelle lähtöä, ajastukseen laitat liikenteeseen lähdön hetken ja lämmitin hoitaa sitten itse aloituksen ajoissa. Sisätilan lämmittyminen on aina mysteeri, riippuen edellisen ajon valinnoista (puhallinnopeus ja lämpötila sisällä). Lämmitys käynnistyy jos ulkolämpötila on alle 15 astetta (tai joku muu vaihtoehto).
Aux heater lähtee käyntiin, kun se on valittuna ja käynnistät moottorin. Jos ajaa 5 minuutin pätkiä kylmällä koneella, melko varmasti lisälämmitin tukkeutuu pikku hiljaa, kun ei lämpene tarpeeksi eikä pala kuumaksi ja puhtaaksi. Tarvitsee siihen ainakin 15 minuuttia kerrallaan. Käytä harkiten.
Ja kaikki nuo esittämäni voivat olla jotain muuta riippuen vuosimallista, moottorin mallista, lisälämmittimen mallista, ym.
Park heateriin voit ajastaa lämmityksen ennen liikkeelle lähtöä, ajastukseen laitat liikenteeseen lähdön hetken ja lämmitin hoitaa sitten itse aloituksen ajoissa. Sisätilan lämmittyminen on aina mysteeri, riippuen edellisen ajon valinnoista (puhallinnopeus ja lämpötila sisällä). Lämmitys käynnistyy jos ulkolämpötila on alle 15 astetta (tai joku muu vaihtoehto).
Aux heater lähtee käyntiin, kun se on valittuna ja käynnistät moottorin. Jos ajaa 5 minuutin pätkiä kylmällä koneella, melko varmasti lisälämmitin tukkeutuu pikku hiljaa, kun ei lämpene tarpeeksi eikä pala kuumaksi ja puhtaaksi. Tarvitsee siihen ainakin 15 minuuttia kerrallaan. Käytä harkiten.
Ja kaikki nuo esittämäni voivat olla jotain muuta riippuen vuosimallista, moottorin mallista, lisälämmittimen mallista, ym.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Aux heater vs park heater
Lisätään vielä, että AuxHeater on aina päällä. Jäähdytysnesteen lämpötilasta riippuen joko täys- tai puoliteholla. Mutta aina kuitenkin päällä.
EDIT: yllämainittu väite ei pidä paikkaansa.
EDIT: yllämainittu väite ei pidä paikkaansa.
Viimeksi muokannut riikomi, 30 Tammi 2020 08:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Aux heater vs park heater
Mulla se on talvikelissä ollut aina päällä. Näkyy hetkellisen kulutuksen näytössä siten, että täysteholla kulutus hyppää n. 10 s välein puoleksi sekunniksi yli tuplaksi ja puoliteholla sama tapahtuu n. 20 s välein.
Kesäkelin käytöksestä mulla ei ole havaintoja...
Kesäkelin käytöksestä mulla ei ole havaintoja...
Re: Aux heater vs park heater
Siis lisälämppäri lähtee toimintaan vasta kun ulkolämpötila on alle +5
Ja kyllä oman tiedon mukaan se liekkikin sammuu kun lämpö nousee vain tarpeeksi.
"harder" is not a very good safeword
Re: Aux heater vs park heater
Ylempänä mainitsin lisälämmittimen toiminnassa olevan eroja ties mistä syistä. Mulla lähtee käyntiin +13 asteessakin, ainakin park heater.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Aux heater vs park heater
Joo kyllä ajastettu park heater lähtee käyntiin kun vain laitat sen mutta ite aux heater ei lähe ennen kuin ulkolämpötila tippuu alle +5
"harder" is not a very good safeword
Re: Aux heater vs park heater
Noin voi ollakin, käytän sitä niin harvoin, kun ajot ovat yleensä pätkiä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Aux heater vs park heater
Piti nyt aamulla töihin tullessa ihan varmistaa, että pitääkö väitteeni polttimen ikuisesta liekistä paikkaansa. Lähtö lämpimästä tallista; ulkoLTA -1 C.
Ei pitänyt.
Poltin sammui motarilla kun lämpömittarin viisari nousi normilukemaan; hetkellisen kulutuksen näyttö ei sen jälkeen enää pomppinut.
Ilmeisesti luuloni perustui siihen, että kovemmilla pakkasilla poltin on jäänyt päälle koko kotimatkan ajaksi. Oletettavasti tuolloin jäähdytysnesteen lämmöt ei ilman Webaa nouse normaaliin, vaikka viisari niin näyttäisikin.
Pahoitten jakamaani disinformaatiota.
Ei pitänyt.
Poltin sammui motarilla kun lämpömittarin viisari nousi normilukemaan; hetkellisen kulutuksen näyttö ei sen jälkeen enää pomppinut.
Ilmeisesti luuloni perustui siihen, että kovemmilla pakkasilla poltin on jäänyt päälle koko kotimatkan ajaksi. Oletettavasti tuolloin jäähdytysnesteen lämmöt ei ilman Webaa nouse normaaliin, vaikka viisari niin näyttäisikin.
Pahoitten jakamaani disinformaatiota.