Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JJAL
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Syys 2014 22:33

Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Terve!

Ensin kolkotteli kytkimen/vauhtipyörän suunnilta pitemmän aikaa, sitten kytkin sanoi lopulta kerrasta morjes eli alkoi yhtäkkiä luistamaan niin ettei kunnolla saa autoa pihassa liikuteltua.

Nyt tarkoitus laittaa:
Kiinteä vauhtipyörä
Kytkinlevy
Painelevy
Painelaakeri/irroitinlaakeri/irroitinmekanismi, millä nimellä kulkeekaan
Kampiakselin takastefa
Kytkinakselin stefa
Liekö ohjainlaakeria ollenkaan? Mikäli on niin se myös.

Öljyä ei vuoda tuolta suunnalta vielä mutta stefat listalla lähinnä varmuuden vuoksi ja tulevaisuutta ajatellen, autolla kuitenkin 350 tkm ajettu.

Kysymys kuuluu että onko jotain järkevää lisättävää listaan, ja onko jollain kokemusta hommasta jotta osaisi sanoa mihin varautua?
Eli mitä tarvii purkaa jotta laatikon saa alas, onko etupalkki edessä tms.
Liian paljon infoa ei voi tulla eli kaikki vinkit tarpeen, ensimmäinen etuvetoinen remonttikohde itselleni.

Kiitos!
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

JJAL kirjoitti: 07 Elo 2019 12:45 Terve!

Ensin kolkotteli kytkimen/vauhtipyörän suunnilta pitemmän aikaa, sitten kytkin sanoi lopulta kerrasta morjes eli alkoi yhtäkkiä luistamaan niin ettei kunnolla saa autoa pihassa liikuteltua.

Nyt tarkoitus laittaa:
Kiinteä vauhtipyörä
Kytkinlevy
Painelevy
Painelaakeri/irroitinlaakeri/irroitinmekanismi, millä nimellä kulkeekaan
Kampiakselin takastefa
Kytkinakselin stefa
Liekö ohjainlaakeria ollenkaan? Mikäli on niin se myös.

Öljyä ei vuoda tuolta suunnalta vielä mutta stefat listalla lähinnä varmuuden vuoksi ja tulevaisuutta ajatellen, autolla kuitenkin 350 tkm ajettu.

Kysymys kuuluu että onko jotain järkevää lisättävää listaan, ja onko jollain kokemusta hommasta jotta osaisi sanoa mihin varautua?
Eli mitä tarvii purkaa jotta laatikon saa alas, onko etupalkki edessä tms.
Liian paljon infoa ei voi tulla eli kaikki vinkit tarpeen, ensimmäinen etuvetoinen remonttikohde itselleni.

Kiitos!
2.0 tdci mk3 monkelosta ite vaihdoin ja itse itseäni lainaten kirjoittelin tällä lailla aikasemmin samasta asiasta
"ite ku teet rempan niin tärkeimmät taitaa olla momenttiavain ja astelevy jos pulttien kireys on ilmoitettu molemmilla arvoilla esim. pultit ensin kireyteen x nm jonka jälkeen xx astetta vielä.
Kytkimen keskitystyökalu on kanssa ihan käytännöllinen.
Pari ylimääräistä koripukkia ja/tai liina millä roikotat moottoria kun tod.näk joudut irrottamaan alakelkan tai joudut löysäämään sitä sen verran että vaihdelaatikko irtoaa.
Tietenkin pitkiä hermoja koska kotona et varmaankaan pääse remontissä huoltamojen ohjeaikoihin remontin aikataulun suhteen."

Sen verran lisään että vaihdelaatikon etutolpan tietenkin joudut ottamaan pois että saat vaihteiston tulemaan sen kautta pihalle.
"harder" is not a very good safeword
JJAL
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Syys 2014 22:33

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Kiitoksia! Juuri tuommoisia kokemuksia kaipasinkin ja vinkkejä jos jotain erikoisempaa työkalua jne tarvii.

Käytössä on nelipilarinosturi eli siinä mielessä helpommalla pääsen.
saksoboy kirjoitti: 07 Elo 2019 16:55 Sen verran lisään että vaihdelaatikon etutolpan tietenkin joudut ottamaan pois että saat vaihteiston tulemaan sen kautta pihalle.
Meinaatko siis iskaritolppaa, että sitä kautta laatikko tulee sivulta ulos eikä mahdu alapuolelta tulemaan?
JJAL
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Syys 2014 22:33

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAL »

https://www.autodoc.fi/statim/8838370

Uskaltaako ostaa? Kohtalaisen edukas.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

JJAL kirjoitti: 08 Elo 2019 15:53 Kiitoksia! Juuri tuommoisia kokemuksia kaipasinkin ja vinkkejä jos jotain erikoisempaa työkalua jne tarvii.

Käytössä on nelipilarinosturi eli siinä mielessä helpommalla pääsen.



Meinaatko siis iskaritolppaa, että sitä kautta laatikko tulee sivulta ulos eikä mahdu alapuolelta tulemaan?
Ainakaan 2.0 ei mahdu tulemaan ellei sitten kokonaan poista apukelkkaa mutta löysäämällä mahtui tulemaan etupyörän kautta.
"harder" is not a very good safeword
JJAL
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Syys 2014 22:33

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Kiinteän vauhtipyörän kanssa ei varmaan uskalla laittaa vakiokytkinlevyä, jossa ei ole jousia? Luulisi että aiheuttaa kolinaa vaikka ajossa toimisi.

Mistä löydän pelkän kytkinlevyn joka on tarkoitettu kiinteälle vauhtipyörälle eli jossa on jouset levyssä? Kaikki muu uutta/ehjää niin ei huvittaisi koko pakettia ostaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tämmöistäkö pakettia etsit vai pelkkä kytkilevy .
https://www.skruvat.fi/Kytkinpaketti-P645815.aspx
Sach ta Valeo suosittelen
Tuossa kytkilevystä on mitat hammasluku ja muut tiedot varaosaliike ja yksi kytkinlevy kiitos. Menee jonnekin palvelevaan jossa voivat tilailla tukkurilta sopivan osan. Ja ei muuta kuin vaihtohommiin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JJAL
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Syys 2014 22:33

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Kiitos linkistä! En tiedä miksi tuotti ongelmaa löytää levyä missä olisi jouset, alkuperäisessä ja suurimmassa osassa tarvikkeita ei ole, kun kaksoismassavauhtipyörän kanssa ei tarvii. Pelkän kytkinlevyn tarviin, mutta sit tommonen paketti jos pelkkää levyä ei saa. Voikohan noihin myyntikuviin luottaa, että jos jouset näkyy kuvassa niin levyssä ne on?

Tarvii tosiaan tänään käydä parista paikallisesta varaosapuljusta käydä kyseleen ihan boorin ja halkaisijan perusteella sopivaa levyä, muuta eroa tuskin on?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kyllä tuohon kuvaan voi luottaa kun mainittiin ettei ole massapyörä kytkin. Käyppä ja kerro mikä oli tulos.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JJAL
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Syys 2014 22:33

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Kaikki myy valeon settiä kiinteälle vauhtipyörälle elikkä paineasetelma+levy, hinta 275e. Kukaan ei pelkkää levyä löydä eikä numeroa sille.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Renee »

Harmi varmaan tuo takuupuoli kun osat vaihtaa niin ei tule tulkinta ongelmia onko viallinen kytkinlevy kyseessä
Huomattavasti halvempi on toi linkitetty osa ja 15% rabattia.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Yourma
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Tammi 2019 10:44

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Yourma »

JJAL kirjoitti: 07 Elo 2019 12:45 Terve!

Ensin kolkotteli kytkimen/vauhtipyörän suunnilta pitemmän aikaa, sitten kytkin sanoi lopulta kerrasta morjes eli alkoi yhtäkkiä luistamaan niin ettei kunnolla saa autoa pihassa liikuteltua.

Nyt tarkoitus laittaa:
Kiinteä vauhtipyörä
Kytkinlevy
Painelevy
Painelaakeri/irroitinlaakeri/irroitinmekanismi, millä nimellä kulkeekaan
Kampiakselin takastefa
Kytkinakselin stefa
Liekö ohjainlaakeria ollenkaan? Mikäli on niin se myös.

Öljyä ei vuoda tuolta suunnalta vielä mutta stefat listalla lähinnä varmuuden vuoksi ja tulevaisuutta ajatellen, autolla kuitenkin 350 tkm ajettu.

Kysymys kuuluu että onko jotain järkevää lisättävää listaan, ja onko jollain kokemusta hommasta jotta osaisi sanoa mihin varautua?
Eli mitä tarvii purkaa jotta laatikon saa alas, onko etupalkki edessä tms.
Liian paljon infoa ei voi tulla eli kaikki vinkit tarpeen, ensimmäinen etuvetoinen remonttikohde itselleni.

Kiitos!
Morjes! Miten tämä remontti sujui? Itselläni sama auto ja vauhtipyörä alkanut pitää melko kovaa ääntä. Mietin että vaihtaisin kiinteään vauhtipyörään. Kuulisin mielelläni neuvoja/vinkkejä tähän.
Yourma
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Tammi 2019 10:44

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Yourma »

Tuli tehtyä tuo remontti ja osatkin osui kerrasta oikein. Kytkin tuntuu pelaavan hienosti ja en huomaa tuntumassakaan juuri mitään eroa. Auton käyntikin tuli huomattavasti vakaammaksi, kun ei ole enää rikkinäistä kaksoismassavauhtipyörää vatkaamassa.

Laatikon irroittaminenkin oli kohtuu helppo, eikä tarvinut etupalkkia purkaa.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Yourma kirjoitti: 06 Touko 2021 08:34 Tuli tehtyä tuo remontti ja osatkin osui kerrasta oikein. Kytkin tuntuu pelaavan hienosti ja en huomaa tuntumassakaan juuri mitään eroa. Auton käyntikin tuli huomattavasti vakaammaksi, kun ei ole enää rikkinäistä kaksoismassavauhtipyörää vatkaamassa.

Laatikon irroittaminenkin oli kohtuu helppo, eikä tarvinut etupalkkia purkaa.
Hienoa että onnistui.

Kumpi tuli, kiinteä vaiko kaksoismassa?
Yourma
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Tammi 2019 10:44

Re: Focus 1.8 TDCi 2009 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Yourma »

Mk3Mondeo kirjoitti: 06 Touko 2021 21:20
Yourma kirjoitti: 06 Touko 2021 08:34 Tuli tehtyä tuo remontti ja osatkin osui kerrasta oikein. Kytkin tuntuu pelaavan hienosti ja en huomaa tuntumassakaan juuri mitään eroa. Auton käyntikin tuli huomattavasti vakaammaksi, kun ei ole enää rikkinäistä kaksoismassavauhtipyörää vatkaamassa.

Laatikon irroittaminenkin oli kohtuu helppo, eikä tarvinut etupalkkia purkaa.
Hienoa että onnistui.

Kumpi tuli, kiinteä vaiko kaksoismassa?
Laitoin tosiaan kiinteän vauhtipyörän. Hieman jännitti osien sopivuus, mutta onneksi sujui ilman takaiskuja.
Vastaa Viestiin