Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Markus_82_
Viestit: 116
Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34

Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Viesti Kirjoittaja Markus_82_ »

Eli Bensa Mondeo vuosimallia -01. Kaksoismassavauhtipyörä ilmeisesti tullut tiensä päähän.
Startatessa sekä kaasua vaihteenvaihdon jälkeen antaessa kolauttaa, ääni kuuluu laatikon seutuvilta. Lisäksi kytkin ylhäällä tyhjäkäynnillä kuuluu toisinaan tasainen naputus joka lakkaa kun kytkimen painaa pohjaan. Mikään muu vika ei varmaan tule kyseeseen?

Liekö sitten korjaamisen väärti enää.. 320tkm ajettu jne..Hintaa tulee remontille melkein auton arvon verran.

No jos tuon nyt vielä korjaisi, niin osat ainakin tarvii tilata Saksanmaalta. Hinta näyttelee aika suurta osaa..
LUK:in kytkinpaketin saa 450€, jossa vauhtipyörä pultteineen sekä kytkinpaketti irroitinlaakerilla.
Satasen säästäisi vielä tuosta jos ostaisi hieman edullisemman SACHS:in vauhtipyörän (210€) ja siihen kaveriksi vähän halvempi kytkinsarja irroitinlaakerilla (120€)..

Kysymys kuuluukin miten nuo osat sitten natsaa toisiinsa, oleellista kaiketi on että osat tarvii olla valmistusvuoteen 10/2002 olevia kun -01 vuosimalli on kyseessä.
Kummankin vauhtipyörän Luk/Sachs läpimitta on 230mm. Kytkinpakettia löytyy kahdella läpimitalla 228/230mm.. Sopineeko tuo mitaltaan 228mm kytkinlevysarja yhtälailla, kun sitä kerran myydään? 11/2002 mallista eteenpäinhän se on sitten 240mm..

Mitäs muuta olisi hyödyllista uusia? vaihteistoöljyt ja vetoakselien stefat löytyy jo valmiiksi..
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Markus_82_ kirjoitti:Eli Bensa Mondeo vuosimallia -01. Kaksoismassavauhtipyörä ilmeisesti tullut tiensä päähän.
Startatessa sekä kaasua vaihteenvaihdon jälkeen antaessa kolauttaa, ääni kuuluu laatikon seutuvilta. Lisäksi kytkin ylhäällä tyhjäkäynnillä kuuluu toisinaan tasainen naputus joka lakkaa kun kytkimen painaa pohjaan. Mikään muu vika ei varmaan tule kyseeseen?

Liekö sitten korjaamisen väärti enää.. 320tkm ajettu jne..Hintaa tulee remontille melkein auton arvon verran.

No jos tuon nyt vielä korjaisi, niin osat ainakin tarvii tilata Saksanmaalta. Hinta näyttelee aika suurta osaa..
LUK:in kytkinpaketin saa 450€, jossa vauhtipyörä pultteineen sekä kytkinpaketti irroitinlaakerilla.
Satasen säästäisi vielä tuosta jos ostaisi hieman edullisemman SACHS:in vauhtipyörän (210€) ja siihen kaveriksi vähän halvempi kytkinsarja irroitinlaakerilla (120€)..

Kysymys kuuluukin miten nuo osat sitten natsaa toisiinsa, oleellista kaiketi on että osat tarvii olla valmistusvuoteen 10/2002 olevia kun -01 vuosimalli on kyseessä.
Kummankin vauhtipyörän Luk/Sachs läpimitta on 230mm. Kytkinpakettia löytyy kahdella läpimitalla 228/230mm.. Sopineeko tuo mitaltaan 228mm kytkinlevysarja yhtälailla, kun sitä kerran myydään? 11/2002 mallista eteenpäinhän se on sitten 240mm..

Mitäs muuta olisi hyödyllista uusia? vaihteistoöljyt ja vetoakselien stefat löytyy jo valmiiksi..
Ei tullut noita linkkejä myytäviin tuotteisiin jotta olisi voinut katsoa millaisia ne ovat....?

Mondeoon, kuten moniin muihinkin, on saatavana kytkinsarjoja sekä kaksoismassa- että yksimassa- eli kiinteillä vauhtipyörillä. Kiinteä sarja on halvempi mutta ostaisin kuitenkin paketin jonka osat ovat ilmoitettu selkeästi toisiinsa sopiviksi koska vauhtipyörät ovat erilaisia. Plus tietenkin uusilla vauhtipyörän ja kytkinasetelman pulteilla.

Tuosta "halvemmasta kytkinsarjasta", pelkkä irroitinlaakeri/työsylinteri/vaihteiston etupään stefa -paketti maksaa jokseenkin tuon verran rahteineen joten epäilyttävän halvalta kuulostaa.

Kun vaihteiston stefat ovat jo valmiina niin silloinhan vaihteistoöljykin on alkuperäinen Ford -öljy, jolla vaihteisto toimii erittäin hyvin? Sekä mahdollinen SAC- asennustyökalu (=itsesäätyvän kytkimen).
Markus_82_
Viestit: 116
Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34

Re: Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Viesti Kirjoittaja Markus_82_ »

Ei tullut linkkejä laitettua, mutta samaa tavaraa se on noissa Saksan halpis verkkokaupoissa (autodoc, autonvaraosat24 jne..)
Tuli tuossa tänään vähän selviteltyä asiaa..
Kytkinpaketit sopivat vauhtipyörien kanssa yhteen merkistä huolimatta, kunhan vain mallirajaus on sama. Kytkinlevyn koolla ei myöskään ole merkitystä onko se 228 vai 230mm halkaisijaltaan, heitto on niin vähäinen. Korjausopas ilmoittaa halkaisijaksi 228mm.
Kummatkin vauhtipyörät (Luk/Sachs) joita kyseiset puljut myyvät ovat kaksoismassapyöriä. Luk:in pyörä parikymppiä kalliimpi, syystä että sen mukana tulee uudet kiinnitys pultit, joita ei Sachs:in mukana tule.
Tänään tuli tilattua Kaksoismassa ja kytkinpaketti irroitin laakerilla hintaan 350€. Sattui vielä olemaan hyvät päivän alennusprosentit hinnoissa.
Onhan noista puljuista paljon kritiikkiä netissä, että saas nähdä mitä tuleman pitää :D Mutta jos suomesta olisi pitänyt osat haalia, niin olis jääny remontit tekemättä.
Sen verran työläältä vaikutti vaihtotyö, etten edes rupea yrittämään tallissa pukkien päällä. Näin ollen
asennustyökaluille ei ole tarvetta, kun teetän työn korjaamolla. Hintaa sille tulee toinen 350€.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Profiteile on myös edullinen paikka.Ratkaisevaa ilmeisesti noissa hammasluku.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Markus_82_ kirjoitti:Tänään tuli tilattua Kaksoismassa ja kytkinpaketti irroitin laakerilla hintaan 350€. Sattui vielä olemaan hyvät päivän alennusprosentit hinnoissa.
Onhan noista puljuista paljon kritiikkiä netissä, että saas nähdä mitä tuleman pitää :D
Olin vielä hetki sitten töissä eräällä näistä maamme virallisista, isoista varaosatukkureista ja mulla oli myös pääsy niihin hintoihin joilla tavara tehtaalta ostettiin. Kerran sitten tutustuin näihin kytkinasioihin kun tuntui että ulkomailta saa käsittämättömän halpoja kytkinosia ja lopputulos oli vähän hämmästyttävä. Saman merkkinen kytkinpaketti ja alasylinteri mitä me myytiin, maksoi ulkomaalaisessa nettikaupassa kuluttajalle toimitettuna vähemmän mitä tehdas möi sitä meille. Toki ulkomaalaisen nettikaupan ostomäärät lienevät suuremmat kuin Suomalaisen varaosatukkurin ja alennukset sitten sen mukaan, mutta hintaero - loppuasiakkaalle, ja vielä tuohon suuntaan - oli kyllä niin merkittävä että vähän haisi nokkaan osien aitous.

Taannoin tilasin itselleni Monroen iskarit jostain, nekin 'liian halvat', enkä ole niidenkään aitoudesta kovin varma mutta selvitys on vielä kesken. Pakkaus on kyllä oikeinkin aidon näköinen, mutta tavara sisällä ei vastaa muistikuvia niiltä vuosilta kuin vielä Monroeita möin.

Mut että piraattivaraosiahan tunnetusti on olemassa, joten ainakin osa siitä paljon kritiikkiä netistä saattaa hyvinkin olla ihan oikeutettuakin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
_Bandit_
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2017 19:10

Re: Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Viesti Kirjoittaja _Bandit_ »

Ei ollut missään postauksessa mainintaa koneesta eikä laatikosta, joten oletan että 1,8i/2,0i i4 ja MTX 75 eikä V6 ja MMT6?

En tiedä onko kaikissa Mk3sissa sitä kaksoismassaa ollenkaan, koska kuten mainittua, kytkinpaketteja on myynnissä sekä DMF että ilman. (Lisäksi hieman haastetta on siinä, että tuo sama MTX 75 on saatavissa Mondeoissa Mk1-Mk4, pienin muutoksin ja mikään ei sovi keskenään) - tosin Schaefferin kataloogi antaa kaikkiin 1,8i - 2,0i koneisiin vain DMF:lle olevia kytkinpaketteja.

https://webcat.schaeffler.com/web/schae ... arch.xhtml

Ostithan samalla myös kiinnityspultit kaksoismassalle? Ne kun neuvotaan vaihtamaan samalla.

Lisäksi noista AutoDOCista (ja miljoonasta sen alapuljusta) on tullut niin paljon huonoa kommenttia vastaan, että en mielelläni itse tilaa - laittavat halvinta omaa osaansa mukaan, vaikka tilaisit kalliimpaa, on kyse sitten suodattimista tai jarruosista ja kauhea vaiva tapella ko. puljun kanssa. Toivottavasti menee hyvin, itse suosin mielummin iPartsia, Sparetoa ja Saksan Amazonia kuin AutoDOCia/Autonvaraosat/etc etc etc.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Kytkimen ja massapyörän uusintaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Krisselle vastaisin kun epäilit osien aitoutta.Vaihdoin jokin aika sitten laturin 150A, katselin hintoja ja niitähän löytyi aidot merkkilaturit siinä kuudensadan hujakoilla vai oliko peräti yli varaosana sain laturin kahdensadan pintaan.Vertailin latureita keskenään olivat aivan samanlaisia kuin samalta hihnalta tulleita ainoa ero oli se, ettei laturin takana olevassa päätymuovissa ole fomoco logoa.Joku alihankkia nämä osat varmaan tekee toisiin lyödään fomoco logo toisiin ei.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Vastaa Viestiin