Jakopää bensakoneissa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Turmeltu
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2014 20:06
Paikkakunta: Vantaa

Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Turmeltu »

Olisi suunnitelmissa vaihtaa nykyinen kelvollisesti palvellut Focus uudempaan versioon. Hakusessa on 2009 tai sitä nuoremmat yksilöt bensakoneella.

Kysymys kuuluukin: Onko '09 ja sitä tuoreemmissa bensakoneissa edelleen jakohihna vai ovatko jo ketjukoneella?

Mikäli Ford on saanut jo ketjut koneisiin, onko näiden kestävyydestä minkälaisia kokemuksia? Huoltoväli?
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
kalle_a
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Syys 2016 11:42

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja kalle_a »

Ecoboost 1.0 jakohihna, jonka vaihtoväli 240 000km / 10v
Ecoboost 1.5 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km/10v
Ecoboost 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Duratec 1.4 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km / 8v
Duratec 1.8 ja 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Dutatec 2.5 jakohihna 200 000km / 10v

1.0 Ecoboostin hihnanvaihto kustantaa noin 1000€, muihin noin 350-450€
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Koska kysyjä varmaan sai yllä jo tyhjentävän vastauksen kysymykseensä niin rohkenen änkeä asiani kanssa otsikon alle.

Olen monesti hämmästellyt näitä ketju vs hihnajuttuja, nettiauton ilmoituksien 'ketjukone, ei kalliita hihnanvaihtoja' ja sen sellaisia. Onko se nyt Aikuisten Oikeesti jollekulle olennaista auton hankinnassa jos auto on muuten mieluisa?

Kyllä mä nyt sen ymmärrän jos kilometrejä tulee Simonaan ja vaihtoväli on 100 tuhatta, mut mitä nyt pikaiseen RS huollon sivuilta katsoin niin bensavoordien aika yleinen vaihtoväli on 8v/160tkm joista kumpikaan ei tuu keskivertoBENSA-autolijalla vastaan kovinkaan usein. Hinnat vesipumpun ja moniurahihnojen kanssa varmaan siinä 500e nurkilla, em firman hinnastoissa ei noita lisäjuttuja mainittu.

Mulla on ollu toi nykyinen auto kohta 11 vuotta, ja jos olisin ajanut kaikki ajoni (noin 330tkm) sillä niin siihen olisi nyt lähiaikoina pitänyt vaihtaa jakopää toisen kerran.

Kun autoilun kokonaiskustannuksia (pelkstään bensaa 35000 eurolla tolla ajomäärällä) katotaan niin ei voi olla rahasta kiinni hihnajakopään dissaaminen, ja kyllä mä työn puolesta sanoisin ettei hihnajakopäiden luotettavuudessakaan valittamista ole.

Niin että onko se jakopään toteutustapa todellakin merkittävä valintakriteeri, ja miksi? (Joo, tiedän että joihinkin se maksaa miljaardin, mutta tää on Foordifoorumi ja perusfoordin jakopää ei maksa miljaardia eikä räjähtele).
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja emax »

Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja focst »

emax kirjoitti:Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Oulun seudulle ei voi suositella kun ketjua tai öljyssä uivaa jakohihnaa..1.5 tdci vaihtoväli täällä vakiintunut 30-60tkm mikä vaikuttaa jo ainakin itsellä moottorityypin valintaan..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Onkos nämä nykykoneet ns. vapaastipyöriviä vai onkos se kone/venttiilit sitten siinä, jos hihna/ketju poikkeaa ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Aikoinaan Focuksessa mustakantisen Zetecin jakohihna ei olisi kestänyt luvattua kymmentä vuotta. Vähän ajoa niin vuodet tulee täyteen ennen kilometrejä. Vaihdettiin kahdeksan vuoden kohdalla huollon suosituksesta. Vaihdon yhteydessä kiristäjä ja rullat olivat aivan loppu. Samalla kysyin että kuka olisi korvannut jos hihna olisi katkennut. Ei kukaan. Omasta pussista olisi mennyt moottoriremppa. Varmasti kovalla väännöllä olis saanut jotain valmistajan piikkiin mutta helpompi vaihtaa hihna ajoissa. Nykykoneet eivät yleensä ole vapaastikiertäviä..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tää on ainakin vapaastikiertävä ikuinen ketjukone.. 8-)
Ennen oli korjaamoissa semmonen kataloogi mistä se heti katottiin onko vai ei...toinen luettelo mistä löyty kaikki osat, nykyään ei löydy mitään, kun on tää digitalisaatio, diiselit menee pois, sähköautot tilalle.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja emax »

tursas kirjoitti:Tää on ainakin vapaastikiertävä ikuinen ketjukone.. 8-)
Ennen oli korjaamoissa semmonen kataloogi mistä se heti katottiin onko vai ei...toinen luettelo mistä löyty kaikki osat, nykyään ei löydy mitään, kun on tää digitalisaatio, diiselit menee pois, sähköautot tilalle.. :D
Öljyt kun vaihtaa 10tkm-15tkm välein ja käyttää talvisin lohkolämmitintä niin pitkälle pääsee moottorin puolesta.
focst kirjoitti: Oulun seudulle ei voi suositella kun ketjua tai öljyssä uivaa jakohihnaa..1.5 tdci vaihtoväli täällä vakiintunut 30-60tkm mikä vaikuttaa jo ainakin itsellä moottorityypin valintaan..
Tämä on kyllä jännä ilmiö. Muistiin on jääny yks 2.4D transportterin jako/pumpunremmien vaihto. Siinä oli pumpun puolelta pyörätkin niin kulunu ettei se remmi edes kiristyny. Kuluneita ne kyllä yleensä on, mutta tämä veti kyllä kirkkaasti pohjat. Vitsailin asiakkaalle että mistä Oulusta sä tään oot hakenu, ja vastaus oli että juuri sieltä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
focuskroatia
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Helmi 2017 17:06

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja focuskroatia »

Ford Focus 2002 1.6 jakohihna vaihdettu 2011.

Tuleeko mun noudattaa vuosia vai kilometrejä?
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja tursas »

focuskroatia kirjoitti:Ford Focus 2002 1.6 jakohihna vaihdettu 2011.

Tuleeko mun noudattaa vuosia vai kilometrejä?
Kilsoja.., siis sen edellisen vaihdon jälkeen..
1.4/1.6 Zetec 160 tkm/10v 347 €
1.8/2.0 Zetec 160 tkm/10v 359 €
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
UusiOmistaja
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Heinä 2021 19:01

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja UusiOmistaja »

Itsellä ford fusion 1.4 ja hihna vaihdettu 176000 km kohdalla vuonna 2017 ja nyt ajettu 224000 niin olisiko hyvä vaihtaa hihna varuilta?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuon mukaan vaihto 2025 vuonna tai 336000km mittarissa kumpi tulee ensiksi täyteen. Eli 8v
/160tkm on hihnan vaihtoväli. Ajele rauhassa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

emax kirjoitti: 20 Huhti 2017 22:16 Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Audi on satsannut tuossa asiassa tekniikkaan oikein kunnolla, FSI-moottoreissa on sekä jakohihna, että jakoketju nokka-akseleiden välillä. Omassa kesti jakohihna, jolla on vaihtoväli, oikein hyvin. Mutta jakoketju jolla ei ole vaihtoväliä, meni kiristäjän pettäessä hajalle ja tuhosi koko koneen. Muutenkin koko Audi oli sellainen paskakasa etten ikinä hanki enkä huoli sellaista enää. Erittäin epäluotettava monessa suhteessa sekä järjettömän kallis huoltaa ja korjata.

Audihan on Vag-konsernin premium-merkki ja kaikki muut siis vieläkin huonompia kuin tuo paras Audi.
UusiOmistaja
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Heinä 2021 19:01

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja UusiOmistaja »

Renee kirjoitti: 24 Heinä 2021 09:16 Tuon mukaan vaihto 2025 vuonna tai 336000km mittarissa kumpi tulee ensiksi täyteen. Eli 8v
/160tkm on hihnan vaihtoväli. Ajele rauhassa.
Kiitos vastauksesta.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jakohihnakin on ihan ok,kunhan varsinkin käytettyä autoa ostettaessa on joko tieto koska vaihdettu ja mitä missä milloin tai sitten vaihtaa/vaihdattaa ne itse ja sen jälkeen tietääkin katella joko kilometrejä tai vuosia.
Mikään ei kestä ikuisesti mutta normaalissa tilanteessa moni laite toimii kunhan huollot ja tarkistukset tehty ajallaan.
Moottorikorjaamot kyllä antaa selvityksen että mitä käy jos jostain autosta hihna menee poikki,näin kysyin itsekkin kun katkesi naapurin Rellusta hihna niin koneistamo ketrtoi että kyllä on menny palikat vastakkain ja sillä selvä.
kaasi
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Tammi 2017 17:49

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja kaasi »

Eikös noissa 1.0 ecoboost koneissa ole aika tarkkaa että juuri sitä yhtä ja ainoaa oikeaa öljyä on käytetty/lisätty. Muuten menee sihti tukkoon. Ja sitten maksaa...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tosi tarkka jos vaikka auto kuluttaa öljyä jotain sopimatonta öljyä jossa väärä luokitus lisätään ja jakohihna alkaa murenemaan . Aika haavoituva moottori siis kyseessä. Eli siis takakontissa pitää olla litran purkki oikeaa öljyä joka varmaan kannattaa hommata varoiksi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
kaasi
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Tammi 2017 17:49

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja kaasi »

Renee kirjoitti: 28 Heinä 2021 13:25 Tosi tarkka jos vaikka auto kuluttaa öljyä jotain sopimatonta öljyä jossa väärä luokitus lisätään ja jakohihna alkaa murenemaan . Aika haavoituva moottori siis kyseessä. Eli siis takakontissa pitää olla litran purkki oikeaa öljyä joka varmaan kannattaa hommata varoiksi.
Niinpä. Mutta sitten kun ostat käytetyn vaikka merkkiliikkeestä sen täydellä huoltokirjalla. Silloinkaan et voi tietää mitä käyttäjä on lisännyt ehkä huoltojen välillä. Joten ainoa varmuus on tehdä oston jälkeen jakopää jolloin tietää että kaikki kunnossa ja käyttää AINA sitä oikeaa öljyä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onko sekään varma että se huoltoliike laittaa juuri sitä oikeaa öljyä koneeseen....
ainakin ennen paikallinen marmori huolto kun ei käyttänyt fordin öljyjä vaan pumpuista tuli jotain muuta merkkiä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tietysti jos varman päälle pelataan jakohihna vaihtuu pitää putsata öljypumpun sihti ja huuhdella että paikat on puhtaat. Se maksaa yli 1000€. Mutta sehän pitää vaatia hinnasta pois jos ei luoteta siihen huoltovihkoon että kaikki on kunnossa. Tietysti halvemalla pääsee ostaa normi auton jossa näitä öljy juttuja ei tarvitse ajatella.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei kai öljyn merkillä mitään merkitystä ole kunhan öljyn kaatu vaan käy hihnan kanssa?
Eikä Ford ole itse koskaan öljyjä valmistanu,eiköhän se ole vaan maksanu tynnyreihin oman logonsa?
Ja jos ostaa käytetyn auton niin eipä monikaan tiedä mitä on tehy ja mitä ei,toki uudemmissa kai vähemmän pystyy huijaamaan kun kaikki jo tietokoneella...silti voi epäillä että onko vaikkapa voimansiirronöljyjä tarkisteltu tai vaihdeltukkaan tai polttoainesuodatinta vaihdettu ja koska.
Sellasenkin tiedän että on aikoinaan ihan merkkiliike leimannu jälkikäteen huoltovihkon,no auto oli kyllä siellä huollettu mutta...ainahan noin ei välttämättä ole!
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Sellainenkin ihme on tullut vastaan että liikkeessä myytävässä autossa oli hankslokerossa kaks eri huoltokirjaa, samalle rekkarille....
Toinen oli vajavainen, lähes tyhjä ja toinen täydellinen...
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Niissä kirjoissa on usein päivämäärä koska painettu, jos se on paljon uudempi kuin auto niin seuraavaa katsomaan.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kyllä se automaailmassa on kaikki mahdollista,näyttää olevan tänäpäivänäkin huijaus mahdollista pitää vaan osata tietokonetta tarpeeksi hyödyntää
Vastaa Viestiin