Jakopää bensakoneissa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
KallacK
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Syys 2021 14:18

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja KallacK »

kaasi kirjoitti: 28 Heinä 2021 12:35 Eikös noissa 1.0 ecoboost koneissa ole aika tarkkaa että juuri sitä yhtä ja ainoaa oikeaa öljyä on käytetty/lisätty. Muuten menee sihti tukkoon. Ja sitten maksaa...
Oli oikeaa öljyä ja oikea määrä. Öljynkierron häiriö sihdin takia 1.0 ecoboost koneeseen. 2013 autolla oli ajettu 140tkm. Se oli sitten siinä, vaihtomoottoriasiakkuus, motti+turbo, enemmän kuin auton arvo. Vaikka olisikin tullu törmättyä tähän keskusteluun jo aikaisemminkin, tuskin olis tullu laitettua ketään tarkastamaan noin kallista yksittäistä huoltokohdetta, joka ei kuulu huoltosuunnitelmaan. Olkaa varovaisia.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kurja homma noi moottoririkot ja noi vähän ajettu.
https://www.youtube.com/watch?v=AhM9DGw6m-Y
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

KallacK kirjoitti: 16 Syys 2021 14:44
kaasi kirjoitti: 28 Heinä 2021 12:35 Eikös noissa 1.0 ecoboost koneissa ole aika tarkkaa että juuri sitä yhtä ja ainoaa oikeaa öljyä on käytetty/lisätty. Muuten menee sihti tukkoon. Ja sitten maksaa...
Oli oikeaa öljyä ja oikea määrä. Öljynkierron häiriö sihdin takia 1.0 ecoboost koneeseen. 2013 autolla oli ajettu 140tkm. Se oli sitten siinä, vaihtomoottoriasiakkuus, motti+turbo, enemmän kuin auton arvo. Vaikka olisikin tullu törmättyä tähän keskusteluun jo aikaisemminkin, tuskin olis tullu laitettua ketään tarkastamaan noin kallista yksittäistä huoltokohdetta, joka ei kuulu huoltosuunnitelmaan. Olkaa varovaisia.
Ykis varmimpia tapoja välttyä tuollaiselta on olla ostamasta noita moponmoottoreita oikeaan autoon.

Fysiikan lait eivät ole muuttuneet mihinkään ja lisäteho kuormittaa komponentteja tavalla joka lyhentää rakenteellista käyttöikää.

On jokseenkin todennäköistä ettei tulevaisuudessa tule myyntiin yhtään ainoaa 1.0 Ecoboostia jolla alkuperäisellä moottorilla olisi ajettu 300 000km. Paskakasoja ei kannata ostaa koska ne hajoavat ja myydessä se riski hinnoitellaan alhaisena myyntihintana.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 16 Syys 2021 19:03 Kurja homma noi moottoririkot ja noi vähän ajettu.
https://www.youtube.com/watch?v=AhM9DGw6m-Y
Mikä tuossa videossa oli ongelmana ja miten se ratkaistiin? Englanti ei ole vahvimpia puoliani.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja focst »

Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Syys 2021 21:52
Renee kirjoitti: 16 Syys 2021 19:03 Kurja homma noi moottoririkot ja noi vähän ajettu.
https://www.youtube.com/watch?v=AhM9DGw6m-Y
Mikä tuossa videossa oli ongelmana ja miten se ratkaistiin? Englanti ei ole vahvimpia puoliani.
Öljypumpun imusiivilä tukossa ja näytti kuinka se puhdistataan. Sieltä löytyi metallia mutta ei sanottu jatkosta enempää. Ilmeisesti jatkoa seuraa kun oli osa 1.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Syys 2021 21:48
Ykis varmimpia tapoja välttyä tuollaiselta on olla ostamasta noita moponmoottoreita oikeaan autoon.

Fysiikan lait eivät ole muuttuneet mihinkään ja lisäteho kuormittaa komponentteja tavalla joka lyhentää rakenteellista käyttöikää.

On jokseenkin todennäköistä ettei tulevaisuudessa tule myyntiin yhtään ainoaa 1.0 Ecoboostia jolla alkuperäisellä moottorilla olisi ajettu 300 000km. Paskakasoja ei kannata ostaa koska ne hajoavat ja myydessä se riski hinnoitellaan alhaisena myyntihintana.
300 000 ajettu on vasta sisään ajettu noissa vanhoissa kunnon moottoreissa 2.0l.... ja miniatyyrimoottorisissa voi olla menossa jo kolmas moottori tuossa lukemassa... :roll:
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Syys 2021 07:58
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Syys 2021 21:48
Ykis varmimpia tapoja välttyä tuollaiselta on olla ostamasta noita moponmoottoreita oikeaan autoon.

Fysiikan lait eivät ole muuttuneet mihinkään ja lisäteho kuormittaa komponentteja tavalla joka lyhentää rakenteellista käyttöikää.

On jokseenkin todennäköistä ettei tulevaisuudessa tule myyntiin yhtään ainoaa 1.0 Ecoboostia jolla alkuperäisellä moottorilla olisi ajettu 300 000km. Paskakasoja ei kannata ostaa koska ne hajoavat ja myydessä se riski hinnoitellaan alhaisena myyntihintana.
300 000 ajettu on vasta sisään ajettu noissa vanhoissa kunnon moottoreissa 2.0l.... ja miniatyyrimoottorisissa voi olla menossa jo kolmas moottori tuossa lukemassa... :roll:
Tuossa otos Nettiauton vanhemmasta tarjonnasta, 12kpl Mk3 diesel -Mondeoita joilla on ajettu enemmän kuin 350 000km.

https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/d ... untry[]=73

Vastaavia myynti-ilmoituksia ei tulla näkemään 1.0 Ecoboost -autoista.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

joo ja uudemmissakin
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo?y ... 000&page=1

jos ostaa 300tkm ajetun mk3 tai mk4 niin taitaa olla kilsoja enempi edessä moottorilla kuin tuliterällä miniturbolla....

ja muutenkin uuden nimiturboilijan kannattais ihan uteliaisuudesta käydä kokeilemassa tuollaista pari litrasta turbokiisseliä.

Kulutus on pienempi kuin sillä pienellä bensaturbolla ja voimaa on....
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja focst »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Syys 2021 09:54 joo ja uudemmissakin
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo?y ... 000&page=1

jos ostaa 300tkm ajetun mk3 tai mk4 niin taitaa olla kilsoja enempi edessä moottorilla kuin tuliterällä miniturbolla....

ja muutenkin uuden nimiturboilijan kannattais ihan uteliaisuudesta käydä kokeilemassa tuollaista pari litrasta turbokiisseliä.

Kulutus on pienempi kuin sillä pienellä bensaturbolla ja voimaa on....
Moottori ehkä kestää. Mutta rupeaa korit olemaan melko pehmeitä varsinkin mk3 mondeoissa mk4 voi vielä kohtuu kunnossa olla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Fazer96
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Tammi 2022 19:46

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Fazer96 »

Ford Mondeo 1.6 1996 jakohihna vai ketju?
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Fazer96 kirjoitti: 15 Tammi 2022 19:53 Ford Mondeo 1.6 1996 jakohihna vai ketju?
Silvertop Zetec, ja hihnalla jakopää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Fazer96 kirjoitti: 15 Tammi 2022 19:53 Ford Mondeo 1.6 1996 jakohihna vai ketju?
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto ... ondeo.html
..ja siinä vielä se vaihtoväli ja hinta..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Ja siitä jakopäänketjun kestoiästä, esim. P10 Primeroissa kestää ketjut aivan eri tahtiin kuin noissa P11/P12 Primeroissa, monessa mentiin jo vaihtoon alle 150tkm ajettuna. Heikompi kesto vissiin.
liimari
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Kesä 2023 22:27

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja liimari »

Moi!

Minulle on kulkeutunut vastikään käyttööni Mondeo 2.0, vuosimallia 2010. Bensaa syö. Huoltokirjassa on vain huoltoliikkeen leimoja ja päivämääriä sekä muutama merkintä öljynvaihdoista, ilmeisesti mitään sen kummempaa ei ole tehty. Kilometrejä on 96 000. En löydä mistään tietoa siitä, että onko tässä jakohihna vai ketju? Jos on hihna, niin pitäisikö se kohta vaihtaa? Jos on ketju, niin ajelen vaan huoleti? En ole ikinä omistanut autoa, joten tässä sitä nyt kysellään kaikenlaista...

Kiitos avusta!
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Koita ettiä tuolta se kone..
https://ford.rsh.fi/
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Oliskohan niin onnellinen tilanne että on ketju kone.
Olispa dieseleissäkin mutta ei.

TUllut ajeltua 1998 alkaen ketjukoneilla ja säästettyä tuhansia euroja kunnei ole tarvinnut remmejä vaihdella...
liimari
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Kesä 2023 22:27

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja liimari »

tursas kirjoitti: 15 Kesä 2023 07:43 Koita ettiä tuolta se kone..
https://ford.rsh.fi/
Tuon taulukon mukaan 2010 olisi hihnalla, mutta siinä mainittu vain 2.0 diesel? Vuoden 2011 bensaversio taas olisi ketjulla. Hmm..
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ketjulla se on.
Jos vapaastihengittävä, niin Duratec HE 2.0.
Jos turboahdettu, niin Ecoboost 2.0.

Molemmat ketjulla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Jakopää bensakoneissa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 15 Kesä 2023 10:07 Ketjulla se on.
Jos vapaastihengittävä, niin Duratec HE 2.0.
Jos turboahdettu, niin Ecoboost 2.0.

Molemmat ketjulla.
Hyvänä puolena tuossa Duratec HE:ssä on että ketju tosiaan kestää kauemmin kuin muu auto eli 400tkm tai enemmän. Muutenkin oma kokemus Duratec HE -moottorista on pelkästään positiivinen. Hiljainen, kierrosherkkä ja tehokas moottori.

Kun tuohon moottoriin yhdistää 5-vaihteisen MTX-75 vaihteiston niin tulos on tekniikan osalta jokseenkin täydellinen.
Vastaa Viestiin