Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Tessu200 kirjoitti: 10 Heinä 2021 17:03 Vaijerit varmasti jumittaa itekkin sen huomannu,mutta liikkuuko takasylinterit ihan ok? nekin kannattaa katsoa ettei ole jo vaihtorajassa,ettei sitten ala jumimaan kun saa kässäsrin pelaamaan...
Miten voi jarrusylinteri olla vaihtorajassa? Kysyy nimimerkillä epätietoinen autojen kanssa 30v touhunnut, osan jopa ihan työkseeni korjaillut?

Josko ei keksittäisi asioita joita ei ole, sylinteri joko vuotaa kun on kumit korput tai ruostunut mutta en ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt vaihtorajalle kulunutta.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Tuota juuri tarkoitinkin JOS? siellä on männät jumissa niin eikö se sillon ole jo vaihtorajassa? vai saatko sen sitten hyvin toimimaan jotenkin? en tarkottanu että esim. sylinterit tulis pakosti kaavan mukaan uusia vaikkapa 10v välein.
itse vaihdoin 30v Escoon parivuotta takaperin kaikki osat taakse paitsi rummut ja hyvin pelaa.
Oli jo ne sylinteritkin vaihtorajassa,ei olis enää kannattanu pelkkiä tiivisteitä ostella kun melkeen samaan hintaan sai uudet sylinteritkin.
Katsomalla ja kokeilemalla näkee vaihtaako vai ei,mitäpä tuumaat mun 30v Sierrasta onko takasylinterit nyt vaihtorajassa kun olleet tuon ajan kiinni? ostaisitko sinne vielä korjaus sarjat??
Aattelin kysyä kun sattui ammattimies foorumille... mulla ainakin tietyissä osissa tulwee se vaihtoraja täyteen kun ne ikääntyy,mistä sitten löytää ne ikiosat??
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Niin siis oon uusinu käsijarruvaijerin koko matkalta väliltä kahva ja jarrukengänlinkku, jarrusylinterit oli kunnossa ja männät liikku sormivoimin. Nyt uusin kengät, jouset, rummut, laakerit ja sensorirenkaat. Siihen vaan kyselin kokemuksia että liekö toi "uutuuden tahmeus" vielä normaalin rajoissa? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jep toisilla vaan tais ola väärin käsitys kun kyselin että onko ok ja olihan ne,kässäri siellä sitten vaan jumitti,niin on käyny itelläkin Escossa aikoinaan,vanhemmissa autoissa monesti jumitti männät sylintereissä,nytkin on yhdessä autossa kun vähän ajettu.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos uudet kengät vähän kahahtelee rummuissa pyörittäessä, en pidä sitä ongelmana. Kyllä ne kuluvat muotoonsa, yleensä sieltä yläreunasta. Tärkeintä on, että rummut ei kuumene ajossa silloin, kun jarruja ei käytetä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, kiitokset tiedosta/kokemuksesta :) Täytyy vielä tarkkailla rumpujen lämpeämistä. Samaten pitää tutkia miksi etuiskarit on alkanu narisemaan kuukauden ajattomuuden jälkeen :D

EDIT: 2700 viestiä tullu lörpöteltyä tänne :mrgreen: :ford:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kyllä niitä on hoonattu ja laitettu uusia kumeja kymmeniin jos ei satoihin sylintereihin, ne kun tuppaa olemaan nopeampi ja helpompi vaihtaa kuin katkoa jarruputket mitkä on jumissa yleensä.
Toi vaihtorajalla särähtää sen verran pahasti korvaan osissa mitkä on aika pitkälle huollettavissa.
Se on se huollon puute mikä ne saa jumiin, ne jarrut kun kuuluisi käydä läpi huoltojen yhteydessä ja puhdistaa. Männät ulos ja rasvata, vaihtaa nesteet ym.
Todella moni laiminlyö huollot ja on menty siihen korjaus mentaliteettiin.
Vastaa Viestiin