Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Elikkäs allekirjoituksen auto on kyseessä. Aloitin takajarruhuollon, kun laahaavat. Kunnossa olevat rumpujarrut ei laahaa yhtään. Puhdistin huolekkaasti kaiken ja pistin samalla uudet, hieman kuluneisiin paikallaanolleisiin kenkiin verrattuna millin verran paksummat jarrukengät paikalleen. Kuinka ollakaan, reipas laahaus jatkuu.
Säätömekanismista loppuu säätövara kesken, eli yhtään ei voi enää kaventaa jarrukenkiä. Sen sijaan leventäminen käy todella helposti, eli säätömekanismi kyllä on kunnossa. Itselläni alla olevassa kuvassa näkyvä punaisella merkatta matka kitkapinnasta kitkapintaan on kapeimmillaan noin 201 milliä. Minulla epäilyttää, että nyt nuo uudet kengät, samoin kuin edelliset jokunen vuosi sitten vaihdetut ovat liian suuria.
Voisiko joku mitata omasta Focuksen rumpujarrustaan tuon kuvassa näkyvän mitan? Huom. mittaus helppo tehdä pelkällä mittanauhalla...
Säätömekanismista loppuu säätövara kesken, eli yhtään ei voi enää kaventaa jarrukenkiä. Sen sijaan leventäminen käy todella helposti, eli säätömekanismi kyllä on kunnossa. Itselläni alla olevassa kuvassa näkyvä punaisella merkatta matka kitkapinnasta kitkapintaan on kapeimmillaan noin 201 milliä. Minulla epäilyttää, että nyt nuo uudet kengät, samoin kuin edelliset jokunen vuosi sitten vaihdetut ovat liian suuria.
Voisiko joku mitata omasta Focuksen rumpujarrustaan tuon kuvassa näkyvän mitan? Huom. mittaus helppo tehdä pelkällä mittanauhalla...
Viimeksi muokannut RENNIE, 20 Syys 2016 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Vaihda käsijarru vaijerit vaijerin kuori kun on semmoinen spiraali niin ruostuu sieltä välistä = kuori pitenee ja alkaa vetämään käsijarrua päälle linkut ei palaudu loppuun asti näkee kuvasta! Tyyppivika
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Ei näytä olevan käsijarrun jousia mukana? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=167
Tarkoitithan tuota kuvassa näkyvää käsijarruvaijerin jousta?
Käsijarrulla on kyllä säätövaraa (hytän puolella), että lieneekö vika sittenkään käsijarrussa?
Tarkoitithan tuota kuvassa näkyvää käsijarruvaijerin jousta?
Käsijarrulla on kyllä säätövaraa (hytän puolella), että lieneekö vika sittenkään käsijarrussa?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Onhan vaijerin säätö sisältä täysin löysällä? Ja tarkoitin vaijerin kuorta en jousta niitä jousia mitkä on vaijerin ympärillä ei voi vaihtaa tulevat vaijerin mukana linkun pitää palautua niin pitkälle kuin se palautuu ilman vaijereita! Olen joskus tapellut saman asian kanssa ja vika oli vaijereissa tosin silloin oli kuori venynyt jo niin paljon että rumpu ei mennyt uusien kenkien kanssa edes paikalleen tarpeeksi kun kuori venyy niin automaatti säätö lakkaa toimimasta koska käsijarru on koko ajan päällä ja ajan kanssa takajarrut alkaa olemaan tosi heikot! Olen useamman kerran törmännyt samaan ongelmaan!
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Ota viilalla pois jarrukengästä siitä mihin säätömekanismi menee, ja tarvittaessa kengän yläosasta mikä menee jarrumännille.Alaosastakin vois ottaa vähän.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Uskaltaneeko tuota, muuttuneeko kenkien lujuusominaisuudet, jos niitä hieman viilailee? Itsellekin tuli kyllä mieleen modata noita kohtia juuri, mutta ajattelin, onko liian riskialtista touhua...?anon1 kirjoitti:Ota viilalla pois jarrukengästä siitä mihin säätömekanismi menee, ja tarvittaessa kengän yläosasta mikä menee jarrumännille.Alaosastakin vois ottaa vähän.
Jep, kässärin vaijeri on ohjaamon puolelta löysällä. Rummun laittaminen paikalleen on muuten melko työlästä, sen saa menemään juuri ja juuri. Pitää huomenna käyttää kässärin vaijeria tosta kengältä irti, niin katsotaan, mitä tapahtuu...santtu86 kirjoitti:Onhan vaijerin säätö sisältä täysin löysällä? Ja tarkoitin vaijerin kuorta en jousta niitä jousia mitkä on vaijerin ympärillä ei voi vaihtaa tulevat vaijerin mukana linkun pitää palautua niin pitkälle kuin se palautuu ilman vaijereita! Olen joskus tapellut saman asian kanssa ja vika oli vaijereissa tosin silloin oli kuori venynyt jo niin paljon että rumpu ei mennyt uusien kenkien kanssa edes paikalleen tarpeeksi kun kuori venyy niin automaatti säätö lakkaa toimimasta koska käsijarru on koko ajan päällä ja ajan kanssa takajarrut alkaa olemaan tosi heikot! Olen useamman kerran törmännyt samaan ongelmaan!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Ei niistä tarvii montaa milliä otta per paikka, joten tuskin lujuus kärsii.RENNIE kirjoitti: Uskaltaneeko tuota, muuttuneeko kenkien lujuusominaisuudet, jos niitä hieman viilailee? Itsellekin tuli kyllä mieleen modata noita kohtia juuri, mutta ajattelin, onko liian riskialtista touhua...?
Jep, kässärin vaijeri on ohjaamon puolelta löysällä. Rummun laittaminen paikalleen on muuten melko työlästä, sen saa menemään juuri ja juuri. Pitää huomenna käyttää kässärin vaijeria tosta kengältä irti, niin katsotaan, mitä tapahtuu...
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Ei se rauta siitä viilauksesta heikkene, päittäinhän se rasitus tulee. Ovatko nuo kengät varmasti oikeat? Jos irtonaista kenkää sovittaa näpeissään sen rummun sisäpuolelle, ottaako kiinni tasaisesti joka puolelta? Entäs sylinteri, onko se oikean mallinen vai vaihdettu jossain vaiheessa tarvikkeeseen?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Ja eikös toi jarrusylinterikin ota kuvan mukaan vain toiselta puolelta, kun kengät kuluu epätasaisesti, jumissa, se vaihtoon..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Rummun sisähalkaisijahan on uutena 203 mm - eli kyllä pitäisi mahtua. Kitkapintojen kuuluukin olla eripaksuiset. Liikkuuko kengät vapaasti alakiinnikkeessä ja asettuu oikein rumpua asentaessa? Ja kengät ottaa tasaisesti rumpuun, vai onko jostain vinossa (esim. annettu lekaa kohtiin, jossa kenkä nojaa taustalevyyn)?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Käsijarruvaijerin jousen saa vain kun ostaa koko uuden vaijerin,ja itse ostin Sierraan aivan uudet kengät niin niissäkin oli taka kenkä ohuempi kuin etukenkä että ei ole vika vaan ominaisuus,näin se näkyy aina melkein olevankin.
Jos sitä käsijarrua epäilet niin älä vedä käsijarrua ollenkaan kun seuraavankerran lyöt rummun kiinni tai otat vaijerin kokonaan irti niin näet jumittaako SE vai joku muu? siis ihan testikokeen ajaksi vaan...
Tai sitten vaan ajoa niin hioutuu kuntoon,semmostatusinatyötähän kaikki osat nykyään on,kaiki täytys tehdä näköjää ite.
Jos sitä käsijarrua epäilet niin älä vedä käsijarrua ollenkaan kun seuraavankerran lyöt rummun kiinni tai otat vaijerin kokonaan irti niin näet jumittaako SE vai joku muu? siis ihan testikokeen ajaksi vaan...
Tai sitten vaan ajoa niin hioutuu kuntoon,semmostatusinatyötähän kaikki osat nykyään on,kaiki täytys tehdä näköjää ite.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Samaa meinasin ehdottaaTessu kirjoitti: otat vaijerin kokonaan irti niin näet jumittaako SE vai joku muu? siis ihan testikokeen ajaksi vaan...
"harder" is not a very good safeword
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Käytin kässärin vaijeria kokoaan irti kengältä. Edelleen laahasi reilusti. No sitten käytin kikka kolmosen, elikkä viilasin kuin viilasinkin kummakin kengän ylä- ja alapäästä pois 1-2 mm. No johan alkoi lyyti kirjoittamaan. Ei laahannut yhtään ja rummunkin paikalleenlaitto oli nyt kohtuudella tehtävissä. Kun pumppaa vähän jarrupoljinta, niin kenkien säätömekanismi tavallisella tavallaan ratisten ihan oikein säätää kengät vasten rumpua. Tämän tuloksena on pieni laahaus, mutta rengas pyörii nyt kuitenkin monta kierrosta. Voi olla, että kengän joku reuna hienoisista valmistusvirheistä tai -toleransseista johtuen vastaa pikkuisen rumpuun. Luulisi, että kengät kuitenkin kuluu pikkuhiljaa tasaiseksi, jolloinka laahaus poistuu. Ongelma on kuitenkin tällä haavaa korjattu! Kiitokset kaikille ratkaisuun johtaneeseen keskusteluun osallistuneille!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1 **RATKAISTU**
Hyvä et asia tuli kuntoon.Jarrujen kuuluukin laahata, rumpujarruissa on se rajana, että ei kuumene niin paljon ettei käsin kärsi koskea rumpuun.Noissa tarvikeosissa saattaa olla mittaheittoa. Oletan että ovat tarvikeosia.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1 **RATKAISTU**
Tuo onkin hauska sana tuo "tarvikeosa" hmm yleensähän kokoauto koostuu aikamonen toimittajan osista,kohta monikaan autoja kokoavatehdas ei itse tee muuta kuin kokoaa muualta tulleilla osilla,jopa moottorit tulee ties mistä,on se nykyään vaan sekavaa.
Mutta hienoa että jarrut pelaa
Mutta hienoa että jarrut pelaa
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Piti tää keissi avata uudelleen, kun rumpujarrut laahaa taas. Tietysti se pahin laahaus katosi kenkien muotoilulla, mutta nyt käsijarrussa on vika, laahaus loppuu, kun rumpuihin sisään menevästä vaijerista pikkuisen nitkuttelee. Vaihdoitko siis vain ne noin 20 sentin vaijeripätkät siitä rummun ulkopuolelta sisälle vai myös ne vaijerit, jotka menevät käsijarruvaijerin jakokappaleeseen asti auton keskivaiheille?santtu86 kirjoitti:Onhan vaijerin säätö sisältä täysin löysällä? Ja tarkoitin vaijerin kuorta en jousta niitä jousia mitkä on vaijerin ympärillä ei voi vaihtaa tulevat vaijerin mukana linkun pitää palautua niin pitkälle kuin se palautuu ilman vaijereita! Olen joskus tapellut saman asian kanssa ja vika oli vaijereissa tosin silloin oli kuori venynyt jo niin paljon että rumpu ei mennyt uusien kenkien kanssa edes paikalleen tarpeeksi kun kuori venyy niin automaatti säätö lakkaa toimimasta koska käsijarru on koko ajan päällä ja ajan kanssa takajarrut alkaa olemaan tosi heikot! Olen useamman kerran törmännyt samaan ongelmaan!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Ne pitkät vaijerit
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Vaihdoitko olleenkaan nuita, joissa tuo jousi on tuolla rummun sisällä? Ne on ne lyhyet vaijerit.santtu86 kirjoitti:Ne pitkät vaijerit
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
En muista mutta se vika on niissä pitkien vaijereiden kuorissa!
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Ok, pitää sitten pistää massit likoon ja hankkia kaikki vaijerit jakokappaleesta taakse asti!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Tuli hankittua nuo vaijerit. Saako/kannattaako niihin laittaa kunnon öljyä sisään? Semmoinen kutina, että niissä tarvikkeiden ollessa kyseessä on vähän lämpöisempiin maihin suunnatut liukasteet sisällä!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Onko ollut tarvikevaijerit hyvin rasvattu, ovat kestäneet pitkään, eikä ole esiintynyt talvista jumitusta? Siis noin muutenkin vaijerit autoissa ylipäätänsä. Voinee vetää johtopäätöksen tähänkin tilanteeseen!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Uudet vaijerit ovat kestäneet hyvin, on käytetty kesät talvet ja pitääkin käyttää. Monet ovat lisäksi muovipinnoitettuja sisältä jolloin rasvausta ei edes suositella.RENNIE kirjoitti:Onko ollut tarvikevaijerit hyvin rasvattu, ovat kestäneet pitkään, eikä ole esiintynyt talvista jumitusta? Siis noin muutenkin vaijerit autoissa ylipäätänsä. Voinee vetää johtopäätöksen tähänkin tilanteeseen!
Yksi kaikkein suurimpia jarrujen jumittajia on auton konepesu koska silloin korkeapaineinen vesisuihku tunkeutuu moneen paikkaan mihin sen
ei missään tapauksessa pidä päästä.
Esimerkiksi aiemman Toyotan sisemmän vetonivelen sisään. Ehjä suojakumi ja itse nivel suojassa vaihteiston/moottorin takana. Nivelessä oleva harmaa vaseliini-/vesimössö paljastui kun vaihdoin ulompaa suojakumia purkaen vetoakselin sisänivelen.
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Vanha ketju, mutta itsellän vähän samanlainen tilanne oli kun laitoin uudet rummut, kengät ja laakerit, tarvikea osia eli rummut LPR, palat Stark ja laakerit SKF. Vaikka automaattisäätö oli ihan sisään käännetty, ja sylinterin männät täysin sisässä, ei meinannu rumpu mennä paikoilleen. Vertasin kenkiä, uusia vanhoihin, ja huomasin että tuon etummaisin kengän kärki joka mäntään nojaa oli pidempi kuin vanhoissa, joten viilasin ehkä millin tai vähemmän sitä kärkeä, ja rumpu meni pohjaan saakka ja sitä pystyi käsin pyörittämään. Nyt vaan mietittyttää kun ei pyöri niin kevyesti rengas kuin ennen remppaa, että saako tuon verran ollakin nihkeämpi vai ei? Kävin heittämässä maantiellä pari lenkkiä ja otin voimakkaita jarrutuksia myös pelkällä kässärillä, kun kokeilin suoraan sormella rumpua se oli kuuma, muttei kuitenkaan sormi palanut Laakerit asensin omatekoisella puristimella eli käytin apuna mustaa pulttia ja sierran lohkoa sekä hylsyjä jolla painoin uudet laakerit ulkokoolista rumpuihin, ja lukkorengas meni molemmissa nätisti paikalleen eli en usko että laakerit ois ainakaan ihan päin persettä asennettu. Millasia kokemuksia muilla on Mk1 Focuksen takarummuista ja pyöränlaakereista?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Rumpujarrut laahaa, mikä avuksi? - Focus MK1
Vaijerit varmasti jumittaa itekkin sen huomannu,mutta liikkuuko takasylinterit ihan ok? nekin kannattaa katsoa ettei ole jo vaihtorajassa,ettei sitten ala jumimaan kun saa kässäsrin pelaamaan...